Spelar CPU nån roll till mining rigg?

Permalänk
Medlem

Spelar CPU nån roll till mining rigg?

Hej, jag hade en gammal dator hemma som jag gärna vill göra om till en mining-rigg.
Det sitter en intel c2d 6600 2.4GHz i det. Och jag hade tänkt Byta nätagget till en 1000w och köra 2x radeon 280x.

Min fråga är kommer CPU:n att flaska systemet. Antagligen inte eftersom det är GPU:n som står för hästkraften. Men jag vill ändå vara på den säkra sidan och fråga ni som är proffessionella

Permalänk
Medlem

Kolla bara så att moderkortet klarar av nya grafikkort. PCI-e 3.0 kort i PCI-e 1,0 funkar inte tex.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKab:

Kolla bara så att moderkortet klarar av nya grafikkort. PCI-e 3.0 kort i PCI-e 1,0 funkar inte tex.

Hmm, hur tar man reda på det?
Jag hitta en guide på google hur man tar reda på det i Windows, men jag har redan installerat linux i burken :/

Permalänk
Medlem

Ok, hittade info och såg att PCI-e är bakåtkompatibelt så det spelar ingen roll vad det är för port jag har.

Permalänk
Skrivet av alact:

Ok, hittade info och såg att PCI-e är bakåtkompatibelt så det spelar ingen roll vad det är för port jag har.

Bakåtkompatibelt fungerar ju så att om du har 3.0 port så kommer ett 1.0 kort att fungera. Annars är det ju framåtkompatibelt...

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Bakåtkompatibelt fungerar ju så att om du har 3.0 port så kommer ett 1.0 kort att fungera. Annars är det ju framåtkompatibelt...

Då är det väl både framåt, bakåt och åt-sidan kompatibelt då.

Ett kort som stödjer PCIE 3 fungerar utmärkt i en PCIE 2 port.

Permalänk
Medlem

Precis det finns en video på youtube där linustechtips berättar om det.

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Då är det väl både framåt, bakåt och åt-sidan kompatibelt då.

Ett kort som stödjer PCIE 3 fungerar utmärkt i en PCIE 2 port.

Men du får inte ut bandbredden, tänkte att du kanske ville ha det vid beräkning. Eller gäller det bara för vram?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Men du får inte ut bandbredden, tänkte att du kanske ville ha det vid beräkning. Eller gäller det bara för vram?

PCI-E 1.0 räcker gott åt alla former av mining...

Permalänk
99:e percentilen

TS, fundera även på att underklocka och undervolta CPU:n, så att riggen drar mindre ström.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Neco:

PCI-E 1.0 räcker gott åt alla former av mining...

Dåså, kör hårt

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100