Pokemon X/Y eller Omega Ruby/Alpha Sapphire?

Permalänk
Medlem

Pokemon X/Y eller Omega Ruby/Alpha Sapphire?

Tänkte skaffa mig ett Pokemon-spel till min 2DS.
Har aldrig spelat igenom något pokemon-spel tidigare, mer än provat lite smått någon gammal GBA-version på emulator och nu testat den korta ORAS-demon på nintendoshoppen. Har dock en del erfarenhet från JRPG, dock mest till 16-bitskonsollerna, så har viss aning om vad jag ger mig in på.

Vilket ska jag köpa? Är ORAS bättre än X/Y? Vilket är mest lämpligt för en Poké-rookie?

Värt att tillägga är att Y finns för 299:- i elgiganten där jag har vägarna förbi. OR/AS kostar minst 389:- så om spelen är precis likvärdiga så väger det in. Kommer köpa fysisk kopia (är en gamling med misstro till företags långsiktighet när det gäller tjänster och vill gärna kunna spela om 5-10 år också).

Permalänk
Medlem

Kommentera gärna i tråden vad som gör det ena bättre än det andra.

Permalänk

ok innan jag borde säga vilket spel du ska köpa kan jag göra en kort slutsats mellan dessa 2 spelen.

Pokemon X/Y.

Fördel: Du kan skapa din egen charaktär och du kan desgina din charaktär. Har en lite bättre battle instution eller battle frointer där du kan välja mellan fler personer för multi battle och lätaste spelet för att få pengar.

Nackdel: För lätt elite 4, för få legendariska , för lite events och klimatet kan ställa till väldigt mycket problem om du ska IV/EV träna och inte så många pokemon och därför krävs att man använder sig av pokebank eller gts.

Pokemon ORAS.

Fördel:
Det finns väldigt många legendariska pokemon, svårighets graden är bra, Det finns många fler events och mega evolutions. Du kan även skicka saker från demot till orginal spelet. Bättre musik och grafik än XY. Får möjligheten att få alla starters . alla events är alltid update och du får alltid möligheten att få ta del av visa events pokemons. Du får möligheten att få 3 masterballs i stället för en.
Lite lättare att få shiney pokemons. Pokemon oras har mer kreativetet .
Nackdel:

kan vara lite jobbigt att hitta alla megastones. Kan bli lite förvingar om vart man ska gå efter man klarat 1 gym men desso längre du kommer in i spelet desso roligare blir det. elite 4 kan vara lite svårt om man inte känner i igen elite 4 tränarsens pokemon team.

slutsats: För nybörjare rekomenderar jag ORAS p.g.a man lär sig bygga en starkare team och även att oras har en bättre grundbas än XY. Det vill säga i ORAS genom att det är lite svårare så kan det ge dig nya ideer för vilka bra pokemon kombinationer. Sedan att du är ny så kanske har du inga pokemon white 2 eller black 2 vilket kan bli väldigt jobbigt för dig när du ska klara av pokemon XY men i ORAS finns det många fler så därför säger jag pokemon Oras.

Permalänk

sorry för min usla svenska lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av otakuper123:

Tack! Mycket uppskattad jämförelse!

Permalänk

inga problem

Permalänk
Medlem

Inte så jättemånga pokemon-spelare här på forumet...
Verkar ändå som om flest tycker jag ska välja ORAS.

En följdfråga: vilken "färg" ska jag välja?

Mellan X och Y känns valet givet då Y finns klart billigare och skillnaden verkar bara vara lite pokemons (och de verkar likvärdigt pokemons http://www.serebii.net/xy/exclusives.shtml ). Att Y verkar vara den lite ovanligare känns som ett plus.

OR eller AS känns svårare. Båda kostar detsamma, ha ganska likvärdiga pokemons (designmässigt) i mina ögon. Team Aqua ser eventuellt lite roligare ut än team magma, men har ju inte spelat så vet inte hur de är i spelen. Vet någon vilken som är vanligast / sålt bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

OR eller AS känns svårare. Båda kostar detsamma, ha ganska likvärdiga pokemons (designmässigt) i mina ögon. Team Aqua ser eventuellt lite roligare ut än team magma, men har ju inte spelat så vet inte hur de är i spelen. Vet någon vilken som är vanligast / sålt bäst?

ORAS helt klart. Originalspelen var de bästa pokemonspelen som gjorts, då är jag ändå uppvuxen med Röd/Blå. De nya versionerna är minst lika bra. Det är pokemon när det är som bäst, fulländat.
Back in the day valde jag Ruby, för att Groudon var coolare än Kyogre och för att jag gillade rubysidans exklusiva pokemon mer. Köpte Sapphire denna gång pga att jag hade Ruby då.
Soulsilver och Heartgold borde du också spela sedan. Har själv inte gjort det än, men originalspelen kommer tvåa på min lilla lista, så inte kan dom vara dåliga

Visa signatur