Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesoo:

Finns nu inne på Dustin för samma pris! Fast att de står på Prisjakt att den inte finns.

http://www.dustinhome.se/product/5010782429/asus-zenbook-ux32...

Japp, beställde en plus en 1TB Samsung Evo och 8GB minne för en stund sen Glömde dock att beställa USB3-chassi till den befintliga SSD. Suck. Får väl vänta tills Komplett får hem en disklåda med UASP-stöd.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Japp, beställde en plus en 1TB Samsung Evo och 8GB minne för en stund sen Glömde dock att beställa USB3-chassi till den befintliga SSD. Suck. Får väl vänta tills Komplett får hem en disklåda med UASP-stöd.

Såg nu på morgonen att dem var slut hos Dustin, blev osäker ifall min order skulle skickas direkt så ringde och kollade, de sa att jag hade fått tag i den sista ordern! Kan knappt vänta!!

Permalänk
Medlem

En kort användarrecension av i5-modellen med lite SSD-prestanda och sånt:
http://www.notebookchat.com/index.php/topic,46044.0.html (på tyska)

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Även jag har kikat på denn laptop.

Verkar inte följande vara lite vassare? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2482355

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Verkar inte följande vara lite vassare? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2482355

Lenovon är lite större och tyngre, har TN-panel i stället för IPS, sämre grafikkort, max 8GB vs 12GB RAM. bara en USB 3-port. Det enda jag ser som fördel är väl att den från början kommer med 256GB SSD och en integrerad ethernet-port. Och touch så klart om det är det man vill ha. Men då hade jag hellre tagit en Asus UX302LG.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Lenovon är lite större och tyngre, har TN-panel i stället för IPS, sämre grafikkort, max 8GB vs 12GB RAM. bara en USB 3-port. Det enda jag ser som fördel är väl att den från början kommer med 256GB SSD och en integrerad ethernet-port. Och touch så klart om det är det man vill ha. Men då hade jag hellre tagit en Asus UX302LG.

Kanske idiotisk fråga, men grafikkortet är bra mycket bättre på Asus:en?

Hur är fläkten på Asusen, inte när det kommer till temperaturer, utan hur högt den låter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Kanske idiotisk fråga, men grafikkortet är bra mycket bättre på Asus:en?

Hur är fläkten på Asusen, inte när det kommer till temperaturer, utan hur högt den låter?

Jag är lite osäker på den exakta skillnaden men det bör vara runt 20%. Ska hämta ut min UX32LN idag och kan köra tester och jämföra mot UX302LG som även den har ett 730M. MEN, kolla noga på länkarna från Prisjakt, jag vet inte om det är ett misstag men Inet listar Lenovon som att den endast har integrerad grafik. Om du bestämmer dig för Lenovon, dubbelkolla exakt produktnummer så att det inte råkar finnas flera varianter med samma grundnamn.

Enligt de första användarrapporterna ska fläkten vara tyst vid normal användning och helt ok vid full belastning, bättre än på Ivy Bridge-generationens UX32VD.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Jag är lite osäker på den exakta skillnaden men det bör vara runt 20%. Ska hämta ut min UX32LN idag och kan köra tester och jämföra mot UX302LG som även den har ett 730M. MEN, kolla noga på länkarna från Prisjakt, jag vet inte om det är ett misstag men Inet listar Lenovon som att den endast har integrerad grafik. Om du bestämmer dig för Lenovon, dubbelkolla exakt produktnummer så att det inte råkar finnas flera varianter med samma grundnamn.

Enligt de första användarrapporterna ska fläkten vara tyst vid normal användning och helt ok vid full belastning, bättre än på Ivy Bridge-generationens UX32VD.

Jag kör nog på UX32LN:an, men har varit inne på Lenovos länge, men deras fläktar låter åthelvete vad normal användning, som vid internetsurfande.

Någon som vet om INET eller CDON matchar 8990kr? Pallar inte lägga 9900 när den ligger på 8990 hos både Dustin och Netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Jag kör nog på UX32LN:an, men har varit inne på Lenovos länge, men deras fläktar låter åthelvete vad normal användning, som vid internetsurfande.

Någon som vet om INET eller CDON matchar 8990kr? Pallar inte lägga 9900 när den ligger på 8990 hos både Dustin och Netonnet.

Verkar inte som det just nu, men ta kontakt med Dustin, man kan ta kontakt med dem inför ett köp så kan man nog få en ungefär tid när dem får in den igen! Den fanns bara i lager igår, så de lär ju beställt ett nytt parti igen...

Permalänk
Skrivet av Kesoo:

Verkar inte som det just nu, men ta kontakt med Dustin, man kan ta kontakt med dem inför ett köp så kan man nog få en ungefär tid när dem får in den igen! Den fanns bara i lager igår, så de lär ju beställt ett nytt parti igen...

Japp ska göra det, verkar dock som att Webbhallen har fått in den i vissa butiker.

En snabb fråga, någon som har erfarenhet angående ljudet på fläkten via dedikerat grafikkort vs integrerat? Dvs typ HD Graphics 4400 vs 840m, fläktljudet i sig då, inte prestandan.

Permalänk
Skrivet av Johanboyboy:

Japp ska göra det, verkar dock som att Webbhallen har fått in den i vissa butiker.

En snabb fråga, någon som har erfarenhet angående ljudet på fläkten via dedikerat grafikkort vs integrerat? Dvs typ HD Graphics 4400 vs 840m, fläktljudet i sig då, inte prestandan.

Hej! Har haft datorn 1 månad. Vid normal användning låter inte grafikkortfläkten alls då datorn switchar över till det integrerade grafikkortet. Det dedikerade grafikkortet används bara vid spel eller andra grafikkrävande program. Den låter endel efter någon timmas spelande, men inte så mycket att det störs. Jag har dock inget att referera till då jag inte har använt bärbart på många år, men kortet låter definitivt mindre än mitt 7970 som satt i min stationära.

Hoppas detta diffusa svar var till hjälp

Permalänk
Skrivet av markansoft:

Hej! Har haft datorn 1 månad. Vid normal användning låter inte grafikkortfläkten alls då datorn switchar över till det integrerade grafikkortet. Det dedikerade grafikkortet används bara vid spel eller andra grafikkrävande program. Den låter endel efter någon timmas spelande, men inte så mycket att det störs. Jag har dock inget att referera till då jag inte har använt bärbart på många år, men kortet låter definitivt mindre än mitt 7970 som satt i min stationära.

Hoppas detta diffusa svar var till hjälp

Tack för svaret. Är detta en dator som man inte kan misslyckas med känner du?

Hade du bytt dator idag om du kunnat? Tror du att de är den bästa datorn i 9000 krs klassen?

Permalänk
Medlem

Bytte SDD och klämde i mer minne nu det var nog den smidigaste laptop att öppna jag haft på mycket länge. På den äldre UX32VD måste man ta bort batteriet också men här kom man åt diskskruvarna direkt och det tog inte ens 10 minuter att göra bytet. Enda sura var att min Torx 5 gick sönder när jag korsdrog underplåten igen men det var inte datorns fel. Oh well, planerar inte att öppna den på ett tag igen

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Går det plocka ur batteriet? Anledningen till att jag frågar är för att jag kommer ha datorn i pluggad i väggen hemma och koppla in den i tv:n. Frågan är om den ligger och laddar då hela tiden typ 99%-100% eller hur det fungerar? Vill ju inte slita på laddningscyklerna i onödan.

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurman:

Går det plocka ur batteriet? Anledningen till att jag frågar är för att jag kommer ha datorn i pluggad i väggen hemma och koppla in den i tv:n. Frågan är om den ligger och laddar då hela tiden typ 99%-100% eller hur det fungerar? Vill ju inte slita på laddningscyklerna i onödan.

Inte utan att plocka bort hela undersidan. Finns nog inga ultrabooks med "lösa" batterier som det var förr i tiden eller på större datorer. Men å andra sidan har laddningsproblematiken minskat i takt med bättre styrelektronik så jag skulle inte oroa mig för det.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Okej. Nu har jag inte haft någon bärbar på flera år. Men den senaste jag hade klarar ju inte ens 20 min nu utan sladden i bara för den alltid stått med sladd i innan. Om jag köper en bärbar nu så är det viktigt att batteriet håller sig så bra som möjligt då den mest kommer användas på resande fot utan ström så att säga.

Hemma hade jag tänkt ha den som filmserver kopplad till tv:n och surfa från soffan. Så jag slipper köra igång min stationära varje gång.
Efter en snabb sökning om det hela verkar det råda delade meningar och erfarenheter om hur batteriet slits när den är inkopplad i väggen. Man borde kunna stänga av att den inte ska ladda när man har strömsladden i.

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem

En fråga till de som har UX32LN, min touchpad är "glappig". Jag har för mig jag läst någonstans att dem ska vara det, men är inte säker, så vill bara kolla om det ska vara så eller om det är fel på just min! I övrigt är jag sjukt nöjd än så länge med den! Inte haft eller använt bärbar på år och dar, och det är bland annat pga det förbaskade tangentbordet på mindre datorer som förr var värdelöst. Det här är helt suveränt, och det andas kvalitet om datorn i sig!

Permalänk
Medlem

Fått min i5 bestyckade UX32LN nu. 1319 3dmark poäng. Nästa dubbelt upp mot UX32VD:
http://www.3dmark.com/3dm/3076149?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Inte utan att plocka bort hela undersidan. Finns nog inga ultrabooks med "lösa" batterier som det var förr i tiden eller på större datorer. Men å andra sidan har laddningsproblematiken minskat i takt med bättre styrelektronik så jag skulle inte oroa mig för det.

UX32LN i Win8 så säger task baren t.ex. "96% kvar (anslutet men laddas ej)"

Permalänk
Skrivet av Johanboyboy:

Tack för svaret. Är detta en dator som man inte kan misslyckas med känner du?

Hade du bytt dator idag om du kunnat? Tror du att de är den bästa datorn i 9000 krs klassen?

Jag är mycket nöjd, skulle inte bytt den idag. Mina krav vid köp var en ultrabook med ssd som går att spela spel på. Datorn passar perfekt att spela Dota 2 och CS GO på, givetvis på lite lägre inställningar för bra flyt. Tycker det flyter på mycket bra till de vardagliga sysslorna. Känner faktiskt ingen prestandaminskning mot min stationära och den hade mycket mer kraft under huven. Så jag kan bara rekommendera den.

Permalänk
Medlem

kan man få in en extra ssd eller finns det enbart plats för en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obio:

kan man få in en extra ssd eller finns det enbart plats för en?

Bara en, så köp en stor.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obio:

kan man få in en extra ssd eller finns det enbart plats för en?

Det går väl in 256gb i SD kortplatsen annars...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Attitude:

Det går väl in 256gb i SD kortplatsen annars...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men kortet sticker ut en bit så det är ingen bra permanent lösning. Samtidigt, det tar max 10 min att byta SSD i maskinen så man kan alltid klona och uppgradera efter behov.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Attitude:

UX32LN i Win8 så säger task baren t.ex. "96% kvar (anslutet men laddas ej)"

De kan stå så ibland när datorn använder/behöver mer ström. Så den avvaktar med laddning. Men förr eller senare bör du se att den kan ladda upp till 100%.

Permalänk
Medlem

Att döma av bilderna så är enter-tangenten på tangentbordet inte fullstorlek, ni som använder datorn dagligen, är detta något ni stör er på?

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetear:

Att döma av bilderna så är enter-tangenten på tangentbordet inte fullstorlek, ni som använder datorn dagligen, är detta något ni stör er på?

Den ser ut så för att produktbilden är på en dator med engelskt tangentbord är jag ganska säker på. Jag har Zenbook UX32A och den har fullstor enter. Bästa bärbara datorn jag haft, men jag ska byta upp mig till UX32LN utan tvekan! Väntar bara på att Netonnet, Webhallen eller Dustin ska få in den i lager, vill inte betala 1000kr extra hos CDON eller Inet.

Asus.David: Får man öppna datorn och byta ut hårddisken till en större utan att det påverkar garantin?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bluetear:

Att döma av bilderna så är enter-tangenten på tangentbordet inte fullstorlek, ni som använder datorn dagligen, är detta något ni stör er på?

bilderna är på engelskt tangentbord, på den nordiska utgåvan är det fullstor Enter-tangent

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jk13:

Den ser ut så för att produktbilden är på en dator med engelskt tangentbord är jag ganska säker på. Jag har Zenbook UX32A och den har fullstor enter. Bästa bärbara datorn jag haft, men jag ska byta upp mig till UX32LN utan tvekan! Väntar bara på att Netonnet, Webhallen eller Dustin ska få in den i lager, vill inte betala 1000kr extra hos CDON eller Inet.

Asus.David: Får man öppna datorn och byta ut hårddisken till en större utan att det påverkar garantin?

Om man inte bryter någon Warranty Void klistermärke är det ok, men spar alltid original disken för eventuell garanti ärende då endast garantin gäller med original delar.
Av all information jag har så bryter man inget klistermärke vid byte av disk på UX32LN.
Har man själv sönder något under bytet så är de så klart på egen risk och inget som täcks av garanti.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar över denna, har idag en budget laptop från i fiol med i3 -2310m och ett Nvidia Geforce GT 630M. Är det någon större prestanda skillnad mellan dessa?

Spelar lite spel men tänkte framförallt ha laptopen till plugget och då är det väldigt jobbigt att konka på en tjock 15tums laptop.

Extremt snygg laptop förövrigt.. svårt att inte bli sugen!

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB