Hur åter-aktiverar jag 64-bit stöd på min PC?

Permalänk
Medlem

Hur åter-aktiverar jag 64-bit stöd på min PC?

Hej alla kloka sweclockare!

Nu är det så att jag sen tidigare har haft 64-bitars på min dator och lustigt nog verkar det inte funka längre.
Jag har prövat med ett flertal olika Windows-versioner, allt ifrån Vista till Win8. Men ändå händer inget.

Ett vagt minne väcks till liv att jag sedan förut lyckades "aktivera" 64-bitars stöd genom BIOS (eller Windows). Men huruvida detta var en dröm eller inte är jag osäker på.

Hjälp uppskattas!

System-info:

Win8, 32bit.
Moderbord: MICRO-STAR INTERNATIONAL, MS-7338 (P35 Platinum Combo)
BIOS: v1.30
Intel Core 2 Quad Q9450 @ 2.66GHz
4,00GB, DDR2 @ 533MHz

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbz:

Hej alla kloka sweclockare!

Nu är det så att jag sen tidigare har haft 64-bitars på min dator och lustigt nog verkar det inte funka längre.
Jag har prövat med ett flertal olika Windows-versioner, allt ifrån Vista till Win8. Men ändå händer inget.

Ett vagt minne väcks till liv att jag sedan förut lyckades "aktivera" 64-bitars stöd genom BIOS (eller Windows). Men huruvida detta var en dröm eller inte är jag osäker på.

Hjälp uppskattas!

System-info:

Win8, 32bit.
Moderbord: MICRO-STAR INTERNATIONAL, MS-7338 (P35 Platinum Combo)
BIOS: v1.30
Intel Core 2 Quad Q9450 @ 2.66GHz
4,00GB, DDR2 @ 533MHz

Har du ett 64 bit OS? Vad står det på din skivas/licens?

Det går inte att uppdatera från 32 bit till 64 bit utan att installera om OS.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Har du ett 64 bit OS? Vad står det på din skivas/licens?

Det går inte att uppdatera från 32 bit till 64 bit utan att installera om OS.

/Erik

Det står 64-bit

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbz:

Det står 64-bit

Men du har installerat 32bit.
Du måste installera om med 64bit, det är inget man kan "aktivera".

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Men du har installerat 32bit.
Du måste installera om med 64bit, det är inget man kan "aktivera".

Nej, du missförstår.
Som sagt har jag prövat att installera med 64-bitars, men valet kommer inte upp.

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Snubbz:

Nej, du missförstår.
Som sagt har jag prövat att installera med 64-bitars, men valet kommer inte upp.

Det är två helt skilda installationsmedier. En Windows skiva är inte både och utan antingen 32-bitars eller antingen 64-bitars. Inget man kan välja om man stoppar in en skiva utan det står på skivan.

Om du stoppar in en 64-bitars variant av Windows så kommer det antingen installera 64-bitars eller ge en varning och säga att det inte går att installera 64-bitars på din hårdvara.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är två helt skilda installationsmedier. En Windows skiva är inte både och utan antingen 32-bitars eller antingen 64-bitars. Inget man kan välja om man stoppar in en skiva utan det står på skivan.

Om du stoppar in en 64-bitars variant av Windows så kommer det antingen installera 64-bitars eller ge en varning och säga att det inte går att installera 64-bitars på din hårdvara.

Jodå, det finns sådana skivor. Har själv ägt en någon gång i tid, kan varit Vista dock..

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FobbanN:

Jodå, det finns sådana skivor. Har själv ägt en någon gång i tid, kan varit Vista dock..

Finns inte för Windows 7 och garanterat inte heller för windows 8/8.1. Huruvida det finns till de äldra OS:en lämnar jag osagt, du kan dock ha mycket rätt, har ett vagt minne om 32/64 diskar på Vista.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbz:

Nej, du missförstår.
Som sagt har jag prövat att installera med 64-bitars, men valet kommer inte upp.

Vad menar du med valet kommer inte upp?

I bilden du postat står det klart och tydligt 'systemtyp 32-bitars operativsystem'.
Att du ser en rad '64-bitars stöd ja' innebär bara att hårdvaran är 64-bitars, men du har alltså valt att installera 32-bitars windows.

Du har 32-bitars installerat. Du kan byta till 64-bitars om du vill. Licensnyckeln passar till båda varianterna. Som redan nämnts, du kan inte uppgradera från 32-bitars till 64-bitars. Det krävs en ny installation.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

När man köper windows skiva får man 2 skivor en 32bit och en 64bit de helt separata skivor och inte någon option vid installation

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vad menar du med valet kommer inte upp?

I bilden du postat står det klart och tydligt 'systemtyp 32-bitars operativsystem'.
Att du ser en rad '64-bitars stöd ja' innebär bara att hårdvaran är 64-bitars, men du har alltså valt att installera 32-bitars windows.

Du har 32-bitars installerat. Du kan byta till 64-bitars om du vill. Licensnyckeln passar till båda varianterna. Som redan nämnts, du kan inte uppgradera från 32-bitars till 64-bitars. Det krävs en ny installation.

Nu har jag en 64-bit Windows 7 och när jag bootar upp den presenteras jag inte med något alternativ. Vad jag minns så fick man välja mellan 32 och 64 men nu hoppar den automatiskt förbi det steget och väljer 32-bitar.

Menar du att jag måste omformatera datorn helt och sen boota upp Windows och installera 64-bit?

Tack.

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vad menar du med valet kommer inte upp?

I bilden du postat står det klart och tydligt 'systemtyp 32-bitars operativsystem'.
Att du ser en rad '64-bitars stöd ja' innebär bara att hårdvaran är 64-bitars, men du har alltså valt att installera 32-bitars windows.

Du har 32-bitars installerat. Du kan byta till 64-bitars om du vill. Licensnyckeln passar till båda varianterna. Som redan nämnts, du kan inte uppgradera från 32-bitars till 64-bitars. Det krävs en ny installation.

Skrivet av Sh4dy:

När man köper windows skiva får man 2 skivor en 32bit och en 64bit de helt separata skivor och inte någon option vid installation

Märkligt eftersom jag har en 64-bit Windows 7 nu på USB. Och jag får inte 64 utan 32.

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snubbz:

Märkligt eftersom jag har en 64-bit Windows 7 nu på USB. Och jag får inte 64 utan 32.

Då gör du något fel. Du får ha någon särskild skiva för att få både 64 och 32 bitars. Kontrollera så du verkligen har en 64 bitars skiva så blir det rätt.

Permalänk
Medlem

TS du kan inte vara seriös?

Det är simpelt att fixa Windows 7/8 64-bit. Bara skaffa en CD-skiva eller USB-minne med enbart 64-bitars versionen av OS:et på och installera det därefter.

Du råkar inte ha Windows installerat på en annan hårddisk med högre boot prioritet? Det skulle förklara varför du hela tiden får 32-bit.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbz:

Nu har jag en 64-bit Windows 7 och när jag bootar upp den presenteras jag inte med något alternativ. Vad jag minns så fick man välja mellan 32 och 64 men nu hoppar den automatiskt förbi det steget och väljer 32-bitar.

Menar du att jag måste omformatera datorn helt och sen boota upp Windows och installera 64-bit?

Tack.

Jag har inget minne av att Microsoft levererat 32-bitars och 64-bitars på samma skiva. Det får mig att misstänka att du använde en hemmasnickrad windowsskiva den gången du fick välja.

Du behöver inte formatera. Du kan inte starta 64-bitars installation inifrån din befintliga 32-bitars windows, utan du måste boota från ditt installationsmedium, dvs skiva eller USB. Väljer du installation utan formatering flyttas din nuvarande windows-map, program files-mapp och users-mapp till en ny mapp, windows.old. Du kan då lätt plocka ut filer du behöver och se i programmappen vad du hade för program installerade.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara