Google klarar inte av sin egen font

Permalänk
Medlem

Google klarar inte av sin egen font

Jag håller på att bygga en sida och upptäckte en komisk grej i Chrome.

Jag använder google fonts och firefox och ie renderar fonten perfekt men i Chrome ser det keff ut.

Se bild

Sidan: http://www.europeanhairtransplant.se/ .

Jag har importerat dom på följande sätt:

HTML

<link href='http://fonts.googleapis.com/css?family=Magra' rel='stylesheet' type='text/css'>

CSS

h1, h2, h3, h4, h5, h6 { font-family: "Magra", Arial, 'DejaVu Sans', 'Liberation Sans', Freesans, sans-serif; }

Jag använder mig av senaste versionen av chrome (31)

Any idea?

Permalänk
Medlem

Alla andra webbläsare hare antialiasing på fonter, google har bestämt att inte ha det, inte ens som ett tillval då dom valde att ta bort det från CSS t.o.m.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Alla andra webbläsare hare antialiasing på fonter, google har bestämt att inte ha det, inte ens som ett tillval då dom valde att ta bort det från CSS t.o.m.

Ok, låter ju skumt, varför gjorde de så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Alla andra webbläsare hare antialiasing på fonter, google har bestämt att inte ha det, inte ens som ett tillval då dom valde att ta bort det från CSS t.o.m.

Vad menar du nu? Jag har helt klart antialiasing i chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Vad menar du nu? Jag har helt klart antialiasing i chrome.

Problemet ligger i att chrome ignorerar windows clearType inställningar. Man måste slå på detta i chrome någonstans.
Iaf, på alla mina datorer är fonter "hackiga" i chrome.

Detta är allmänt känt. Läste nu att det troligen är en bugg, men inget har hänt det senaste året.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Tror jag läst det ska bli bättre om man specificerar font-weight.

h1, h2, h3, h4, h5, h6 { font-family: "Magra", Arial, 'DejaVu Sans', 'Liberation Sans', Freesans, sans-serif; font-weight: normal; }

Värt ett försök?

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonxz:

Tror jag läst det ska bli bättre om man specificerar font-weight.

h1, h2, h3, h4, h5, h6 { font-family: "Magra", Arial, 'DejaVu Sans', 'Liberation Sans', Freesans, sans-serif; font-weight: normal; }

Värt ett försök?

Misstänkte tidigare att det hade med font-weight att göra men nope!

Permalänk
Medlem

testa -webkit-font-smoothing

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

testa -webkit-font-smoothing

Detta fungerar ej längre för Chrome. Google tog bort den, eller snarare "ändrade" hur den skulle fungera. Hursom, den gör ej texten mjukare längre.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Detta fungerar ej längre för Chrome. Google tog bort den, eller snarare "ändrade" hur den skulle fungera. Hursom, den gör ej texten mjukare längre.

Mm det har du rätt i.
Såg också att det bara var på mac som det blev någon skillnad nu.
Löser dock inte OPs problem.

Här är fonten Open Sans i Chrome 33 @ mac.
Första utan -webkit-font-smoothing
Andra med -webkit-font-smoothing: none;
Tredje med -webkit-font-smoothing: antialiased;
Fjärde med -webkit-font-smoothing: subpixel-antialiased;

Det blir lite skillnad mellan antialiased och ingen font-smoothing.

http://codepen.io/anon/pen/xLuJj

Fan vad imgur tryckte ner kvaliteten... Laddade upp en png och dom gör om den till en jpg med massa compression

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

firefox mästarras

Permalänk
Medlem

Då Chrome inte renderar WOFF korrekt i dagsläget kan du istället knuffa upp SVG-deklarationen då dessa renderas fint i Chrome. Nackdelen är dock att de är tyngre att ladda samt att inte font hinting stödjs. Dock skulle jag hellre köra på en lite sämre rendering för Chrome-användare än att belasta betydligt fler med längre laddningstider. Men det är subjektivt.

Visa signatur

| i7 920 | UD5 | 6GB | 3TB | Intel SSD 80GB | Antec P182 |
http://webbutveckla.nu - Blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

Galet att det ens ska vara ett problem.

Nu gjorde jag iaf en chrome-specifik css och körde på Arial ist, känns som en ful lösning men men...

Permalänk
Medlem

Chrome kan ju inte läsa WOFF ordentligt, du behöver ett annat format av fonten för att det ska funka i chrome.

Du kör ju med bootstrap och awesome-fonts. Kolla hur det är inlagt när bootstrap laddar awesome, det är en specifik ordning på de olika filtyperna som laddas in för att det ska prioriteras rätt i alla browsers.

Permalänk
Medlem

Lustigt. Sedan Chrome härom dagen släppte version 32 så ser det lite bättre ut men fortfarande inte lika bra som i FF el IE

Permalänk
Inaktiv

Du är säker på att det är Chrome det är fel på?

Windows 8 (Chrome övre, Firefox undre)

OS X 10.9.1 (Chrome övre, Firefox undre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Du är säker på att det är Chrome det är fel på?

hmmm, konstigt. Kanske är Chrome i kombination med min hårdvara (Jag kör också win8)....

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

hmmm, konstigt. Kanske är Chrome i kombination med min hårdvara (Jag kör också win8)....

Hat du intelgrafik? Google svartlistar intel för 3d och lite annat, möjligtvis vettig fontendering också

Skickades från m.sweclockers.com