Vad tycker du om Modern UI i 8.1?

Permalänk
Medlem

Vad tycker du om Modern UI i 8.1?

Hej! Nu när Windows 8.1 är släppt tänkte jag kolla hur inställningen till Startskärmen har förändrats.

Det här är startmenym

Och det här är startskärmen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Padda eller dator med pekskärm: Modern UI
Mus & tgb: Klassiskt skrivbord

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Varken eller. Status quo är i stort sett kvar, bara polerat.

Permalänk
Medlem

allt tar längre tid att hitta i Modern UI för mig, så jag håller mig till Classic Shell i desktopläge 99% av tiden

Permalänk

Använder ej Modern UI I 8.1 utan hoppar direkt till det traditionella skrivbordet.

Jag känner inget behov av det på desktop utan uppgraderade från Windows 7 pga av optimeringar och förbättringar under huven.

Microsoft ska väl ha lite "cred" för nytänkande men den traditionella layouten var så simpel och enkel jämfört med appar så jag känner mer som "if it aint broke dont fix it"

Permalänk
Medlem

Till er som svarar "Det är sämre än startmenyn", spelar det faktum att det är ett helskärmsgränssnitt in?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om man sminkar en gris, det är fortfarande en gris...

Man har ju vant sig vid Modern UI men jag hade helre velat ha valet mellan Modern UI och vanliga startmenyn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Till er som svarar "Det är sämre än startmenyn", spelar det faktum att det är ett helskärmsgränssnitt in?

Ja fullskärm utan genomskinlig bakgrund är allvarligaste felet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Samma smörja som i 8.0. Jag har ingen pekplatta utan en PC med 30 tum skärm, håller på att ramla av stolen varje gång "modern UI" ploppar upp i ansiktet på mig. Provade att sätta samma bakgrund som skrivbordet i 8.1 och gav det en chans en stund, installerade sedan Classic Shell igen som jag avinstallerade före uppgraderingen.

Ja, helskärmsgrejen är det som jag inte kan med.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja fullskärm utan genomskinlig bakgrund är allvarligaste felet.

Har funderat på det också en liten smula, borde ju inte varit så svårt ordnat att bara tona skrivbordet en aning så tiles framträder tydligt. Skulle ju förmodligen få tyst på en del av klagosångerna också. Inte för att det spelar mig någon större roll men det gör ju det för vissa och då man nu kan ha sin skrivbordsbakgrund även i MUI så är det inte konstigt att folk anser det naturligt att helt enkelt faktiskt se sitt skrivbord som bakgrund.

Hmm, lite slarvigt formulerat kanske men det får duga.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga, varken bu eller bä.
Att man kan ha samma bild på både skrivbord och MUI blev bättre. Genomskinliga tiles hade blivit ännu bättre. Men åt andra sidan, eftersom jag har plockat bort 99% av alla appar och har samma ikoner som jag har på skrivbordet så blir MUI överflödigt.
Ska dock tillägga att jag efter inlärningsperioden inte haft några större problem med MUI. Har helt enkelt bara sett MUI som en ÖVERDRIVET STOR startmeny.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att rubriken är lite fel. Modern UI är inte samma som startskärmen. Modern UI är mycket mer än så, charmsmenyn, det nya gränssnittet i allmänhet och designspråket för alla appar.

Så mitt förslag är, ta bort Modern UI från rubriken och skriv startskärmen istället. Uppdatera gärna första inlägget med bilder på både startskärmen och startmenyn.

Startmeny:

Startskärm:

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att rubriken är lite fel. Modern UI är inte samma som startskärmen. Modern UI är mycket mer än så, charmsmenyn, det nya gränssnittet i allmänhet och designspråket för alla appar.

Så mitt förslag är, ta bort Modern UI från rubriken och skriv startskärmen istället. Uppdatera gärna första inlägget med bilder på både startskärmen och startmenyn.

Visst, det ligger något i det, men jag tror att om man inte rent ut gillar Modern UI så använder man förmodligen inte charmsbar eller appar heller, möjligtvis då med undantag av Nettflix.

Men nu är det fixat. Tack för feedbacken

Edit: Verkar inte funka att ändra trådrubrik om det är en omröstning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Visst, det ligger något i det, men jag tror att om man inte rent ut gillar Modern UI så använder man förmodligen inte charmsbar eller appar heller, möjligtvis då med undantag av Nettflix.

Men nu är det fixat. Tack för feedbacken

Edit: Verkar inte funka att ändra trådrubrik om det är en omröstning.

Be moderator göra det då. Man kunde haft med lite information om de olika funktionerna i startskärm/startmeny med kanske.

BTW det kan inte bara vara i mina ögon som den gamla startmenyn ser otroligt gammal och omodern ut när man jämför de sida vid sida så där

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Be moderator göra det då. Man kunde haft med lite information om de olika funktionerna i startskärm/startmeny med kanske.

BTW det kan inte bara vara i mina ögon som den gamla startmenyn ser otroligt gammal och omodern ut när man jämför de sida vid sida så där

Det blir allt för knöligt i så fall, och det blir lätt att det väger över åt ena eller det andra hållet så det är bättre om man inte färgar folk alls. Personligen är jag ju inget fan av Modern UI så jag känner inte att jag kan ge en ofärgad och neutral beskrivning av den, eller startmenyn.

Rent visuellt, visst... Startskärmen skulle nog vara roligare att ha på en tavla, men nu är det ju inte det som är det primära syftet med varken startskärmen eller startmenyn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med en liten modifiering så gillar jag det.

För de som undrar, det är detta program som gör det genomskinligt.

Permalänk
Medlem

På min dekstop så är det en "startmeny" för genvägar till skrivbordsprogram.
På min surface så är det mitt nya skrivbord

Saken är att, jag använder startskärmen mer på min desktop mer än vad jag använde startmenyn. Startmenyn var så överflödig, extremt långt menysystem att knalla igenom om jag ville till något speciellt som inte låg på förstasidan. Sökfunktionen var bara löjlig.

Om man jämför funktioerna så blir allt så simpelt också.

Att starta upp ett program, det är poängen med startmenyn och startskärmen. Vilket fungerar utmärkt. Det många har klagat på är just fullskärmen vilket jag kopplar till att sökningen är svår om man ska skriva in något program som en guide på en hemsida säger.

Men då finnns Win + S. En charm meny till höger om skärmen så gör att hela skrivbordet fortfarande är synligt.

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att vänja mig. Blir väldigt ofta ctrl+r istället. Gamla sök var guld värd... Om det bara inte hade varit för dx11.2

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hzup:

Har väldigt svårt att vänja mig. Blir väldigt ofta ctrl+r istället. Gamla sök var guld värd... Om det bara inte hade varit för dx11.2

Vad är det för skillnad på gamla och nya sök förutom att den nya är snabbare?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Inte jättebra betyg när bara en tredjedel av den kunniga entusiastskaran tycker att startskärmen är bättre. Tänk då hur det ser ut hem i stugorna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Vad är det för skillnad på gamla och nya sök förutom att den nya är snabbare?

Tror inte han hittat win+s ännu. Eller så kanske han inte gillar att sortera sökresultat.

OT: Jag gillar den nya startmenyn. Skönt att se att det finns nya mail, vad som är nästa på kalendern samt ha sina spel i steam tile. Även gött att man kan ha många genvägar och slippa allt klydd i taskbar! Använder inga Modern appar då de tar rätt mycket plats på 27" men tycker ändå startmenyn är ett stort lyft mot den förra!

Permalänk
Avstängd

Behöver vi verkligen en till gnälltråd om windows 8? Känns som att du skapat tillräckligt många, Ozzed.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Nu jag har har vant mig vid modern ui och har anpassa de funkar de riktig bra ändå.
Hade gärna vilja ändra bakgrundsfärg på olika applikationer, blir lite vise nu hur man ska dela upp allt i kategorier tex program eller färger det tycker jag känns lite otympligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

strejf & Ozzed = Yin & Yang

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Till er som svarar "Det är sämre än startmenyn", spelar det faktum att det är ett helskärmsgränssnitt in?

Hmm ja alltså att alt+tab:a mellan saker tar mycket längre tid eftersom man måste kolla vilken av grejerna man ska till ist för att helt sonika klicka på den nere i aktivitetsfältet.
Jag brukar ha 2-3 saker uppe hela tiden (chrome, utforskaren och kanske en grej till så att alt+tab:a mellan helskärm/modernUI/desktop är fruktansvärt rörigt och ger dessutom väldigt dålig överblick).
Dock gillar jag att dom fixat alt+tab till dom två senast använda, kanske alltid varit så men nu kommer jag till det vilket var väldigt inkonsekvent förut.

Fullskärm är till för spel och filmer (inte ens youtube används i helskärm här hemma) så tack för ClassicShell. Nu tittar jag in i modernUI vääääldigt sällan för att få mig ett skratt och rensa bort alla nyinstallerade program.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[sic:

;14008707']Hmm ja alltså att alt+tab:a mellan saker tar mycket längre tid eftersom man måste kolla vilken av grejerna man ska till ist för att helt sonika klicka på den nere i aktivitetsfältet.
Jag brukar ha 2-3 saker uppe hela tiden (chrome, utforskaren och kanske en grej till så att alt+tab:a mellan helskärm/modernUI/desktop är fruktansvärt rörigt och ger dessutom väldigt dålig överblick).
Dock gillar jag att dom fixat alt+tab till dom två senast använda, kanske alltid varit så men nu kommer jag till det vilket var väldigt inkonsekvent förut.

Fullskärm är till för spel och filmer (inte ens youtube används i helskärm här hemma) så tack för ClassicShell. Nu tittar jag in i modernUI vääääldigt sällan för att få mig ett skratt.

Men nu handlar det väl om Startskärmen istället för startmenyn, och inte hur appsen fungerar i Modern UI. Senast jag kollade på Windows 7 och tidigare versioner så kunde man inte köra appar i startmenyn, däremot starta upp.

Frågan i tråden är väl hur Startskärmen byter ut startmenyn, dvs sökfunktion samt genvägar till program. Inte hurvida det är att köra program i ModernUI mot classic desktop, då man fortfarande kan använda startskärmen som en startmeny samt använda classic desktop utan problem samtidigt. Desktop läget avinstallerar inte sig själv automatiskt såfort man använder Startskärmen såsom startmenyn.

Usch... jag hatar när folk alltid tror så..

Permalänk
Medlem

Jag älskar Windows 8.x men metro använder jag så lite att jag har svårt att bilda mig en rättvis uppfattning. På plattor och telefoner kan jag tänka mig att det är outstanding, men på desktop även med pekskärm är jag inte så säker. Det stör mig inte men jag bootar direkt till desktop och använder det sällan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Jag älskar mycket i Windows 8 men kan verkligen inte använda det utan Start8 eller StartIsBack. Hittar ingenting utan den lilla finulen. Har dock 8.0 men så stor skillnad är det väl inte med 8.1?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Strejf och Ozzed borde vara arch enemies i nya Tekken alternativt Street Fighter.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Men nu handlar det väl om Startskärmen istället för startmenyn, och inte hur appsen fungerar i Modern UI. Senast jag kollade på Windows 7 och tidigare versioner så kunde man inte köra appar i startmenyn, däremot starta upp.

Frågan i tråden är väl hur Startskärmen byter ut startmenyn, dvs sökfunktion samt genvägar till program. Inte hurvida det är att köra program i ModernUI mot classic desktop, då man fortfarande kan använda startskärmen som en startmeny samt använda classic desktop utan problem samtidigt. Desktop läget avinstallerar inte sig själv automatiskt såfort man använder Startskärmen såsom startmenyn.

Usch... jag hatar när folk alltid tror så..

Eh va?
Windows används väl ändå för att köra program/startmenyn och appar/startskärmen och då föredrar jag att slippa starta från modernUI/startskärmen då mina program dvs chrome, utforskaren, skype, vegas, spel etc startas i desktopläge oavsett varifrån jag startar dom ursprungligen.. eller?

Så frågan i tråden hur Startskärmen byter ut startmenyn, dvs sökfunktion samt genvägar till program så är ClassicShell mitt svar:
<Windows 7, tryck på start, skriv vad du vill starta om du inte redan fäst det på startmenyn, aktivitetsfältet eller använder det ofta e.g startskärmen byter inte ut startmenyn.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠