Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jodå, jag har läst ekonomi på gymnasiet för 35 år sen, just det med att får man pengar tillbaka på skatten har man gjort fel kommer jag väl ihåg att läraren sa. Sen har jag läst ytterligare ett antal tiotals poäng på högskolan efter det

Nej, jag fick kronor som alla andra. Men jag står och faller inte med skatteåterbäringen. Utan har den möjligheten att kunna spara varje månad och köpa det jag vill, när jag vill. Nu är jag betydligt äldre än vad många här är så jag hoppas ni också kommer dit en dag.

Jag får uteslutande återbäring på grund av reseavdrag.
Sen vad det gäller ålder, tala för dig själv.
Det är inte bara hemmaboende tonåringar här.

P.s Jag har råd att låna ut pengar till staten för motsvarande 0.8% ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jag får uteslutande återbäring på grund av reseavdrag.
Sen vad det gäller ålder, tala för dig själv.
Det är inte bara hemmaboende tonåringar här.

P.s Jag har råd att låna ut pengar till staten för motsvarande 0.8% ränta.

Ojdå, känsligt verkar det som.
Jag skrev många, inte alla. Du har råd, jag har råd. Men med tanke på mångas kommentarer så har de egentligen inte det.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag vet om att det inte fungerar så som du tror jag menar, kanske var lite otydlig.
Jämkning finns det något som heter. Bra att använda när man vet man betalar för mycket skatt. 650 :- /mån in på ett fondsparande är inte fy skam. Banken blir glad och ser dig som en skötsam kund, det är bra inför framtida bostadslån.
Nu talar jag inte om mig, utan de jag läser om här som verkar ha det så knapert att skatteåterbäringen är räddningen. Jag hade det själv så för 30 år sen.

Visst kan man jämka om man har en stabil lön, men den lyxen har inte alla. Personligen varierar min lön från cirka 20 000 ut till 40 000 ut från månad till månad beroende på hur arbetssituationen ser ut. Visserligen går det ingen nöd på mig, men finns många i precis samma situation fast med mycket lägre siffror eftersom arbetsmarknaden idag inte ser ut som den gjorde för 30 år sedan.

Men men, det är ett sunt råd för de som har möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Visst kan man jämka om man har en stabil lön, men den lyxen har inte alla. Personligen varierar min lön från cirka 20 000 ut till 40 000 ut från månad till månad beroende på hur arbetssituationen ser ut. Visserligen går det ingen nöd på mig, men finns många i precis samma situation fast med mycket lägre siffror eftersom arbetsmarknaden idag inte ser ut som den gjorde för 30 år sedan.

Men men, det är ett sunt råd för de som har möjligheten.

Jag försöker bara allra ödmjukast komma med lite råd.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

25k kom in i onsdags, "tråkiga" är att man inte kan komma på nåt kul att shoppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag försöker bara allra ödmjukast komma med lite råd.

Med tanke på att den svenska börsen gått ner med 4.7% i år så vet jag inte om det hade varit så mycket bättre att sätta pengarna på börsen än att ha dom på skattekontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

25k kom in i onsdags, "tråkiga" är att man inte kan komma på nåt kul att shoppa.

Köp en spontanresa, aka Sista minuten resa till något varmt land, där du vid stranden sitter o zippar dig färsk juice medans du njuter av allt det goda

OT, fick min igår, 8/6. Swedband

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Med tanke på att den svenska börsen gått ner med 4.7% i år så vet jag inte om det hade varit så mycket bättre att sätta pengarna på börsen än att ha dom på skattekontot.

Att det generellt går dåligt på stockholmsbörsen är ungefär lika med rea hos din lokala kebabsvarvare. Hade man köpt in sig den 1 januari och hållt Stockholmsbörsens utveckling för att sedan sälja idag så hade man gått med förlust, ja. Dock är det en väldigt kortsiktig investering och det är nog väldigt få som handlar på så kort sikt på lågoddsare (uteslutet daytradare osv). De flesta som aktiesparar har ett par handelstillfällen per kvartal och ett långsiktigt sparande, dvs. 10+ år.

Det är ett sunt råd som han ger, dock är världsekonomin minst sagt svajig just nu. En tillväxt på cirka 10% är ehuru inte omöjlig om man är villig att lägga lite tid (och risk) på det hela.

Permalänk
Medlem

huruvida det är ett bra råd eller inte beror på hur pass intresserad man är av ekonomi. Att konsekvent få tillbaka pengar på grund av för mycket inbetald skatt tyder på att man kanske inte tycker privatekonomi är det roligaste som finns. Då kanske inte det bästa rådet är att förbehållslöst rekommendera att sätta pengarna på börsen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste bumpa den här tråden och fråga om en sak som aldrig har hänt mig innan. Det är nämligen så att jag fick tillbaks fyra (4) kronor mer än vad jag skulle få och vad jag har deklarerat. Måste jag göra något åt detta? o_O Det är ju i stort sett inga pengar men ändå, vill inte ha Skatteverket efter mig Jag har inte ändrat något i deklarationen jag fick hem eftersom det inte fanns något att ändra.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Det är inte så att du hade 4 kronor på ditt skattekonto sen tidigare som inte har betalats ut eftersom det är under 100 (?) kronor?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Nej men nu när jag hittade mitt Skattekonto (har pinsamt dålig koll om det inte var uppenbart...) och tittade efter så hade jag fått en intäktsränta på en hel (1) krona, som korrigerades med 3 hela kronor till. Tänkte det, känns ju helt omöjligt att Skatteverket gör fel Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Som Finne med efternamn i ÅÄÖ-klassen får jag vänta till November eller December på skatteåterbäring.

Permalänk
Medlem

Snart dags igen för oss som satsar på att få det innan påsk.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

@N_Micke: Hur går det till, läste något härom månaden, men minns inte. Brev via kivra har jag, och får allt från skattemyndigheten dit. Är det något mer jag skall göra eller tänka på?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N_Micke:

Snart dags igen för oss som satsar på att få det innan påsk.

ja, den skulle ju trilla in på Kivra efter 8:e mars så man kan deklarera.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@N_Micke: Hur går det till, läste något härom månaden, men minns inte. Brev via kivra har jag, och får allt från skattemyndigheten dit.

Är det något mer jag skall göra eller tänka på?

För att kunna få skattepengar till påsk ska du:

Ha skaffat en digital brevlåda senast den 1 mars.

Ha anmält konto för skatteåterbäring senast den 1 mars.

Deklarera i appen eller e-tjänsten senast den 29 mars, utan att ändra eller lägga till något.

Källa: Skatteverket

Läs hela texten hos Skatteverket

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

För att kunna få skattepengar till påsk ska du:

Ha skaffat en digital brevlåda senast den 1 mars.

Ha anmält konto för skatteåterbäring senast den 1 mars.

Deklarera i appen eller e-tjänsten senast den 29 mars, utan att ändra eller lägga till något.

Källa: Skatteverket

Tack, får väl betala tillbaka som vanligt ändå

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Nån som har fått deklarationen på sin digitala brevlåda?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Exakt klockan 15 inleder Skatteverket ''postandet'' av deklarationen 2017.

– Vi skickar ut 100 000 deklarationer i timmen, säger Johan Schauman, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Källa: Aftonbladet

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Skrivet av N_Micke:

Nån som har fått deklarationen på sin digitala brevlåda?

du kan deklarera 21mars tidigast.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Exakt klockan 15 inleder Skatteverket ''postandet'' av deklarationen 2017.

– Vi skickar ut 100 000 deklarationer i timmen, säger Johan Schauman, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Källa: Aftonbladet

Ah där ser man Tack

Skrivet av Kevlarheart:

du kan deklarera 21mars tidigast.

Inte det jag frågade om

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

du kan deklarera 21mars tidigast.

Vad har det med saken att göra ?

Klockan 15 började dom "skicka" ut dom, dom skickar ca 100k deklarationer i timman.

Permalänk
Medlem

Jag har Kivra men har inte kunnat logga in på hela dagen.
Nån annan som har samma problem?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Nej, funkar här utan problem, Android 7.1.1

@The_St1g:

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Jag har Kivra men har inte kunnat logga in på hela dagen.
Nån annan som har samma problem?

Kan logga in som vanligt.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

inloggning funka utan problem för mig på iOS. men har inte fått deklarationen i digital brevlådan än.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Jag har Kivra men har inte kunnat logga in på hela dagen.
Nån annan som har samma problem?

Jag har loggat in flera gånger idag (nyfiken!) och det har fungerat.

För ca en minut sedan lade Kivra av helt och inget händer. Förståeligt iofs

[edit:] nu funkar det igen... dock inget besked ännu.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Funkade fint om man loggade in på "min myndighetspost".
Idiot som man är så kanske man ska komma ihåg vart man reggar sig haha.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Får bara felmeddelande när jag försöker logga in på "min myndighetspost"

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-