Permalänk
Skrivet av Zedarion:

jag har ett i5 750 oc till 4.2 och ett GTX 780 och endå så kan jag bara köra BF4 på high om man ska ha stadiga 60fps.

Hmm, låter tråkigt :/
Men däremot så är jag inte kräsen; 40FPS duger för mig. Jag har liksom spelat på en MacBook Air innan.
Ett annat "fusk" är att jag har enbart äger en äldre skärm med upplösningen 1280*1024. Så det ska nog gå bra.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av Zedarion:

jag har ett i5 750 oc till 4.2 och ett GTX 780 och endå så kan jag bara köra BF4 på high om man ska ha stadiga 60fps.

meeeen vad har du för ram minnen? kanske är det som flaskhalsar

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

meeeen vad har du för ram minnen? kanske är det som flaskhalsar

ja det kan man ju lätt se i min sign men vad jag vet så ger över 1600mhz inget mer än kanske 1-2% skillnad.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Hmm, låter tråkigt :/
Men däremot så är jag inte kräsen; 40FPS duger för mig. Jag har liksom spelat på en MacBook Air innan.
Ett annat "fusk" är att jag har enbart äger en äldre skärm med upplösningen 1280*1024. Så det ska nog gå bra.

Oj BF4 utan widescreen kan bli jobbigt då du ser mindre än dina fiender.
Skärmar hittar man alltid billigt på SweC marknad, en 22'' full HD kan ligga på runt 200kr om man har tur.

Lycka till, väldigt trevligt bygge måste jag säga!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Skrivet av Zedarion:

jag har ett i5 750 oc till 4.2 och ett GTX 780 och endå så kan jag bara köra BF4 på high om man ska ha stadiga 60fps.

Får jag bara fråga hur du tänkte när du köpte 780, när du sitter på en i5 750? Jag sitter på FX-8350 och R9 270X och droppar ytterst sällan under 60fps, vanligtvis ligger jag på 80fps på de större banorna. På high.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk

Hmm, en kort update:
Jag har köpt ett Zotac GTX 680 av en kille här på SweC, jag hämtar ut det imorgon eller på Tisdag.

Dold text

Detsamma gäller H60, CPU och RAM.

En vanlig DVD-läsare är också på väg.
Jag försökte borra upp popnitarna idag men hade för litet borr… Ska göras om imorgon fast med större borr.

Efter lite sökande har jag ändrat mig; jag ska ha insug bak och utblås fram – som rekommenderat. Det blev lite konstigt med nätagget annars.

En större update kommer när jag har fått hem alla sakerna och blivit av med hårdiskvaggan.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaSås:

Får jag bara fråga hur du tänkte när du köpte 780, när du sitter på en i5 750? Jag sitter på FX-8350 och R9 270X och droppar ytterst sällan under 60fps, vanligtvis ligger jag på 80fps på de större banorna. På high.

ja du, jag fippla lite i inställningarna nu sitter jag på en mix av ultra/high med konstant 60fps så det funkar utmärkt.

update: jag kör nu full ultra på stabila 60fps på alla banor.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk

UPDATE

Då så, jag har inte varit helt lat här…
Datorn är färdig, ska bootas upp och installeras om en timme. När jag pallrat mig upp alltså.
Men jag tar allt i kronologisk ordning för er skull.

Jag fick cykla till Biltema och köpa nya borr eftersom jag inte hade några metallborr i rätt tjocklek. Hårdiskvaggan borrades ut med bra resultat.

Så det kom hem två paket; ett med CPU, RAM och kylare.

Också ett med grafikkort;

Jag provmonterar CPU och minnen på moderkortet. Kylaren fästs också fast utan kylpasta.

.::I-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------I::.
Bygget kan börja

ESD-armband fästs i chassit så fort jag installerat nätagg och kopplat in i väggen, med powerswitchen av.

Distanserna jämförs med moderkortets hål.
Och skruvas fast. Tyvärr blev det ingen bra bild på det då ljuset reflekterades i moderkortet eller det blev totalmörker. Jag är inget fan av blixt.

Kylblocket skruvas fast mot processorn med kylpasta mellan.

Grafiken installeras.

Också går det en timme när jag ska dra kablar i detta lilla trånga chassi.

Kan säga att det hade varit omöjligt om jag inte gjort mig av med hårdiskvaggan och vridit på nätagget. Nu kunde jag stuva undan kablarna under nätagget iaf.

Inga jättebra bilder, ljuset var svårt att få till och jag hade inte tålamodet.

Jag vill i alla fall tacka för mig och säga att det har varit riktigt kul att bygga en dator. Rekommenderas starkt.

Också vill jag tacka er för ert stöd och era tips etc

MEN det är ju inte slut ännu, jag ska ju lira BF4 på ultra och lämna en rapport.
Under byggets gång vann jag faktiskt BF3, men planen är att få tag på en BF4 key under dagen eller imorgon.

Så det kommer en sista update till. Jag ska även ta lite bättre tills dess, bilderna nu är bara med lampljus. Jag tror det blir jämnare och bättre med ljus utifrån.

Dold text
Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Då så, jag har inte varit helt lat här…
Datorn är färdig, ska bootas upp och installeras om en timme. När jag pallrat mig upp alltså.
Men jag tar allt i kronologisk ordning för er skull.

Jag fick cykla till Biltema och köpa nya borr eftersom jag inte hade några metallborr i rätt tjocklek. Hårdiskvaggan borrades ut med bra resultat.

Så det kom hem två paket; ett med CPU, RAM och kylare.
http://imageshack.us/a/img268/6276/bi5.JPG

http://imageshack.us/a/img28/3194/ceii.jpg

Också ett med grafikkort;
http://imageshack.us/a/img36/1912/s7s0.JPG

Jag provmonterar CPU och minnen på moderkortet. Kylaren fästs också fast utan kylpasta.
http://imageshack.us/a/img560/9048/w6sw.jpg

http://imageshack.us/a/img690/7343/gnhk.jpg

.::I-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------I::.
Bygget kan börja

ESD-armband fästs i chassit så fort jag installerat nätagg och kopplat in i väggen, med powerswitchen av.

Distanserna jämförs med moderkortets hål.
Och skruvas fast. Tyvärr blev det ingen bra bild på det då ljuset reflekterades i moderkortet eller det blev totalmörker. Jag är inget fan av blixt.

Kylblocket skruvas fast mot processorn med kylpasta mellan.
http://imageshack.us/a/img43/2732/ar7r.jpg

Grafiken installeras.
http://imageshack.us/a/img43/8051/tnt9.jpg

Också går det en timme när jag ska dra kablar i detta lilla trånga chassi.
http://imageshack.us/a/img27/5000/8s67.jpg

http://imageshack.us/a/img7/4141/j3tx.jpg

Kan säga att det hade varit omöjligt om jag inte gjort mig av med hårdiskvaggan och vridit på nätagget. Nu kunde jag stuva undan kablarna under nätagget iaf.

Inga jättebra bilder, ljuset var svårt att få till och jag hade inte tålamodet.

Jag vill i alla fall tacka för mig och säga att det har varit riktigt kul att bygga en dator. Rekommenderas starkt.
https://files.itslearning.com/data/1278/8493/benjamin-5-toast...

Också vill jag tacka er för ert stöd och era tips etc

MEN det är ju inte slut ännu, jag ska ju lira BF4 på ultra och lämna en rapport.
Under byggets gång vann jag faktiskt BF3, men planen är att få tag på en BF4 key under dagen eller imorgon.

Så det kommer en sista update till. Jag ska även ta lite bättre tills dess, bilderna nu är bara med lampljus. Jag tror det blir jämnare och bättre med ljus utifrån.

Dold text

Sitter inte grafikkortet uppochner?

Dold text
Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Sitter inte grafikkortet uppochner?

Dold text

moderkortet sitter upp och ner mot vad man normalt har det. sedan så har han ett chassi som man öppnar på högersidan istället för vänster.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Skrivet av Affeskate13:

Sitter inte grafikkortet uppochner?

Dold text
Skrivet av Zedarion:

moderkortet sitter upp och ner mot vad man normalt har det. sedan så har han ett chassi som man öppnar på högersidan istället för vänster.

Där var svaret.
Jag sitter och skriver på nybyggda datorn nu

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Starkt jobbat och snyggt byggt! Vad landade totalkostnaden på?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedarion:

jag har ett i5 750 oc till 4.2 och ett GTX 780 och endå så kan jag bara köra BF4 på high om man ska ha stadiga 60fps.

de e din cpu som flaskar...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Utvärdering

Hej igen, har nu gått några månader sedan projektet slutfördes. Jag hade egentligen inte tänkt att skriva något sådant här då det kom en sista uppdatering med slutbilder. Jag fick dock nästan lite dåligt samvete eftersom syftet med projektet inte var att visa upp en massa bling-bling och glänsande bitspower-fitting utan istället var att demonstrera att det går att bygga en bra och billig dator med bara några tusenlappar och lite tålamod.

Jag är riktigt nöjd, datorn presterar bättre än färdigbyggda datorer i prisklassen runt 10K, jag lärde mig något själv och har utvecklat ett nytt intresse.

Datorn har kompletterats med en Scythe Kaze Q fläktkontroller samt att jag överklockat processorn till 4GHz

Skrivet av JamesBanana:

Starkt jobbat och snyggt byggt! Vad landade totalkostnaden på?

4150 plus 895kr för windows.

Det sista stycket skriver jag till de som aldrig byggt en egen dator men funderar över det.
Det var inte svårt att bygga, jag behövde ingen guide eller liknande för att lyckas. För en oinsatt kan det verka som många kablar men ofta passar de bara på ett ställe samt att det är ganska tydligt var olika saker ska sitta.
Jag sparade en massa pengar, fick mer och bättre dator samt att jag har lärt mig massor om komponenter, el, hemelektronik och mjukvara.

Så vela inte, använd sökfunktionen och leta upp den senaste tråden med köpråd angående en dator som passar din budget!

Jag vill tacka alla som följt bygget och gett mig bra råd på vägen, nu stundar ett nytt bygge. Den här gången handlar det om ett chassibygge.
Mvh William

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Den datorn kostar hälften så mycket som min men ger min en redig match ändå. Underskatta aldrig begagnatmarknaden
Snyggt byggt, fräsig kärra

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

Den datorn kostar hälften så mycket som min men ger min en redig match ändå. Underskatta aldrig begagnatmarknaden
Snyggt byggt, fräsig kärra

Tackar allra ödmjukast, halva grejen med bygget är ju att jag aldrig förut har varit i kontakt med hårdvara så här och att jag bara var 14.

Glömde dessutom att utvärdera ett av målen med datorn; att klara BF4 på max ultra.
Fungerar alldeles utmärkt på min 1200p skärm, tyvärr spelar jag inte så mycket BF då jag helt enkelt inte tycker det var så kul. Nästan lite slöseri att spela CS på den datorn men jag får ju några hundra FPS i alla fall

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Har en liknande dator som också är byggd av begagnade delar köpta här på SweC(datorn i sign, allt förutom headsetet är köpt begagnat)!
Maxar Skyrim på 60 fps, har den låst där så den går inte högre... Har ej testat BF4 på ultra än, får göra det någon dag.
Är precis som du(var?) 14 år och har kanske spenderat lite drygt 5000 kr på hela paketet. Har även köppt lite kringutrustning så som 3 tangentbord, 3 möss och en hel del kablar(30+ satakablar, lol!) Går få extremt mycket saker till väldigt bra priser på begagnatmarknaden!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Det är som sagt inte svårt o få en "prestanda"burk för relativt lite pengar..

Min nuvarande (sign) har ja gett ~3000.- för.. Bara burken då.. 1200 för skärm.. Don't underestimate the power o begagnat.. ^^

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |