[Q:A] DayZ:SA Varför är jag alltid törstig? Jo för att...

Permalänk
Medlem

[Q:A] DayZ:SA Varför är jag alltid törstig? Jo för att...

Många undrar varför de är törstiga och hungriga m.m. hela tiden i DayZ och tycker systemet verkar helt överdrivet men förklaringen är ganska simpel.

När du börjar mår din karaktär inte bra, den är inte i full HP, full HP är 14000, du börjar med 10000 (gissningsvis), du är inte akut törstig men spawnar precis över gränsen, hunger samma sak men den sjunker långsammare.
I början springer du massor vilket bränner mer, din törst går ner snabbare, din hunger ökar osv, pga brist på kläder är du även kall vilket ökar konsumtionen, vatten släcker törsten bättre än läsk, läsk gör dig hungrig och släcker törsten sämre och (inte helt säker utan bygger på observation) du blir snabbare törstig igen.

Matens skick avgör risken för att bli sjuk av maten samt hur mycket "energi" du får av den, risken att bli magsjuk av konserver är liten men existerar, frukt ska du undvika om den är rutten om det inte är liv eller död.

Än så länge verkar inte ponds ge några problem som infektion eller magsjuka men det kommer, du behöver water purification tablets som finns i first aid kit och kan ligga löst i sjukhus, hotel och mataffärer vanligast.
Brunnar är bra ställen att dricka upp sig och drick tills den säger att du är full, drick dock inte mer för då blir du sjuk istället.

Vill du få upp blodet kan du äta och må bra så kommer du få tbax lite, bästa är dock blodbags från någon som inte är sjuk eller saline bags, för att ge det till någon (du kan inte ge det till dig själv utan behöver hjälp) så måste du även ha ett IV starter kit, kombinera dem och ge det till personen, som med allt annat för att använda något måste du nästan alltid ha det i händerna.

Rekommenderat när du spawnar är att hitta en brunn, drick dig full, leta upp något du kan öppna matburkar med (yxa, skruvmejsel m.m.) hitta mat och ät dig mät och lite till, leta efter Saline bags och IV kits inne i sjukhusen, be en vän eller någon att hjälpa dig.
Hitta varmare kläder, försök att alltid byta till något med bättre kvalité då det påverkar mer än du kanske tror.

När du är varm, mår bra, full health, full blood, druckit dig full på vatten, ätit ordentligt och mår bra och inte sprintar överallt så kommer du kunna springa längre och gå ganska länge utan mat och vatten men det är alltid bra att toppa av sig själv ibland även innan karaktären säger till, just don't over do it.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Bra tips!

Det är inte alltid lätt i ett spel som dayZ att komma igång.
Detta kommer från en som icke spelat MOD'en*...

verkar finnas en bug med ' water purification tablets' at man har ett X antal remaining men fyller man på sin vatten flaska så försvinner alla x=mount.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Väl skrivet!

Hur fungerar själva "törst" mätaren? Precis som du skriver så verkar det som att läsk släcker törsten sämre än vatten, dock känns det som att det inte går ihop när man dricker ur en brunn. För mig krävs det att jag dricker närmare fem gånger ur brunnen innan törsten släcks fast detta är möjligtvis ett bugg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubebenq:

Väl skrivet!

Hur fungerar själva "törst" mätaren? Precis som du skriver så verkar det som att läsk släcker törsten sämre än vatten, dock känns det som att det inte går ihop när man dricker ur en brunn. För mig krävs det att jag dricker närmare fem gånger ur brunnen innan törsten släcks fast detta är möjligtvis ett bugg?

Det är delvis svårare att dricka ur en brunn iom att du använder händerna när du dricker ur en "pond", brunnar är fortfarande samma som pond dock är de inte helt lätta att dricka ur IRL heller om du testat (tror de kommer ändra på det senare så det blir mer pond = mindre vatten i taget och risk för infektion/sjukdom, brunn = mindre risker och mer vatten), sedan dricker karaktären generellt ganska sparsamt, står ml i spelet men tror det ska vara dl och man dricker bara 2 ur flaskor med.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är delvis svårare att dricka ur en brunn iom att du använder händerna när du dricker ur en "pond", brunnar är fortfarande samma som pond dock är de inte helt lätta att dricka ur IRL heller om du testat (tror de kommer ändra på det senare så det blir mer pond = mindre vatten i taget och risk för infektion/sjukdom, brunn = mindre risker och mer vatten), sedan dricker karaktären generellt ganska sparsamt, står ml i spelet men tror det ska vara dl och man dricker bara 2 ur flaskor med.

En pump är ju monterad till brunnen i spelet så vattnet borde flöda! Brunnar utan en fungerande pump har jag då aldrig prövat, men självklart har jag träffat på dem när jag vandrat på fritiden Hur kul som helst att sånt här spelar roll i spelet, hade ingen aning om det innan.

Permalänk

Dricker man 20-30 gånger ur en brunn direkt när man spawnar så klarar man sig länge För övrigt så blir man inte hungrig av läsk, Tvärt om så dämpar det hungern lite

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Dricker man 20-30 gånger ur en brunn direkt när man spawnar så klarar man sig länge För övrigt så blir man inte hungrig av läsk, Tvärt om så dämpar det hungern lite

Du har rätt att det dämpar hungern, dock tror jag att det är falsk mättnad precis som när man dricker för mycket vatten. Du kan vara full i magen men ändå ha hög hunger.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

De finns redan en guide om detta, som har legat ute sedan den 17e:
http://dayzdb.com/guide/1-hunger-and-thirst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

De finns redan en guide om detta, som har legat ute sedan den 17e:
http://dayzdb.com/guide/1-hunger-and-thirst

Och ändå har det inte förhindrat folk att klaga och fråga om det regelbundet, varför har du inte spridit informationen bättre? ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood