Gränsen för passiv kylning

Permalänk
Medlem

Gränsen för passiv kylning

Så har tröttnat på mitt gamla passiva 5770 som fungerar utmärkt men det går helt enkelt för långsamt i spel som Civ 5 o liknande.
Dags att börja fundera på nytt.

Min regel är dock att det är passivt som gälller.
Färdigproducerat är det Powercolors 7850 som är bäst på marknaden men jag vill kliva högre.

Dock ställer jag mig frågan. Var går gränsen för vad passiv kylning klarar i min burk??

Har ett Lian -Li PC-Q08 med två chassifläktar i en 140mm in på 650rpm och en 120mm ut på 700rpm. (tyvärr även en 92mm på CPU kylaren på 950rpm och en i nätagget).

7850 är ett steg upp från mitt 5770 rent värmemässigt men hanterbart. Men prestandamässigt är det lite klent steg upp.

Men jag undrar vad jag ska köpa för att inte ta i för mycket.

760 är ju ett bra kort utifrån prestanda vs värme. Men frågan är om den tilltänkta kylaren Arctic Accelero S1 plus klarar kyla så mycket kraft.
Kan inte pröva mig fram då det helt enkelt inte går att lämna tillbaka kort som man skruvat av kylaren på.

Hittar inga test där de använt kort tyngre än det färdiga 7850.
7850it slår ur utan fläktar, stannar på 90 grader med en fläkt på 800rpm och stannar på 75 grader med samma fläkt på 1200rpm (kom inte ihåg vilka som testa). 2 Fläktar på 6-800rpm i min rigg borde då få kortet på ca 75 grader (mitt 5770 ligger på 70 i gaming).
Var går gränsen för passiv kylning av grafikkort? Ingen idé att dra upp fläktarna då man lika gärna kan använda vattenkylning.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Eftersom din dator ändå inte är helt passiv så kan du ju sätta på två lågvarviga 120mm-fläktar på Arctic-kylaren?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Passiva högpreserande grafikkort finns det inte många av, jag hade rekommenderat DCII kylda kort ifrån Asus eller valfritt kort med Arctic Cooling Accelero xtreme kylaren, dessa är mycket tysta och fina. Det finns GPU kylare som kan köras passiva(prolimatech har några kylare som kan passa) men jag hade nog inte vågat göra det på säg ett R9 280x eller GTX 780 inte utan fläkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför måste du ha passivt, kan du inte köra ett grafikkort med en bra kylare där fläktarna inte behöver varva upp?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Problemet med grafikkort är att chippet sitter på undersidan av kretskortet (om moderkortet är monterat med CPU där uppe). Och då är de ofta svårt att montera större och tyngre kylare. Har för mig de finns någon passiv GPU kylning att köpa löst, men troligen inte mycket bättre än den som sitter på 7850 kortet du hittat.

Jag har haft samma tankar och ambitioner som du, att datorn inte ska märkas även om den står bredvid en. Men ska jag vara ärlig så har jag gett upp. De är alldeles för krångligt att lösa, och den svåraste biten är att bygga ett chassi som funkar för lösningen på ett bra sätt. För en vanlig mod duger inte som jag har sett på de hela. Ofta för ont om utrymme, svårt att få till den lösning man vill ha. Körde en sån här snygging på mitt grafikkort ett tag =). De var bra... Men krävde både de ena och de andra för att funka.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Det här är första steget i att bygga om datorn så att CPU och även PSU kommer vara passiva. Kommer vara endast front o topp fläktarna kvar. Dessa bör helst gå under 700rpm annars kan man höra dem fysiskt.
Grafikkort som tex Asus med DCII skulle jag lätt köpa om jag hade högre bakgrundsljud i datorrummet men helt oacceptabelt i dagsläget.

Artic Accelero extreme utan fläktar kan vara ett alternativ iofs.

Det får tyvärr inte plats med fläktar brevid kylflänsen på grafikkortet. Men den tanken har jag haft med mig. Noctuas superslimmade fläkt borde gå in med 0mm marginal (om jag inte mätt fel). Men frågan är vad en såpass slimmad fläkt för för väsen.

Har tom planer att fasa ut alla2,5" SSD o HDD i fördel för mSATA lr M.2 bara för att slippa sladdar som hindrar luftflöde.

Näe det perfekta vore nog 140mm in på 500rpm, 120mm ut i topp (ovanför CPU) på 500rpm, 120mm in vid grafikkort på 500 rpm. Problemet är väl att mitt chassi knappt är gjort för det och de som är är gigantiska. Då jag tycker mitt redan är för stort.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Större fläktar på låga varv är i princip helt tysta. Du kan även dämpa chassit för att få ner ljudnivån.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Det här är första steget i att bygga om datorn så att CPU och även PSU kommer vara passiva. Kommer vara endast front o topp fläktarna kvar. Dessa bör helst gå under 700rpm annars kan man höra dem fysiskt.
Grafikkort som tex Asus med DCII skulle jag lätt köpa om jag hade högre bakgrundsljud i datorrummet men helt oacceptabelt i dagsläget.

Artic Accelero extreme utan fläktar kan vara ett alternativ iofs.

Det får tyvärr inte plats med fläktar brevid kylflänsen på grafikkortet. Men den tanken har jag haft med mig. Noctuas superslimmade fläkt borde gå in med 0mm marginal (om jag inte mätt fel). Men frågan är vad en såpass slimmad fläkt för för väsen.

Har tom planer att fasa ut alla2,5" SSD o HDD i fördel för mSATA lr M.2 bara för att slippa sladdar som hindrar luftflöde.

Näe det perfekta vore nog 140mm in på 500rpm, 120mm ut i topp (ovanför CPU) på 500rpm, 120mm in vid grafikkort på 500 rpm. Problemet är väl att mitt chassi knappt är gjort för det och de som är är gigantiska. Då jag tycker mitt redan är för stort.

Tycker du är lite på fel spår för att vara ärlig. Om du ändå ska ha fläktar i datorn så kör en av utblås fläktarna via nätagget, det sparar du plats på och den gör mer nytta där dessutom. Sen skulle jag valt en fläkt på CPU kylaren som blåser mot stället i chassit där du ska plocka ut luften istället för att försöka få luften som strömmar genom lådan att blåsa förbi kylflänsen (Kylflänsarna är täta med högt luftmotstånd, så luften går förbi dom och inte igenom i stor utsträckning) även detta tjänar du väldigt mycket kylningskapacitet på. Innan jag gick över helt till vatten såg mitt system ut som följande:

Fläkt för inblås -> fläkt på CPU kylare -> nätagg som utblås. Totalt 3 fläktar precis som du planerat.
Problemet är att få med ett bra grafikkort i en tyst dator. Ända utvägen jag själv såg där var vattenkylning om man inte ville gå ner för mycket i prestanda eller upp för mycket i ljud. Då kommer självklart nästa problem att du vill ha det litet också. Tyvärr är där tre motpoler, litet, tyst och prestanda. Det går att få två av dom men inte alla tre.

Alternativet för att få in ett bättre grafikkort om du inte har plats med en stor kylare skulle kunna vara att modda dit tex en corsair eller antec kylare som du sen fäster radiatorn till vid inblås eller utblås. Det kommer låta lite men öppnar upp för mer prestanda i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tycker du är lite på fel spår för att vara ärlig. Om du ändå ska ha fläktar i datorn så kör en av utblås fläktarna via nätagget, det sparar du plats på och den gör mer nytta där dessutom. Sen skulle jag valt en fläkt på CPU kylaren som blåser mot stället i chassit där du ska plocka ut luften istället för att försöka få luften som strömmar genom lådan att blåsa förbi kylflänsen (Kylflänsarna är täta med högt luftmotstånd, så luften går förbi dom och inte igenom i stor utsträckning) även detta tjänar du väldigt mycket kylningskapacitet på. Innan jag gick över helt till vatten såg mitt system ut som följande:

Fläkt för inblås -> fläkt på CPU kylare -> nätagg som utblås. Totalt 3 fläktar precis som du planerat.
Problemet är att få med ett bra grafikkort i en tyst dator. Ända utvägen jag själv såg där var vattenkylning om man inte ville gå ner för mycket i prestanda eller upp för mycket i ljud. Då kommer självklart nästa problem att du vill ha det litet också. Tyvärr är där tre motpoler, litet, tyst och prestanda. Det går att få två av dom men inte alla tre.

Alternativet för att få in ett bättre grafikkort om du inte har plats med en stor kylare skulle kunna vara att modda dit tex en corsair eller antec kylare som du sen fäster radiatorn till vid inblås eller utblås. Det kommer låta lite men öppnar upp för mer prestanda i alla fall.

Då har du hamnat o lämnat samma fålla som jag nu lyckats tänka in mig i.

Jag kan tänka mig släppa på prestandakravet för att få det tystare.
Problemet är väl egentligen att jag lägger nästan mer kraft på litenheten i systemet. Bitfenix prodigy är gigantiskt i mina ögon.

Kanske är så att jag får avvakta o se om det släpps något bättre grafikkort som är passivt. Samtidigt vänta ut nya chassin som kan matcha min 2-3fläkts upplägg som du konfirmerar.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Discokungen

Jag var inne på det spåret för några år sen. Det jag kom fram till var att det inte är värt att försöka få datorn passiv. Du får extremt mycket högre prestanda om du lägger till två fläktar. Kör en stor tornkylare på processorn och en prolimatech på grafikkortet. Sätt sen dit de absolut tystaste och mest ljuddämpade fläktar du hittar. Det bör räcka och bli över.

Det största problemet jag hade var nätaggregat och hårddiskar. Ett Seasonic alternativt ett annat märke som Seasonic har tillverkat funkar bäst. Ax750 är helt sjukt tyst. Sen är SSD enda alternativet, NAS eller filserver i ett annat rum.

Efter det här med tyst luftkylning fick jag lite ohälsosamma idéer och började med vattenkylning. Ungefär lika tyst om man vet vad man gör men helt vansinnigt dyrt. Prestandan är dock väldigt mycket bättre!

Se till att ha fasta fläkthastigheter för övrigt! Varierad ljudnivå, även om den knappt går att uppfatta, är förbannat irriterande.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Eftersom din dator ändå inte är helt passiv så kan du ju sätta på två lågvarviga 120mm-fläktar på Arctic-kylaren?

satte 140 mm på mitt egna 6870 (stockkylare och fult flås med 140mm fläkten gör det fortfarande väldigt tyst (gjorde en liten spacer i gummi mellan ramen och kylaren så det flåser lite men är tyst ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb