Varmluftsugn gör så Wi-Fi slutar funka

Permalänk
Inaktiv

Varmluftsugn gör så Wi-Fi slutar funka

Okej, jag önskar detta vore ett dåligt skämt eller trolltråd men tyvärr så är det inte det.

Har precis flyttat till en ny lägenhet, och märkte direkt att Wi-Fi:t krånglar. Jag är uppkopplad mot routern men VARJE gång jag drar igång min varmluftsugn så försvinner ALL åtkomst till internet. Signalen mot routern är dock kvar och oförändrad. Med sladd fungerar det utan problem, men då jag har bärbar dator och endast en sladd på 1 meter så äre ingen lösning.

Jag har hört allt möjligt som att lampor och microvågsugnar stör ut Wi-Fi men en helt vanlig varmluftsugn?

Det är en TP-Link WR740N router. Inte den bästa kanske, men får ändå ut 80mbit/s när Wi-Fi:t fungerar. Bor i Lettland om elnät eller liknade ska ha något med saken att göra, men vad jag vet ska det vara exakt samma slags elnät som hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Okej, jag önskar detta vore ett dåligt skämt eller trolltråd men tyvärr så är det inte det.

Har precis flyttat till en ny lägenhet, och märkte direkt att Wi-Fi:t krånglar. Jag är uppkopplad mot routern men VARJE gång jag drar igång min varmluftsugn så försvinner ALL åtkomst till internet. Signalen mot routern är dock kvar och oförändrad. Med sladd fungerar det utan problem, men då jag har bärbar dator och endast en sladd på 1 meter så äre ingen lösning.

Jag har hört allt möjligt som att lampor och microvågsugnar stör ut Wi-Fi men en helt vanlig varmluftsugn?

Det är en TP-Link WR740N router. Inte den bästa kanske, men får ändå ut 80mbit/s när Wi-Fi:t fungerar. Bor i Lettland om elnät eller liknade ska ha något med saken att göra, men vad jag vet ska det vara exakt samma slags elnät som hemma.

Står routern nära ugnen? Kan du flytta den? Vilken kanal kör det trådlösa på? Du kan ändra kanal manuellt, testa kanal 1, om de inte hjälper, testa kanal 11 och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tozzi:

Står routern nära ugnen? Kan du flytta den? Vilken kanal kör det trådlösa på? Du kan ändra kanal manuellt, testa kanal 1, om de inte hjälper, testa kanal 11 och se om det gör någon skillnad.

Står ca 3-4 meter från varann med en vägg emellan. Går inte att flytta den längre bort. Verkar inte gå att connecta direkt till routern på varken 192.168.0.1 samt 192.168.1.1 även om manualen säger att detta ska gå. Man fick med en skiva med något program man tydligen ska använda, tur nog så har jag ingen spelare på min laptop och installationsprogrammet går inte att ladda hem från hemsidan heller..

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Står ca 3-4 meter från varann med en vägg emellan. Går inte att flytta den längre bort. Verkar inte gå att connecta direkt till routern på varken 192.168.0.1 samt 192.168.1.1 även om manualen säger att detta ska gå. Man fick med en skiva med något program man tydligen ska använda, tur nog så har jag ingen spelare på min laptop och installationsprogrammet går inte att ladda hem från hemsidan heller..

Du kan inte flytta ugnen då?
Skivan är onödig, strunta i den.... Kan du ansluta till routern med kabel då?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Låter ju jäkligt underligt, en varmluftsugn är ju bara en fläkt med några metallpinnar som värms upp, borde ju inte kunna störa nått trådlöst. om nu inte ugnen och routern går på samma strömuttag så det blir något konstigt där då att routern blir lessen. testat sätta igång massa vanliga bordsfläktar bredvid routern? vad händer?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se om routern slutar fungera med kabel då ugnen är på.
Om det gör det så är det första gången jag hör att en ugn sönder på 2,4ghz eller 5ghz bandet. Microvågsugnar och trådlösa telefoner mm kan störa pga att dom också sänder på 2,4ghz bandet. Men i fallet med micron så har du nog problem med dörren om den stör. Den får nämligen inte läcka.
Coilwine kan du nog sänka trådlösa. Om jag inte minns fel fick en nisse i usa problem med att öppna och stänga sin garagedörrr då han körde flera fermi i hög belastning. Han hade sitt kontor ovanför garaget. Det störde ut fjär kontrollen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Något åt det hållet är att mottagningen för tvn i köket (markbundet) försvinner när mikron är igång. Tvn med extern dvbt står ovanpå mikron och antennen i fönstret ca 30-40 centimeter ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Står ca 3-4 meter från varann med en vägg emellan. Går inte att flytta den längre bort. Verkar inte gå att connecta direkt till routern på varken 192.168.0.1 samt 192.168.1.1 även om manualen säger att detta ska gå. Man fick med en skiva med något program man tydligen ska använda, tur nog så har jag ingen spelare på min laptop och installationsprogrammet går inte att ladda hem från hemsidan heller..

Om du sitter på windows;

Windowstangenten + r, så fårdu upp "Kör", skriv in "cmd" och tryck enter. En svart ruta dyker upp. Skriv i den "ipconfig". Leta efter ett fält som säger "Standard-gateway. . . . . . . . . :" följt med en ip-adress. Den adressen är din routers IP-adress.

Möjligt är att den kan vara 192.168.1.1, 192.168.1.254 eller 192.168.0.254 exempelvis.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Första gången jag hör att man behöver spread spectrum på en ugn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Skulle vilja se om routern slutar fungera med kabel då ugnen är på.
Om det gör det så är det första gången jag hör att en ugn sönder på 2,4ghz eller 5ghz bandet. Microvågsugnar och trådlösa telefoner mm kan störa pga att dom också sänder på 2,4ghz bandet. Men i fallet med micron så har du nog problem med dörren om den stör. Den får nämligen inte läcka.
Coilwine kan du nog sänka trådlösa. Om jag inte minns fel fick en nisse i usa problem med att öppna och stänga sin garagedörrr då han körde flera fermi i hög belastning. Han hade sitt kontor ovanför garaget. Det störde ut fjär kontrollen.

Nope med kabel fungerar allt som det ska. Har också hört det där med fermi, tror det är sant fanns myket roliga teorier om det

Skrivet av Mordrana:

Låter ju jäkligt underligt, en varmluftsugn är ju bara en fläkt med några metallpinnar som värms upp, borde ju inte kunna störa nått trådlöst. om nu inte ugnen och routern går på samma strömuttag så det blir något konstigt där då att routern blir lessen. testat sätta igång massa vanliga bordsfläktar bredvid routern? vad händer?

Inte samma strömuttag, TV:n delar strömuttag men det gör ingen skillnad varken av eller på.

Skrivet av Tozzi:

Om du sitter på windows;

Windowstangenten + r, så fårdu upp "Kör", skriv in "cmd" och tryck enter. En svart ruta dyker upp. Skriv i den "ipconfig". Leta efter ett fält som säger "Standard-gateway. . . . . . . . . :" följt med en ip-adress. Den adressen är din routers IP-adress.

Möjligt är att den kan vara 192.168.1.1, 192.168.1.254 eller 192.168.0.254 exempelvis.

Enda som kommer upp är default gateway men det bör ju vara den? Isåfall äre 192.168.0.1 som jag testat. Gick inte att connecta i firefox, testa då chrome och då gick det minsann -.-

I alla fall så står channel på auto, testar att byta till 1 för att se om det blir skillnad då

Permalänk
Medlem

Väldigt mysko... I princip allt som kör RF använder 2.4 GHz så hemma hos mig har jag stängt av det helt och kör endast 5 GHz. Det fungerar betydligt stabilare, upplever aldrig nåt krångel, får runt 93 Mbit ut mot internet, internt har jag aldrig mätt. Kanske kan vara nåt att testa? Enda nackdelen jag märker av är att vissa telefoner, typ iphone 4s, inte klarar 5 GHz och därmed inte kan använda wlan.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Hehe det verkar jäkligt skumt, det händer nog bara i Lettland skall du se
Skämt o sido, har själv varmluftsugn, och min trådlösa router står väl 3-4m från ugnen, med en vägg med dörr i
emellan.
Har inte märkt något konstigt alls.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ecce:

Väldigt mysko... I princip allt som kör RF använder 2.4 GHz så hemma hos mig har jag stängt av det helt och kör endast 5 GHz. Det fungerar betydligt stabilare, upplever aldrig nåt krångel, får runt 93 Mbit ut mot internet, internt har jag aldrig mätt. Kanske kan vara nåt att testa? Enda nackdelen jag märker av är att vissa telefoner, typ iphone 4s, inte klarar 5 GHz och därmed inte kan använda wlan.

Hur byter man till 5 GHz?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pimpy:

Hehe det verkar jäkligt skumt, det händer nog bara i Lettland skall du se
Skämt o sido, har själv varmluftsugn, och min trådlösa router står väl 3-4m från ugnen, med en vägg med dörr i
emellan.
Har inte märkt något konstigt alls.

Haha ja vem vet Detta vackra lilla land har sina... Egenskaper

Skrivet av Tozzi:

Står routern nära ugnen? Kan du flytta den? Vilken kanal kör det trådlösa på? Du kan ändra kanal manuellt, testa kanal 1, om de inte hjälper, testa kanal 11 och se om det gör någon skillnad.

Testat både kanal 1 och 11 nu, vart inget bättre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Hur byter man till 5 GHz?

Det beror på vad man har för router. Finns det så borde det inte vara så svårt om du loggar in på den och tittar under WLAN

Permalänk
Medlem

Det kanske är en kombinerad varmluft/microvågsugn och då är det ju inte konstigt. Kan vi få en modellbetäckning på ugnen tro?

Permalänk
Hedersmedlem

Elektromagnetiska störningar kan uppstå i dåligt designade kretsar, men att det skulle vara i just wifibandet och i sådan styrka att signalen störs ut låter märkligt. En horribel elinstallation kanske vid effektuttaget i ugnen skulle kunna ge störningar till routern så att den slutar fungera korrekt, men, tja, återigen lite konstigt.

Att det skulle vara en s.k. kombinationsugn med både värme och mikrovågselement är en möjlighet, men det bör vara ytterst tydligt på dess märkning när mikrovågorna är på. Jag lägger in en extra röst på att få en modellbeteckning.

Men ja, om alla alternativ är konstiga så kan det ju likväl vara något av dessa . Du får göra tester för att kunna eliminera alternativen ett efter ett. Sätt routern på en annan fas än ugnen om detta är möjligt för att testa störningar på nätet. Testa att ställa in en metallform eller t ex en glödlampa en kort stund i ugnen (kom ihåg att nyttja sunt förnuft) för att se om det är aktiva mikrovågor i densamma (detta borde ju som sagt ha märkts tydligt tidigare, dock).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Fattar absolut ingenting.

Det är ingenting, är ingen varmluftsmicro utan en helt vanlig ugn.

Men har löst problemet nu. Jag blir inte klok på det här men aja, hade inte antennen riktad rakt upp - nu fungerar det även med ugnen på. Har jag den riktad åt sidan så går det inte.

Stod klart och tydligt i manualen dock "om antennen inte är riktad rakt upp kan störningar tillkomma". Men karlakarl och man som man är, så är inte manualer ett alternativ för något, någonsin.