Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem

När man syncar en mapp mellan två synology servrar så måste man logga in på den med admin kontot. Måste man det? Det känns lite olustigt speciellt om man gör det över internet.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Vila i frid

Network Backup sker mha SSH och du surfar på NAS'en via HTTPS.

Permalänk

Är det någon som testat uppdatera till DSM 6.0 ännu?

Jag vet inte om det finns fler guider än denna - http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=22100

Är nyfiken på testa men måste skyffla över hela serverns innehåll till min stationära burk då och det orkar jag inte just nu.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

@marmeladov: jag har uppdaterat via guiden du länkade till, inga problem alls

Visa signatur

31337

Permalänk

@freddan83: Goda nyheter. Det hela förflöt utan några större mankemang? Har inte detaljläst instruktionerna ännu utan bara skummat igenom dem och såg att det var en rätt lång tråd.

Kör du virtualiserat?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

@marmeladov: Nej, kör baremetall på en N54l.. Inga problem alls..

Visa signatur

31337

Permalänk

@freddan83: Tack, kör virtualiserat men det borde gå fint ändå.
Blir till att testa då jag lyckats skramla ihop lite tid.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

@freddan83: Tack, kör virtualiserat men det borde gå fint ändå.
Blir till att testa då jag lyckats skramla ihop lite tid.

Skriv gärna en rad när du provat..

Permalänk
Skrivet av miniGranis:

Skriv gärna en rad när du provat..

Absolut. Jag hojtar till.

Hade tänkt börja skyffla över all data från servern till annan lagring under kvällen, så inom närmsta dagarna kanske om allt vill sig väl.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Kör fyra VMar av DSM 6 update 7 på ESXi 5.5. Fungerar kanon.

Något som INTE fungerar kanon i DSM 6 är iSCSI. Är ni i tankar att uppgradera från 5.x till 6.x och använder er av iSCSI så vänta..... länge..... med att uppdatera.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ni som använder detta, fungerar downloadstation appen i mobilen att lägga till torrents osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Skrivet av ddog:

Ni som använder detta, fungerar downloadstation appen i mobilen att lägga till torrents osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut - inga problem kör det "dagligen" på DSM 5.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniGranis:

Absolut - inga problem kör det "dagligen" på DSM 5.1

Tack, ska sättta ihop en dator i helgen som ska ersätta mig ds412 då den börjar bli otroligt seg, lår återkomma med mer frågor senare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mr_Lazy:

Något som INTE fungerar kanon i DSM 6 är iSCSI. Är ni i tankar att uppgradera från 5.x till 6.x och använder er av iSCSI så vänta..... länge..... med att uppdatera.

Ditto. Men även iSCSI i DSM 5 bör undvikas om det går. NFS är ett bättre val om prestanda är viktigt.

Permalänk
Medlem

Drog igång en DSM 6 på ett gammalt AMD E350, funkar riktigt bra.

Kan man köra synoboot från något annat än en USB-sticka om man kör direkt på hårdvaran?

Permalänk

Håller med om att det är det smidigaste och bästa NAS systemet jag någonsin kört. Testade också att köra det i ESXI men tyvärr så fick jag inte igång deras ddns tjänst? Någon som haft liknande problem?

Permalänk
Medlem

Vilka är fördelarna med att köra DSM istället för en lösning som nextcloud eller freenas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ditto. Men även iSCSI i DSM 5 bör undvikas om det går. NFS är ett bättre val om prestanda är viktigt.

Nja jag tycker att den har varit stabil i v5 men visst kanske inte den snabbaste. Fungerar VAAI på NFS?

Skrivet av silfverzor:

Håller med om att det är det smidigaste och bästa NAS systemet jag någonsin kört. Testade också att köra det i ESXI men tyvärr så fick jag inte igång deras ddns tjänst? Någon som haft liknande problem?

Kolla så att du har ett vettigt serienummer ddns är lite kinkig gällande det.

Skrivet av Gruarn:

Vilka är fördelarna med att köra DSM istället för en lösning som nextcloud eller freenas?

Administrationen är väldigt enkel. Det finns mycket paket både från Synology själva och 3:e-part som är bra.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:

Har du någon länk till vart man hämtar hem Dsm 6 som vm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av richead:

@Mr_Lazy:

Har du någon länk till vart man hämtar hem Dsm 6 som vm?

Själva DSM 6 laddar man ner från synology:
https://usdl.synology.com/download/DSM/release/6.0.2/8451/DSM...

Synoboot laddar du ner här:
https://mega.nz/#F!18kB1BTB!1ft3N5Hnrcnqsneu0aQUkA!k5NxiIjI

Zip-filen innehåller följande filer:
ds3615.ovf
ds3615.vmx
synoboot.img
synoboot.vmdk

All information kring synoboot hittar du här:
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=20216

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Själva DSM 6 laddar man ner från synology:
https://usdl.synology.com/download/DSM/release/6.0.2/8451/DSM...

Synoboot laddar du ner här:
https://mega.nz/#F!18kB1BTB!1ft3N5Hnrcnqsneu0aQUkA!k5NxiIjI

Zip-filen innehåller följande filer:
ds3615.ovf
ds3615.vmx
synoboot.img
synoboot.vmdk

All information kring synoboot hittar du här:
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=20216

Jösses vilken snabbhet, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av richead:

Jösses vilken snabbhet, tackar!

Ingen orsak.

För att generera accepterade SN & MAC finns en bra generator på:
http://quickconnector.orgfree.com/index.php

Är bara ett krav om du vill använda synology's quickconnect och DDNS.

Permalänk
Medlem

Detta ska vi allt testa!

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Ingen orsak.

För att generera accepterade SN & MAC finns en bra generator på:
http://quickconnector.orgfree.com/index.php

Är bara ett krav om du vill använda synology's quickconnect och DDNS.

Annars är det bara att hitta på ett eget. Kör du flera installationer så är det viktigt att det är olika srnr (och självklart MAC-adresser). Synologys CMS blir den förvirrad om du har samma snr

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av miniGranis:

Skriv gärna en rad när du provat..

Jag fegade ur och konverterade till baremetal på min n54l.
Har i princip kopplat ur alla virtuella mojänger jag tidigare körde och det kändes skönt att köra en helt ny ren installation baremetal, så kommer jag åt SMART-info, kan köra power-scritpet och lite annat som jag inte fått att fungera virtualiserat.

Kan iaf inflika med att det fungerar klockrent med dsm 6, nu även med ett "korrekt" serienummer och mac-adress enligt länken ovan.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Jag fegade ur och konverterade till baremetal på min n54l.
Har i princip kopplat ur alla virtuella mojänger jag tidigare körde och det kändes skönt att köra en helt ny ren installation baremetal, så kommer jag åt SMART-info, kan köra power-scritpet och lite annat som jag inte fått att fungera virtualiserat.

Kan iaf inflika med att det fungerar klockrent med dsm 6, nu även med ett "korrekt" serienummer och mac-adress enligt länken ovan.

Jag fick tag i en HP N54L att ha som lab server så den kör nu 6.0 update 9 (var väl den senaste) med ESXI 6.0 update 2 i botten. Jag konverterade direkt från 5.1 som är versionen på min "produktions" maskin (som kör ESXI 5.5). Har inte lastat 6.0 eller pillat så mycket men den verkar rulla på bra.

Permalänk
Skrivet av miniGranis:

Jag fick tag i en HP N54L att ha som lab server så den kör nu 6.0 update 9 (var väl den senaste) med ESXI 6.0 update 2 i botten. Jag konverterade direkt från 5.1 som är versionen på min "produktions" maskin (som kör ESXI 5.5). Har inte lastat 6.0 eller pillat så mycket men den verkar rulla på bra.

Ah, smidigt!
Det går utan problem att köra 6.0 update 9 alltså? Jag kör själv 8 nu för jag läste någonstans på xpenology-forumet (troligen i guiden jag länkade till ovan) att man i nuläget skulle hålla sig lite undan update 9, har därför inte uppdaterat. Men jag minns inte när det skrevs, och det kan ju vara gammal info.

Har återställt all data tillbaka på servern nu och den har matat på i full hastighet som tidigare, inga problem ännu alls. Dessutom skönt att ha ett fungerande serienummer nu så slipper man mecka med diverse gratis-DNSer.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

@marmeladov: har uppdaterat till update 9 på två "nasar" som baremetal utan problem iaf.

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Ah, smidigt!
Det går utan problem att köra 6.0 update 9 alltså? Jag kör själv 8 nu för jag läste någonstans på xpenology-forumet (troligen i guiden jag länkade till ovan) att man i nuläget skulle hålla sig lite undan update 9, har därför inte uppdaterat. Men jag minns inte när det skrevs, och det kan ju vara gammal info.

Har återställt all data tillbaka på servern nu och den har matat på i full hastighet som tidigare, inga problem ännu alls. Dessutom skönt att ha ett fungerande serienummer nu så slipper man mecka med diverse gratis-DNSer.

Det verkar som att vissa får problem med att IP inte delas ut/begärs vid update 9. Inget jag märkte av iallafall, kör man ESXI kan man ju alltid byta det virtuella kortert till ett nytt - läste att någon hade gjort det och då funkade allt. Men prova på egen risk

Permalänk
Skrivet av miniGranis:

Det verkar som att vissa får problem med att IP inte delas ut/begärs vid update 9. Inget jag märkte av iallafall, kör man ESXI kan man ju alltid byta det virtuella kortert till ett nytt - läste att någon hade gjort det och då funkade allt. Men prova på egen risk

Tack för infon!
Jag tror jag tuffar på med min lastgamla update 8 då ett tag till

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM