Macbook Air uppdateras och prissänks

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Edit: var är källorna på målgruppen, byggkvalitet och vad som är relevant för köparen?

https://www.apple.com/macbook-air/ ja det är ju så den marknadsförs och de egenskaper den har, är det inte relevant för köparen så köper man en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Roligt att du "glömde" SSD och batteritid - förmodligen för att resultatet blir noll. 2kg är för övrigt inte någon ultrabook.

Skrivet av sKRUVARN:

Ja? Kollar du noggrant på modellerna och tittar på saker som batteritid och ssd också så är ju inte alls macbook air galet prissatt, jag sa ju att dom ligger runt 10k, vilket är samma som mba. Förstår inte riktigt vad du försöker bevisa. Där emot så är det lite snålt att det bara är 4GB och som sagt att det är medioker upplösningen.

Jag ansträngde mig inte direkt för att skapa en perfekt lista då jag fortfarande tycker att ni kunde ha kollat detta själva.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2209863
Finns för- och nackdelar med båda. Asus väger 200 gram mer och har 3 timmar kortare batteritid. Å andra sidan är skärmen mer högupplöst och det finns dessutom ett bättre grafikkort. Priset är dock lägre på Asus.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag ansträngde mig inte direkt för att skapa en perfekt lista då jag fortfarande tycker att ni kunde ha kollat detta själva.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2209863
Finns för- och nackdelar med båda. Asus väger 200 gram mer och har 3 timmar kortare batteritid. Å andra sidan är skärmen mer högupplöst och det finns dessutom ett bättre grafikkort. Priset är dock lägre på Asus.

Precis, vad är det då du försöker bevisa? Är precis som du säger olika fördelar och nackdelar men du kan ju inte kalla den galet prissatt om du inte hittar en likvärdig konkurrent som är mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Precis, vad är det då du försöker bevisa? Är precis som du säger olika fördelar och nackdelar men du kan ju inte kalla den galet prissatt om du inte hittar en likvärdig konkurrent som är mycket billigare.

Det är det som är grejen, jag försöker inte bevisa något. Det har blivit ett stort missförstånd från er sida. Jag uttryckte min åsikt, eller kanske min uppfattning om priserna. Då jag tycker att man får en 'bättre' dator till samma eller lägre pris, så tycker jag att Apples produkter har ett för högt pris. Så enkelt är det. Vad är det jag ska bevisa?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag ansträngde mig inte direkt för att skapa en perfekt lista då jag fortfarande tycker att ni kunde ha kollat detta själva.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2209863
Finns för- och nackdelar med båda. Asus väger 200 gram mer och har 3 timmar kortare batteritid. Å andra sidan är skärmen mer högupplöst och det finns dessutom ett bättre grafikkort. Priset är dock lägre på Asus.

Den kostar nästan 13 k och då kan vi börja kolla på macbook pro med retinaskärm (2560*1600), 9 timmars batteritid mm

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Den kostar nästan 13 k och då kan vi börja kolla på macbook pro med retinaskärm (2560*1600), 9 timmars batteritid mm

En Macbook Air med liknande specs kostar nästan 14 k, och en Macbook Pro i ungefär samma prisklass saknar också grafikkort (förutom det integrerade). Pro väger dessutom mer än vad Asus modell gör. Så det liksom går inte ihop hur man än gör. Apples produkter är dyrare än konkurrenterna i alla segment.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Har jämfört LAPTOPs länge nu, AIR är relativt bra prisatt, är ju en mycket kompetent produkt oftast bättre funktionalitet än PC sidan kan uppvisa.
Själv kommer jag köpa en 15tummare, här är det sjukt dyrt numera, 20-25000:- för en MacBook Pro, fast PC sidan är inte jättemycket billigare, några tusenlappar fast då får du inte en lika bra produkt.
Läser man forum och kollar med folk inser man att APPLEs produkter håller än klart högre nivå än HP/DELL/LENOVO etc.
Samsung ryktas ju om att hoppa av PC, andra tillverkare är ju bara skämt, hela branschen lider av gamla synder.
Vilket gör att Apple kan ta lite extra betalt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av €lysian:

Vilken tur att det finns strömadapter.

På tal om sådana är ju även magsafe-kontakten värd en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det är det som är grejen, jag försöker inte bevisa något. Det har blivit ett stort missförstånd från er sida. Jag uttryckte min åsikt, eller kanske min uppfattning om priserna. Då jag tycker att man får en 'bättre' dator till samma eller lägre pris, så tycker jag att Apples produkter har ett för högt pris. Så enkelt är det. Vad är det jag ska bevisa?

Din uppfattning om "bättre" datorer har inte med saken att göra när det kommer till prissättningen. MBA marknadsförs som en lätt dator med bra batteritid och prestanda som duger och med de kritirierna så slår den även dyrare PC-laptops så fattar inte hur du kan klaga på priset. Tillskillnad ifrån en iMAC där man betalar en jävla prispremium för designen så får man faktiskt egenskaper som påverkar användadet när man köper en mba. Är den dyr utifrån ett prestenda perspektiv? Ja, men någon hutlös prissättning är det knappst.

Macbook Pro må vara lite OT, men den anser jag dock inte vara lika bra prissatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Din uppfattning om "bättre" datorer har inte med saken att göra när det kommer till prissättningen. MBA marknadsförs som en lätt dator med bra batteritid och prestanda som duger och med de kritirierna så slår den även dyrare PC-laptops så fattar inte hur du kan klaga på priset. Tillskillnad ifrån en iMAC där man betalar en jävla prispremium för designen så får man faktiskt egenskaper som påverkar användadet när man köper en mba. Hade den vart ett hutlöst pris så hade man kunnat köpa en likvärdig eller bättre pc för ett betydligt lägre pris.

Macbook Pro tänker jag inte gå in på för det må vara lite OT, den anser jag dock inte lika bra prissatt.

Det är väl ändå en definitionsfråga vad som är 'bäst' för varje enskild individ eller? Du kan ju knappast tala om för mig vad jag tycker är prisvärt. Jag var tydlig med mina senare inlägg att poängtera att jag tycker att det finns bättre datorer till samma eller lägre pris. Du får givetvis tycka annorlunda. Jag tycker inte att det är värt 1000 kr för 3 timmar längre batteritid och 200 gram lättare dator när den i övrigt har sämre specifikationer.

Ska man då börja titta på Macbook Pro som är lite vassare så finns det bättre alternativ (pris/vikt/hårdvara) hos konkurrenterna (återigen min åsikt).

För att förtydliga ytterligare (förhoppningsvis slipper jag fler missförstånd) så tycker jag även att Ultrabooks är alldeles för dyra i förhållande till vad man får.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det är det som är grejen, jag försöker inte bevisa något. Det har blivit ett stort missförstånd från er sida. Jag uttryckte min åsikt, eller kanske min uppfattning om priserna. Då jag tycker att man får en 'bättre' dator till samma eller lägre pris, så tycker jag att Apples produkter har ett för högt pris. Så enkelt är det. Vad är det jag ska bevisa?

Sen får du inte glömma att MAC OS X är oerhört optimerat till plattformen, som iOS är till iPhone. Så det spelar i princip ingen roll att Zenbooken har högre upplösning & snabbare CPU etc. McBook Air är ändå snabbare, och kolla tester på nätet hur fort dom renderar tunga filer etc.

Apple är ett form av mode idag "typ" (enligt mig), och självklart finns det datorer som har snarlik prestanda och bättre för den delen. Men det som gör McBook så bra (men så dyra) är att det är så optimerat till hårdvaran. Finns för & nackdelar med alla datorer, man ska välja den som känns bäst anpassad efter eget behov.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det är väl ändå en definitionsfråga vad som är 'bäst' för varje enskild individ eller? Du kan ju knappast tala om för mig vad jag tycker är prisvärt. Jag var tydlig med mina senare inlägg att poängtera att jag tycker att det finns bättre datorer till samma eller lägre pris. Du får givetvis tycka annorlunda. Jag tycker inte att det är värt 1000 kr för 3 timmar längre batteritid och 200 gram lättare dator när den i övrigt har sämre specifikationer.

Det har jag inga som helst problem med (även om jag känner att dina personliga kriterier är irrelevanta för prissättnings diskussionen) och det hade du kunnat skriva direkt ist för:

Skrivet av €lysian:

priserna på deras produkter är hutlösa.

Skrivet av €lysian:

Man får Ultrabooks med bättre specifikationer till samma eller lägre pris än Apple

Permalänk
Inaktiv

LoL ni som skyddar apple: Apple har alltid varit snordyra och överlevt genom att sälja till okunniga individer som har värdesatt designen och inlåsningen (dvs. svårare att göra fel).

Numera har konkurrenterna höjt priserna och apple själva sänkt sin prisnivå i och med att de breddat kundbasen.

Dock är och förblir apple är ett skitföretag som man ska hålla sig undan, även om de av och till lyckas skapa väldigt frestande produkter. Genitiken finns kvar. Överpriser och inlåsning utan att vara det minsta säkrare för det, snarare tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

McBook Air är ändå snabbare, och kolla tester på nätet hur fort dom renderar tunga filer etc.

Det där skulle jag gärna vilja se tester på, låter osannolikt att de skulle vara snabbare i tredjeparts-program än en windowsdator med samma cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

LoL ni som skyddar apple: Apple har alltid varit snordyra och överlevt genom att sälja till okunniga individer som har värdesatt designen och inlåsningen (dvs. svårare att göra fel).

Numera har konkurrenterna höjt priserna och apple själva sänkt sin prisnivå i och med att de breddat kundbasen.

Dock är och förblir apple är ett skitföretag som man ska hålla sig undan, även om de av och till lyckas skapa väldigt frestande produkter. Genitiken finns kvar. Överpriser och inlåsning utan att vara det minsta säkrare för det, snarare tvärt om.

UNIX

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Datavetare
Skrivet av €lysian:

Det är väl ändå en definitionsfråga vad som är 'bäst' för varje enskild individ eller? Du kan ju knappast tala om för mig vad jag tycker är prisvärt. Jag var tydlig med mina senare inlägg att poängtera att jag tycker att det finns bättre datorer till samma eller lägre pris. Du får givetvis tycka annorlunda. Jag tycker inte att det är värt 1000 kr för 3 timmar längre batteritid och 200 gram lättare dator när den i övrigt har sämre specifikationer.

Ska man då börja titta på Macbook Pro som är lite vassare så finns det bättre alternativ (pris/vikt/hårdvara) hos konkurrenterna (återigen min åsikt).

För att förtydliga ytterligare (förhoppningsvis slipper jag fler missförstånd) så tycker jag även att Ultrabooks är alldeles för dyra i förhållande till vad man får.

Tror du missat vad värdet med 10k+ laptops är i så fall, du kan titta hur mycket du vill på upplösning, CPU, RAM etc men det du inte får med en laptop för under 10k är motsvarade kvalité på skärmpanel, tangentbord och touchpad. Du får heller ingen "billig" laptop med väldigt låg vikt men ändå med ett stabilt chassi, detta kräver material som aluminium, magnesium och/eller kolfiber, att bygga chassin i dessa material blir dyrt.

Under väldigt lång tid var touchpad:en på MBA/MBP i en division för sig själv, idag kan man hitta laptops från t.ex. Lenovo, Samsung och Dell där "gestures" och multitouch faktiskt fungerar men då sitter det också en prislapp på typiskt 12k-15k+. Samma sak med skärmen, idag finns det laptops med högre upplösning och bättre färgkorrekthet än rMBP, men det handlar åter igen om laptops som ligger på en bra bit över 10k.

Är det dyrt? Om man behöver ett riktigt bra tangentbord, om man behöver en riktigt bra skärm etc så är det priset man får betala vare sig vill ha en MAC eller PC. Just MBA skulle jag säga är prissatt lågt jämfört med motsvarande PC-laptops, 15" rMBP är däremot väl dyr för vad man får.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hakeemzo:

Sen får du inte glömma att MAC OS X är oerhört optimerat till plattformen, som iOS är till iPhone. Så det spelar i princip ingen roll att Zenbooken har högre upplösning & snabbare CPU etc. McBook Air är ändå snabbare, och kolla tester på nätet hur fort dom renderar tunga filer etc.

Du får nog läsa igen, titta t.ex. när de jämförde nya Mac Pro mot en Linux-baserad server som körde på motsvarande CPU så fick OSX rejält med pisk.

OSX har två stora problem:

Grafikstacken suger som bara den, spel får typiskt dubbla FPS körandes på samma MBP om man använder Windows i stället för OSX. Detta kan inte skyllas på OpenGL vs DirectX då Linux ofta matchar eller ibland till och med får bättre FPS i spel som faktiskt finns för Linux. Första generationen rMBP hade definitivt problem att driva runt så triviala saker som webbläsaren utan lagg, något som i.o.f.s. löstes i andra generationen som har "Iris Pro", men varken Linux eller Windows har minsta problem att driva 3200x1800 skärmar på HD4400/HD4600 som är "vanliga" GPU utan eDRAM-cache.

Filsystemet suger om möjligt ännu mer än grafikstacken. Man har pratat om att byta ut HFS+ sedan OSX 10.5 men det har inte hänt ännu. SSD-diskarna har löst de mest akuta problemen med prestanda, men OSX behöver en betydligt snabbare disk för att matcha filsystem prestanda på Windows och framförallt för att matcha prestanda på Linux.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du får nog läsa igen, titta t.ex. när de jämförde nya Mac Pro mot en Linux-baserad server som körde på motsvarande CPU så fick OSX rejält med pisk.

OSX har två stora problem:

Grafikstacken suger som bara den, spel får typiskt dubbla FPS körandes på samma MBP om man använder Windows i stället för OSX. Detta kan inte skyllas på OpenGL vs DirectX då Linux ofta matchar eller ibland till och med får bättre FPS i spel som faktiskt finns för Linux. Första generationen rMBP hade definitivt problem att driva runt så triviala saker som webbläsaren utan lagg, något som i.o.f.s. löstes i andra generationen som har "Iris Pro", men varken Linux eller Windows har minsta problem att driva 3200x1800 skärmar på HD4400/HD4600 som är "vanliga" GPU utan eDRAM-cache.

Filsystemet suger om möjligt ännu mer än grafikstacken. Man har pratat om att byta ut HFS+ sedan OSX 10.5 men det har inte hänt ännu. SSD-diskarna har löst de mest akuta problemen med prestanda, men OSX behöver en betydligt snabbare disk för att matcha filsystem prestanda på Windows och framförallt för att matcha prestanda på Linux.

Instämmer helt, det är i första hand filsystem som håller tillbaka OSX och i andra hand grafikstacken. Dock verkar det som att den prestanda man förlorar på en given hårdvara pga. grafikstacken är något som man får igen i minskad strömförbrukning. Min teori är att GPU drivs lika effektivt som under Windows, men att den inte når upp till samma prestanda (och därmed samma effektförbrukning).

Permalänk
Skrivet av €lysian:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=353#rparams=m=s170640718

Varsågoda.

Edit: var är källorna på målgruppen, byggkvalitet och vad som är relevant för köparen?

Okej så 2kg är ok när Macbook Air väger 1,35kg? 3:e gen Core i5/i7 processor är ok när Macbook Air har 4:e gen? SSD?

Om vi rättar till de här sakerna blir det plötsligt inte samma resultat du fick... Och de flesta ligger i samma prisklass som Macbook Air, med de enda fördelarna att de har mer högupplösta skärmar med IPS. Vilket absolut är Macbook Airs största svaghet. Istället har den supersnabb SSD, överlägset bästa styrplattan och ett (i mångas tycke) bättre OS. I övrigt är det en mycket kapabel dator.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

Inte ens om vi tar bort IPS som krav dyker det upp speciellt mycket mycket billigare alternativ:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

Edit: det är självklart helt ok att du tycker andra märken är mer prisvärda osv, men sluta då slänga ur dig så absoluta påståenden som bara är provocerande. Sätt ett "men jag tycker fortfarande..." framför så blir det din personliga åsikt istället för absoluta påståenden (som du måste vara beredd att backa upp).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

LoL ni som skyddar apple: Apple har alltid varit snordyra och överlevt genom att sälja till okunniga individer som har värdesatt designen och inlåsningen (dvs. svårare att göra fel).

Numera har konkurrenterna höjt priserna och apple själva sänkt sin prisnivå i och med att de breddat kundbasen.

Dock är och förblir apple är ett skitföretag som man ska hålla sig undan, även om de av och till lyckas skapa väldigt frestande produkter. Genitiken finns kvar. Överpriser och inlåsning utan att vara det minsta säkrare för det, snarare tvärt om.

Så jag är okunnig menar du?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Förutom att Apple är ett förkastligt företag som kör med förkastliga metoder så är OSX den största orsaken att undvika MACbook Air. Andra har redan listat mycket av det negativa med OSX i denna tråd så tänker inte upprepa det. Apple har blivit mer av en modeprodukt och det är så de gör sina pengar idag.

Själv kör jag en Surface Pro 2 vilket jag finner extremt mycket bättre än en Macbook Air rent funktionellt i arbetet. Docka i den och kör dubbla skärmar på kontoret och docka helt enkelt ur den och bär med den när du skall på möten eller skall hem. Docka sedan i den hemma och du har dubbla skärmar igen. Verkligen mobil och praktisk. Vänjer man sig vid Metro så är Windows 8 överlägset OSX.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Förutom att Apple är ett förkastligt företag som kör med förkastliga metoder så är OSX den största orsaken att undvika MACbook Air. Andra har redan listat mycket av det negativa med OSX i denna tråd så tänker inte upprepa det. Apple har blivit mer av en modeprodukt och det är så de gör sina pengar idag.

Själv kör jag en Surface Pro 2 vilket jag finner extremt mycket bättre än en Macbook Air rent funktionellt i arbetet. Docka i den och kör dubbla skärmar på kontoret och docka helt enkelt ur den och bär med den när du skall på möten eller skall hem. Docka sedan i den hemma och du har dubbla skärmar igen. Verkligen mobil och praktisk. Vänjer man sig vid Metro så är Windows 8 överlägset OSX.

Själv älskar jag OS X, men smaken är som baken

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Macbook Air är imo en av apples bäst prissatta produkter, visst det är dyrt men andra tillverkare tar nästan lika mycket pengar för sina. Bästa PC-alternativet är väl ASUS Zenbook UX302LA och den kostar 10k utan ssd, men man får dock 1080p-panel och 8GB minne. Tycker det ändå är förjävla synd att dom inte kan få ner priset på ultrabooks, inga svenssons köper en PC laptop för 10k, men tydligen så har dom inga problem att betala det samma för en mac Dom måste lägga sig en bra bit under Apple om dom vill att utlrabook ska bli en grej. Majoriteten av dom jag ser på här på universitetet har stora plastiga PC-laptops för 5k eller macbooks, ser nästan ingen som köper premium PC-laptops.

Min gissning är att om du nu ska ha en premium laptop för ca 10k så väljer många Mac
just för att som helhet är det väldigt bra datorer som är tillräckligt snabba och har bra batteritid.
När det gäller pris förstår jag inte varför folk tycker alla Apple produkter är överprisade, men att
Samsung, Asus, Lenovo osv är helt okej när dom egentligen med sina Ultrabooks ligger i samma prisklass,
det kan skilja lite i prestanda, kanske upplösning osv men det finns ingen Ultrabook som är
bättre än Mac (och tvärtom) på alla områden alltså beror det på prioritet, även andra saker som
vilket OS man föredrar och själva designen, tangentbordet, styrplattan osv.
Något som väldigt väldigt många "tech nerds" gör är att stirra blint på prestanda, i många fall
så betyder inte prestandan så mycket. Så länge prestandan är tillräcklig för det man ska göra,
om man nu ska ha datorn för skolarbete eller liknande så behöver du inte en i7 med en spel gpu och 12GB minne.

Skrivet av Jilted:

Själv älskar jag OS X, men smaken är som baken

Precis, tyvärr kan en del inte acceptera det dock, och då är man ju idiot och okunnig.

Permalänk
Medlem

Det har aldrig varit en hemlighet att Apples affärsmodell går ut på att kränga hårdvaran dyrare än någon annan tillverkare. Mjukvaran i sin tur är högst symboliskt prissatt.

Senaste uppdateringen av OS X var gratis, dessförinnan kostade den ett par hundra. Deras Pages, Numbers och Keynote kostar 149kr styck.

Det är därför knappast sensationsnyheter att "det finns en PC-motsvarighet med samma specar som är billigare". Om så inte var fallet vore det ett misstag i prissättningen från Apples sida.

Detsamma gäller iPods, iPhones och iPads. Möjligtvis ligger Mac Pro i gränslandet, men också där kan vi alla utgå ifrån att Apple har mycket god vinstmarginal.

Och på tal om batteritiden:
http://blog.codinghorror.com/why-does-windows-have-terrible-b...

UPDATE:
Någon nämnde uppåt att Airs skärm är dålig för att den är lågupplöst. Nog vet vi väl bättre än att enbart döma skärmar efter deras upplösning? Airs skärm är verkligen ingen skruttig TN-panel som många PC-tillverkare har skam att stoppa i ultrabooks, som är fallet i min Lenovo U330.

lägger till om skärmen på Air
Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

En Macbook Air med liknande specs kostar nästan 14 k, och en Macbook Pro i ungefär samma prisklass saknar också grafikkort (förutom det integrerade). Pro väger dessutom mer än vad Asus modell gör. Så det liksom går inte ihop hur man än gör. Apples produkter är dyrare än konkurrenterna i alla segment.

Asus modellen gick enligt dig att jämföra med mac book air för att det "bara" skiljer 200 gram men när man jämför med mac book pro som väger 70 gram mer än Asus datorn så var det för mycket. Då kan vi ju lika gärna säga att gränsen för vikt går vikt 1,4 kg och då går inte heller Asus

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Det har aldrig varit en hemlighet att Apples affärsmodell går ut på att kränga hårdvaran dyrare än någon annan tillverkare. Mjukvaran i sin tur är högst symboliskt prissatt.

Senaste uppdateringen av OS X var gratis, dessförinnan kostade den ett par hundra. Deras Pages, Numbers och Keynote kostar 149kr styck.

Det är därför knappast sensationsnyheter att "det finns en PC-motsvarighet med samma specar som är billigare". Om så inte var fallet vore det ett misstag i prissättningen från Apples sida.

Detsamma gäller iPods, iPhones och iPads. Möjligtvis ligger Mac Pro i gränslandet, men också där kan vi alla utgå ifrån att Apple har mycket god vinstmarginal.

Och på tal om batteritiden:
http://blog.codinghorror.com/why-does-windows-have-terrible-b...

UPDATE:
Någon nämnde uppåt att Airs skärm är dålig för att den är lågupplöst. Nog vet vi väl bättre än att enbart döma skärmar efter deras upplösning? Airs skärm är verkligen ingen skruttig TN-panel som många PC-tillverkare har skam att stoppa i ultrabooks, som är fallet i min Lenovo U330.

Fast Pages, Numbers osv får man ju med OSet, som man också får med datorn.
Kanske inte alltid varit så dock, fortfarande väldigt lågt pris dom har på OS X,
eller hade, är väl gratis nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast Pages, Numbers osv får man ju med OSet, som man också får med datorn.
Kanske inte alltid varit så dock, fortfarande väldigt lågt pris dom har på OS X,
eller hade, är väl gratis nu

Det är korrekt att Pages, Numbers och Keynote ingår för vissa Macar med senaste versionen av OS X: http://www.apple.com/creativity-apps/mac/up-to-date/ Det gäller dock inte alla som äger en Mac.

Permalänk
Medlem

MBA är långt ifrån galet prissatt. Särskilt inte som student när man får 10% rabatt. Dock är extra utrymme och alla tillval galet prissatt. Helt löjligt, faktiskt. Och ja, MBA har saker att ta i beräkning som OS, placering utav fläktar, ljudnivå, batteritid, byggkvalitet. Jag själv ger blanka fan i vilket märke det är. Jag kommer att köpa en MBA på grund utav byggkvaliteten, operativsystemet och att jag gillar magsafe. Inte än, men i framtiden. När de uppdaterat skärmens upplösning. Men att påstå att MBA är skräp eller så sjuuukt för högt prissatt är absurt, enligt mig.
De har lyckats med att skapa en dator för gemene man snarare än att vara specifikationskåta.

Permalänk

Det är synd att det bara är 4 GB minne över hela fältet, konstigt att inte toppmodellen har mer. Så mycket dyrare kan det väl inte vara för tillverkaren att slänga in ett större chip, kan man tycka. Som jag förstår saken går det inte att uppgradera minnet själv heller, så det känns inte vidare framtidssäkert att köpa en av dessa (säger jag som har en Thinkpad från 2008 som rullar än idag tack vara 8GB minne).

Permalänk
Skrivet av Mars:

Någon nämnde uppåt att Airs skärm är dålig för att den är lågupplöst. Nog vet vi väl bättre än att enbart döma skärmar efter deras upplösning? Airs skärm är verkligen ingen skruttig TN-panel som många PC-tillverkare har skam att stoppa i ultrabooks, som är fallet i min Lenovo U330.

Det är fortfarande en TN-skärm och ingen IPS som sitter i MacBook Air. En väldigt bra TN-skärm, men fortfarande inte bättre än en sämre IPS.

Skrivet av The_beast*:

Det är synd att det bara är 4 GB minne över hela fältet, konstigt att inte toppmodellen har mer. Så mycket dyrare kan det väl inte vara för tillverkaren att slänga in ett större chip, kan man tycka. Som jag förstår saken går det inte att uppgradera minnet själv heller, så det känns inte vidare framtidssäkert att köpa en av dessa (säger jag som har en Lenovo från 2008 som rullar än idag tack vara 8GB minne).

Det går dock utmärkt att specialbeställa med mer minne (BTO). Men håller med, alla modeller borde ha 8GB. Det hade varit bättre än prissänkningen enligt mig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌