Garanti vid byte av SSD (UX303LN)

Permalänk

Garanti vid byte av SSD (UX303LN)

Det verkar vara delade uppfattningar om det här.
Jag har en UX303LN-R4140H med en 128gb stor SSD.

I och med att mediamarkt är den enda återförsäljaren som säljer varianten med 256gb SSD (som är överprisad samt att jag inte handlar där) så köpte jag alltså den med 128gb från netonnet.

I tron om att jag kunde byta ut SSDn själv när jag läste dessa inlägg från asus.david (#14614404 & #14875847) så spelade den mindre SSDn mindre roll vid inköp.

I UX303LN tråden är det andra erfarenheter angående garantin;
#15158203

Jag har inga problem att pilla i datorer men om garantin flyger åt h-e så fort man öppnar den undre plåten (som ni/asus verkar kunna se) så är det inte så kul.

Det är för övrigt den här SSDn jag vill klämma in i datorn;
http://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-ssd-evo-850-series...

Vad gäller?

EDIT; Här är en till tråd som gäller för UX32LN;
http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1320324-zenbook-byt...

Permalänk
Hedersmedlem

Skilj på garanti och reklamation. De kan neka garanti hur mycket de vill, men du har alltid tre års reklamationsrätt. Det finns egentligen inget som hindrar dig från att skruva sönder en produkt i smådelar om du vet vad du gör, reklamationsrätten gäller ändå. Butiken kan inte neka en reklamation bara för att man kan se att du öppnat datorn. Det gäller så klart att det ska vara rätt gjort och inte är brytmärken och annat på den, för då lär det bli betydligt svårare för dig att hävda ursprungligt fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Skilj på garanti och reklamation. De kan neka garanti hur mycket de vill, men du har alltid tre års reklamationsrätt. Det finns egentligen inget som hindrar dig från att skruva sönder en produkt i smådelar om du vet vad du gör, reklamationsrätten gäller ändå. Butiken kan inte neka en reklamation bara för att man kan se att du öppnat datorn. Det gäller så klart att det ska vara rätt gjort och inte är brytmärken och annat på den, för då lär det bli betydligt svårare för dig att hävda ursprungligt fel.

Jag förstår skillnaden men garanti är garanti.

Visst kan jag reklamera en dator jag har pillat i men då kan minsta skitgrej (oavsett om det är mitt fel eller ett garantifel) innebära att jag får betala varenda öre själv. Minsta lilla grej som syns att jag har öppnat datorn kan asus vända mot mig och hänvisa att felet uppkom när jag skruvade isär datorn.

Går det på garanti är det gratis.

I mitt första inlägg så plockade en kille isär en UX32LN som inte var nybörjare inom detta område och ändå såg asus att den var öppnad. Får du problem med datorn och skickar in (garanti/reklamation) och asus ser att den är öppnad, ja, då betalar de nog inte ett skit, oavsett vad det är för fel på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Jag förstår skillnaden men garanti är garanti.

Visst kan jag reklamera en dator jag har pillat i men då kan minsta skitgrej (oavsett om det är mitt fel eller ett garantifel) innebära att jag får betala varenda öre själv. Minsta lilla grej som syns att jag har öppnat datorn kan asus vända mot mig och hänvisa att felet uppkom när jag skruvade isär datorn.

Går det på garanti är det gratis.

I mitt första inlägg så plockade en kille isär en UX32LN som inte var nybörjare inom detta område och ändå såg asus att den var öppnad. Får du problem med datorn och skickar in (garanti/reklamation) och asus ser att den är öppnad, ja, då betalar de nog inte ett skit, oavsett vad det är för fel på datorn.

Då ska ASUS bevisa att det beror på att du pillat i datorn att den går sönder.
Den går inte sönder för att byta HDD så bara att byta.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maverickgoose:

Jag förstår skillnaden men garanti är garanti.

Visst kan jag reklamera en dator jag har pillat i men då kan minsta skitgrej (oavsett om det är mitt fel eller ett garantifel) innebära att jag får betala varenda öre själv. Minsta lilla grej som syns att jag har öppnat datorn kan asus vända mot mig och hänvisa att felet uppkom när jag skruvade isär datorn.

Går det på garanti är det gratis.

I mitt första inlägg så plockade en kille isär en UX32LN som inte var nybörjare inom detta område och ändå såg asus att den var öppnad. Får du problem med datorn och skickar in (garanti/reklamation) och asus ser att den är öppnad, ja, då betalar de nog inte ett skit, oavsett vad det är för fel på datorn.

Med tanke på hur orolig du är för att något ska gå sönder så ska du nog låta bli att pilla i datorn.

Det är så klart alltid en risk att göra ett ingrepp själv, men att du öppnat datorn och stoppat i en annan disk är inte ett skäl att neka en reklamation. Och det är den som du köpt datorn av som står för reklamationerna, så att Asus säger att datorn varit öppnad och att garantin inte gäller för det betyder ingenting. Svensk lag gäller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Var försiktig när du öppnar den så borde det inte vara några problem. Det är vanligen väldigt svårt för tillverkare att bevisa att datorn har blivit öppnad av kund (om inte kund själv har sagt det).

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maverickgoose:

Det verkar vara delade uppfattningar om det här.
Jag har en UX303LN-R4140H med en 128gb stor SSD.

I och med att mediamarkt är den enda återförsäljaren som säljer varianten med 256gb SSD (som är överprisad samt att jag inte handlar där) så köpte jag alltså den med 128gb från netonnet.

I tron om att jag kunde byta ut SSDn själv när jag läste dessa inlägg från asus.david (#14614404 & #14875847) så spelade den mindre SSDn mindre roll vid inköp.

I UX303LN tråden är det andra erfarenheter angående garantin;
#15158203

Jag har inga problem att pilla i datorer men om garantin flyger åt h-e så fort man öppnar den undre plåten (som ni/asus verkar kunna se) så är det inte så kul.

Det är för övrigt den här SSDn jag vill klämma in i datorn;
http://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-ssd-evo-850-series...

Vad gäller?

EDIT; Här är en till tråd som gäller för UX32LN;
http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1320324-zenbook-byt...

Hej,

Du råkar inte har köpt datorn så pass nyligen att det fortfarande går att returnera den på öppet köp?
Netonnet säljer nämligen också 256GB-modellen: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskarm/13a3tum/as...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Du råkar inte har köpt datorn så pass nyligen att det fortfarande går att returnera den på öppet köp?
Netonnet säljer nämligen också 256GB-modellen: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskarm/13a3tum/as...

Tyvärr.
Jag köpte datorn den 30 december.
Dessutom behöver jag mer än 256 tror jag, därav 500GB jag länkade till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maverickgoose:

Tyvärr.
Jag köpte datorn den 30 december.
Dessutom behöver jag mer än 256 tror jag, därav 500GB jag länkade till.

Att öppna höljet på undersidan bryter inte några plomberingar. Sedan får du titta på skrivarna som håller fast disken, men det borde inte vara någon plombering på dem heller. Hur servicecenter kan se att man öppnat datorn är ex. om det sitter en annan disk än den datorn såldes med (obviously), om skruvarna har repor, eller om hakarna på höljet är böjda/brutna. Som Asus.David skriver, behåll original disken och montera tillbaka den om datorn behöver skickas in på service.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så sitter det gula "warranty" klisterlapper över skruvarna för SSD på den modellen och är dom klisterlapparna sönder på något sätt så är garantin bruten.

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0s:

Om jag inte missminner mig så sitter det gula "warranty" klisterlapper över skruvarna för SSD på den modellen och är dom klisterlapparna sönder på något sätt så är garantin bruten.

Det är förvisso sant! Men den lappen går att pilla bort utan att ta sönder den! Det händer att man struntar i att dom gula lapparna är borta, men det är dumt att ta risken! Men som sagt, pilla bort den och håll den i sällskap med orginalhårddisken så borde det inte vara någon fara

Visa signatur
Permalänk

Kan inte påstå att det var särskilt svårt att byta SSDn. Inga warranty klisterlappar fanns på disken öht.

Däremot gick kloningen av disken åt h-e så nu kastar båda diskarna error 0xc000000f, suck!
Trodde kloing skulle vara fail-safe men icke.

Lite google på det här så löser det sig säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Kan inte påstå att det var särskilt svårt att byta SSDn. Inga warranty klisterlappar fanns på disken öht.

Däremot gick kloningen av disken åt h-e så nu kastar båda diskarna error 0xc000000f, suck!
Trodde kloing skulle vara fail-safe men icke.

Lite google på det här så löser det sig säkert.

Jag använde denna länk:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/create-reset-ref...

Fungerade väldigt smidigt om man bara vill ha en ren installation och inte klona. Den känner automatiskt av den hårdkodade licensnyckeln som finns i datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har också bytt ssd i min ux303ln utan större bekymmer. Man bryter inga warranty etiketter. Dock så var det första jag såg när jag tog bort bakstycket att warranty etiketten som sitter på kylflänsen till antingen gpu:n eller cpu:n redan var bruten så det är bara att hålla tummarna att jag inte behöver utnyttja någon garanti för då kan det nog bli lite besvärligt...