Skicka filer mellan datorer i hemnätverket, bästa och smidigaste sättet?

Permalänk
Testpilot

Skicka filer mellan datorer i hemnätverket, bästa och smidigaste sättet?

Hejsan!

Det är så att jag har en massa filer på stationära datorn och laptopen jag nu vill flytta till serven/NAS'en (lagringsdiskar), men vet inte hur jag gör detta smidigast.
Jag har testat Windows 8.1 inbyggda med att skicka över hemnätverket, men det var horribelt... Fick ut runt 2.3-6.2 mbi/s och det skulle ta lite över 2 dagar att flytta alla filer till serven(?!).

TL;DR:
Behöver ett vettigt alternativ utöver Windows inbyggda system för att flytta filer mellan datorer över hemnätverket.

----------

Routern jag har är en "ASUS N56U" och alla kablar är CAT5, så har ingen direkt bottleneck som är nämnvärd då båda borde klara teoretisk överföringshastighet på 100mbi/s.
Diskarna som skall skrivas till är ett par WD Green 5400RPM, men även det borde inte rättfärdiga skrivhastigheter på max 6mbi/s, speciellt inte då via Steam så tankar serven i närmare 20+ mbi/s till just de diskarna.

Tack på förhand!
Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Rekordmedlem

Är det många småfiler så går det långsamt men vad betyder mbi/s ? Megabit, Mebibyte eller Megabyte per sekund ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

Är det många småfiler så går det långsamt men vad betyder mbi/s ? Megabit, Mebibyte eller Megabyte per sekund ?

Jag som var otydlig/felaktig; Ska vara "MB/S".

Filer är allt från film/serie, till .ISO filer och musik. Kopierar jag samma typer av filer till externa(USB 3.0) så får jag ut runt 50-90 mb/s, så 2-6 mb/s känns oerhört slött oavsett, speciellt över Ethernet kabel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >