BlackFriday och Grafikkort?

Permalänk

BlackFriday och Grafikkort?

Hej!

Har börjat fundera på ett nytt grafikkort nu och undrar om det är värt att vänta till 27November då #Black Friday inträffar och prisen kan sjunka med 50%!
Nu undrar jag om detta kanske gäller grafikkort också?
Isåfall hur mycket kan det sjunka med och i vilka butiker?
Tror ni Alina drar till med något?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Priset skulle kunna sjunka med 1-100% på alla produkter i samtliga butiker!

Permalänk
Medlem

Klart det är värt att vänta, men priserna brukar inte sjunka så mycket på grafikkortsfronten, men om du är snabb nog går nog vissa fynd att hitta.

Permalänk
Hedersmedlem

50% tror jag tyvärr du är extremt optimistisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Priset skulle kunna sjunka med 1-100% på alla produkter i samtliga butiker!

100% har jag aldrig varit med om. Det låter riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

100% har jag aldrig varit med om. Det låter riktigt bra!

Inte jag heller, men plötsligt händer det?

Permalänk
Skrivet av ormey:

Priset skulle kunna sjunka med 1-100% på alla produkter i samtliga butiker!

Skrivet av RealPower:

Klart det är värt att vänta, men priserna brukar inte sjunka så mycket på grafikkortsfronten, men om du är snabb nog går nog vissa fynd att hitta.

Skrivet av Andreaz1:

50% tror jag tyvärr du är extremt optimistisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av fufuheo:

100% har jag aldrig varit med om. Det låter riktigt bra!

Tack så mycket för svar, då blire att jag väntar tills dess!

Permalänk
Medlem

WOW

Räkna med 10 - 20% på populära produkter.
Det som reas ut till 50%+ är ofta utgående modeller eller saker som av någon anledning inte skall tas in mera.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Moderator
Moderator

Rent generellt har alltför många här rent absurda förväntningar på black friday. Utöver några enstaka lockvaror är det främst åldrade och annars svårsålda varor som sätts ner i pris. Varför skulle ett företag sänka priset på en vara som har väldigt låg marginal och säljer ändå, så att resultatet blir en direkt förlust?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Speciellt på marknaden som jag gissar att vi pratar om med hårdvarukomponenter, det är redan nu tufft för företagen att ens ha grejjerna i lager på de populära varorna. Det finns ingen som helst motivering till att ha rea på dessa. Däremot rekommenderar jag att vänta om man ändå ska köpa nytt, det kan ju bli som så att priset på en annan vara som inte är populär just nu blir så pass lågt att det ändrar din uppfattning om du vill ha det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför skulle ett företag sänka priset på en vara som har väldigt låg marginal och säljer ändå, så att resultatet blir en direkt förlust?

Ja för det hade ju varit första gången i historien som det var en del av marknadsplanen att sälja med förlust.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrilliantBaBeX:

Hej!

Har börjat fundera på ett nytt grafikkort nu och undrar om det är värt att vänta till 27November då Black Friday inträffar och prisen kan sjunka med 50%!
Nu undrar jag om detta kanske gäller grafikkort också?
Isåfall hur mycket kan det sjunka med och i vilka butiker?
Tror ni Alina drar till med något?

Tack på förhand!

50% är väl att ta i men vad jag minns kunde man få tag i ett gtx 970 för 2500:-
och gtx 980 för 4900 förra året och då var dessa kort relativt nya.
Så räkna med låga priser, dock inga mirakel..

AMD 390 och 390x kanske sänks mer vad vet jag

Permalänk
Medlem

sen får man inte glömma alla små reor som bruka komma in för Julen
ifjol fynd jag 2 st feta agg från Inet en nedsatt en utgående modell Corsair RM1000 1000W guld för 998 kr Cooler Master 1350w silver för 800 kr båda modulära klagar inte.

ligger och kikar nu om de kommer några fina klipp i år med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Själv behöver jag köpa nytt nätagg och väntar tills den 27

Annars finns risken att man säger tusan också att jag ej väntade

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Du kan nog räkna med att grafikkort inte hoppar ned lägre än 20% skulle jag tro om ens det.

Väntar själv på och kanske slå till på en ny mekanisk hdd för att ersätta de två 500 gb diskar man har just nu. (Båda har visserligen bra hälsa och går svalt med fläkt som kyler ned dem trots ena är från 2007 och andra är från 2011.

(ca 20k timmar på den äldre och 15k timmar på den andra.
Men blir lite tystare i burken med mindre hårddiskar vilket är tanken bakom det hela.)
Kanske hoppar till och köpa en ssd för o ersätta intel 330 60 gb som man använder som os disk istället dock.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

@makn:

Oj oj oj, 2500 för ett 970, inte dåligt!
Vilken butik var det?

Permalänk
Medlem

åh kan va bra att lägga in det i kalendern..

Permalänk
Skrivet av Phero:

åh kan va bra att lägga in det i kalendern..

Yepp!
Det står skrivet stort i min kalender

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

50% tror jag tyvärr du är extremt optimistisk.

Skickades från m.sweclockers.com

OT
Jag fick 90% på rabatt på en digitalbox för nån månad sen från min operatör.

OnT
Man kan väl inte förvänta sig nåt större mirakel att priser ska bli tighta men man kan ju alltid hoppas och sen att det är på just den produkten man är ute efter också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Kommer aldrig glömma när cdon hade 75% på 240Gb Kingston hyperx ssd. Köpte 4st

Permalänk
Medlem

Köpte ett Asus GTX 970 Strix på webhallen för 2989:- i Torsdags när Mall of Scandinavia öppnade.

Priset gällde hela helgen men enbart i den butiken. igår kl.16 hade dom 8st kvar enl. Solnabutiken där jag köpte övriga delarna.

Permalänk
Avstängd

Kommer nog va mycket harmankardons trådlösa skit på 50% som ingen vill ha och annat som leverantörer/butiker vill få bort.

Dollarn har gått upp 20% sedan november förra året, 25-30% i mitten av 2014 vilket kanske med kan va relevant eftersom delar av butikernas lager inhandlades till ett mycket bättre pris än idag.(citera gärna om ni vet exakt hur dollarkursen påverkar konsumentens priser)

Jag tror marginalerna på elektronik (datorkomponenter) är låga till att börja med men det finns så stort utrymme att sänka priserna iallafall inte mer än vad de ändå sänker dem var och varannan vecka när det är superweekend och allt vad det nu heter.

Behöver du grafikkort och kan vänta några veckor kolla denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/999559-dagens-fynd-bara...