Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Om man har ett mekaniskt litet keyboard typ Vortex Poker eller WASD, och vill byta ut alla switchar mot en annan modell ..

1 Hur svårt är själva arbetet att utföra?
2. Var får man tag på enbart switchar + tillbehör för jobbet?
3. Vad kostar ett nytt full-kit switchar, cherry mx t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Om man har ett mekaniskt litet keyboard typ Vortex Poker eller WASD, och vill byta ut alla switchar mot en annan modell ..

1 Hur svårt är själva arbetet att utföra?
2. Var får man tag på enbart switchar + tillbehör för jobbet?
3. Vad kostar ett nytt full-kit switchar, cherry mx t.ex.

1. Inte så svårt - du behöver först plocka bort keycaps som skymmer skruvarna (brukar personligen plocka bort alla), skruva loss plattan + PCB:n (de sitter ihop) och lyfta bort detta. Därefter ska man löda loss alla switchar från PCB:n (varje switch har två ben) och sen så kan man löda på nya (värt att notera är att plattan och PCB:n hålls ihop av just switcharna).

2. Finns diverse ställen - KBDFans har bra priser på allt möjligt som har med mekaniska tangentbord att göra, bl.a. switchar och keycaps, men de skickar från Kina (via UK så man slipper tullavgift) och kan ta uppemot tre veckor. Har själv fått vänta 1-2 veckor på produkter därifrån så kan gå snabbt om allt går bra!

Utöver detta finns även reichelt.de som är Cherrys officiella reseller av Cherry MX switchar, kostar lite mer än KBDFans men kommer hem snabbare då de skickar från Tyskland.

3. Beror på hur många switchar du köper, men i regel brukar de kosta allt mellan 1-10 kr eller mer. Cherry MX på reichelt.de kostar €0.60 per switch men går ner i pris per switch ju fler du köper. Sen har du även frakt därifrån som går på ca €5 om jag minns rätt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Fick precis hem Leopold och jädrar vad bra det är! Känns betydligt bättre än Majestouch 2 och är dessutom billigare. Formatet är ju underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Fick äntligen hem mina nya keycaps idag efter runt 3-4 månaders väntan

https://i.imgur.com/CgKApzF.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Trevligt! EnjoyPBT 9009? Eller är det GMK 9009? Om det tidigare, har keycapsen någon textur eller är de smooth?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Trevligt! EnjoyPBT 9009? Eller är det GMK 9009? Om det tidigare, har keycapsen någon textur eller är de smooth?

EnjoyPBT 9009 Tycker de är väldigt smooth för att vara PBT som jag oftast tycker har ganska grov textur (även fast jag inte har något emot det, använde tidigare ett set från Varmilo som har MYCKET grövre textur). Väldigt svårt att känna någon textur alls faktiskt. Grymt sköna att skriva med!

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fick precis hem Leopold och jädrar vad bra det är! Känns betydligt bättre än Majestouch 2 och är dessutom billigare. Formatet är ju underbart.

Jag fick också hem ett sånt men stör mig som fasen på att AltGr är en mindre tangent än i vanliga fall. Samt att det inte finns några AltGr i 1U-storlek (förutom de som följer med då). Det borde jag tänkt på innan men men. FN borde varit 1U istället.

Grymt bra format ja. Även om jag insett att jag inte använder piltangenterna så mycket som jag hade trott. Tenderar nästan att använda numpaden istället.

Nu ska jag spara ihop till ett custom kbd19x som blir mer som jag vill ha det. Eller känner någon till någonting i Vortex Vibe/Cooler Master Pro M-format med qmk och vilka switchar som helst?

Skrivet av Daggemanz:

EnjoyPBT 9009 Tycker de är väldigt smooth för att vara PBT som jag oftast tycker har ganska grov textur (även fast jag inte har något emot det, använde tidigare ett set från Varmilo som har MYCKET grövre textur). Väldigt svårt att känna någon textur alls faktiskt. Grymt sköna att skriva med!

Väntar också på dem Men kommer inte använda modsen, kör dem från Enjoypbt Hiragana istället. Jag vill inte ha två Alt utan en Alt och en AltGr. Vad tusan använder man Alt till ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Jag fick också hem ett sånt men stör mig som fasen på att AltGr är en mindre tangent än i vanliga fall. Samt att det inte finns några AltGr i 1U-storlek (förutom de som följer med då). Det borde jag tänkt på innan men men. FN borde varit 1U istället.

Grymt bra format ja. Även om jag insett att jag inte använder piltangenterna så mycket som jag hade trott. Tenderar nästan att använda numpaden istället.

Nu ska jag spara ihop till ett custom kbd19x som blir mer som jag vill ha det. Eller känner någon till någonting i Vortex Vibe/Cooler Master Pro M-format med qmk och vilka switchar som helst?

Väntar också på dem Men kommer inte använda modsen, kör dem från Enjoypbt Hiragana istället. Jag vill inte ha två Alt utan en Alt och en AltGr. Vad tusan använder man Alt till ens?

Nu har jag bara använt det i 5 minuter så kan inte riktigt uttala mig om det. Jag tyckte bara att det kändes lite konstigt i början, men man vänjer väl sig. Ska ha det på jobbet, så om 8h har jag nog en annan uppfattning om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Väntar också på dem Men kommer inte använda modsen, kör dem från Enjoypbt Hiragana istället. Jag vill inte ha två Alt utan en Alt och en AltGr. Vad tusan använder man Alt till ens?

Schysst! Jag var väldigt sugen på att köra tvärtom själv, alltså alphas från Hiragana med modsen från 9009. Beställde dock till slut bara 9009 då det hade ett international kit som tillval samt för att jag var snål Väntar istället på GB:n för EnjoyPBT Kuro/Shiro (https://geekhack.org/index.php?topic=97699.0).
Jag gillar Alt! Kör den som Meta-tangent och för kortkommandon i t.ex. Emacs.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Precis, man känner ett större och större motstånd från bumpen och sen avtar det snabbt. Inte direkt som bucklingspring men man känner definitivt av när man passerat bumpen och aktiverat switchen.

Frågade, för flera personer har beskrivit Clears bump som .. inte lika utpräglad som i blue eller green, och dessutom är clears bump lite mer tvådelad (jämfört med blue/green). Dom två faktorerna sammalagt, när man skriver snabbt, gör att Clears sägs kännas lite som 'att skriva på sträva och repiga Röda switchar'.
Men jag börjar tro sanningen ligger snarare nånstans däremellan.
Eftersom jag troligen inte kommer känna dom under fingrarna innan jag beställer så får jag försöka föreställa mig, delvis med hjälp av att lyssna på olika tangentbords ljudtext med clears i.

Skrivet av Icte:

Vill du ha klickiga, lite tyngre switchar med en STOR bump finns det en perfekt switch för dig:
Kailh Box Navy
Större bump än MX Clear och i mitt tycke låter de bättre än MX Blue (mycket skönare klick klick)!

Clears verkar ha en tendens att få tunghänta personer att sluta slå tangenterna i botten, eftersom peak forcen i clears är större än tactile. Finns tydligen inte många switchar som är såna. Montereys sägs vara typ likadana. Men hur är det med Kaihls Box navy på den punkten?

Och finns det det möjligen en switch lik Kailh Box Navy fast utan ljudligt klick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Jag fick också hem ett sånt men stör mig som fasen på att AltGr är en mindre tangent än i vanliga fall. Samt att det inte finns några AltGr i 1U-storlek (förutom de som följer med då). Det borde jag tänkt på innan men men. FN borde varit 1U istället.

Grymt bra format ja. Även om jag insett att jag inte använder piltangenterna så mycket som jag hade trott. Tenderar nästan att använda numpaden istället.

Nu ska jag spara ihop till ett custom kbd19x som blir mer som jag vill ha det. Eller känner någon till någonting i Vortex Vibe/Cooler Master Pro M-format med qmk och vilka switchar som helst?

Väntar också på dem Men kommer inte använda modsen, kör dem från Enjoypbt Hiragana istället. Jag vill inte ha två Alt utan en Alt och en AltGr. Vad tusan använder man Alt till ens?

Jag kan hålla med om att Fn tangenten är onödigt lång, jag kommer i princip aldrig använda den. Jag har egna mappningar i auto hotkey och då använder jag ctrl som modifier key ändå. Jag tycker även det är märkligt att End, Pg Dn, Pg Up är duplicerade på numpaden och högst upp. Rent allmänt är jag extremt nöjd med tangentbordet, ska aldrig köpa något som inte har pbt caps igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag kan hålla med om att Fn tangenten är onödigt lång, jag kommer i princip aldrig använda den. Jag har egna mappningar i auto hotkey och då använder jag ctrl som modifier key ändå. Jag tycker även det är märkligt att End, Pg Dn, Pg Up är duplicerade på numpaden och högst upp. Rent allmänt är jag extremt nöjd med tangentbordet, ska aldrig köpa något som inte har pbt caps igen!

Samma här. Har använt "KeyTweak" för att mappa om dem (fast jag har inte kommit på nåt bättre än PrtScr, Kalkylatorn, Volym upp och ned). Fruktansvärt praktiskt att bara använda numpaden och det har fått mig att fundera på om jag ens behöver piltangenterna. Har märkt att jag bara gör det i spel, i Windows och vanliga program blir det faktiskt att jag använder 2, 4, 6 och 8 istället.

Förstår mig inte på TKL-layouter längre. En numpad har ju alla funktioner från en sådan, plus att man får en numpad...

Så nästa blir nog ungefär samma layout fast helt "programmerbart" så jag kan få allt precis som jag vill ha det. Köpte den här mest för att se ifall jag gillade layouten så mycket som jag trodde

Skrivet av Daggemanz:

Schysst! Jag var väldigt sugen på att köra tvärtom själv, alltså alphas från Hiragana med modsen från 9009. Beställde dock till slut bara 9009 då det hade ett international kit som tillval samt för att jag var snål Väntar istället på GB:n för EnjoyPBT Kuro/Shiro (https://geekhack.org/index.php?topic=97699.0).
Jag gillar Alt! Kör den som Meta-tangent och för kortkommandon i t.ex. Emacs.

Hade verkligen önskat att den vita färgen på 9009 var samma som på Hiragana, då hade jag kört med det svartvita Hiragana och internationella kittet från 9009 så att jag kunnat ha mina Å, Ä och Ö

Permalänk
Medlem

Vad är er åsikt kring att BOX-switcharna (även retooled?) sträcker ut caps? Väldigt sugen på att testa dessa men lite rädd blir man ju

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

Gud, fick äntligen hem switchar och stabs efter två veckors väntan, så har jag fått fel size på spacebar. Mitt Rama M60-A väntar! 😅

Permalänk
Medlem

@Mix0r: Jag avvaktar och ser. Skulle inte riskera någonting alls med några caps jag brydde mig om. Möjligen att köpa in ett riktigt billig set tills vidare.

Men, de måste ju lösa det förr eller senare. Har några lösa switchar på gång så att jag kan få en känsla för dem iallafall och planera framtida projekt lite.

Annars kan det här vara en möjlig lösning https://geekhack.org/index.php?topic=97974

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

Vad är er åsikt kring att BOX-switcharna (även retooled?) sträcker ut caps? Väldigt sugen på att testa dessa men lite rädd blir man ju

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag har hört så är det mer eller mindre bara ett problem med GMK-caps (även om det säkert kan förstöra andra också, speciellt om det är ABS). Kör man med PBT så behöver man nog inte oroa sig så jättemycket. Har ingen hel bräda med Box-switchar själv, men en hel del på diverse switch-testare, och jag har faktiskt inte tyckt att capsen sitter tightare på dem jämfört med några andra. Dock är det kanske en annan sak när man skriver med dem under en längre tid!

Skrivet av careface:

Gud, fick äntligen hem switchar och stabs efter två veckors väntan, så har jag fått fel size på spacebar. Mitt Rama M60-A väntar! 😅

Ajdå, den är inte rolig! Ganska (läs mycket) avundsjuk på M60-A:n för övrigt, har dreglat över mängder av bilder på den brädan på Reddit under de senaste veckorna. Sjukt snygg!

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem

@phedd @Daggemanz

Tack för input! Blir nog att jag avvaktar

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Ajdå, den är inte rolig! Ganska (läs mycket) avundsjuk på M60-A:n för övrigt, har dreglat över mängder av bilder på den brädan på Reddit under de senaste veckorna. Sjukt snygg!

Nej, fy, så tråkigt, men jag byggde ihop det utan spacebar igår och mitt val av switchar (78G Zilents) känns verkligen klockrent, däremot lyckades jag böja säkert fyra stift vid själva bygget, antingen så är det jag som är dum eller så är det inte helt lätt. 🙄

Permalänk
Medlem

Har lite problem med att hitta butiker eller ställen där man kan köpa 60% brädor - typ WASD, Vortex Poker eller andra med 'traditionell' keylayout - som har svensk iso/layout och mx greens eller clears.

Har hittat 1 ställe. Finns det tips på fler?

Har svårt att bestämma mig för endera clears eller greens och kan tyvärr inte prova hands-on. Så jag funderar på att beställa en modell med clears eller greens, och om den switchen inte känns bra, så returnerar man brädan på öppet köp, mot beställning av samma bord med den andra switchmodellen från samma butik. Låter lite knäppt ja vet, men ... jag tror det får bli så. Känner inte riktigt för att köpa hem nya switchar för halva priset av ett nytt tangentbord och löda om allt själv.

Permalänk
Medlem

@Dooley: Maxgaming är tyvärr de enda i Sverige som har intressanta saker. Lite bisarrt att det är så faktiskt.

Annars typ:
https://www.keyboardco.com/keyboard/uk-va69m-v3-cmyk-aluminiu... (eller beställa direkt från Varmilo så får du rätt caps direkt, specifera då gärna Nordic 2 som språk så får du bara svenska ÅÄÖ).

https://www.keyboardco.com/keyboard/uk-v60-vintage-60percent-...

candykeys.com har ingenting inne nu förutom https://www.candykeys.com/product/vortex-race-3-iso-nor som ju har en lite otraditionell layout men det du söker hos en 60%, tänk på att det blir omöjligt att få tag på andra caps för Esc och Delete bara

Eller nåt från kbdfans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Frågade, för flera personer har beskrivit Clears bump som .. inte lika utpräglad som i blue eller green, och dessutom är clears bump lite mer tvådelad (jämfört med blue/green). Dom två faktorerna sammalagt, när man skriver snabbt, gör att Clears sägs kännas lite som 'att skriva på sträva och repiga Röda switchar'.
Men jag börjar tro sanningen ligger snarare nånstans däremellan.
Eftersom jag troligen inte kommer känna dom under fingrarna innan jag beställer så får jag försöka föreställa mig, delvis med hjälp av att lyssna på olika tangentbords ljudtext med clears i.

Clears verkar ha en tendens att få tunghänta personer att sluta slå tangenterna i botten, eftersom peak forcen i clears är större än tactile. Finns tydligen inte många switchar som är såna. Montereys sägs vara typ likadana. Men hur är det med Kaihls Box navy på den punkten?

Och finns det det möjligen en switch lik Kailh Box Navy fast utan ljudligt klick?

Nja, det stämmer nog inte helt. Clears har en större bump som känns mer än MX Blue/Green - skillnaden är nog att eftersom de senare även klickar så kan det uppenbara sig att man känner av bumpen mer, medan i själva verket så är det ljudet av klicket samtidigt som man känner av bumpen som förtydligar detta kliv

Jag gillar att typa MX Clear tillsammans med tjocka OEM PBT keycaps (t.ex. de som medföljer Vortex Pok3r) och man känner definitivt av bumpen även när jag skriver snabbt. MX Blue, inte lika mycket alls faktiskt men ljudet hjälper en hel del. Utöver detta bottnar jag knappt på MX Clear medan jag har en tendens att göra det på MX Black och MX Blue/Green.

Box Navy är rätt tunga, i stil med MX Clear, men har inte lika tung peakforce som MX Clear (eller känns iaf inte lika tung). Montereys har jag faktiskt inte hört talas om, det får jag kika på.

Kailh Box Royal skulle tydligen "Kailh Box Navy without click"-switchen men den verkade floppa lite, speciellt då dess bump inte var riktigt stor som i Box Navys. Zealios V2 ska tydligen ha en större bump och verkar gillas på flera olika ställen, kan vara värt att kika på dessa också!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av stoneyrock:

Snyggt, jag valde också till slut att gå för Matias Ergo Pro, supernöjd, köpte både till jobbet och hem. Har kvar viterbi:t det är såå sköt att skriva på men men precis som du säger lite svårt att ställa om sig.. Använder det när jag är på resande fot.

Hur har dina fungerat? Jag var tvungen att lämna tillbaka mitt då det hade keychatter på nästan alla switchar på vänstra sidan. Gillade det skarpt utöver det "lilla" problem jag hade, efter ha lött dit 5-6 nya switchar och ändå fått fler och fler med chatter så lämna jag tillbaka brädan och köpte mig ett Quefrency från Keeb.io via Candykeys. Mycket nöjd med det tangentbordet. 60% och splittat med MX switchar, kan inte bli mycket bättre än så.

Permalänk
Medlem

Får jag fråga er keyboard experter..
Jag har ett logitech G810 som j ag gärna vill rengöra. Kan man ta av alla keycaps och lägga i en varmvatten hink med lite såpa? Eller riskerar jag sada keycapsen (tror inte färgen och sånt sitter super bra på dessa keycaps).. Eller annat tips på att rengöra dom?

Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nima2001:

Får jag fråga er keyboard experter..
Jag har ett logitech G810 som j ag gärna vill rengöra. Kan man ta av alla keycaps och lägga i en varmvatten hink med lite såpa? Eller riskerar jag sada keycapsen (tror inte färgen och sånt sitter super bra på dessa keycaps).. Eller annat tips på att rengöra dom?

Tack

Jag brukar bara skicka ner dom I en bunke med varmt vatten och lite diskmedel, sen låter jag capsen gotta sig där ett tag och tar fram kökshandduken och gnuggar/torkar rent alla caps. Brukar ge fina resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@huttala: Tackar!
Utför denna ritual ikväll då och låter de ligga i vattnet under natten.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@huttala: Tackar!
Utför denna ritual ikväll då och låter de ligga i vattnet under natten.

Tänk på att inte ha varmare vatten än 30 grader, annars så krymper dom.

Permalänk

Ser inte ut som det blir något Carbon NorDeUK kit.

Hade sett fram emot en bräda med Base+Umka men tydligen ville det sig inte. Mycket frustrerande, särskilt som att i princip alla andra kan glädjas åt att de får det de beställt trots att mer än hälften av kiten i Carbon-dropet hamnar långt under MOQ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Ser inte ut som det blir något Carbon NorDeUK kit.

Hade sett fram emot en bräda med Base+Umka men tydligen ville det sig inte. Mycket frustrerande, särskilt som att i princip alla andra kan glädjas åt att de får det de beställt trots att mer än hälften av kiten i Carbon-dropet hamnar långt under MOQ.

Väldigt risky drop tyckte jag, priserna var ju extremt höga jämfört mot tidigare drops och utöver detta var inte den så välgjord heller IMO (hade varit bättre att bl.a. splitta upp base kits till alphas och modifiera, brukar oftast gå bättre så). Kunde själv inte motivera priset på nästintill $300 + frakt till ett Planck och samtidigt ha kvar en massa caps som man måste hitta köpare för.

2/5 på denna drop, kunde ha gjorts bättre.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Väldigt risky drop tyckte jag, priserna var ju extremt höga jämfört mot tidigare drops och utöver detta var inte den så välgjord heller IMO (hade varit bättre att bl.a. splitta upp base kits till alphas och modifiera, brukar oftast gå bättre så). Kunde själv inte motivera priset på nästintill $300 + frakt till ett Planck och samtidigt ha kvar en massa caps som man måste hitta köpare för.

2/5 på denna drop, kunde ha gjorts bättre.

Nu har jag ingen tidigare erfarenhet av Massdrop och groupbuys men om man kollar på siffrorna är jag tveksam till att priserna är "extremt höga" jämfört med de senaste GMK-dropsen på Massdrop. Dyrare, ja, men dels ska GMK ha höjt priserna överlag och sedan är väl MOQ för en del av kiten i Carbon rätt låga?

Du har säkert rätt i att man kunde ha lagt upp kiten annorlunda dock. Samtidigt, hur ofta får man precis de caps man vill ha utan att samtidigt få ett gäng över? Jag ser det som att jag köper ett komplett kit caps och betalar för de jag behöver. Känns inte rimligt att försöka börja sälja enstaka caps för att tjäna in någon hundring eller två, men vi är alla olika.

Jag kan inte annat än undra över de som handlar ifrån sex olika drop på ett år men samtidigt klagar när ett kit kostar $20 mer än ett annat liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Nu har jag ingen tidigare erfarenhet av Massdrop och groupbuys men om man kollar på siffrorna är jag tveksam till att priserna är "extremt höga" jämfört med de senaste GMK-dropsen på Massdrop. Dyrare, ja, men dels ska GMK ha höjt priserna överlag och sedan är väl MOQ för en del av kiten i Carbon rätt låga?

Du har säkert rätt i att man kunde ha lagt upp kiten annorlunda dock. Samtidigt, hur ofta får man precis de caps man vill ha utan att samtidigt få ett gäng över? Jag ser det som att jag köper ett komplett kit caps och betalar för de jag behöver. Känns inte rimligt att försöka börja sälja enstaka caps för att tjäna in någon hundring eller två, men vi är alla olika.

Jag kan inte annat än undra över de som handlar ifrån sex olika drop på ett år men samtidigt klagar när ett kit kostar $20 mer än ett annat liknande.

GMK är väldigt dyra ja, och de har gått upp i pris på senaste tiden just då de är så eftertraktade. Därför bör man vara extra noggrann i hur man sätter upp olika GMK kits. Denna drop kändes dock mer som en moneygrab jämfört mot tidigare GMK, inte när det gäller priset per keycap utan på hur kiten såg ut. Att köpa kits och ha några oanvända är en självklarhet, men i detta fall så hamnade man på ~50% oanvända keycaps när man försöker fylla de lite mer annorlunda men ändå väldigt populära tangentbord, så som Planck, Preonic, Iris, Ergodox m.fl. om man nu ville ha de ljusa keycapsen i Carbon Base och Bone Base kitten, vilket jag tror vi alla ville ha. Varför inte separera dessa i ett alphas-kit som de gjorde med Beezaree och Boneyard?

Tomb3ry tog inte heller emot kritik så bra och störtvägrade att ändra kiten för att få de att sälja bättre när detta har gjorts tidigare på andra drops som inte såg så bra ut, under droppens gång, utan problem. Totala antalet kits säger även en hel del om hur det gick med denna drop, lyckligtvis var det "bara" två utav alla kits som inte hamnade i MOQ som inte kommer att produceras men det påverkar ju dig och andra som valt dessa.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hallå!
Jag är på gång att bygga mitt första egna tangentbord, alla delar är beställda men jag har fortfarande några frågetecken kring vilken sorts smörjmedel jag ska använda till switcharna. De switchar jag kommer använda är linjära Gateron, antingen gula eller svarta. Allmänt så verkar det väldigt svårt att få tag på smörjmedel som Krytox och Tribosys som ofta nämns när ämnet diskuteras på forum. Vet ni någon butik, gärna i EU, som har någon av dessa i lager? Jag har försökt att kika runt men tillgängligheten verkar väldigt dålig. Eller finns det alternativ på exempelvis Biltema eller liknande som funkar lika bra?