Permalänk
Medlem

Ny dator till grabben

Hej skall bygga en dator till min grabb och hade tänkt köra med följande konfiguration.
Desktop HDD 2TB 7200RPM
840 EVO Basic 250GB
Vanguard 700W M
R9 290 4GB TRI-X OC
Core i7-4790K
Maximus VII Hero
Carbide Air 540
XSPC RayStorm D5 AX240 kit

Minne har jag redan Corsair Vengeance 16Gb

Ser det ok ut eller är det något som bör ändras?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, har du kylarvätska till vattenkylningen? Fläktar till radiatorn?

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av MDrad:

Ser bra ut, har du kylarvätska till vattenkylningen? Fläktar till radiatorn?

Det följer visst med fläktar i kitet. Jag tänkte att dom får duga tillsvidare. Jag tänkte köpa vanligt destillerat vatten och en flaska med algdödare/antikorrosionsmedel.

Permalänk
Medlem

Finfint paket då

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Avstängd

Väldigt dumt val av processor. En i7 med HT påslaget genererar mer värme och går därmed inte att överklocka lika bra som en i5 (eller en i7 med HT avstängd i bios). En i5 kommer därför i regel vara lättare att överklocka högre än en i7 och därmed prestera bättre i en speldator då hyperthreading är värdelöst.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Väldigt dumt val av processor. En i7 med HT påslaget genererar mer värme och går därmed inte att överklocka lika bra som en i5 (eller en i7 med HT avstängd i bios). En i5 kommer därför i regel vara lättare att överklocka högre än en i7 och därmed prestera bättre i en speldator då hyperthreading är värdelöst.

Nya haswell refresh 4790 i7 klockar rätt så bra nu med nya TIM, inte ovanligt att man kommer upp till 5.5ghz på luft. Sen så kommer nog hyperthreading att bli mer och mer användbart, om man har pengar och ändå bygger en rejäl dator, varför hålla sig till i5?

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MDrad:

Nya haswell refresh 4790 i7 klockar rätt så bra nu med nya TIM, inte ovanligt att man kommer upp till 5.5ghz på luft. Sen så kommer nog hyperthreading att bli mer och mer användbart, om man har pengar och ändå bygger en rejäl dator, varför hålla sig till i5?

Skitsnack att den kommer upp i 5.5GHz, det där plockar du från de "rekorden" som gjordes på Computex med kompressorkylning vilket är mer effektivt än vattenkylning så du kan glömma att uppnå någonting i närheten av det på luft.

Det enda som skiljer sig mellan i5 och i7 utöver runt tusen kronor prisskillnad är att i7 har HT-funktionen. Fast den genererar väldigt mycket värme och fyller ingen som helst funktion när man ska spela. Att slänga ut en tusenlapp extra för att få en processor som du måste utföra merjobbet av att i bios först "nergradera" den till en i5 i praktiken innan du kan överklocka den lika högt är bara så otroligt onödigt. Om du nu "har pengar" och "bygger en rejäl dator" borde du väl välja ännu bättre delar än det du valt nu? Eller hur dumsnål är du egentligen?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz