Byta från HD 7950 till GTX 780 eller från i5 3570k till i7 4770k?

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Köp inget nytt.. Maxwell kommer troligtvis ut i slutet av sommaren, lika bra att vänta. Samma med processorn, lika bra att vänta. 3570k presterar bra i dagens spel.

Håller helt klart med dig

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Köp inget nytt.. Maxwell kommer troligtvis ut i slutet av sommaren, lika bra att vänta. Samma med processorn, lika bra att vänta. 3570k presterar bra i dagens spel.

Så du tycker inte att jag ska köpa ett nytt grafikkort? Vad kommer skillnaden mella Maxwell och det som är nu vara? Är det bara att Maxwell kommer vara snabbare eller är det nått annat också?

Permalänk

Är det någon idé att köpa en i7 3770k? eller är det typ samma som i5an jag har nu?

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Köp inget nytt.. Maxwell kommer troligtvis ut i slutet av sommaren, lika bra att vänta. Samma med processorn, lika bra att vänta. 3570k presterar bra i dagens spel.

Maxwell's prestandasegment kommer troligtvis ut på marknaden om ett år drygt, inte efter sommaren. Börja med att klocka för att se om det räcker. En processorkylare och bra ventilation kan du börja med då du ändå kommer behöva det i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behåll din processor. Köp valfritt grafikkort av högre kaliber. Så hade jag gjort.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Jag är ganska anti mot AMD eftersom jac tycker att dom är skit seg på att släppa drivers. Och jag har haft AMD hela tideb och vill gärna testa Nvidia ett tag. Men tack för svaret.

Det är inte hur ofta utan istället kvalitéten, som är det viktiga, och angående det senare, så tycker jag att det blivit mycket bättre.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Prestandan är väll bra, antar jag, men nu när next gen spelen kommer så skulle jag vilja uppgradera lite. Det är ena anledningen. Andra är helt enkelt att jag vill ha mer FPS i spel, t.ex Skyrim. Jag kan spela skyrim i 60fps i ultra men eftersom att jag spelar med mycket mods så blir det lite fps drops (specielt i städer). Jag har intresse för ENBs och sånt också och då kräver det att jag har en bra dator, eller iallafall bättre en min. När jag spelar med ENBs så går mitt FPS från ca 60 till ca 40 och ibland även lägre.
Vet du ifall GTX 780 klarar av AC4 på hyfsad grafik?

Skall du spela moddat skyrim behöver du 4GB vram, iaf om du kör med lika mycket moddar som mig.
När jag spelar Skyrim ligger jag på 3.5GB vram-usage. Dvs köp ett 770 4gb för 3500kr. Eller två.

770 är dock inte jätte ökning i prestanda över 7950 i prestanda dock..
Men jag skulle säga att 4GB är ett måste om du vill kunna spela moddade spel utan begränsning, då både 2GB och 3GB har begränsat mig tidigare.

Hade du kunnat tänka dig AMD hade du fått ett 290 med betydligt mer prestanda för samma pris som ett 770.
Vet inte vilket Nvidia alternativ som är bäst, men jag skulle som sagt säga att 3GB är för lite, iaf just för moddat Skyrim med 30moddar eller mer.

Edit: Detta var på 1080p, har inte testat att köra Skyrim på 1440p än med mina moddar.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |