Permalänk
Skrivet av simonw:

Efter uppdateringen så försvann alla min Windows-datorer (smb-shares) under "Shared" i Finder och jag lyckas ta mig fan inte att få tillbaka dem. Någon som har en idé?

Jag vill alltså inte välja "Connect to server" och manuellt lägga till dem utan jag vill bläddra i "arbetsgruppen".

Kanske löst men iaf:

Vet att där jag jobbar strulade SMB-shares efter uppdateringen och då visade det sig att DNS-inställningarna för Mac:en hade försvunnit. Det gjorde att Share-namnen inte fungerade och den inte kunde koppla upp sig mot domänen. Kanske är något liknande om det är en domän som används?

Bara att ansluta till servern, och sedan dra den utdelade mappen till favoriter. Se till att den är monterad ordentligt innan. Tror det är det enklaste sättet att ha kvar SMB shares!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Tror nog majoriteten inte låter sina datorer stå på 24/7?

Med tanke på MacBooks starka batteri kapacitet och resursbesparing vid just locket nerfällt så skulle jag nog vilja påstå att många har dom på. Min har t ex varit avstängd högst en timme totalt sen jag köpte den förra året. Och omstartad kanske ett 20 tal. Alltså på teoretiskt 8760 timmars ägande har den varit avstängd i 1 timme. Det finns liksom ingen anledning till att stänga av en Macbook då den enkelt kan ligga i sleep läge en hel helg utan att tappa något anmärkningsvärt mycket batteri. Min ligger i sleep läge i min väska på helgen när jag inte använder den.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Kanske löst men iaf:

Vet att där jag jobbar strulade SMB-shares efter uppdateringen och då visade det sig att DNS-inställningarna för Mac:en hade försvunnit. Det gjorde att Share-namnen inte fungerade och den inte kunde koppla upp sig mot domänen. Kanske är något liknande om det är en domän som används?

Bara att ansluta till servern, och sedan dra den utdelade mappen till favoriter. Se till att den är monterad ordentligt innan. Tror det är det enklaste sättet att ha kvar SMB shares!

Hm OK, inte fått till någon lösning. Använder inte någon domän utan endast en "hemm workgroup". Behöver kunna bläddra i shares på olika enheter (vissa dolda shares som inte ska mappas upp).

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Hm OK, inte fått till någon lösning. Använder inte någon domän utan endast en "hemm workgroup". Behöver kunna bläddra i shares på olika enheter (vissa dolda shares som inte ska mappas upp).

Prova med CIFS istället för SMB! Kanske kan lösa ditt problem Eller du kanske menar att de skulle visa sig i Shared utan att man kör via Go -> Connect to Server, även första gången man ska koppla upp sig mot dem?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Prova med CIFS istället för SMB! Kanske kan lösa ditt problem Eller du kanske menar att de skulle visa sig i Shared utan att man kör via Go -> Connect to Server, även första gången man ska koppla upp sig mot dem?

Korrekt Tidigare visade sig alla enheter i nätverket under shared, då jag är svinkass på OS X så har jag inte lyckats få till det, inte heller google har hjälp mig.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Korrekt Tidigare visade sig alla enheter i nätverket under shared, då jag är svinkass på OS X så har jag inte lyckats få till det, inte heller google har hjälp mig.

https://www.synology.com/img/knowledgebase/tutorials/Access_S...

Skulle i så fall gissa på att det är någon säkerhetsinställning, möjligen brandväggen som ligger och blockar delningsmöjligheterna.

Är ny på OS X jag med då jag blev "påtvingad" det på min nya arbetsplats i och med att användare envisas med att använda Mac och då måste man ju kunna ge support för dessa Måste dock säga att Macbook Air:en som jag har är ett utmärkt arbetsverktyg som administratör då den kan vara på hela tiden, bara att öppna locket, och Microsoft Remote Desktop appen som är perfekt för att fjärrstyra servrar samt Windowsburken man har. Är dock ett helvete att försöka felsöka dem som inbiten Windowsanvändare. Värst har varit just SMB-shares som används för att komma åt filer på filservern. Ibland fungerar det bra, andra gånger inte alls och det är segt som sirap!

Var inte kul när man rekommenderade användarna att uppdatera till Yosemite för att sedan upptäcka att skrivare och Shares inte fungerade efteråt. Efter några timmars felsökning visade det vara nått så simpelt som DNS:en...

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Jo gäller det en liten MacBook så är det väl skillnad. Jag tänkte på stationära.

Fast jag räknar inte "sovläget" som "på"... dock "standby". xD

Förresten... den stänger väl av sig helt efter en viss tid? Annars skulle ju batteriet ta slut efter ett tag?

Nej, den stänger aldrig av sig helt.
Däremot går den ner i hibernate.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nepp dom drar i praktiken nästan noll när dom ligger hopfällda. Vilket är förträffligt trevligt då det går fort och smidigt att bara plocka upp den och sätta igång med vad man kan tänkas behöva göra.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Troligen inte enbart ett OS X problem men min MBP blir dödligt seg om jag har excel igång för länge (>2.5-3 veckor) och kräver en omstart för att komma tillbaka in i matchen igen Hade samma problem i Mavericks.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsw:

Den nya fonten ser ju bedrövlig ut

Skrivet av M3Johan:

Det enda jag märkt som är "sämre" är dockan som inte är stilig. Den ser omodern ut, lite som de gjorde på 90-talet.
Annars tycker jag att det är helt ok. Kör det på min mini som är kopplad till Tv:n.
Det lyckas dock inte med att få mig att byta bort min Linux-maskin som huvuddator. Till det har det en bit kvar även om de är lite lika på många punkter. Os x känns ändå lite som Linux light.

Skrivet av nimren:

Fungerar ganska smärtfritt hos mig vad jag märkt.

Nån som vet hur man får tillbaka 3D dockan? Hela charmen med OS X typ

Instämmer. Det grafiska känns rätt mycket som Microsoft Metro/Modern.
Dockan känns lite som Windows 95. Väldigt statisk och platt.
Vad hände med allt djup, transparens och mjuka övergångar?
Kommer nu också tänka på ett patent Apple gjort på ett skrivbords-OS med hantering av fönster och applikationer i djupet också. Vad blev det av det?

Känns knäppt att man nuförtiden ska behöva installera tredjepartsprogram för att kunna göra saker som var standard innan. Hatar verkligen att skrivbords-OS ska dummas ner såhär. Lite lustigt dock att MS och Apple kopierar sönder varandras design.

Skrivet av =dorf=:

Jag hade samma problem med min macbook pro då jag skulle uppdatera. Efter en stunds googlande så hittade jag att MÅNGA har samma problem. Inte bara med RAM utan även SSD. Jag bytte till original RAM och uppgraderade utan problem. Detta beror på att Apple infört en ny typ av hårdvarukontroll i Yosemite som inte finns tidigare. Jag har varit i kontakt med Crucial angående detta och de säger att det kommer lösa sig och att en tillfällig work-around är att just montera i original RAM och uppgradera och sen montera i nya RAM.

Skrivet av Drager:

Japp, precis det jag kommit fram till också. Har även en SSD i datorn istället för HDD.

Tycker det är riktigt drygt och tråkigt gjort av Apple.

Vad i helv..?

Skrivet av Willhelm:

Troligen inte enbart ett OS X problem men min MBP blir dödligt seg om jag har excel igång för länge (>2.5-3 veckor) och kräver en omstart för att komma tillbaka in i matchen igen Hade samma problem i Mavericks.

Samma för mig med Safari.

Safari 5.1.10

Dold text
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Instämmer. Det grafiska känns rätt mycket som Microsoft Metro/Modern.
Dockan känns lite som Windows 95. Väldigt statisk och platt.
Vad hände med allt djup, transparens och mjuka övergångar?
Kommer nu också tänka på ett patent Apple gjort på ett skrivbords-OS med hantering av fönster och applikationer i djupet också. Vad blev det av det?

Känns knäppt att man nuförtiden ska behöva installera tredjepartsprogram för att kunna göra saker som var standard innan. Hatar verkligen att skrivbords-OS ska dummas ner såhär. Lite lustigt dock att MS och Apple kopierar sönder varandras design.

Vad i helv..?

Samma för mig med Safari.

Safari 5.1.10

Dold text

Verkade inte stämma, men flera som haft problem med installationen första gången de testat

Visa signatur
Permalänk

Har suttit på betan sen hösten, hört att vissa klagar på att Yosemite ska vara mer segt än tidigare, stämmer det eller borda jag bara installera "riktiga" Yosemite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Har suttit på betan sen hösten, hört att vissa klagar på att Yosemite ska vara mer segt än tidigare, stämmer det eller borda jag bara installera "riktiga" Yosemite?

Använder inte Mac dagligen precis så vet inte med säkerhet men har använt en iMac med Yosemite och Mavericks (samma dator) och upplevde ingen skillnad i prestanda. Det kanske har en större effekt på gamla, slöare Macs dock

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Använder inte Mac dagligen precis så vet inte med säkerhet men har använt en iMac med Yosemite och Mavericks (samma dator) och upplevde ingen skillnad i prestanda. Det kanske har en större effekt på gamla, slöare Macs dock

Har en macbook pro 2013, ska uppgradera helt enkelt så får vi se vad som händer, har backup på tidigare så får väl återställa i värsta fall. Tack för svar!