Acer XB280HK – Gamingskärm med 4K UHD och Nvidia G-Sync

Permalänk
Melding Plague

Acer XB280HK – Gamingskärm med 4K UHD och Nvidia G-Sync

Trots den tämligen unika kombinationen 4K Ultra HD och Nvidia G-Sync seglar Acer XB280HK under radarn. Det blir det ändring på när skärmen gör ett gör ett avstamp i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hur är skärmfoten? Missade jag det i texten?

Permalänk
Medlem

@Gojsenmojs

Citat:

Stativet är i alla fall den bättre foten vi känner igen från Acers Predator-modell XB270HU. Stativet är höj- och sänkbart, kan rotera och vinkla skärmen snyggt och smidigt.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gojsenmojs:

Hur är skärmfoten? Missade jag det i texten?

Det är lätt att man missar något när man skyndar sig igenom recensionen på 3 minuter.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

4k med G-sync?
*Läser vidare*
28"

Ointressant, återkom när det börjar närma sig 40".

Permalänk
Medlem

Synd att dom gör över till ny version av g-sync, än sakta avveckla verksamheten.

Funkar inte så bra i laptops heller (modulen drar en del ström).
Ja får hoppas någon inser dårskapen att köra två olika tekniker, fast skärmtillverkarna blir ju nöjda. Sälja två skärmar i stället för en

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Lätt att man missar nått när man går igenom recensionen på 3 minuter.

Har aldrig läst igenom en Ytterbergrecension på 3 minuter. Det är underbart för nörden i mig att läsa all fakta.

Som vanligt, grymt bra artikel!

Ingen skärm för mig dock, men den absolut ett alternativ för MMO-spelare.

Permalänk

Skärmen som får gemene mans dator att verka klen!

Permalänk
Medlem

Den flög inte under min radar (eller rättare sagt prisjakts radar), köpte en i vintras och den är faktiskt bra för att vara en TN-skärm (åtminstone efter jag kalibrerade den). 4K med G-sync är mycket trevligt! Driver den med 980 SLI.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det komma lite mer intressanta skärmar. Är inte sugen på att byta bort min, men dagen då det går att få till adaptive sync av något slag tillsammans med 4k och minst 75hz så kommer jag vara såld så såld

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Ni har inte möjlighet att etsta hur den ser ut i 1080? Är det ok kvalitet om man hamnar på lite mer krävande spel. Och hur fungerar det med hz? Går det liksom äldre CRT skärmar köra högre hz i lägre upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Går det liksom äldre CRT skärmar köra högre hz i lägre upplösning?

Kan svara direkt på denna. Det gör det inte.

Permalänk

trevligt

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Endast 3 fel på skärmen!
TN panel, låg uppdateringsfrekvens och 28"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk

köper ny skärm när 120/144hz IPS 32" 4k G-sync kommer eller en ultra wide 1440p med 120/140 IPS

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

4k med G-sync?
*Läser vidare*
28"

Ointressant, återkom när det börjar närma sig 40".

40" TN panel, fina betraktningsvinklar där då, nej tack...

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

40" TN panel, fina betraktningsvinklar där då, nej tack...

Tar hellre sämre betraktningsvinklar är en suddig/oskarp bild i 4k (28 tum). Inte så att man sitter 20 cm till höger om skärmen liksom.

Permalänk
Medlem

Skärmen jag väntar på, 4K, 34 tum, böjd, Gsync/Freesync, IPS panel, 144Hz och självklart allt i toppklass, inga problem med färger etc. Man borde kunna lägga en påminnelse så fort den dyker upp så får man en meddelande :).

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Avstängd

Mehh... väck mig när dom har nått med FreeSync (Adaptive-Sync).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Skärmen jag väntar på, 4K, 34 tum, böjd, Gsync/Freesync, IPS panel, 144Hz och självklart allt i toppklass, inga problem med färger etc. Man borde kunna lägga en påminnelse så fort den dyker upp så får man en meddelande :).

Den dagen den kommer så kommer det bli en dyr historia för dig då den dator du har idag har inte en chans att driva den skärmen.

OT: Synd att det var TN för att färgerna blir så kassa. Tar en 60/75Hz IPS med bra färger än 120/144Hz TN med färger dränkt i mjölk alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skärm för att vara TN, Sjukt bra "flyt" tack vare G-Sync även när fpsen droppar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt att se UFO-testet med enbart suddiga blobbar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Danne980:

Ni har inte möjlighet att etsta hur den ser ut i 1080? Är det ok kvalitet om man hamnar på lite mer krävande spel. Och hur fungerar det med hz? Går det liksom äldre CRT skärmar köra högre hz i lägre upplösning?

Står under avsnitt 2. Det är grafikkortet som skalar när du kör G-Sync. Du kan som regel inte köra högre frekvens i de här fallen på grund av detta. Är du ute efter att köra en skärm utanför spec är nog G-Sync-modellerna inte lämpliga.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hejsann:

Alltid lika roligt att se UFO-testet med enbart suddiga blobbar.

Det måste till strobing backlight, lightboost, ULMB etc. för att släcka ned under uppdateringsfasen och få helt perfekt skarpa ufon.

Permalänk
Medlem

Skulle det bli smärtsamt att gå från 144hz tillbaka till 60hz? Eller är det värt det pga upplösningen?
Är väldigt kluven huruvida jag ska köpa en skärm i UHD med 144hz eller en sådan som denna och då få 4K. Hmm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Testa och ställ om din nuvarande skärm till 60 Hz, v-synca och håll dig till 60 Hz hela tiden. Känns det helt fel, då vet du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Inte så att man sitter 20 cm till höger om skärmen liksom.

I TN paneler behöver du inte sitta jämte skärmen. Problemen med betraktningsvinklar är ofta tydliga för element som närmar sig kanten av skärmen, även när du själv sitter rakt framför den. Oftast räcker det med bara några få cm från "fokus punkten" för att se färger som är närmre varandra bländas ihop.

Skrivet av Xanwarrior:

Tar hellre sämre betraktningsvinklar är en suddig/oskarp bild i 4k (28 tum)

Exakt hur gör din föreslagna förstoring av pixlarna att bilden blir skarpare / mindre suddig.

Permalänk
Skrivet av eXale:

I TN paneler behöver du inte sitta jämte skärmen. Problemen med betraktningsvinklar är ofta tydliga för element som närmar sig kanten av skärmen, även när du själv sitter rakt framför den. Oftast räcker det med bara några få cm från "fokus punkten" för att se färger som är närmre varandra bländas ihop.

Exakt hur gör din föreslagna förstoring av pixlarna att bilden blir skarpare / mindre suddig.

Pixlarna stretchas i en större skärm vilket gör att bilden blir skarpare/tydligare. Det är som att kolla på 2k skärm i en smartphone. Skillnaden är väldigt liten/omärkbar vs en smartphone med 1080p i samma/liknande storlek. Stretchar du pixlarna över en större skärm så blir bilden mycket skarpare och tydligare. Vilket är bättre för Upplösningar som har större pixel fidelitet. Gå och kolla på en Tv i 32/40 tum med 4k upplösning, och gå sedan och kolla på någon 4k monitor i 28 tums storleken. Skillnaden är enorm då TV:n verkligen visar hur stor skillnaden är. I've seen it & experienced it. 28 tum i 4k tycker jag är dumt om inte man är super kåt i att inte kunna se jagged edges, visst.. Ta då en suddigare bild. But I like dat sharpness!

Permalänk

Har själv den här skärmen sen ett halvår och är helnöjd. Driver den med 2xGTX780Ti i SLI och har en bf på 50-60 Hz ganska konsekvent när jag spelar Battlefield 4. (all grafik på ultra; 4xMSAA)

4K är förutom att vara en rent estetiskt trevlig upplevelse, även en viss taktisk fördel: skärpan i bilden gör att det är lättare att se fiender på långt håll när man spelar.

*G-sync gör att det krävs en lägre bildfrekvens för att få bra flyt i bilden: några 120 Hz är inte alls nödvändiga för en bra upplevelse; redan vid 40Hz flyter allt utan problem.
*TN-panelen är en bra TN-panel: det är väl i princip bara om man sysslar med fotoredigering proffessionellt som man bör välja något annat.

Asus har väl annars en IPS-panel med 4K och G-sync på ingående, men den lär inte nå butikerna förrän i slutet av året. Just nu är nog detta det bästa (enda?) alternativet, med den upplösningen och G-sync.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk

Jag har haft denna skärmen i tre månader och jag är hur nöjd som helst.

Jag har ett GTX 980 så det blir äldre spel i 4k, skall investera i 2 GTX 980Ti för att kunna spela dom senaste spelen i 4k.

Som Finurliig säger så är TN-panelen bra och allt flyter på mycket bra ända ner till 40Hz utan problem.

Sen är det en fröjd för ögonen att använda Windows 8.1 i 4k, allt är så skarpt, sen när det gäller teckensnitt så är allt vad pixlighet som bortblåst.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro