Permalänk

BF4 fick min dator att gå sönder

Jag har sätt fram emot BF4 jätte länge, och när jag väl får det så hinner jag bara spela i några sekunder innan det stängs ner också står det i en liten ruta "Grafikdrivrutinen har slutat att fungera och har återställts". Jag vet att det kan orsakas av att man inte har installerat de senaste drivrutinerna, men jag är ganska säker på att jag gjorde det. Men det är inte det som är problemet, efter att den rutan hade kommit upp så blir skärmen helt svart och jag kan inte göra någonting. Så jag tvingar den att stänga av sig genom att hålla in powerknappen på själva datorn. Sen när jag startar den igen så verkar det som att allt är okej, men när jag loggar in så ser jag bara startmenyn (jag har windows 8) i en halv sekund sen blir det svart, sen syns startmenyn i en halv sekund igen och blir sedan svart igen och håller på så, den liksom blinkar. Jag kan bara röra musen lite grann men den flyttas sen tillbaka till mitten av skärmen. Jag kan inte göra någonting, skärmen bara blinkar.

Det är väldigt tråkigt för jag jobbade hela sommaren för att få ihop pengar till en dator som skulle klara BF4 också händer detta Jag är inte så bra på att förklara saker men skriv en kommentar om ni inte förstår det fullständigt.

Om någon vet vad som kan ha orsakat detta eller vet hur man löser det så vore jag oerhört tacksam!

Jag köpte datorn från komplett : http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10832

Grafikkort : AMD Radeon HD 7870

Processor : AMD FX-6350 6-Core

Permalänk
99:e percentilen

Du kan alltid kontakta Komplett. Du har både garanti och reklamationsrätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LilleluffarN:

Jag har sätt fram emot BF4 jätte länge, och när jag väl får det så hinner jag bara spela i några sekunder innan det stängs ner också står det i en liten ruta "Grafikdrivrutinen har slutat att fungera och har återställts". Jag vet att det kan orsakas av att man inte har installerat de senaste drivrutinerna, men jag är ganska säker på att jag gjorde det. Men det är inte det som är problemet, efter att den rutan hade kommit upp så blir skärmen helt svart och jag kan inte göra någonting. Så jag tvingar den att stänga av sig genom att hålla in powerknappen på själva datorn. Sen när jag startar den igen så verkar det som att allt är okej, men när jag loggar in så ser jag bara startmenyn (jag har windows 8) i en halv sekund sen blir det svart, sen syns startmenyn i en halv sekund igen och blir sedan svart igen och håller på så, den liksom blinkar. Jag kan bara röra musen lite grann men den flyttas sen tillbaka till mitten av skärmen. Jag kan inte göra någonting, skärmen bara blinkar.

Det är väldigt tråkigt för jag jobbade hela sommaren för att få ihop pengar till en dator som skulle klara BF4 också händer detta Jag är inte så bra på att förklara saker men skriv en kommentar om ni inte förstår det fullständigt.

Om någon vet vad som kan ha orsakat detta eller vet hur man löser det så vore jag oerhört tacksam!

Jag köpte datorn från komplett : http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10832

Grafikkort : AMD Radeon HD 7870

Processor : AMD FX-6350 6-Core

Knappast datorn som är paj. Mest troligt att Drivrutinerna till grafikkortet har blivit korrupta. Har du riktigt otur så har Operativsystemet blivit korrupt.

Testa att starta i felsäkert läge. Installera om drivrutinerna för grafikkortet.
Fungerar det? -> Game on!
Inte? - > installera om Windows.
Fungerar det? -> Game on!
Inte? -> Det kommer nog fler förslag men som jobbigast så har du ju garanti kvar på alla grejer om det är köpt under/efter sommaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hur startar jag i felsäkert läge?

Permalänk
Medlem

Fick samma meddelande fast med crysis 3 och ac 3, gång på gång, fast i mitt fall var det att fläktkurvan var så svag så att det stängde av sig för att skydda kortet. Sedan ställde jag om fläkten så går det fint igen. Så gör som ovan säger, om inte det fungerar. Installera om op och allt, och sätt upp en lite vassare kurva för grafikkylningen. Fungerade för mig!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Lämna bara in datorn så låt komplett.se fixa problemet, för att om du råkar göra ett enda litet misstag så kanske garantin uteblir.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Fick samma meddelande fast med crysis 3 och ac 3, gång på gång, fast i mitt fall var det att fläktkurvan var så svag så att det stängde av sig för att skydda kortet. Sedan ställde jag om fläkten så går det fint igen. Så gör som ovan säger, om inte det fungerar. Installera om op och allt, och sätt upp en lite vassare kurva för grafikkylningen. Fungerade för mig!

Men hur kan jag installera om operativsystemet när jag inte kan komma in på datan ens?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LilleluffarN:

Men hur kan jag installera om operativsystemet när jag inte kan komma in på datan ens?

Börja med att installera nya drivrutiner. Dessutom så är hela poängen med att instalelra om operativsystemet att man inte behöver komma in i det innan, hur skulle du annars installera operativsystem på en ny dator?

Permalänk
Skrivet av LilleluffarN:

Men hur kan jag installera om operativsystemet när jag inte kan komma in på datan ens?

Då får du gå in i BIOS och formatera hårddisken och sedan installera windows igen.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Skrivet av GladiumMiles:

Då får du gå in i BIOS och formatera hårddisken och sedan installera windows igen.

Okej tack, ska prova det, men man går in på BIOS direkt när man startar datorn va?

Permalänk
Skrivet av LilleluffarN:

Men hur kan jag installera om operativsystemet när jag inte kan komma in på datan ens?

lilla vännen, eftersom du har brist på kunskap, så skickar du in datorn till komplett..som ovan sa, pilla inte om du vill ha kvar garantin

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Börja med att installera nya drivrutiner. Dessutom så är hela poängen med att instalelra om operativsystemet att man inte behöver komma in i det innan, hur skulle du annars installera operativsystem på en ny dator?

Jo det är klart... tänkte inte riktigt där

Permalänk

brace yourselves the battlefield crashed my pc posts are coming

testa driversweeper och installera nya drivers

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LilleluffarN:

Jo det är klart... tänkte inte riktigt där

ladda ner driversweeper
tryck på f8 innan windows startar . Testa och återkom med svar

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Lämna bara in datorn så låt komplett.se fixa problemet, för att om du råkar göra ett enda litet misstag så kanske garantin uteblir.

Jag trodde det var sweclockers, där folk har lite kunskap alt driv att skaffa sig kunskap. Det där är det tipset man ger agda 80+. Testa kör felsäkert läge, installera om drivar osv. Låter som mjukvaruproblem. Testa det som sägs här o googla lite och återkom med resultat så kan vi alla nog lösa detta!

Skrivet av tomtebloss:

lilla vännen, eftersom du har brist på kunskap, så skickar du in datorn till komplett..som ovan sa, pilla inte om du vill ha kvar garantin

Vadå garanti försvinneri? Även om han skulle default reseta bios etc etc skulle inte den försvinna. Jesus.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Kontakta komplett.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Starta i felsäkert läge och avinstallera grafikdrivrutinen, starta om i felsäkert läge och installera om grafikdrivrutinen igen (den absolut nyaste) starta om datorn normalt. Funkar inte detta, kontakta komplett.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Starta i felsäkert läge och avinstallera grafikdrivrutinen, starta om i felsäkert läge och installera om grafikdrivrutinen igen (den absolut nyaste) starta om datorn normalt. Funkar inte detta, kontakta komplett.

Okej jag ska testa detta efter praktiken idag, tack så mycket

Permalänk

Det går inte att starta i felsäkert läge, finns det inte något sätt att formatera om datorn eller något?

Permalänk
Medlem

Kontakta komplett istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av LilleluffarN:

Det går inte att starta i felsäkert läge, finns det inte något sätt att formatera om datorn eller något?

Du har Windows 8 så du måste "spamma" F8 precis när datorn startar upp då den startar väldigt snabbt, annars hinner den ladda Windows innan du hinner in i felsäkert.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem för länge sedan när jag uppgradera till ett nytt bättre grafik-kort, detta utan att avinstallera mina gamla drivrutiner först... klantigt. Hur som helst löste jag det genom att starta datorn i felsäkert läge och avinstallera mina gamla drivrutiner för att sedan installera dom nya.

Så du ska kunna lösa det själv, utan hjälp av komplett.
Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av netbuddy:

Du har Windows 8 så du måste "spamma" F8 precis när datorn startar upp då den startar väldigt snabbt, annars hinner den ladda Windows innan du hinner in i felsäkert.

MS ändrade det ;). F8 ger dig en meny där du kan välja vilken enhet du vill boota ifrån. MS säger att det är kommandot shift + F8 som gäller nu.

Permalänk
Skrivet av AntonHultberg:

Har haft samma problem för länge sedan när jag uppgradera till ett nytt bättre grafik-kort, detta utan att avinstallera mina gamla drivrutiner först... klantigt. Hur som helst löste jag det genom att starta datorn i felsäkert läge och avinstallera mina gamla drivrutiner för att sedan installera dom nya.

Så du ska kunna lösa det själv, utan hjälp av komplett.
Lycka till!

Jag hinner verkligen inte hur mycket jag än spammar f8, eller så är det kanske mitt tangentbord som inte går igång fören windows går igång för det lyser inte när jag spammar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LilleluffarN:

Jag hinner verkligen inte hur mycket jag än spammar f8, eller så är det kanske mitt tangentbord som inte går igång fören windows går igång för det lyser inte när jag spammar

Finns det någon annan dator i närheten som du kan använda för att ladda ner Windows 8 kanske?

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Finns det någon annan dator i närheten som du kan använda för att ladda ner Windows 8 kanske?

Jag har ju windows 8 redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LilleluffarN:

Jag hinner verkligen inte hur mycket jag än spammar f8, eller så är det kanske mitt tangentbord som inte går igång fören windows går igång för det lyser inte när jag spammar

*vinkar*

Gör som många redan sagt, kontakta Komplett så slipper du tänka mer på detta

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LilleluffarN:

Jag har ju windows 8 redan?

Du skrev väl att du inte kunde komma in i datorn? Då menade jag att du kunde ladda ner Windows 8 och lägga på ett USB för att sedan använda det för att komma in i felsäkert läge.

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

MS ändrade det ;). F8 ger dig en meny där du kan välja vilken enhet du vill boota ifrån. MS säger att det är kommandot shift + F8 som gäller nu.

Jaha okej Men det hjälper fortfarande inte. Antingen så är windows för snabbt eller så fungerar inte mitt tangentbord helt hundra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LilleluffarN:

Jag har ju windows 8 redan?

Tror han menar att du ska ominstallera. Men om du inte har en mer datorkunnig person till hands så skulle jag också råda dig att kontakta Komplett.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->