Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Sant men det ändrar inte det faktum att de i princip har monopol på marknaden, till följd av att det varit statligt ägt.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, det här är nog så långt ifrån sanningen man kan komma...
PostNord har samhällsuppdraget att leverera post i hela Sverige. I och med det måste PostNord även leverera i Kilpisjärvi, med 3 invånare, varje dag. Bring har valt ut russinen ur kakan, och levererar bara i tätort där det finns massor av människor per kvadratkilometer, och gärna bara varannan dag, då behöver man ju bara hälften så mycket personal. Eftersom man inte har övernattsbefodran behöver man heller inte skicka post med flyg, utan kan använda sig av lastbil eller tåg.

PostNord får inte konkurrera med hjälp av prissättningen, PostNord måste vara transparenta med sina anbud, vilket innebär att Bring kan lägga sig 10 öre under för att ta de kunder de vill ha.

På vilket sätt har PostNord monopol? Det låter mer som att PostNord måste konkurrera med sina motståndare på orättvisa villkor, att de har sina händer bakbundna av lagar och regler som endast de är skyldiga att följa. Monopol betyder i min värld att företaget är i princip ensamma på marknaden och kan bestämma pris och villkor som de själva vill, d.v.s. motsatsen till PostNords situation.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid_83:

Hej,

Kan man via något organ anmäla Posten?
Lång historia kort:
Har samma namn som en person som bor i porten bredvid. Får ibland hans post som jag går över med. Misstänker att den andra personen inte är lika duktig på att hålla reda på sin post då jag ibland inte får alla mina räkningar och andra typer av post.
Tror det är 8:e gången nu som jag får hans post på kort tid. Min post som saknas blir ett stort merjobb för mig att leta reda på.
Att kontakta Posten fungerar inte, de säger att de ska titta på saken och inget händer därefter.

Du kan ju se om du en dag råkar se brevbäraren och prata med denne direkt, då det är sällan informationen från kundtjänst (klagomålen) når ner till den aktuelle brevbäraren utan "försvinner" på vägen.
Annars är det som andra sagt hos PTS du ska klaga, så kan de starta en utredning.

Skrivet av Falcon:

Längesen staten ägde Posten(Postverket). 2009 typ.

"Posten" heter förövrigt PostNord idag, dansk-svensk formula.

Staten äger fortfarande PostNord AB till 60% och 40% av Danska staten.

Dock pratas det om att PostNord AB (som moderbolaget heter, som ägs av svenska och danska staten) ska delvis noteras på börsen, och genom det få blandat Statligt ägande (Sverige/Danmark) och privat ägande bland privatsparare, fondbolag mm.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Har inte flyttat på 20år så det har nog inget med saken att göra och ingen av dom jag fått brev till har bott på denna adress.
Citymail har jag såg jag under en kort tid här men det är många år sen bring har jag aldrig sett (bor i en liten håla) så är ganska säker på att dom inte kör ut nåt här.

Skrivet av Pliffe:

Hade beställt paket från utlandet som skulle hämtas ut, fick ingen avi, varken på sms eller i brevlådan. När jag väl fick tag på dem så var paketet på väg tillbaka till utlandet..

Du kan ta kolli id och gå och hämta ut paket.
Det går ju inte vid dom billigaste ej spårbara försändelserna men det mesta brukar skickas spårbart enligt mina erfarenheter även billigt skit från kina.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Har inte flyttat på 20år så det har nog inget med saken att göra och ingen av dom jag fått brev till har bott på denna adress.
Citymail har jag såg jag under en kort tid här men det är många år sen bring har jag aldrig sett (bor i en liten håla) så är ganska säker på att dom inte kör ut nåt här.

Citymail bytte namn till Bring, det är samma bolag.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Du kan ta kolli id och gå och hämta ut paket.
Det går ju inte vid dom billigaste ej spårbara försändelserna men det mesta brukar skickas spårbart enligt mina erfarenheter även billigt skit från kina.

Jo, jag fick göra det men hade ju ingen aning om att det hade kommit fram då, förväntade mig en avi, då hade dem redan skickat tillbaka det.. Just nu vet jag inte riktigt vart paketet är, sedan den 4:e Oktober har det stått "Försändelsen har kommit till mottagarlandets utrikesterminal för sortering" samt "SWEDEN", så nog verkar det vara här.. Ringde postnord och dem säger ju att jag bara kan vänta i stort sett..

edit: Ber om ursäkt att jag lånade din tråd

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz