Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Bästa tipset jag fått var att be att få höja min skatter % jag betalade in på lönen varje månad. En skön säkerhet och en fin liten extra slant sen på vårkanten.

Det bästa är väl att ligga så nära 0 som möjligt imo. Att ha (skatte)pengar innestående hos skatteverket gör ju att man går miste om eventuell ränta på sparkonto eller börsen. Sen att vissa här säger att de har "tur" för att de nu kan betala servicen på bilen och liknande låter ju bara illa. Service är ingen oförutsedd utgift och något personen borde sparat ihop till innan.

My two cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det bästa är väl att ligga så nära 0 som möjligt imo. Att ha (skatte)pengar innestående hos skatteverket gör ju att man går miste om eventuell ränta på sparkonto eller börsen. Sen att vissa här säger att de har "tur" för att de nu kan betala servicen på bilen och liknande låter ju bara illa. Service är ingen oförutsedd utgift och något personen borde sparat ihop till innan.

My two cents.

Sen får man ingen ränta på pengarna längre sparkonto ger ju inte mycket heller (innan skatteverket ändrade, så var det faktiskt bättre spara på skatteverket än på sparkonto).

Sen finns det vissa som inte kan låta bli spar pengarna, kan förstå det känns bättre ha dom låsta på skatteverket och få fin utbetalning för förväntade/oväntade utgifter.

Misstänker många planerar in vissa förutseende utgifter efter skatteåterbäringen Kan säga jag är inte mycket bättre själv brände min skatteåterbäring på uppgradera datorn (men sparar även undan pengar så klart och kände att har jag klarar mig i ett år utan dessa pengar, varför inte använda dom i stället) XD

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det bästa är väl att ligga så nära 0 som möjligt imo. Att ha (skatte)pengar innestående hos skatteverket gör ju att man går miste om eventuell ränta på sparkonto eller börsen. Sen att vissa här säger att de har "tur" för att de nu kan betala servicen på bilen och liknande låter ju bara illa. Service är ingen oförutsedd utgift och något personen borde sparat ihop till innan.

My two cents.

Håller med, det låter lite farligt att planerade utgifter hänger på skatteåterbäring, särskilt om man inte vet på ett ungefär vad man får tillbaka.

Jag jobbar på ett sätt som gör det svårt att bedöma hur mycket jag får tillbaka, jag visste att jag skulle få tillbaka på saktten i år men inte riktigt hur mycket. Jag har pengar sparade så jag hade kunnat betala en restskatt på lika mycket om så skulle behövas, så detta är mer pengar för lite nya roliga prylar och mer sparande.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Fast resor i arbetet är inte samma sak. Det går under tjänsteresor, inte resor till och från arbetet. O andra sidan får du dra resor till och från arbetet om du behöver bilen i tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

När man är konsult så är det samma sak, det är inte tjänsteresor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasO_:

Ni som får tillbaka för milersättning hur räknar ni då? Har alla ni som får det 2 timmar eller mer sparad restid med bil än kollektivt? Räknade på Skatteverkets hemsida men även fast jag sparar 1 timme om dagen som är jag inte berättigad.

I mitt fall så bor jag 15 km utanför Uppsala men det är mer än 2 km till busshållplatsen och då får jag göra avdrag för bil oavsett tidsvinst. Fast det blir inte så mycket extra återbäring på den biten...

Om det saknas kollektivtrafik på sträckan kan du få avdrag för resor till och från arbetet med bil oavsett tidsvinst. Detta under förutsättning att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer.

Om det saknas kollektivtrafik på bara en del av sträckan mellan din bostad och din arbetsplats kan du få avdrag för bilresor för hela resan. Det gäller under förutsättning att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer samt att kollektivtrafik saknas på en sammanhängande sträcka på minst två kilometer.

Dold text
Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Får tillbaks en del, går till att betala bilreparation. Kul värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Sen får man ingen ränta på pengarna längre sparkonto ger ju inte mycket heller (innan skatteverket ändrade, så var det faktiskt bättre spara på skatteverket än på sparkonto).

Sen finns det vissa som inte kan låta bli spar pengarna, kan förstå det känns bättre ha dom låsta på skatteverket och få fin utbetalning för förväntade/oväntade utgifter.

Misstänker många planerar in vissa förutseende utgifter efter skatteåterbäringen Kan säga jag är inte mycket bättre själv brände min skatteåterbäring på uppgradera datorn (men sparar även undan pengar så klart och kände att har jag klarar mig i ett år utan dessa pengar, varför inte använda dom i stället) XD

Själv tycker jag inte man prompt måste spara pengarna för att det ska vara ologiskt att överbetala på skattekontot. Att ha nära en tusenlapp mer i månaden som många har här i stället för att ha dem liggande felaktigt hos skatteverket tycker jag man kan äta mat på en finare restaurant eller något en gång i månaden, spendera rubbet på godis eller något som gör än glad.

Det ingen som tycker att du ska lägga pengarna på banken utan på tex en billig fond om man ska spara. Även om man inte kan spara själv så kan alla sätta upp en automatisk överföring på banken.

Annars kan jag tipsa om att man kan överbetala alla räkningar man får så får man (förhoppningsvis) överraskningar på posten i form av utbetalningskort några veckor senare som man kan lösa in på ICA. Lite som skatteåterbäring i miniatyr.

Permalänk
Medlem

14k tillbaka, väldigt glädjande!
Har endast sommarjobbat och extraknäckt, så är väl därför.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Uppenbarligen betalar min arbetagivare in "för lite" skatt. Hade det inte varit för ränteavdrag och att jag gått ur svenska kyrkan hade jag fått betala restskatt. Nu fick jag tillbaka 2tkr. Så det jämnade ut sig ganska bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Uppenbarligen betalar min arbetagivare in "för lite" skatt. Hade det inte varit för ränteavdrag och att jag gått ur svenska kyrkan hade jag fått betala restskatt. Nu fick jag tillbaka 2tkr. Så det jämnade ut sig ganska bra

Skickades från m.sweclockers.com

Dras inte svenska kyrkan månadsvis? Eller får man verkligen tillbaks det på slutskatten?

Permalänk
Medlem

Jag har under 2018 jobbat februari till december på mitt första heltidsjobb efter studierna. Enligt mina egna beräkningar på inbetald skatt på lönespecifikationen borde jag rimligtvis behövt betala tillbaka. Dessutom slarvade HR bort min första skattesedel jag skickade in och uppdaterade den först i oktober. Men nu när beskedet kom ska jag istället få ut strax över 15 000 kronor. Hur kan det blivit så? För en jobblös månad kan väl inte resultera i så mycket tillbaka på skatten? Eller har jag missat något i mina egna räkneexempel?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ryzer:

Dras inte svenska kyrkan månadsvis? Eller får man verkligen tillbaks det på slutskatten?

Den dras ju månadsvis, men jag har inte informerat min arbetsgivare om att jag gått ur. Så jag förmodar att jag därmed betalat ändå till farbror staten?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Själv tycker jag inte man prompt måste spara pengarna för att det ska vara ologiskt att överbetala på skattekontot. Att ha nära en tusenlapp mer i månaden som många har här i stället för att ha dem liggande felaktigt hos skatteverket tycker jag man kan äta mat på en finare restaurant eller något en gång i månaden, spendera rubbet på godis eller något som gör än glad.

Det ingen som tycker att du ska lägga pengarna på banken utan på tex en billig fond om man ska spara. Även om man inte kan spara själv så kan alla sätta upp en automatisk överföring på banken.

Annars kan jag tipsa om att man kan överbetala alla räkningar man får så får man (förhoppningsvis) överraskningar på posten i form av utbetalningskort några veckor senare som man kan lösa in på ICA. Lite som skatteåterbäring i miniatyr.

Skulle inte vilja ha dessa kort dock, fick ett genom telia och bad dom dra av det på nästa räkning i stället. var typ 25/50kr tillbaka och avgiften för få ut summan gjorde det helt ovärt (kostar ju runt 29/50kr i avgift).

så nej inget skatteåterbäring i miniatyr utan ser dessa kort som smäll på käften typ Lite som reor med tag 3 och få billigaste på köpet eller liknande (alltså betala för få något tillbaka helt enkelt).

Har fått två såna kort och aldrig löst ut dom, utan fått kontakta företaget ifråga och löst det på annat sätt (dessa kort funkar inte ens som tändved).

Sa bara hur många troligen tänker och för egen del drabbar det inte mig så hårt att ligga lite plus på skattekontot (i för sig ligger lite väl plus). Men är ingen storsparare som kör all in på aktier, har inte det intresset att läsa på om detta (men sparar pengar det gör jag, har hyfsad summa sparad).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

i morgon öppnar deklarationen

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Dryga tusenlappen i restskatt.

Är väl inte jätteroligt, men det kunde faktiskt varit värre.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag har under 2018 jobbat februari till december på mitt första heltidsjobb efter studierna. Enligt mina egna beräkningar på inbetald skatt på lönespecifikationen borde jag rimligtvis behövt betala tillbaka. Dessutom slarvade HR bort min första skattesedel jag skickade in och uppdaterade den först i oktober. Men nu när beskedet kom ska jag istället få ut strax över 15 000 kronor. Hur kan det blivit så? För en jobblös månad kan väl inte resultera i så mycket tillbaka på skatten? Eller har jag missat något i mina egna räkneexempel?

Du har ju inte bifogat några räkneexempel, blir väldigt svårt att svara på då.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

I mitt fall så bor jag 15 km utanför Uppsala men det är mer än 2 km till busshållplatsen och då får jag göra avdrag för bil oavsett tidsvinst. Fast det blir inte så mycket extra återbäring på den biten...

Om det saknas kollektivtrafik på sträckan kan du få avdrag för resor till och från arbetet med bil oavsett tidsvinst. Detta under förutsättning att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer.

Om det saknas kollektivtrafik på bara en del av sträckan mellan din bostad och din arbetsplats kan du få avdrag för bilresor för hela resan. Det gäller under förutsättning att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer samt att kollektivtrafik saknas på en sammanhängande sträcka på minst två kilometer.

Dold text

Jo, reseavdraget gäller ju oavsett reseform, om du kan åka kollektivt snabbt men kollektivtrafiken kostar mer än grundavdraget så får du ju dra av det också liksom. Till exempel om du bor nära en kommungräns, behöver åka över den och månadskortet för att åka i båda kommunerna kostar 1500. Sen vet jag inte hur det ligger till med specialfall, hur räknas milersättning om man behöver åka båt exempelvis, eller om du uppfyller kraven för reseavdrag för kollektivtrafik men det hade blivit billigare att ta bilen för kollektivtrafiken på just denna sträcka blir så dyr.

Det jag inte fick någon klarhet i när jag gjorde mycket reseavdrag var hur man skulle räkna på flextid. Har man inga fasta hålltider på jobbet så kanske det går ganska fort att åka kollektivt om man är på jobbet säg 6 på morgonen, men inte om man ska vara där en normal tid som 8-9. Jag räknade på tiden om jag skulle vara där klockan 8 när arbetstiden formellt började enligt avtalet, och om jag skulle vara där till 9:15 när jag hade ett dagligt möte, och i båda de fallen så tjänade mer än två timmar per dag om jag tog bilen, men om jag åkte tidigare så att jag var på jobbet 7:30 så hade jag inte gjort det för då gick alla byten smidigare. Jag gjorde avdragen i alla fall och fick tillbaka pengar, men jag vet inte om det hade funkat om jag hade blivit granskad.

Kravet på att tjäna 2 timmar om dagen gäller ju bara om man vill göra avdrag för resor med bil trots att det finns kollektivtrafik inom rimliga avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen vet jag inte hur det ligger till med specialfall, hur räknas milersättning om man behöver åka båt exempelvis

Ganska säker på att du får räkna in det.
Du får t ex räkna med trängselskatt i summan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Du har ju inte bifogat några räkneexempel, blir väldigt svårt att svara på då.

Det blev mer av en retorisk fråga. Räcker det att räkna inbetald skatt mot ens bruttoinkomst? För i sådana fall har jag betalt exakt 30% i skatt varje månad förutom januari (jobbade bara tre dagar där). Vilket i sig borde vara för lite eftersom det enligt min skattsedel ska vara 31%. Eller vilka fler faktorer är det som spelar roll?

Jag är för övrigt helt värdelös vad gäller skatt och så vidare. Fått tillbaka pengar de flesta åren på grund av oregelbundet med sommarjobb och sidouppdrag. Fått betala tillbaka någon gång också dock.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Det blev mer av en retorisk fråga. Räcker det att räkna inbetald skatt mot ens bruttoinkomst? För i sådana fall har jag betalt exakt 30% i skatt varje månad förutom januari (jobbade bara tre dagar där). Vilket i sig borde vara för lite eftersom det enligt min skattsedel ska vara 31%. Eller vilka fler faktorer är det som spelar roll?

Jag är för övrigt helt värdelös vad gäller skatt och så vidare. Fått tillbaka pengar de flesta åren på grund av oregelbundet med sommarjobb och sidouppdrag. Fått betala tillbaka någon gång också dock.

Det är olika beroende på vilken församling du tillhör och om du är med i svenska kyrkan osv.
Om du skriver kommun/församling, inkomst/vad som är betalat i skatt så kan vi räkna ut det.
Om du inte vill skylta publikt så kan du dra ett PM så hjälper jag dig

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Det blev mer av en retorisk fråga. Räcker det att räkna inbetald skatt mot ens bruttoinkomst? För i sådana fall har jag betalt exakt 30% i skatt varje månad förutom januari (jobbade bara tre dagar där). Vilket i sig borde vara för lite eftersom det enligt min skattsedel ska vara 31%. Eller vilka fler faktorer är det som spelar roll?

Jag är för övrigt helt värdelös vad gäller skatt och så vidare. Fått tillbaka pengar de flesta åren på grund av oregelbundet med sommarjobb och sidouppdrag. Fått betala tillbaka någon gång också dock.

Det första du måste tänka på är att din skattetabell (Linköping har tabell 31) inte är samma sak som skatten du ska betala.
Jag gissade att du hade en bruttolön på 35kkr för detta exemplet, skulle det stämma så betalar du 25,6% skatt. Har de nu dragit 30% (Vilket gör vanligvis vid timanställningar vissa gör även det om man inte själv meddelar vilken tabell man har) så skulle du få tillbaka ca 18kkr.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xyborg:

Uppenbarligen betalar min arbetagivare in "för lite" skatt. Hade det inte varit för ränteavdrag och att jag gått ur svenska kyrkan hade jag fått betala restskatt. Nu fick jag tillbaka 2tkr. Så det jämnade ut sig ganska bra

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl cirkus 1% av årsinkomsten som du kan tillgodoräkna dig om du lämnat? Aldrig tänkt på att man ska informera sin arbetsgivare, kanske därför det blivit ett gäng tusen varje år

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Zpnk:

Är väl cirkus 1% av årsinkomsten som du kan tillgodoräkna dig om du lämnat? Aldrig tänkt på att man ska informera sin arbetsgivare, kanske därför det blivit ett gäng tusen varje år

Jag tror det ligger på 0,8%. Men det blir ju ändå närmare 4tkr - och så lika mycket till i ränteavdrag. Trots det fick jag endast tillbaka 2tkr. Det måste ju tyda på att arbetsgivaren "underskattat" min skatt?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Nånting på 300: Kr.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Sådär, då var det deklarerat Öppna portar åtminstone genom iPhone appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Deklarerat. En dag för tidigt även i år

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är olika beroende på vilken församling du tillhör och om du är med i svenska kyrkan osv.
Om du skriver kommun/församling, inkomst/vad som är betalat i skatt så kan vi räkna ut det.
Om du inte vill skylta publikt så kan du dra ett PM så hjälper jag dig

Det låter bra. Jag har slängt iväg ett PM!

Skrivet av Dahle86:

Det första du måste tänka på är att din skattetabell (Linköping har tabell 31) inte är samma sak som skatten du ska betala.
Jag gissade att du hade en bruttolön på 35kkr för detta exemplet, skulle det stämma så betalar du 25,6% skatt. Har de nu dragit 30% (Vilket gör vanligvis vid timanställningar vissa gör även det om man inte själv meddelar vilken tabell man har) så skulle du få tillbaka ca 18kkr.

Aha, okej. Det förklarar ju en del. Och det låter som att du är något på spåren.

Dock är jag tillsvidareanställd på heltid och har lämnat in skattetabell till HR.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Man kan deklarera redan nu, "Inkomstdeklaration: Inskickad", så bara att testa om ni vill !

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1PPEN:

Man kan deklarera redan nu, "Inkomstdeklaration: Inskickad", så bara att testa om ni vill !

Tackar för det! inskickat och klart, så nu slipper jag tänka mer på det.

Permalänk
Medlem

Deklarationen inskickad, bara att vänta på återbäringen nu!

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +