Nytt moderkort+processor+ram, ljudet fungerar inte

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort+processor+ram, ljudet fungerar inte

Hejsan!

Har införskaffat nytt moderkort, processor och ram men nu fungerar inte ljudet. Har inte ominstallerat windows sedan jag skaffade detta, om det skulle vara problemet?

Lite info:

Kollat om windows 8.1 registrerar ljudet i uppspelningshanteraren, vilket windows 8.1 gör.
Sökt efter eventuella lösningar, non found.
Testat olika uttag utöver ljudkortet som jag använder, inget ljud från någon ljudutgångsport. Även om ljudet registreras överallt.
Ljudkortet fungerade nyligen även med det gamla moderkortet+cpun, så har INTE testat ljudkortet i ett annat system igen.
Tagit bort och återinstallerat drivrutinerna för ljudkortet.

Har jag missat något uppenbart? För det skulle vara typiskt mig, så feel free att idiotförklara mig, jag är van ^^

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Skrivet av Sannen:

Hejsan!

Har införskaffat nytt moderkort, processor och ram men nu fungerar inte ljudet. Har inte ominstallerat windows sedan jag skaffade detta, om det skulle vara problemet?

Lite info:

Kollat om windows 8.1 registrerar ljudet i uppspelningshanteraren, vilket windows 8.1 gör.
Sökt efter eventuella lösningar, non found.
Testat olika uttag utöver ljudkortet som jag använder, inget ljud från någon ljudutgångsport. Även om ljudet registreras överallt.
Ljudkortet fungerade nyligen även med det gamla moderkortet+cpun, så har INTE testat ljudkortet i ett annat system igen.
Tagit bort och återinstallerat drivrutinerna för ljudkortet.

Har jag missat något uppenbart? För det skulle vara typiskt mig, så feel free att idiotförklara mig, jag är van ^^

du har inte skrivit vad du haft för delar eller vad du bytt till.
det är inte bara drivrutinerna till ljudet som kan vara felet lite därför man gör ominstallation av datorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Är inte 100% på om detta fortfarande gäller Windows 8/8.1/10 men med nytt moderkort så bör man formatera disken med OS på och installera OS på nytt för att undvika konstiga och onödiga problem.

För övrigt så verkar du ha ett separat ljudkort? Är drivrutin rätt installerat?

Permalänk
Medlem

Installera om datorn. Är väääldigt mycket som kan börja spöka när du byter ut en massa delar utan att göra de.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

du har inte skrivit vad du haft för delar eller vad du bytt till.
det är inte bara drivrutinerna till ljudet som kan vara felet lite därför man gör ominstallation av datorn.

Hejsan!

Bytte från 2600k och moderkortet som står i beskrivningen till 2700k och msi z77a-s01 samt från 16gb ram från beskrivningen till 32gb (4x8gb kingston hyperx)

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Är inte 100% på om detta fortfarande gäller Windows 8/8.1/10 men med nytt moderkort så bör man formatera disken med OS på och installera OS på nytt för att undvika konstiga och onödiga problem.

För övrigt så verkar du ha ett separat ljudkort? Är drivrutin rätt installerat?

Drivrutiner är rätt installerade, testat att ominstaller och installera äldre drivrutiner :/

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Installera om datorn. Är väääldigt mycket som kan börja spöka när du byter ut en massa delar utan att göra de.

Will do ^^

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018