Permalänk
Medlem

Köpråd - bärbar dator

Hej,

Spenderade helgen hos mina föräldrar och kunde under den tiden konstatera att deras nuvarande laptop bara är att skrota. I verkligheten kommer jag kanske ta med den hem nästa gång för att skruva lite på den (värmeproblem samt att den åkt ordentligt i golvet vid ett tillfälle för ett par år sedan). Har själv aldrig haft någon anledning att äga en laptop, så har i allmänhet dålig koll på dessa själv och tänkte därför höra mig för vad folk här kan rekommendera i dagsläget.

De har har väl inga jättestora behov av något särskilt utöver att se på Netflix/Viaplay, surfa, spindelharpan och kanske något spel likt Civilization (farsan har varit såld på denna serien sedan sedan 3:an) och möjligen Settlers eller Anno. Höga grafikinställningar är väl dock inte prioritet då farsgubben ändå inte har så mycket tid till övers att spela spel, utan det är som sagt surf och streamingtjänster för film och musik som blir främsta användningsområdet. Detta har väl alla laptops idag kan jag tänka mig men HDMI-utgång är ju ett krav, då den kommer kopplas till TV:n när de ser på film.

Deras budget är väl kring 5000-6000kr och hittills har jag kikat lite på den här: Lenovo G70-70 Vad tror ni? -Är det något de skulle kunna tänkas nyttja några år framöver utan att den spontanhavererar av outgrundliga anledningar?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

Jag har precis den datorn här. Håller på att installera den. Ganska snabb och tyst. Dock var jag lite besviken på skärmen, som är lika bra/dålig som andra skärmar. Dvs kan inte se någon IPS på den. Annars helt ok.

Permalänk
Medlem

@lolight Ah just det! Trevligt att den är tyst också, det får också anses vara ett krav. Deras nuvarande haveri blåser på så det överröstar allt. Tur de bor i hus så det inte stör grannarna liksom.
Skärmens kvalité som så spelar nog ingen jättestor roll för mina föräldrar. Såg för övrigt att Dustin säljer samma dator 800:- billigare än komplett, så får väl se till att de slår till på den här nu i veckan.

Hur är det förresten med förinstallerade skräpprogram från Lenovo? Är det acceptabla program eller bör man resa upp till sina föräldrar och göra en ren windowsinstallation åt dem?
Fast är väl lika bra att göra det när man ändå ska hjälpa dem uppgradera OS till Windows 10 iofs... Beställer de den nu till helgen så lär den ju komma lagom till Windows 10 release.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

@Zicsoen: Jag tog bara bort, Antivirus och MS Office, sedan räckte det. Den går bra som den är. De medföljande programmen funkade bra, utan att förstöra något av installationen verkar det som.
Så jag skulle behålla allt som det är. Att uppgradera till 10, skulle jag göra, utan att börja från början. Tror inte det har speciell betydelse för hur bra allt funkar.