Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Skrivet av Dallen:

Finns det någon svensk återförsäljare som har bra och smidiga USB-A till USB-C kablar? Den som följde med Ducky Mecha Mini är nog det sämsta jag sett i kabelväg, den påminner om en svårböjd nätverkskabel

Ica Maxi har, eller är det något speciellt du är ute efter?

Permalänk
Medlem

Förkukat! Här har jag äntligen bestämt mig för att beställa från varmilo så har dom inte Tealios som möjligt val av switchar längre! Blasrgh! Tangerins hade varit spännande, men det tror jag inte dom har eller kommer erbjuda. Får helt enkelt avvakta lite, mitt andrahansval var Silent Blacks, men det finns ju på standardbräden så kommer man undan några kronor billigare.

Permalänk

@Snuffelbutt: De har däremot Kailh BOX silent brown och Pink

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Snuffelbutt: De har däremot Kailh BOX silent brown och Pink

Det har dom! Dock ute efter linjära, så då är det Pink som gäller. Dock känns 35 / 45g som extremt lätta switchar.

Permalänk
Medlem

Lube = smörjmedel?

Jag har köpt ett ajazz ak33 och gateron yellows och planerar att byta ut zorro-switcharna (vet att det blir lödning).

Jag har sett massa videor och läst många som pratar om att man "måste" luba gateron yellows. Så jag funderar på att göra det men verkar som väldigt mycket jobb. Så undrar dels om nån använt och jämfört lubade och inte lubade gateron yellows och kan beskriva skillnaden? Men främst var man kan få tag i passande lube eller smörjmedel i Sverige? Och vad det kan kosta

Permalänk
Skrivet av Axeskill:

Jag har köpt ett ajazz ak33 och gateron yellows och planerar att byta ut zorro-switcharna (vet att det blir lödning).

Jag har sett massa videor och läst många som pratar om att man "måste" luba gateron yellows. Så jag funderar på att göra det men verkar som väldigt mycket jobb. Så undrar dels om nån använt och jämfört lubade och inte lubade gateron yellows och kan beskriva skillnaden? Men främst var man kan få tag i passande lube eller smörjmedel i Sverige? Och vad det kan kosta

I Tyskland hittar du lite mer men du kan använda dessa om du inte vill beställa från Tyskland.

https://shop.jakt.se/super-lube-fett-12gram

https://shop.jakt.se/super-lube-olja-7gram

Gör en blandning av dessa två. Lösare för brytare, tjockare för stabilatorer. Glöm inte bort att klippa och "Tejpa".

Om det är ett färdigbyggd tangentbord kan du använda denna.
https://shop.jakt.se/super-lube-olja-200ml

Jag använder Gateron Ink Yellows i mitt nuvarande. Och de är underbara efter att ha smörjt och använt switch-films när jag monterat ihop dem igen.

Skrivet av Snuffelbutt:

Det har dom! Dock ute efter linjära, så då är det Pink som gäller. Dock känns 35 / 45g som extremt lätta switchar.

Mjo, har använt Gateron Clear som också är 35g och det är väldigt lätt att trycka fel, men de är även rätt nice när man spelar FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

I Tyskland hittar du lite mer men du kan använda dessa om du inte vill beställa från Tyskland.

https://shop.jakt.se/super-lube-fett-12gram

https://shop.jakt.se/super-lube-olja-7gram

Gör en blandning av dessa två. Lösare för brytare, tjockare för stabilatorer. Glöm inte bort att klippa och "Tejpa".

Om det är ett färdigbyggd tangentbord kan du använda denna.
https://shop.jakt.se/super-lube-olja-200ml
https://youtu.be/CFHomk3IBk0

Jag använder Gateron Ink Yellows i mitt nuvarande. Och de är underbara efter att ha smörjt och använt switch-films när jag monterat ihop dem igen.

Mjo, har använt Gateron Clear som också är 35g och det är väldigt lätt att trycka fel, men de är även rätt nice när man spelar FPS.

Annars har dom ju Linear Greys. Helt klart rimligt med 80g över svartas 60g. Kanske kan vara något eftersom att jag ofta tycker att jag slår mina i botten hela tiden Om inte annat kommer jag ju bli stor och stark!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det är SA Oblivion. Det planeras ett group-buy nu i sommar och då kan du kanske få dem hem i brevlådan lagom till jul.
https://geekhack.org/index.php?topic=105348.0
(du kan räkna med att det kommer kosta runt 2000kr för keycaps med nordisk design till ett TKL.)

De passar på mekaniska brytare som ett sådant här kors även kallat MX,
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1hCMDXEvrK1RjSszfq6xJNVXa2/Cherry-MX-RGB-Silent-switch-black-red-bworn-blue-clear-white-green-linear-grey-switches-for.jpg
där den kändaste tillverkaren är cherry men finns andra tillverkare som både kan va billigare och bättre.

Om du kan tänka dig att använda amerikansk-layout (ANSI) och vill ha ett lite mer budget vänligt alternativ skulle jag spana in aliexpress/banggood tex https://m.aliexpress.com/item/4000944852190.html?pid=808_0000...

Och Ja! Det är ett pengaätande kaninhål att trilla ner i... 😋💸
Du kan följa huey på Youtube för att få lite koll på vad som går att få tag på nu och framöver.
https://youtu.be/df04KIYzxAo

Ouch, både dyrt att svårt att få tag i. Tror dessutom att jag inte kan släppa ISO standarden ännu.
Ska i alla fall spana efter caps med snarlikt tema, gillar verkligen retro stilen. Youtube kanalen du länkade till är verkligen ett bra tips, ska försöka att inte glömma bort den

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Varmilo mailade tillbaka och berättade att dom fått Tealios 67g i lager igen. Det blev en beställning, återkommer när jag får det med bilder (i rätt tråd). Riktigt snabba på mailkontakt och även om hemsidan och config-sidan är kaos och kraschar om man gör i fel ordning, man får göra om när man glömt logga in osv osv så var det tämligen smidigt att fixa.

Permalänk
Skrivet av Snuffelbutt:

Varmilo mailade tillbaka och berättade att dom fått Tealios 67g i lager igen. Det blev en beställning, återkommer när jag får det med bilder (i rätt tråd). Riktigt snabba på mailkontakt och även om hemsidan och config-sidan är kaos och kraschar om man gör i fel ordning, man får göra om när man glömt logga in osv osv så var det tämligen smidigt att fixa.

Håller tummarna
Utnyttja du möjligheten att pimpa brädan till fullo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Håller tummarna
Utnyttja du möjligheten att pimpa brädan till fullo?

Jag vettetusan egentligen. Eller ja, jag fick ju mina Tealios, sen uppskattar jag det enkla. Men såhär i efterhand skulle jag nog ha slängt med en extra spacebar med lite snyggt tryck. Men jag lär köpa något spännande kit med caps någon gång i framtiden så det kvittar väl egentligen, eller så får jag beställa extra någonstans. Det är ju så ... billigt med snygga set.... host host

Ingen gravyr på bordet heller, mest för att om jag någonsin skulle sälja vidare så är "SNUFFELBUTT" ingraverat kanske inte det bästa man kan göra för att höja priset

Permalänk

Sista dagen för heavymetalkeyboards.com idag.
Har själv beställt en 75% i beige som ska matchas med SA Godspeed och Ares mods.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det är SA Oblivion. Det planeras ett group-buy nu i sommar och då kan du kanske få dem hem i brevlådan lagom till jul.
https://geekhack.org/index.php?topic=105348.0
(du kan räkna med att det kommer kosta runt 2000kr för keycaps med nordisk design till ett TKL.)

Ojsan! Dessa har man ju kollat på X antal bilder på /r/mk och velat ha. Kanske blir en uppsättning sådana till nästa bygge.

Beställde en GK64xs platta just men har inte riktigt bestämt vilka switchar jag ska köra på. Har Cherry silent black nu men skulle vilja testa taktila, typ Gateron bruna. Tips mottages gladeligen

skrev i fel tråd!
Permalänk
Skrivet av massmordarulla:

Ojsan! Dessa har man ju kollat på X antal bilder på /r/mk och velat ha. Kanske blir en uppsättning sådana till nästa bygge.

Beställde en GK64xs platta just men har inte riktigt bestämt vilka switchar jag ska köra på. Har Cherry silent black nu men skulle vilja testa taktila, typ Gateron bruna. Tips mottages gladeligen

Vill du ha nordiskt så får du köpa dessa först, bara 5kvar. sedan vänta på resten. Lite rörigt men de verkar inte som de tänker köra nordiska-caps i kommande groupbuy. =/
https://mechkeys.drop.com/collections/everything-left/product...

Angående brytare så har Kailh BOX Silent Brown fått bra omdöme, Annars verkar Zilents v2 vara ett säkert kort.
Vill du skippa silent delen så finns det massor av alternativ, men många har ju "gått crazy" över holy pandas.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Vill du ha nordiskt så får du köpa dessa först, bara 5kvar. sedan vänta på resten. Lite rörigt men de verkar inte som de tänker köra nordiska-caps i kommande groupbuy. =/
https://mechkeys.drop.com/collections/everything-left/product...

Angående brytare så har Kailh BOX Silent Brown fått bra omdöme, Annars verkar Zilents v2 vara ett säkert kort.
Vill du skippa silent delen så finns det massor av alternativ, men många har ju "gått crazy" över holy pandas.

Är sugen på vita alphas, så då funkar ju inte norde kittet...

Silent är inte krav egentligen, är bara så att jag har sådana nu ska kolla på de du rekommenderade. Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på tangenbord till mig?

- Fullstorlek
- Nordisk (åäö med stor enterknapp )
- Ska kunna rengöras mycket enkelt
- Swtichar som låter mindre än de blåa, men som gärna klickar, kanske soft tactile? Speedy switches?
- Switchar som kräver mindre än 60g för att trycka ned (gärna lättare tangenter runt 45g)
- Bakgrundsbelysning
- Någon schysst och enkel kontroller, typ som DAS keyboard.
- Mer för programmerande/skrivande än för spel
- Robust konstruktion, aluminium, något som inte glider runt
- Gärna handledsstöd
- Mjukvara för makros är ett plus (typ corsairs ska vara bra).

Pris runt 2,5k max

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Någon som har tips på tangenbord till mig?

- Fullstorlek
- Ska kunna rengöras mycket enkelt
- Swtichar som låter mindre än de blåa, men som gärna klickar
- Switchar som kräver mindre än 60 cN för att trycka (gärna lättare tangenter runt 45)
- Bakgrundsbelysning
- Någon schysst och enkel kontroller, typ som DAS keyboard.
- Mer för programmerande/skrivande än för spel

Pris runt 2,5k max

Mjukvara för makros är ett plus (typ corsairs ska vara riktigt bra).

Är nordisk ISO ett krav eller går det bra med amerikansk ANSI ?

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Nordiskt är ett krav!

Permalänk

@Harddrive: Logitech G815 Lightsync RGB Clicky eller Das Keyboard är det som verkar gälla för dig om du inte vill bygga ett eget.

Permalänk

Keycaps vs switchar vs hjärnan

Sedan 2017 så har min "daily driver" varit ett GH60/satan med gröna switchar från Cherry. Jag har kört med Hi Profile keycaps sedan första dropen för något år sedan (min absoluta favorit-profil, älskar dem).

Då mina gröna switchar inte varit helt kompatibla med andra människor så köpte jag ett Varmilo-tangentbord med Cherry MX Clear-switchar. Jag blev tyvärr inte nöjd med mitt köp, den större formfaktorn kändes helt onödig (jag insåg att jag inte hade något behov av piltangenter och INS/DEL/PGup/PGdn) och det blev dessutom nästan olidligt att gå över till ett tangentbord som inte var programmerbart.

Jag var tillbaka på ruta 1. Jag behöver ett nytt tangentbord med tystare (men taktila) switchar. Jag började fundera på ett nytt bygge från KBDfans (DZ60 rev.3.0). Men innan jag beställer så ville jag testa mina keycaps på Varmilo tangentbordet som har MX-clear, för att avgöra om jag vill ha samma switchar även på det nya bygget. Jag blev väldigt förvånad när jag upplevde att det kändes, rent ut sagt, förjävligt att skriva på Varmilo-tangentbordet med mina favorit-keycaps. Upplevde att jag nästan helt tappade den taktila känslan och switcharna känns väldigt svampiga. Dessutom missar jag bokstäver när jag skriver. Med tanke på att jag är van att skriva på gröna switchar (80cN, 2,2mm pre travel och 4.0mm total travel) så känns det inte rimligt att det skulle kännas tyngre att skriva på clear (65cN, 2,0mm pre travel och 4,0 mm totalt travel).

Tillråga på allt så har jag precis hakat på senaste MATT3O /DEV/TTY MT3-dropen och köpt ett likadant set som jag har, fast i Triumph-färgerna. Nu sitter jag här med lite ångest över att ha köpt ett Varmilo tgb för nästan 1900:- som jag inte vill använda samt beställt keycaps för 1500:- i en profil som jag inte vet om jag kommer gilla på något annat än clicky-switchar.

Jag frågar mig. Sitter allt detta i mitt huvud, eller kan det vara så att man upplever keycaps så helt totalt olika beroende på vilka switchar man har dem på? Hi Profile-capsen har onekligen en hög profil som jag tänker kan påverkas en del av små förändringar. Jag upplever till exempel att MX-clear är "trög" hela vägen, men att MX-green bara är trög över själva bumpen.

Jag hittade plottar på skillnader på switcharna. Dock är jag inte är helt 100 på att jag förstår riktigt hur jag skall avläsa dem.

Bilder:

Dold text

Finns förklaringen till min upplevda skillnad i bilderna ovan? Finns det någon som har lust att förklara det för mig som om jag vore fem år?

Jag hade i stort sett bestämt mig för att köpa Kailh BOX Heavy burnt orange till mitt nästa bygge, men istället står jag nu här förvirrad och förtvivlad och behöver höra era tankar kring min upplevelse.

Tillägg:
En plot på Kailh BOX Heavy burnt orange

Dold text
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Rutger Janåker:

Finns förklaringen till min upplevda skillnad i bilderna ovan? Finns det någon som har lust att förklara det för mig som om jag vore fem år?

Jag hade i stort sett bestämt mig för att köpa Kailh BOX Heavy burnt orange till mitt nästa bygge, men istället står jag nu här förvirrad och förtvivlad och behöver höra era tankar kring min upplevelse.

Det bästa sättet jag kan förklara det på är att clicky MX switchar är linjära, fram till klicket då det blir ett skarpare motstånd, medan "taktila" MX Swichar är som du säger, tröga hela vägen, bumpen kommer typ direkt och det är i min mening noll känsla i taktiliteten, den är bara ivägen.

Ska man köra taktilt ska man köra alps eller framförallt topre.

Skulle jag vara dig skulle jag kolla andra switchar som har samma profil som greens, eller rentav köpa greens och bygga nytt istället.
Med det sagt så avkyr jag mx brown, clear och zeals. Och min favorit MX-switch är MX-blue, efter det kommer MX-red. Tycker faktiskt reds har mer av samma karaktär som blå, än vad bruna har.

Permalänk
Medlem

Om du tittar på grafen för den gröna switchen så ser du att du måste öka trycket till ca 80 gr för att komma över bumpen mitt på grafen, när du väl är över så går knappen lättare igen och fingret/tangenten slår direkt i botten utan ytterligare ökat tryck.

På clear så har du bumpen tidigare och du kommer över den redan vid 60gr, sedan faller fingret/tangenten ner förbi kontaktpunkten och möts av fjädern igen och det krävs att du ökar trycket ytterligare till ca80gr för att slå i botten.

Så för att registrera en nedtryckning så krävs egentligen mer tryck på grön än på en clear, men ungefär lika mycket för att köra dem i botten. Tricket är väl att inte köra clear i botten, bara passera bumpen.

Att du missar tangenterna kan knappast bero på switcharna, men kanske olika höjd och/vinkel på tangentbordet?

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det bästa sättet jag kan förklara det på är att clicky MX switchar är linjära, fram till klicket då det blir ett skarpare motstånd, medan "taktila" MX Swichar är som du säger, tröga hela vägen, bumpen kommer typ direkt och det är i min mening noll känsla i taktiliteten, den är bara ivägen.

Ska man köra taktilt ska man köra alps eller framförallt topre.

Skulle jag vara dig skulle jag kolla andra switchar som har samma profil som greens, eller rentav köpa greens och bygga nytt istället.
Med det sagt så avkyr jag mx brown, clear och zeals. Och min favorit MX-switch är MX-blue, efter det kommer MX-red. Tycker faktiskt reds har mer av samma karaktär som blå, än vad bruna har.

Tack för din input. Underligt att detta gått mig förbi under alla år. Jag har alltid sett skillnaderna på switcharna beskrivna så enkelt som att det finns linjära switchar, taktila switchar samt taktila switchar med klick.Men å andra sidan märkte jag inte själv heller den skillnaden jag påpekade när jag använde Varmilos egna keycaps, utan först när jag bytte till andra keycaps.

Det som du beskriver, switchar som är linjära fram till klicket, är ju precis vad jag söker. Med det undantag att de inte får dock inte vara clicky, då det stör omgivningen. Om dessa, mina drömswitchar, inte existerar så skapar det ju en viss frustration minst sagt.

@Gimbal:
Tack för förklaringen. Jag är ju en person som föredrar att trycka ner switchen i botten när jag skriver, allt annat känns för mig väldigt underligt. Något som kanske ytterligare förklarar varför jag upplever så stor skillnad.

Permalänk
Skrivet av Rutger Janåker:

Tack för din input. Underligt att detta gått mig förbi under alla år. Jag har alltid sett skillnaderna på switcharna beskrivna så enkelt som att det finns linjära switchar, taktila switchar samt taktila switchar med klick.Men å andra sidan märkte jag inte själv heller den skillnaden jag påpekade när jag använde Varmilos egna keycaps, utan först när jag bytte till andra keycaps.

Det som du beskriver, switchar som är linjära fram till klicket, är ju precis vad jag söker. Med det undantag att de inte får dock inte vara clicky, då det stör omgivningen. Om dessa, mina drömswitchar, inte existerar så skapar det ju en viss frustration minst sagt.

@Gimbal:
Tack för förklaringen. Jag är ju en person som föredrar att trycka ner switchen i botten när jag skriver, allt annat känns för mig väldigt underligt. Något som kanske ytterligare förklarar varför jag upplever så stor skillnad.

Du kanske ska testa progressiva fjädrar, efter 2mm så ökar motståndet drastiskt och på så vis motverkar att du bottnar ut.
Har inte testat dem själv men ska beställa till mitt nästa bygge.

Permalänk

@StuntmanMike:
Jag har ännu inte hamnat nog djupt i träsket för att börja modifiera switchar med andra fjädrar. Jag föredrar att pyssla med mjukvara över hårdvara personligen. Jag har alldeles nyligen gått över från EasyAVR till att försöka lära mig QMK och compilera och flasha egen keymap.c. Så nu sitter jag och försöker klura på fantastiska idéer till keymap.c som skulle förenkla mitt liv och förbättra min produktivitet.

På tal om QMK. Det hade varit väldigt roligt att höra era bästa tips på produktiva keymap-lösningar och macros.

Och btw, varför skulle man inte vilja bottna ut när man skriver? Det verkar vara så självklart att man inte skall göra det.

Permalänk
Skrivet av Rutger Janåker:

@StuntmanMike:
Jag har ännu inte hamnat nog djupt i träsket för att börja modifiera switchar med andra fjädrar. Jag föredrar att pyssla med mjukvara över hårdvara personligen. Jag har alldeles nyligen gått över från EasyAVR till att försöka lära mig QMK och compilera och flasha egen keymap.c. Så nu sitter jag och försöker klura på fantastiska idéer till keymap.c som skulle förenkla mitt liv och förbättra min produktivitet.

På tal om QMK. Det hade varit väldigt roligt att höra era bästa tips på produktiva keymap-lösningar och macros.

Och btw, varför skulle man inte vilja bottna ut när man skriver? Det verkar vara så självklart att man inte skall göra det.

Haha, vi kanske ska börja samarbeta då ja gillar att pyssla och modda hårdvara. 🤣
Jag är inte riktigt vän med mjukvaran. Flashade till VIA direkt men är inte helt nöjd med det.

Och på frågan om varför man inte vill bottna är väl delvis ljud och viss mån hastighet.
Men även att det blir mer påfrestningar om det görs dagligen, typ som att det tär mer på knäna att gå nerför trappan än uppför.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Haha, vi kanske ska börja samarbeta då ja gillar att pyssla och modda hårdvara. 🤣
Jag är inte riktigt vän med mjukvaran. Flashade till VIA direkt men är inte helt nöjd med det.

Och på frågan om varför man inte vill bottna är väl delvis ljud och viss mån hastighet.
Men även att det blir mer påfrestningar om det görs dagligen, typ som att det tär mer på knäna att gå nerför trappan än uppför.

Jag gjorde detsamma, började med VIA. Men jag insåg ganska snart att det även innebar vissa begränsningar, jag kunde till exempel inte använda mig av "tap dance" eller aktivera unicode.

Men visst är det väl trevligt om man kan utbyta erfarenheter och hjälpa varandra. Bara hojta till om du bestämer dig för att compilera en egen keymap så kan jag dela med mig av mina oerhört begränsade erfarenheter på området.

Jag tror att min gamla vana att bottna när jag skriver har skapats över de senaste 30 åren framför en dator. Det känns oerhört icke-tillfredsställande att skriva utan att göra det upplever jag. Men ska man tänka ergonomiskt så är det kanske inte det ultimata. Men det är något med det definitiva stoppet som tilltalar mig.

Permalänk
Skrivet av Rutger Janåker:

Jag gjorde detsamma, började med VIA. Men jag insåg ganska snart att det även innebar vissa begränsningar, jag kunde till exempel inte använda mig av "tap dance" eller aktivera unicode.

Men visst är det väl trevligt om man kan utbyta erfarenheter och hjälpa varandra. Bara hojta till om du bestämer dig för att compilera en egen keymap så kan jag dela med mig av mina oerhört begränsade erfarenheter på området.

Jag tror att min gamla vana att bottna när jag skriver har skapats över de senaste 30 åren framför en dator. Det känns oerhört icke-tillfredsställande att skriva utan att göra det upplever jag. Men ska man tänka ergonomiskt så är det kanske inte det ultimata. Men det är något med det definitiva stoppet som tilltalar mig.

Ska du inte pröva linjära istället om du ändå ska bottna?

Permalänk

@StuntmanMike:
Jag provade röda linjära switchar en gång, det var en hemsk skrivupplevelsen. Det räckte att jag vilade fingrarna löst på tangentbordet så skrev det bokstäver. Det avskräckte mig såpass att jag inte vågat mig på att köpa några sådana igen. Men om jag fick ett tangentbord gratis med trögare linjära switchar så hade jag gärna testat.

Permalänk
Inaktiv

@Rutger Janåker:
Har för mig det fanns lite tips på kreativa tangentkombinationer i #16456303 (iofs TMK, men "sak samma" vad gäller denna frågan )

Jag tycker också röda linjära är för lätta, men Svarta det är grejor det (gärna med en 100g fjäder på mellanslaget),
Sen begriper inte jag heller varför man inte ska bottna, jag gillar att bottna

Vad gäller upplevelsen av en specifik brytare, så (enligt min personliga åsikt) hänger den ihop med hela tangentbordet, plåt, keycaps, tjocklek på keycaps, höjd, dämpning, layout, t.o.m. tangentbords olika akustiska egenskaper kan ge mig olika upplevelser av samma brytare (om än snarlika).

Kortare sagt: Alla tangentbordets egenskaper (och delar) påverkar upplevelsen, inte bara brytaren (enligt min åsikt).

*)ska vi va riktigt petnoga så är det nog svarta med 68-72g SPriT-fjäder som e "bäst")