Permalänk
Medlem

Installera om ny dator

Hej
Köpte just en ny asus vivobook s200 och tänkte slänge in en SSD disk i den, men det följde inte med något återställnings-minne, vilket jag hade hoppats på. (datorn har inte cd-spelare).
Nästa problem är att koden till win8 inte står på datorn heller, så vad gör man nu? Kan man på något sätt ta en avbildning av datorn till ett usb-minne och starta upp från det?
Jag har win8 på usb, men har som sagt inte koden, ska säkert vara någon OEM-variant.
Antar att det inte går att kopiera allting från ena disken till den andra

Permalänk

Windows 8-koden är inbakad i UEFI och läses in automatiskt under installationen

Källa: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-wi...

Citat:

. One of the improvements Microsoft is making to Activation 3.0 for newly built machines that come preloaded with Windows 8, you won’t have a COA (Certificate of Authenticity) sticker attached to the machine anymore. Instead, this will be embedded in the BIOS. This will avoid product keys from being compromised and OEMs will buy what they need.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem

Tack för svar, jag har testat med windows egna "skapa återställningsenhet", men den fungerar såklar inte på nya disken.
Testade installera win8 från en iso men den gick inte att aktivera.
Asus var vänliga nog att inte skicka med ett återställnings-minne.
Den gamla disken var en mekanisk 500gb, som hade en partition med återställning, den nya är 128gb ssd.
Går det på något sätt att kopiera över partitionen med återställningsfilerna till nya disken eller kommer det bli skit av det?

Edit: har laddat ner EaseUS Todo Backup Free 6.0, ska testa det imorgon, frågan är om det klonar partitioner och hur det blir när en disk är större

Permalänk
Medlem

Löste sig med hdclone