Bästa programmen för Linux - v2.0

Permalänk
Medlem

Får jag föreslå att den gröna färgkodningen görs om till röd eller vinröd då den speciellt på bärbara datorer är väldigt svårläst mot bakgrundsfärgen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hostinger

Kanske du skulle lägga till XChat och ScreenCloud i listan? XChat är en väldigt bra IRC-klient och med ScreenCloud kan man väldigt enkelt ta en skärmdump av skärmen som då laddas upp till webben och du får en länk som du kan ge till andra personer. Alltså man kan ta & visa en skärmdump till en kompis i 5 sekunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gratis webbhotell - hostinger.se

Permalänk
Inaktiv

Jag är komplett förvånad att ingen har nämnt Evince ? Mer lättviktare till PDF Reader får man väl leta djupt efter? Eller har jag fel?

https://wiki.gnome.org/Apps/Evince

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspero:

Kanske du skulle lägga till XChat och ScreenCloud i listan? XChat är en väldigt bra IRC-klient och med ScreenCloud kan man väldigt enkelt ta en skärmdump av skärmen som då laddas upp till webben och du får en länk som du kan ge till andra personer. Alltså man kan ta & visa en skärmdump till en kompis i 5 sekunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Xchat ar ju inte uppdaterad pa valdigt lange och ar foraldrat. Jag skulle rekommendera HexChat istallet som ar baserad pa Xchat.

Nu heter ju inte traden "Basta uppdaterade programmen for Linux v2.0" men HexChat ar sa mycket battre.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Gparted (partioneringsprogram)
Unetbootin (Skapa startbar linuxdist på usb)

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

FFmpeg - GNU/GPL - encoder/decoders för video och ljud CLI WWW
Kdenlive - Videoredigeringsprogram WWW
Audacity - Ljudredigeringsprogram WWW

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

För matematiska uträkningar: Octave.

I Octave kan man i stor utsträckning köra efter matlab-syntaxen!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

urxvt
zsh
vim
git
mutt
fluxbox

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

sysstat: burken mår bra, din javakod suger.
systemTAP: jahaa däär gick kerneln till, höger.
SVN: ist för, vicken branch vare ?
NetHogs: Ja det är din webserver som inte vill lira.
Nagios: när man vill sova om natten...
Collectl: när din VM är VM i å äta slabs.
Chef: Lick my salty .tar balls

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Entusiast

Ursäkta den sena uppdateringen. Det har varit lite väl mycket i grytan, men en uppdatering är på gång (igen).
En hel del bra tips att evaluera. Dock så är vissa tips lite väl självklara i sina respektive typer av system, såsom git för utveckling, eller ffmpeg för multimediadatorer. Så pass självklara att det egentligen inte behöver nämnas då de oftast är något som användaren inte behöver bekymra sig om, eller så är de lika självklara som skor på fötterna när man går ut.

OldComputer: Den gröna färgen hade jag själv inga problem att urskilja från bakgrunden. Men olika skärmar är olika. Skall se oma jag kan stämma ner det till en mörkare nyans. Denna nyans kanske duger?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Hoppas inte tråden dör ut bara, kan vara väldigt hjälpsam att ha

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

För multimedia så är mpv bättre än mplayer i min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oTiuZ:

FreeCAD är ett ganska bra CAD-program till Linux.

Förresten, har någon något tips på CAD-program till Linux? Tycker inte riktigt FreeCAD fyller upp till mina önskningar. Vill ha något som SketchUp. Jag vill nämligen designa ett chassi men FreeCAD är ganska drygt att använda tycker jag.

Jag föredrar LibreCAD ett klassiskt 2D konstruktionsritningsprogram.
http://librecad.org/cms/home.html

Visa signatur
Permalänk

Tips på bra network monitors? Motsvarande iptraf men med GUI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Jag föredrar LibreCAD ett klassiskt 2D konstruktionsritningsprogram.
http://librecad.org/cms/home.html

Tack! Riktigt trevligt litet program

Programmering

  • Sublime Text 3
    Ett väldigt smidigt och enkelt program för att skriva de allra flesta moderna språk i. Gränssnittet är också väldigt snyggt tycker ja! I princip notepad++ fast förbättrad och snyggare.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hittade en mediaspelare som verkar vara bra men många inte hört talas om (kanske för att namnet kan vara lite svårt att komma ihåg?):
GuayaDeque - [OSS] [SD] [wxWidgets] - [www]

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

FreeCAD är ett ganska bra CAD-program till Linux.

Förresten, har någon något tips på CAD-program till Linux? Tycker inte riktigt FreeCAD fyller upp till mina önskningar. Vill ha något som SketchUp. Jag vill nämligen designa ett chassi men FreeCAD är ganska drygt att använda tycker jag.

Absolut ingen aning om hur det är men BlenderCAD kanske kan vara något?

http://sourceforge.net/projects/blendercad/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Absolut ingen aning om hur det är men BlenderCAD kanske kan vara något?

http://sourceforge.net/projects/blendercad/

Det där såg trevligt ut! Ska installera och se efter

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Gadgets / Verktyg

youtube-dl [OSS][SD][CLI]
CLI-verktyg för att ladda hem youtube-videos. Vet inte om detta ses som pirat-/privatkopiering men jag låter SysGhost avgöra om posten tillåts bidraga.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag har börjat använda gnome-mpv. Det är ett väldigt simpelt frontend till den fantastiska mpv mediaspelaren. När jag körde mpv standalone irriterade jag mig på alla de grafisk konstigheterna och flimmret vid in/ut fullscreen. Med gnome-mpv slipper jag alt detta. Dessutom ser det ut som en nativ gnome app. Annars är det mesta inklusive shortcuts som att köra standalone mpv.

https://github.com/gnome-mpv/gnome-mpv

Permalänk
Medlem

Hittade ett riktigt smidigt terminalbaserat program (gjort i ncurses) när man vill kolla vad det är som tar diskutrymme.
ncdu
screenshots: http://dev.yorhel.nl/ncdu/scr

Det står för ncurses disk usage tror jag. Jättesmidigt när man fjärradministrerar någon server via ssh. Särskilt om man ska rensa filmappar som tar mycket plats så kan man bara markera mappen i ncdu och trycka "d" så tas den bort. Perfekt på filservern. Programmet körs alltså i terminalen och scannar snabbt igenom filsystemet från den mapp man befinner sig i. Går att navigera runt i mapparna med piltangenter och enter. Testa så förstår ni. Pyttelitet program men väldigt användbart.

För övrigt hittade jag detta på Arch Linux wiki som har en lista på applikationer där man hittar massor av programtips för Linux:
https://wiki.archlinux.org/index.php/List_of_applications

Permalänk

Tycker ni glömt Midori, väldigt fräsch webbläsare, lite buggig menmen.
http://midori-browser.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Xchat ar ju inte uppdaterad pa valdigt lange och ar foraldrat. Jag skulle rekommendera HexChat istallet som ar baserad pa Xchat.

Nu heter ju inte traden "Basta uppdaterade programmen for Linux v2.0" men HexChat ar sa mycket battre.

xchat/hexchat hör absolut hemma på den här listan imo. Hexchat känns som det mer givna alternativet att rekommendera då originalet (xchat) verkar varit dött i rätt många år nu.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rist:

Jag har börjat använda gnome-mpv. Det är ett väldigt simpelt frontend till den fantastiska mpv mediaspelaren. När jag körde mpv standalone irriterade jag mig på alla de grafisk konstigheterna och flimmret vid in/ut fullscreen. Med gnome-mpv slipper jag alt detta. Dessutom ser det ut som en nativ gnome app. Annars är det mesta inklusive shortcuts som att köra standalone mpv.

https://github.com/gnome-mpv/gnome-mpv

Baka MPlayer finns även som alternativ.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

mopidy
ncmpcpp
ranger
dmenu
fish
urxvt
htop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

mopidy
ncmpcpp
ranger
dmenu
fish
urxvt
htop

Du glömde skriva vad programmen gör och var/hur man laddar ner och installerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du glömde skriva vad programmen gör och var/hur man laddar ner och installerar

  • mopidy
    Media-server, en "daemon"

  • ncmpcpp
    Musik-klient

  • ranger
    Filhanterare

  • dmenu
    En slags meny

  • fish
    En Shell, precis som Bash eller Zsh.

  • urxvt
    En överlägsen terminal emulator

  • htop
    Visar processer

Alla kan hämtas via exempelvis terminalen.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem

På kommunikatorn så skulle jag vilja lägga till Jitsi, ett open source chattprogram.
Liknar Skype mycket men man slipper övervakningen

Jitsi däremot tar säkerheten på allvar och har ett ordentligt krypteringssystem.

Jitsi kan man hämta på https://jitsi.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du glömde skriva vad programmen gör och var/hur man laddar ner och installerar

pacman -S <program>