Vad tycker du om Modern UI i 8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu var det ju inte riktigt likvärdiga saker du visade upp, men 7ans interface kan visuellt efterlikna 8an om man skulle vilja det, det motsatta går däremot inte.

Det är så majoriteten av alla Windows användare gör faktiskt, lägger allt på skrivbordet eller rotar runt i startmenyn.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Som sagt det jag tycker är tråkigt är att folk fortfarande stirrar sig blinda på startmenyn? wtf? finns fler saker än en startmeny i Windows , eller har jag fel?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

De har också en ny rapporteringsmall som smidigt "gömmer undan" hur det går för Windows 8 och windowsdivisionen generellt. Det har gått mindre bra om man tittar på gamla mallen.

http://www.zdnet.com/two-microsoft-q1-fy2014-charts-youll-wan...

"These charts make it a bit easier to see that Windows struggled during the quarter, as did Entertainment & Devices. (Online Services is still losing money, but less.) Windows client income was down 20 percent, compared to the year-ago quarter, which was right before Microsoft launched Windows 8. Income from Entertainment & Devices was down 171 percent compared to the year-ago quarter."

Men visst, klarar sig gör de absolut.

Det lär alltid finnas folk som, om man ska hårddra det, använder en PC på ungefär samma sett som de gjorde 1995. Jag har svårt att se hur de ska bli nöjda sålänge helskärmstvånget är kvar, men det kan ju hända. I viss mån har ju faktiskt 8,1 blivit mer desktopvänligt än gamla 8.0.

Jag kom att tänka på den här.

http://www.youtube.com/watch?v=v4boTbv9_nU

Och farsan har varit IT-Admin i över 15 år, och det fungerar fortfarande inte bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oneone:

Det är så majoriteten av alla Windows användare gör faktiskt, lägger allt på skrivbordet eller rotar runt i startmenyn.

Jag fyller upp i princip alll yta med ikoner och taskbaren är också full och jag använder startmenyn, skulle vilja ha multipla skrivbord för att kunna gruppera program efter användningsområde på separata skrivbord.

Startskärmen och 8 har jag gett upp eftersom den rymmer och visar så oerhört lite info på så gigantiska ytor, det saknar dessutom "mappar" eller nått annat mer logiskt sätt att gruppera program efter funktion.
Hade man gjort om startskärmen så att all yta kan täckas med ikoner hade det varit bättre och sedan nåt gruperingsfunktion så man slipper se 100 onödiga saker och samtidigt inte hittar det man behöver.

Sedan så visar du skrivbordet och inte 7ans startmeny

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag fyller upp i princip alll yta med ikoner och taskbaren är också full och jag använder startmenyn, skulle vilja ha multipla skrivbord för att kunna gruppera program efter användningsområde på separata skrivbord.

Startskärmen och 8 har jag gett upp eftersom den rymmer och visar så oerhört lite info på så gigantiska ytor, det saknar dessutom "mappar" eller nått annat mer logiskt sätt att gruppera program efter funktion.
Hade man gjort om startskärmen så att all yta kan täckas med ikoner hade det varit bättre och sedan nåt gruperingsfunktion så man slipper se 100 onödiga saker och samtidigt inte hittar det man behöver.

Sedan så visar du skrivbordet och inte 7ans startmeny

Okej men det duger inte att gruppera upp det med grupper och namn med rubrik? kan hålla med om att den såklart skulle kunna göras bättre men vi får hoppas å att de också gör det...Tycker det är lite av en vanesak också att byta arbetssätt. Tycker det är lite dåligt att det fyllt på till höger och att man inte kan välja hur många rader man skall ha på höjden tex också.

hehe mmm men lägg till en startmeny på det där och det blir ännu mer rörigt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Som sagt det jag tycker är tråkigt är att folk fortfarande stirrar sig blinda på startmenyn? wtf? finns fler saker än en startmeny i Windows , eller har jag fel?

Här är det svårt att inte dra massa liknelser igen, men bara för att det är fredag så anstränger jag mig och låter bli.

De som "hakar upp sig" känner väl att det är en dealbreaker, eller har andra skäl. De som inte gillar MUI men skiter i vad Microsoft håller på att göra med PC'n eller vart de tar Windows långsiktigt klagar förmodligen inte alls, utan de installerar startisback/start8/classic shell och är nöjda sedan. Men för många är det en större fråga än så.

Och jag tror inte det kommer ändras. Det har gått ett år sedan release i morgon, och diskussionerna är i princip likadana som de var för ett år sedan, så om inte Microsoft vidtar åtgärder för att få med "En PC ska vara en PC"-folket så har de nog skapat sig ett nytt XP i Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Mestadels med vänster hand på tangentbordet och höger hand på mus, men skall man t.ex in på sweclockers tycker jag att det är smidigare och snabbare med att skriva sig dit från Modern UI, men det kanske bara är jag

Har bara en helskärmsapp (för att använda min Tellstick) sen är resten desktop appar.

Som sagt, Modern UI använder jag för att ta mig till platser i datorn snabbt å lätt genom att börja skriva dit jag vill.

Ok fair enough
Tycker ett klick på bokmärke är det enklaste men man ska vara tacksam för valfrihet.

Sen kan jag tillägga att jag använder tangentbordet så lite som möjligt.
http://imgur.com/a/8Napx#3

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem

La in 8.1 första dagen det kom ut och gissa om man fick böka för att få skiten att bete sig som 7, sedan är det ju kasst att uac måste vara på om man ska få köra något från modern... Annars är det ju snabbt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Använder knappt tangentbordet för att styra Windows7 i HTPC/spel/Allt-i-allo datorn (Annat gäller när det kommer till att skriva text). Har en datormus på soffbordet och en på TV-bänken. Med Windows 8.x är det visst meningen att man ska tangentbord utspridda i vardagsrummet för att styra Windows. Nej, jag använder inte XBMC, MCE och dylika program, spelar upp med VLC, SMPlayer, Spotify och Foobar2000 samt I-view.

Provade XBMC runt 2009 och var grymt imponerad! Så jäkla snyggt!

Avinstallerade det efter några månader. Jag använde det aldrig, tyckte att de stora klossarna på skärmen var oanvändbara. Det hade ett gränssnitt som var för stort för att titta på om man satt nära skärmen och det var löjligt otympligt att navigera med mus. VLC hade all funktionalitet och hade menyer som var anpassade efter min skärm och min mus.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Här är det svårt att inte dra massa liknelser igen, men bara för att det är fredag så anstränger jag mig och låter bli.

De som "hakar upp sig" känner väl att det är en dealbreaker, eller har andra skäl. De som inte gillar MUI men skiter i vad Microsoft håller på att göra med PC'n eller vart de tar Windows långsiktigt klagar förmodligen inte alls, utan de installerar startisback/start8/classic shell och är nöjda sedan. Men för många är det en större fråga än så.

Och jag tror inte det kommer ändras. Det har gått ett år sedan release i morgon, och diskussionerna är i princip likadana som de var för ett år sedan, så om inte Microsoft vidtar åtgärder för att få med "En PC ska vara en PC"-folket så har de nog skapat sig ett nytt XP i Windows 7.

jag håller med att det är det för endel personer men tycker fortfarande att för mycket fokus ligger just på det. Tycker också det är synd att MS inte riktigt verkar fatta att folk inte vill ha den, men vi får se vad som händer jag själv tycker den fungerar utmärkt men förstår inte riktigt varför de skulle ta bort startmenyn helt...Som många säger så borde det finnas just en startmeny kvar att välja på , det fanns ju en under betan!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag håller med att det är det för endel personer men tycker fortfarande att för mycket fokus ligger just på det. Tycker också det är synd att MS inte riktigt verkar fatta att folk inte vill ha den, men vi får se vad som händer jag själv tycker den fungerar utmärkt men förstår inte riktigt varför de skulle ta bort startmenyn helt...Som många säger så borde det finnas just en startmeny kvar att välja på , det fanns ju en under betan!

Dessutom vore det helt naturligt för Microsoft då de alltid tillåtit att användarna inaktiverar nya funktioner tidigare. Jag tycker det har varit en bra strategi då det inte kännts så farligt att det finns lite nymodigheter eftersom man har kunnat ta bort det.

Microsoft säger själva att de har telemetridata som visar att folk gör si och så... Men ärligt talat... hur många användare slog på "consumer improvement program"? Och särskillt då efter "phone home"-hysterin runt WPA.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak nu en sån här startmeny,startskärm. Detta är blizzards nya launcher fungerar riktigt smidigt för övrigt! skulle jag vilja ha en likadan fast för för Windows. Fan nu nu blev man riktigt sugen, finns den nån liknande? Vad tror ni om det?

Till vänster istället för spel så kan du välja kategori själv, så istället för

Starcraft
Diablo 3

Så vore det ballt om man kunde göra såhär.
Kontrollpanelen
Appar
Spel
Folders
Random

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dessutom vore det helt naturligt för Microsoft då de alltid tillåtit att användarna inaktiverar nya funktioner tidigare. Jag tycker det har varit en bra strategi då det inte kännts så farligt att det finns lite nymodigheter eftersom man har kunnat ta bort det.

Microsoft säger själva att de har telemetridata som visar att folk gör si och så... Men ärligt talat... hur många användare slog på "consumer improvement program"? Och särskillt då efter "phone home"-hysterin runt WPA.

Absolut, men det som jag tycker är oroväckande är att MS planerar att släppa en ny version av Windows VARJE ÅR...Varje gång jag har varit på föreläsning/seminarier på MS på senaste så pratar de om inplace upgrades bara istället för att just släppa service packs eller en helt ny version av windows...Tror det kommer bli riktigt svårt att hantera!

Jag menar folk sitter fortfarande på XP och de ska släppa ett nytt OS varje år? ok...Folk kommer inte hänga med och speciellt inte företagen.

Hoppas de kommer till insikt och ser på deras resultat att startmenyn faktiskt spelar större roll än vad de tror.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Absolut, men det som jag tycker är oroväckande är att MS planerar att släppa en ny version av Windows VARJE ÅR...Varje gång jag har varit på föreläsning/seminarier på MS på senaste så pratar de om inplace upgrades bara istället för att just släppa service packs eller en helt ny version av windows...Tror det kommer bli riktigt svårt att hantera!

Jag menar folk sitter fortfarande på XP och de ska släppa ett nytt OS varje år? ok...Folk kommer inte hänga med och speciellt inte företagen.

Hoppas de kommer till insikt och ser på deras resultat att startmenyn faktiskt spelar större roll än vad de tror.

Jag tror de får begrava det konceptet på sikt. Företagslicenser är där Microsoft drar in dollarmiljarderna, och det är alltid ett jävla liv hos alla företag när Microsoft släpper nytt, oavsett om det är bättre eller sämre produkter. En migreringscirkus kan företagen kanske stå ut med var 3-5:e år, men varje år? Glöm det.

Dessutom sänder Microsoft tydliga signaler att de inte riktigt själva vet vart de är på väg eller vad de vill, så de flesta avvaktar.

Jag tror till och med att vi kommer få se ett SP2 tll Windows 7 snart, då företagen lär kräva det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror de får begrava det konceptet på sikt. Företagslicenser är där Microsoft drar in dollarmiljarderna, och det är alltid ett jävla liv hos alla företag när Microsoft släpper nytt, oavsett om det är bättre eller sämre produkter. En migreringscirkus kan företagen kanske stå ut med var 3-5:e år, men varje år? Glöm det.

Dessutom sänder Microsoft tydliga signaler att de inte riktigt själva vet vart de är på väg eller vad de vill, så de flesta avvaktar.

Jag tror till och med att vi kommer få se ett SP2 tll Windows 7 snart, då företagen lär kräva det.

Nu är vi där igen. Hur får Microsoft sina pengar? Är det på samma som som för de datorer som säljs i butik? Eller skiljer sig inkomstkedjan för Microsofts del om datorerna hamnar hos företag? Det är fortfarande lite luddigt för mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kommer de nästa uppdateringarna att vara gratis för befintliga Windows 8.x användare? Om man måste köpa Windows 8.2 även om man har Windows 8.1 så betyder det egentligen att man måste betala ~900-1000 SEK per år? Det kan de glömma från mig i så fall.

Btw, är bakgrundsbilden klarare i Windows 8.1 än Windows 8 för någon annan? Jag störde mig väldigt mycket på att jag såg artefakter i min bakgrundsbild på ett ganska specifikt ställe i Windows 8, kan inte så något sådant nu i Windows 8.1. Jag tänkte att de kanske sänkte komprimeringen lite eller något sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nu är vi där igen. Hur får Microsoft sina pengar? Är det på samma som som för de datorer som säljs i butik? Eller skiljer sig inkomstkedjan för Microsofts del om datorerna hamnar hos företag? Det är fortfarande lite luddigt för mig.

Volymlicensavtal skulle jag tro. Och software assurace. Plus "Client access license", som är en rent juridiskt rätt att ansluta mot server/exchange/MSSQL, eller vad det kan vara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.