Kylning av djävulens sulfurrykande jäkla rum, möjligt??

Permalänk
Medlem

Kylning av djävulens sulfurrykande jäkla rum, möjligt??

Är så att jag sitter i korridorsrum, och en fjärdedel av detta hus får solen direkt in genom fönstren hela eftermiddagen. Gissa om jag bor i denna fjärdedel?
Såå, idag var det evigt förbannade +grader och sol. Det är inte ens mitten av mars och jag svettas på mitt förbannade rum. Blommor är det som förgjort att försöka hålla vid liv i mina fönster. Bara lyckats med kaktusar i princip hittils. Misstänker att det bara är för att de dör långsamt.
Ska ju snart ställa hit nya datorn, och den lär ju packa ihop och ta farväl när den försöker gå i ett rum på minst 27 grader, eftersom jag såklart tänker överklocka den.
Så till min fråga : Känner nån till ett bra sätt att kyla ett litet rum?
Fläkt har jag hört, men det känns som en sån bara skulle skyffla runt den heta syre-utarmade luften. AC lär man väl sätta i fönstret, efter att man moddat fönstret en hel del, och detta är som ni kan tänka ut-e-slutet. Finns det nån liten motoraktig kylgrej man kan ha som inte behöver ta luft utifrån, eller iaf inte behöver installeras i fönstret, med häcken utanför?

Tack för all ev. hjälp.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

skaffa myggnät, blockar ljus lite halvt och sol och släpper in kallare luft, då kan du annars ställa en bordsfläkt som blåser mot dig från fönstret också

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

dra ner persienerna (hur i he*vette stavas det? ) då kommer ju inte in nå sol..

Permalänk
Medlem

Jo men alltså, eftersom som solen relentlessly bankar på denna sida väggen hela eftermiddagarna blir luften direkt utanför fönstret också asvarm, om det inte blåser nåt. Dock kanske det vore värt att testa, det där med myggnät...hmm, fast jag skulle kunna göra det utan myggnät. Bara en liten fläkt som blåste in från fönstret. Hm, jo, om det var blåsigt ute skulle det funka till viss del, tror jag allt!
Persiennerna är alltid nere, hade jag inte det skulle mina festisflaskor smälta Värmen går genom väggen och framför allt fönstren ändå.

*Kallsommarkallsommarkallsommarkallsommarregnigsommarregnigsommarregnigsommarregnigsommarblåsigsommarblåsigsommar

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Bygg en egen ful-ac-anläggning? Släng ut en stor radiator utanför fönstret, dra slangarna genom en springa i fönstret, (bara bra om det är öppet, så får du lite luft också ), och med vattnet kyler du kanske en gammal frys eller kyl som står och går. Visst, frysen kommer packa ihop till slut, men då fixar du bara en ny sketen från skroten...
Kör denna setup tills fastighetsägaren gnäller, och ge honom då ultimatumet att fixar han ingen ac till dig, så kör du med din fulac tills han gör något åt saken.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Lol, bästa förslaget hittils Synd bara att jag inte på nåt enkelt vis kan frakta ett kylskåp/frys...hmm..kanske bara en såndär liten frysbox??
>Fast med tanke på hur den där frysboxen skulle få arbeta skulle den smälla efter en vecka ca, och då skulle vi väl få ett lokalt hål i ozonlagret ungefär ovanför mitt rum

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Så ni tycker det är bra att sätta en frys i rummet? En frys alstrar ju värme också, eller visste ni inte det? Frysen kommer bara värma upp rummet ännu mera.

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk
Medlem

hmm..jag undrar om det skulle vara så...tänkte att det minst skulle gå jämt ut till kylans fördel, så länge det höll ..men om det var nån tröst var jag inte värst seriös

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Motormannen
Så ni tycker det är bra att sätta en frys i rummet? En frys alstrar ju värme också, eller visste ni inte det? Frysen kommer bara värma upp rummet ännu mera.

Skrevs det inte att radiatorn skulle vara utanför fönstret? Då dumpar den ju värmen UTANFÖR huset. Det lär funka bra. Frågan är bara hur mycket kyleffekt en riktigt stor frys klarar att ge. En lite nfrys lär aldrig klara att påverka tempan speciellt myckat. Men du kunde ju använda en frys till att kyla insugsluften i datorn... hmmm där var en idé. Kanske man skulle fundera på...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

köp en portabel luftkonditionering
http://www.alarmera.se/luftkond.brezza.htm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johrn
köp en portabel luftkonditionering
http://www.alarmera.se/luftkond.brezza.htm

wow nice!

synd bara att Kolsvart Katt likagärna kan köpa en prometia för de pengarna.. eller så är det ett bra köp för hälsan och övriga datorn.

definitivt värt det oavsett vilken man köper

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Ahh...PRICK sånt där jag letade efterr...ast kanske lite mindre och billigare ?

Dubbdäck : Ah, okej, inte så inne på radiatorer och sånt ska jag säga...och jo ..skulle kunna kyla datorn så kanske...hmmmmm..men vem ska kyla mig ?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Motormannen
Så ni tycker det är bra att sätta en frys i rummet? En frys alstrar ju värme också, eller visste ni inte det? Frysen kommer bara värma upp rummet ännu mera.

Ja, och det var här radiatorn utanför fönstret kom till, den flyttar ut värmen från kylskåpet ut ur rummet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johrn
köp en portabel luftkonditionering
http://www.alarmera.se/luftkond.brezza.htm

"Varmluften förs ut genom t.ex. fönster med luftslangen. Rör-kon mm. medföljer. Installationsklart! "
Ganska fin sak, men samma typ av kylning, fast aningen finare Dyr dock...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga AC när min homevapo e klar... Kompressorkylning är ganska intressant :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

funderat på att skaffa en markis?
jag köpte en till balkong sidan i lägenheten, och innan så låg temperaturen på runt 27+ grader och nu när jag har markisen så är det runt 23-25 grader
dock så var den lite dyr 6500:- men det var det värt. Fick den billigare i alla fall den skulle ha kostat 8000:-

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Hehe, 8000 för en markis va?
Annars är det ju inte en så värst tokig idé, om jag hade fått tillstånd..

Jo KYlning överhuvudtaget tycker jag är rätt intressant, faktiskt, efter att ha smält en sommar i detta rum och en i australien.
Men om nu all sorts AC som den länkad till här är för dyr, och hemmamojs med kylskåp är för svårt/vräkningsstimulerande, finns det några riktigt rejäla fläktjäklar?? Fast..argh..de kan ju aldrig tillföra kalluft ..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Svart Katt, lider av samma problem som du, stäng av elementen och öppna ett fönster.
Jag har 6 st fönster i mitt rum så det blir varmt här + 3 skärmar och 3 datorer, öppnar man bara fönstert och nästan stänger av elemnten så är det fortfarande normal temperatur som det går att leva med och maskinerna mår bättre

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Jag har dom alltid öppna på sommaren, inte vid gavel, men en del i alla fall.
Det får solen att lysa rätt in och ökenluften rör på sig istället för att stå stilla :/
Elementen är också avstängda.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)