MacbookPro 8.2 Låst efter uppgradering.

Permalänk
Medlem

MacbookPro 8.2 Låst efter uppgradering.

Hej hjälpte en bekant idag att sätta in 8gb ram och en SSD i hand gamla 8.2 mbp. Efteråt när man skall boota så kommer en skärmbild upp med ett hänglås som jag efter googlande hittat att detta beror på hårdvaran har ändrats går det att komma förbi detta utan att behöva besöka apple retail store och lämna in mot en avgift för att dom i sin tur på plats ska skicka de 16 sista tecknen i kommandot som man skall slå in? Jag har läst någonstans att man om man kommer åt terminalen vid boot kan kringgå det. Men problemet är ju nu då att det inte finns något på disken.

Följd frågan därmed blir ju då att om jag går tillbaka till gamla ram och den kanske bootar kan man då sätta in ram på nytt och komma åt terminalen på den nyinstallerad ssd disken om samma problem uppkommer? Jag har försökt med v och för att få fram boot alternativ men får nu bara fram en mapp med ett ? på. Oavsett jag kör bootmedia via usb eller dvd skiva.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_W:

Hej hjälpte en bekant idag att sätta in 8gb ram och en SSD i hand gamla 8.2 mbp. Efteråt när man skall boota så kommer en skärmbild upp med ett hänglås som jag efter googlande hittat att detta beror på hårdvaran har ändrats går det att komma förbi detta utan att behöva besöka apple retail store och lämna in mot en avgift för att dom i sin tur på plats ska skicka de 16 sista tecknen i kommandot som man skall slå in? Jag har läst någonstans att man om man kommer åt terminalen vid boot kan kringgå det. Men problemet är ju nu då att det inte finns något på disken.

Följd frågan därmed blir ju då att om jag går tillbaka till gamla ram och den kanske bootar kan man då sätta in ram på nytt och komma åt terminalen på den nyinstallerad ssd disken om samma problem uppkommer? Jag har försökt med v och för att få fram boot alternativ men får nu bara fram en mapp med ett ? på. Oavsett jag kör bootmedia via usb eller dvd skiva.

Det där händer ju bara om du stoppar i inkompatibel hårdvara. Fanns minnena med på listan över kompatibla minnen?

Permalänk

Kör med en bootloader för hacintosh! då kan du komma till installationsskärmen och så kör du normalt efter det. En populär bootloader är chameleon http://chameleon.osx86.hu/articles/chameleon-21-latest-versio...

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det där händer ju bara om du stoppar i inkompatibel hårdvara. Fanns minnena med på listan över kompatibla minnen?

Inet skrev att dom skulle vara Mac kompatibla så det antar jag .

Skrivet av rallyreavan91:

Kör med en bootloader för hacintosh! då kan du komma till installationsskärmen och så kör du normalt efter det. En populär bootloader är chameleon http://chameleon.osx86.hu/articles/chameleon-21-latest-versio...

Tack ska prova detta .

Hade jag bara haft sån mejsel med mig hem hade jag kunnat testa andra minnen men så långt tänkte jag inte när jag åkte från jobbet.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_W:

Inet skrev att dom skulle vara Mac kompatibla så det antar jag .

Tack ska prova detta .

Hade jag bara haft sån mejsel med mig hem hade jag kunnat testa andra minnen men så långt tänkte jag inte när jag åkte från jobbet.

Ok, jag köper alltid minnen som är certifierade att fungera. Oftast köper jag Crucial, för de har bra sortiment minnen för Mac.

http://www.crucial.com/uk/mac/index.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ok, jag köper alltid minnen som är certifierade att fungera. Oftast köper jag Crucial, för de har bra sortiment minnen för Mac.

http://www.crucial.com/uk/mac/index.aspx

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6663271/2014-04-09
Det var det som beställdes .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_W:

Dom bör passa. Nått måste gått snett. Det skall bara vara att stoppa i och köra om allt fungerat korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Dom bör passa. Nått måste gått snett. Det skall bara vara att stoppa i och köra om allt fungerat korrekt.

Jo dom skall ju det jag ska prova att öppna den imorgon och ta ur och sätta i dom igen för att se till att dom verkligen sitter i riktigt om inte det fungerar så prova med dom gamla och installera osx på den nya disken och sen byta och prova nya ramminnena igen . Annars får han ju helt enkelt köra en retur på minnena. Alternativt prova dom som sitter i min gamla Alienware dom är ju typ likadan.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Nu tycks det fungera som sig bör jag satte i den gamla hårddisken och boota upp dator och "om den här datorn" visar 8gb 1333mhz minnen. Så nu kör jag Mavericks install på den nya hårddisken via usb till hd kabel inne i 10.6.8.

Edit: Den låste sig igen och lyckades inte komma förbi så jag körde en install på den nya disken via min mbp istället och satte in den och dom nya ram minnena i hans dator och han skall in till machuset och betala 500 för en upplåsning. Drygt men samtidigt kanske smart funktion typ om datorn blir stulen och tjuven byter hd.

Uppdatering på förloppet. Han lämna in den på machuset och dom försökte med lösenord men den var fortfarande knäpp och sa att logikkortet måste bytas ut till den nätta summan av 7000...

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 