Hjälp med att bygga en tyst dator :)!

Permalänk
Medlem

Hjälp med att bygga en tyst dator :)!

Hejsan,

När jag var ung och singel och levde själv så märkte jag aldrig av ljudet från datorn, men nu när jag har sambo och barn så har detta blivit ett problem!
Har datorn i vardagsrummet och den stör när man kollar på film. Ska köpa en NAS i framtiden för att lägga alla filmer osv på men jag skulle gärna vilja kunna
sitta och spela på den utan att sambon klagar på ljudnivån

Försökt läsa mig till lite själv innan jag startade denna tråden vad som behöver köpas in för att få den tyst.

Chassi: Fractal Design Define R4
Vattenkylning till CPU: ??? Har kollat på H60, H80 osv men det verkar vara en mixed bag med dessa.
Chassifläktar: ??? Hur många fläktar ska man ha? Vilken storlek/märke osv? Behöver inga flashiga fläktar då LAN dagarna är sedan länge över.
Vatten/luftkylning till grafikkort: ??? Grafikkortet tror jag är svårast att få tyst på, speciellt när min nästa uppgradering lär bli ett till 7970.

Mitt mål är inte en knäpptyst dator (kan lika gärna använda min HTPC då och spela harpan!) men gärna en dator som inte låter som en skördetröska.

Tack på förhand

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

CPU: jag har i5 2500k med stock kylare, låter knappt något
Jag har 1 chassifläkt, Bitfenix original, låter knappt något
HDD: WD blue 1Tb låter märkbart
SSD: silent but deadly. Knäpptyst.
GPU: jadu, där går jag bet, men även hydro låter. Under massiva BF3 sessioner när mitt kort kryper upp mot 75-80 grader låter det. Kolla SweC tester, redovisar dB.
PSU: tycker inte att mitt CORSAIR 600W låter märkbart.

Lycka till

Ps. Köp en surfplatta, visa henne Dreamfilm och skicka henne i säng = snel hest

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||: