Kom en låga i datorn, nu startar den ej

Permalänk
Medlem

Kom en låga i datorn, nu startar den ej

Hejhej, sitter med mobilen så kommer hålla mig kortfattad samt reserverar mig för stavfel.

Satt och spelade ett grafikkrävande spel. Plötsligt blir allt svart och det gnistrar till i datorn och en eldflamma kom ungefär vid 24-pin kontakten tror jag. Den varade inte så länge.

Tog loss alla sladdar och luktade utan att hitta någon son luktade bränt. Tog dän minnena och luktade, inget där heller. Tog dän gpu:n och gjorde rent den. Gjorde rent alla fäktar satte i alla kablar ordentligt och körde igång igen. Fläkten gick ett hack sen började det ryka och lukta mer bränt.

Såg inte exakt vart lågan var, men gissningsvis var det moderkortet. Frågan är om det är moderkortet eller nätagget som är kasst?

Specs: i7 4770k 4,0ghz. Msi g45, msi 780 ej oc, corsair cx750w. Dominator platinum 2x8 1866mhz

Permalänk

Kolla efter skadade PCB kort (brännmärken) på alla Kort i datorn. Om du ser ett bränt märke så vet du att den är trasig och antagligen felkällan. Om du har någon kompis med en PC så kan du testa komponenter hos honom för att se om delarna fortfarande fungerar :). Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Specs: i7 4770k 4,0ghz. Msi g45, msi 780 ej oc, corsair cx750w. Dominator platinum 2x8 1866mhz

Corsair Cx serien har vart framme igen :/

Testa om agget startar utanför datorn.

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Corsair Cx serien har vart framme igen :/

Testa om agget startar utanför datorn.

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...

Det har krånglat mycket. Datorn startar om helt random. Måste starta datorn två gånger ibland för att få igång den. Coil whine etc. Har velat byta ut det länge, bara inte blitt av. Kommer aldrig mer köpa ett billigt nätagg ^^

Permalänk
Avstängd

Skandal att Corsair säljer dessa vedträn fortfarande, det kan bara betyda en sak, dom skiter fullständigt i kvaliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Hejhej, sitter med mobilen så kommer hålla mig kortfattad samt reserverar mig för stavfel.

Satt och spelade ett grafikkrävande spel. Plötsligt blir allt svart och det gnistrar till i datorn och en eldflamma kom ungefär vid 24-pin kontakten tror jag. Den varade inte så länge.

Tog loss alla sladdar och luktade utan att hitta någon son luktade bränt. Tog dän minnena och luktade, inget där heller. Tog dän gpu:n och gjorde rent den. Gjorde rent alla fäktar satte i alla kablar ordentligt och körde igång igen. Fläkten gick ett hack sen började det ryka och lukta mer bränt.

Såg inte exakt vart lågan var, men gissningsvis var det moderkortet. Frågan är om det är moderkortet eller nätagget som är kasst?

Specs: i7 4770k 4,0ghz. Msi g45, msi 780 ej oc, corsair cx750w. Dominator platinum 2x8 1866mhz

dyra komponenter och budget agg :/ nätagget är ju garanterat dött så börja med att köp ett nytt och kolla om något annat tagit stryk

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Japp, CX agget har gjort sin grej igen.

Permalänk
Medlem

Antingen nätaggregat eller distanserna

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte hitta någon butik inom 10 mils radie som säljer nätaggregat så jag tänker beställa ett.
Jag fastnade för EVGA Supernova G2 750w, då det verkar vara riktigt bra nätagg. Har läst många omdömen och recensioner. Är lite skeptisk till att det är så billigt, men antar att det inte är en nackdel trots allt.

Tror ni att jag behöver 850w eller ska jag satsa på 750w? Jag har inget emot att betala de extra kronorna, funderar ev. på att köpa ett till 780 nu när de är så billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Jag kan tyvärr inte hitta någon butik inom 10 mils radie som säljer nätaggregat så jag tänker beställa ett.
Jag fastnade för EVGA Supernova G2 750w, då det verkar vara riktigt bra nätagg. Har läst många omdömen och recensioner. Är lite skeptisk till att det är så billigt, men antar att det inte är en nackdel trots allt.

Tror ni att jag behöver 850w eller ska jag satsa på 750w? Jag har inget emot att betala de extra kronorna, funderar ev. på att köpa ett till 780 nu när de är så billiga.

Vad tycks om någon av dessa tips som kanske du har tänkt på?.
cooler master v700 serien
Corsair AX serie
seasonic
Corsair RM serie.

Själv har jag ett RM750W funkar utmärkt!.

Permalänk
Medlem

Om det slog en gnista/låga från moderkortet så bör du byta det också...

Har du tur klarade sig minnena, proppen och grafikkortet.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Om det slog en gnista/låga från moderkortet så bör du byta det också...

Har du tur klarade sig minnena, proppen och grafikkortet.

/Homer_S

Kan jag köpa ett nytt nätagg och testa utan att riskera att något mer (det nya agget) går sönder?

Permalänk
Medlem

Köper du ett BRA nätagg som tex det evga du redan hittat så borde det gå att koppla in det.
OBS BORDE!!!

Det är ju ett bra nätagg med bra skyddsfunktioner MEN är det kortis i moderkortet/nånannastans så finns det ju alltid en risk att koppla in ett nätagg och starta det men som sagt det borde gå om det är kvalitets agg.

Har du skruvat ur moderkortet ur chassit än?
Om NEJ så gör det och kolla över det riktigt noga är det bränt någonstans? om JA så är det stor risk att det är sönder.
Luktar det bränt? antar att kontakten luktar men luktar det på andra ställen? om svaret på det är ja så är det ju stor chans att nåt är bränt där med (det är inte alltid det syns när en komponent är bränd det går dock ofta att lukta sig till det då).

Tack vare att det slog en gnista/låga ifrån 24pins kontakten så är ju risken att en/några pinnar i den har tagit skada och att du inte får en bra kontakt med det nya nätagget och är så fallet så kommer ju datorn i bästa fall fungera men vara väldigt ostabil men mer troligt är knappt funka alls (det är även om moderkortet i övrigt är helt).

MEN risken att det bara är en atx pinne som är bränd är ganska liten det är ju mer troligt att det är annat fel som gjort att pinnen blivit bränd.
Då är ju frågan vad som är orsaken och det kan.
1, Vara att nätagget skickat ut för hög volt (inte ovanligt när det gäller CX serien) och OM det är så att nätagget skickat ut för hög volt är risken ganska stor att andra saker tagit skada (och det kan vara ALLT dvs cpu,minne,gpu,hd,ssd,etc).
2, Vara att nånting på moderkortet dog och det blev kortslutning och därav gnistan/lågan kan även ha dödat nätagget som då skickade ut för hög volt.
3, Vara att nåt annat dött som tex gpu och det i sin tur dödade nätagget som i sin tur skickade ut för hög volt och i bästa fall orsakade gnistan/lågan heller i värsta fall dödade moderkortet plus eventuella andra saker.

Med andra ord så är det enda sättet du kan veta om andra saker är hela heller trasiga att prova dom.
Min gissning är att moderkortet är dött för du ska ha en enorm tur om det har klarat sig med den beskrivning du ger i övrigt så beror det på vad som hände skickade nätagget ut för hög volt är det ganska stor risk att inget har överlevt.
Ett andra tecken som du beskrev är att datorn varit ostabil och blåskärmat/fryst/låst sig/kräver fler startförsök under en tid och att det blivit värre o värre är ett väldigt stort tecken på ett döende nätagg.

Det enda säkra jag kan säga är detta!
Eftersom det är ett skräp nätagg det handlar om så bör detta hivas på tippen och aldrig mer användas särskilt efter som det i bästa fall har utsatts för en mycket för hög effekt uttag heller är dött, i värsta fall "fungerar" (dvs startar) det men skickar ut fel volt och kommer att döda komponenter på löpande band och det har hänt med CX nätagg för och kommer troligen hända igen (dvs folk har köpt hem trasiga saker för att köra med CX agget igen och det dödar dom nya prylarna).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Vad tycks om någon av dessa tips som kanske du har tänkt på?.
cooler master v700 serien
Corsair AX serie
seasonic
Corsair RM serie.

Själv har jag ett RM750W funkar utmärkt!.

Lägg till Supernova G2 och flytta RM till svartlistan så kanske du har något.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Lägg till Supernova G2 och flytta RM till svartlistan så kanske du har något.

RM är inget dåligt nätagg vissa problem finns det säkert men så kan ju bli för alla tillverkare av nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

RM är inget dåligt nätagg vissa problem finns det säkert men så kan ju bli för alla tillverkare av nätagg.

RM är budgetagg med premiumpris. Det finns ingen anledning att rekommendera dem till någon.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Jag kan tyvärr inte hitta någon butik inom 10 mils radie som säljer nätaggregat så jag tänker beställa ett.
Jag fastnade för EVGA Supernova G2 750w, då det verkar vara riktigt bra nätagg. Har läst många omdömen och recensioner. Är lite skeptisk till att det är så billigt, men antar att det inte är en nackdel trots allt.

Tror ni att jag behöver 850w eller ska jag satsa på 750w? Jag har inget emot att betala de extra kronorna, funderar ev. på att köpa ett till 780 nu när de är så billiga.

G2 är det bästa du kan få, Du kan nästan inte få bättre agg.

Skrivet av HardstyleLover12:

RM är inget dåligt nätagg vissa problem finns det säkert men så kan ju bli för alla tillverkare av nätagg.

RM är en skämt. antagligen för att täcka förlusterna för cx eller nått. RM750/850 överhetter vid en vis last (var runt 400 watt tror jag). RM650 saknar en 5 voltslina (skippat löda ihop två punkter). Gjort av CWT (behöver jag nämna mer). Jo, dyr till vad man får av konkurrenterna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag är chockad att Corsair skulle blivit så dåligt nuförtiden, har ett gammalt Corsair HX 620 watt från 2007 och det är bästa nätdelen jag haft. Måste vara på senare år de börjat slarva med kvaliteten?

Permalänk
Medlem

RM är ingen höjdare direkt men det finns ju betydligt sämre (som tex CX som ligger på skräp listan).
Med andra ord så platsar RM på mellan listan (fast priset är ju samma/högre än många nätagg på första klasslistan och därmed ej bör köpas).
AX är ju ett bra nätagg till ett saftig pris och tex evga Supernova G2 och många seasonic byggda nätagg har något bättre kvalitet, men AX är ju klart dyrast av dessa.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Jag är chockad att Corsair skulle blivit så dåligt nuförtiden, har ett gammalt Corsair HX 620 watt från 2007 och det är bästa nätdelen jag haft. Måste vara på senare år de börjat slarva med kvaliteten?

Var 2011 som det gick utför. I för sig hade marknaden börjat översvämmas av kassa agg från mängder av tillverkare. Så Corsair skulle inte vara sämre (eller ja sänkte sig till samma nivå och till och med värre):P Med sin första gen CX agg, sen kom gs (inte mycket bättre utan hade ledfläkt i stället). Nu med tredje gen CX så är dom dugliga för äldre burkar (som man inte är rädd om).

Men trots efter 2011 svackan med många dåliga agg tuffar Corsair på som inget hänt, medans andra börjar med mer fokus på kvalité. Men vist finns den en hel del budget agg ute som säljs:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det absolut första CX nätagget var bland det bästa nätagg som Corsair har tillverkat och det för ett riktigt lågt pris dvs det var en fullträff (därav kom den stora populariteten för corsair då det vart en stor säljare och tyvärr sitter det kvar i skallen på alldeles för många även idag).
Sen kom revision 1 (första hade inte ens någon revisions nummer) som var lite sämre sen kom rev2 som var betydligt sämre sen rev3 som var nere i riktigt rutten kvalitet efter det blev CX serien något sämre i några steg (fast ganska små steg).
Sen när CX M (dvs modulära) så ökade kvaliten något (i stort sett var det att dom nya mätte bättre än dom äldre=dom använde fortfarande samma dåliga komponenter men dessa lirade lite bättre ihop).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det absolut första CX nätagget var bland det bästa nätagg som Corsair har tillverkat och det för ett riktigt lågt pris dvs det var en fullträff (därav kom den stora populariteten för corsair då det vart en stor säljare och tyvärr sitter det kvar i skallen på alldeles för många även idag).
Sen kom revision 1 (första hade inte ens någon revisions nummer) som var lite sämre sen kom rev2 som var betydligt sämre sen rev3 som var nere i riktigt rutten kvalitet efter det blev CX serien något sämre i några steg (fast ganska små steg).
Sen när CX M (dvs modulära) så ökade kvaliten något (i stort sett var det att dom nya mätte bättre än dom äldre=dom använde fortfarande samma dåliga komponenter men dessa lirade lite bättre ihop).

Det var väl bara 400 wattaren som var duglig?

Den äldsta CX verkar dom inte släppt så många olika serier agg?
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

I alla fall verkar det stämma att kulmen som jag kallar gen 1 (även om Corsair inte namnger olika generationer konstigt nog) kom 2011. Gen 2 eller ja 80+ märka agg kom inte långt efter. När många undrade/klagade på varför CX inte hade 80+, plus kvalitén verkade inte vara på topp.

gen 3 verkar nästan vara den värsta gen, dom gjort. kör bättre på primär och skit på sekundärsidan (troligare delar går sönder än agget ger upp). Dom körde inte riktigt samma på gen 2 utan där var det samma rakt igenom.

Verkar dock populärt med 600 och 750 wattaren. för nu börjar det dyka upp den ena efter den andra som köpt dom aggen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.. Här kommer en update:

Har fått hem ett EVGA Supernova G2 850W. Jag har kopplat in det och bytt alla kablar. Nätaggregat startar fint både utanför och inuti datorn, men inget annat. Antar att MB är dött då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Tack för alla svar.. Här kommer en update:

Har fått hem ett EVGA Supernova G2 850W. Jag har kopplat in det och bytt alla kablar. Nätaggregat startar fint både utanför och inuti datorn, men inget annat. Antar att MB är dött då?

Troligt, men du kan inte prova annat mobo med grafikkort och minnen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Testade precis att plocka ur grafikkortet. Trodde inte det skulle göra någon skillnad, men tydligen så startade datorn nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Testade precis att plocka ur grafikkortet. Trodde inte det skulle göra någon skillnad, men tydligen så startade datorn nu...

Okej, låter kanske konstigt med det kan vara mobo det är fel på. T.ex pci-e platsen inte får tillräckligt ström nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, låter kanske konstigt med det kan vara mobo det är fel på. T.ex pci-e platsen inte får tillräckligt ström nu.

Åkte och hämtade min fars 760 och prövade och det funkade galant, så det är grafikkortet som är trasigt..
Hoppas det går på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Åkte och hämtade min fars 760 och prövade och det funkade galant, så det är grafikkortet som är trasigt..
Hoppas det går på garantin.

Okej skumt för det kom väl en låga på moderkortet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxaxix:

Hejhej, sitter med mobilen så kommer hålla mig kortfattad samt reserverar mig för stavfel.

Satt och spelade ett grafikkrävande spel. Plötsligt blir allt svart och det gnistrar till i datorn och en eldflamma kom ungefär vid 24-pin kontakten tror jag. Den varade inte så länge.

Tog loss alla sladdar och luktade utan att hitta någon son luktade bränt. Tog dän minnena och luktade, inget där heller. Tog dän gpu:n och gjorde rent den. Gjorde rent alla fäktar satte i alla kablar ordentligt och körde igång igen. Fläkten gick ett hack sen började det ryka och lukta mer bränt.

Såg inte exakt vart lågan var, men gissningsvis var det moderkortet. Frågan är om det är moderkortet eller nätagget som är kasst?

Specs: i7 4770k 4,0ghz. Msi g45, msi 780 ej oc, corsair cx750w. Dominator platinum 2x8 1866mhz

Skrivet av Broken-arrow:

Okej skumt för det kom väl en låga på moderkortet?

Det är möjligt att det small långt bak vid strömförsörjningen på grafikkortet. Ett 780 är ett ganska långt grafikkort, det finns en möjlighet att TS helt enkelt såg fel.
Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Det är möjligt att det small långt bak vid strömförsörjningen på grafikkortet. Ett 780 är ett ganska långt grafikkort, det finns en möjlighet att TS helt enkelt såg fel.
Mvh.

Jo, kom och tänka på den möjligheten med men är väl inte farligt att fråga?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar