Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isleho:

Hej alla!

Jag har varit medlem i Sweclockers några år, men inte varit aktiv i forumen.
Nu känner jag dock att jag vill skriva lite eftersom jag blev lurad av "Matilda i Vimmerby". Swishade iväg pengar med löfte om att kortet skulle skickas senare under dagen, vilket det naturligtvis inte gjorde.

Hade också kontakt med "Tilda i Ystad", men vis av erfarenheten bad jag om blocketpaketet. Fick då svaret: "Jag har läst lite om blocketpaket och det tar några dagar innan pengarna kommer in. Min son tänkte nämligen köpa en el skateboard imorgonså vi hade föredragit swish eller om du har möjlighet att komma och hämta grejerna." (Exakt citat, inklusive stavfel)

I detta läget backade jag, vilket jag såklart är glad för nu! Men eftersom jag ganska snabbt fick misstankar om att det kanske var samma bedragare som den i Vimmerby, så ångrade jag mig efteråt att jag inte bad om numret för att se om det var samma.

Hur fick du veta att det var samma annonsör i Ystad som i Vimmerby?

Nåväl, jag polisanmälde naturligtvis detta och igår fick jag brev från dem om att förundersökningen läggs ner med motiveringen:

"[Den misstänkte] är åtalad, kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten. Samhällets eller enskildas intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse."

Jag har fortfarande inte fått tag på förundersökningsledaren för fråga vad detta betyder i sin helhet och vad det betyder för mig personligen.

Men kanske någon här vet?
Var det fler här som gick på samma nit?
Finns det något vi kan göra för att få tillbaka våra pengar?

Beklagar att du blev utsatt för bedrägeri.

Jag skrev med personen både annonsen från Vimmerbyoch Ystad och personen skrev samma telefonnummer i båda fallen.

Personen skrev exakt likadant till mig när det gäller blocketpaket och sonen också.

Jag googlade lite och här verkar det finnas bra info, kontakta ditt försäkringsbolag i första hand skulle jag säga.

https://lawline.se/answers/hur-kan-jag-fa-pengarna-tillbaka-v...

Hoppas det ordnar sig, så trist med sånt här.

Permalänk
Medlem

Har undvikit Blocket dom senaste åren som pesten. Verkar vara någon slags koncentration av miffon som vill köpa saker utan folk på den siten. Sålde bilen nyss, var så jävla värt och betala 35 papp för att en bilfirma skulle sköta allt...

Permalänk
Skrivet av Isleho:

Nåväl, jag polisanmälde naturligtvis detta och igår fick jag brev från dem om att förundersökningen läggs ner med motiveringen:

"[Den misstänkte] är åtalad, kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten. Samhällets eller enskildas intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse."

Jag har fortfarande inte fått tag på förundersökningsledaren för fråga vad detta betyder i sin helhet och vad det betyder för mig personligen.

Men kanske någon här vet?
Var det fler här som gick på samma nit?
Finns det något vi kan göra för att få tillbaka våra pengar?

Låter som att personen är åtalat för det samma eller liknande brott redan. Så det ändras bara en siffer i åtalet, t.ex från 5x til 6x av samma brott.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Isleho:

Hej alla!

Jag har varit medlem i Sweclockers några år, men inte varit aktiv i forumen.
Nu känner jag dock att jag vill skriva lite eftersom jag blev lurad av "Matilda i Vimmerby". Swishade iväg pengar med löfte om att kortet skulle skickas senare under dagen, vilket det naturligtvis inte gjorde.

Hade också kontakt med "Tilda i Ystad", men vis av erfarenheten bad jag om blocketpaketet. Fick då svaret: "Jag har läst lite om blocketpaket och det tar några dagar innan pengarna kommer in. Min son tänkte nämligen köpa en el skateboard imorgonså vi hade föredragit swish eller om du har möjlighet att komma och hämta grejerna." (Exakt citat, inklusive stavfel)

I detta läget backade jag, vilket jag såklart är glad för nu! Men eftersom jag ganska snabbt fick misstankar om att det kanske var samma bedragare som den i Vimmerby, så ångrade jag mig efteråt att jag inte bad om numret för att se om det var samma.

Hur fick du veta att det var samma annonsör i Ystad som i Vimmerby?

Nåväl, jag polisanmälde naturligtvis detta och igår fick jag brev från dem om att förundersökningen läggs ner med motiveringen:

"[Den misstänkte] är åtalad, kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten. Samhällets eller enskildas intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse."

Jag har fortfarande inte fått tag på förundersökningsledaren för fråga vad detta betyder i sin helhet och vad det betyder för mig personligen.

Men kanske någon här vet?
Var det fler här som gick på samma nit?
Finns det något vi kan göra för att få tillbaka våra pengar?

Om personen har tillgångar så är det Kronofogdemyndigheten som reglerar det.
https://www.kronofogden.se/Start.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Nu känns det kanske som det blev lite OT. Kanske bättre att ta denna diskussion i en egen tråd i konsumenträtt?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hahaha. Vem sätter ett RTX 2060 i en sån här skräpdator i övrigt? Definitionen av en sminkad gris!

Möjligtvis är den värd ca. 2000 kr för grafikkortet och 400-500 kr för resten. 6000 kr är så löjligt.

https://www.blocket.se/annons/skane/gaming_pc__i7_4770__rtx20...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Hahaha. Vem sätter ett RTX 2060 i en sån här skräpdator i övrigt? Definitionen av en sminkad gris!

Möjligtvis är den värd ca. 2000 kr för grafikkortet och 400-500 kr för resten. 6000 kr är så löjligt.

https://www.blocket.se/annons/skane/gaming_pc__i7_4770__rtx20...

Det är ju äkta Windows och ingen ful blocket kopia. Bara det måste ju vara värt massor när man säljer på just blocket😂

Permalänk

Ett 680 för över tre lakan. Som funnet!

fixade bilden
Permalänk
Medlem

Iphone 11 med speciellt Fortnite nedladdat. Detta gör mobilen väldigt exklusiv och dyr..

https://www.blocket.se/annons/skane/iphone_11_64_gb__rod__med...

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Skrivet av Jooffee:

Iphone 11 med speciellt Fortnite nedladdat. Detta gör mobilen väldigt exklusiv och dyr..

https://www.blocket.se/annons/skane/iphone_11_64_gb__rod__med...

Nä men vad i he*ve*e? Ha ha ha

Jag finner inga ord.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooffee:

Iphone 11 med speciellt Fortnite nedladdat. Detta gör mobilen väldigt exklusiv och dyr..

https://www.blocket.se/annons/skane/iphone_11_64_gb__rod__med...

Samma sak när det där Flappy Bird eller vad det hette plockades bort.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jooffee:

Iphone 11 med speciellt Fortnite nedladdat. Detta gör mobilen väldigt exklusiv och dyr..

https://www.blocket.se/annons/skane/iphone_11_64_gb__rod__med...

😂😂😂 Alltid ska det finnas någon eljest som tror att telefonen blir ovärdelig när man har ett spel installerat som inte går att fixa hem från app store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Hahaha. Vem sätter ett RTX 2060 i en sån här skräpdator i övrigt? Definitionen av en sminkad gris!

Möjligtvis är den värd ca. 2000 kr för grafikkortet och 400-500 kr för resten. 6000 kr är så löjligt.

https://www.blocket.se/annons/skane/gaming_pc__i7_4770__rtx20...

Tjena, om du ordnar fram liknande för 2000kr+ "400-500kr" så köper jag den av dig. Vad tror du frakten blir?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Tjena, om du ordnar fram liknande för 2000kr+ "400-500kr" så köper jag den av dig. Vad tror du frakten blir?

Så pass gamla elektronikprodukter värderar jag lågt. Jag hade inte ens köpt det (flera generationer gammalt) även med garanti. Att lägga mer än ett par hundra kr på 7-10 år gamla datorkomponenter som konsument är dumsnålt. Att ge 6000 kr som annonsören vill ha vore totalt ofattbart. Jag vet många köpare inte resonerar så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Så pass gamla elektronikprodukter värderar jag lågt. Jag hade inte ens köpt det (flera generationer gammalt) även med garanti. Att lägga mer än ett par hundra kr på 7-10 år gamla datorkomponenter som konsument är dumsnålt. Att ge 6000 kr som annonsören vill ha vore totalt ofattbart. Jag vet många köpare inte resonerar så.

Du har ju noll koll på vad värdet är, värdet är ju vad man kan få för grejorna vid försäljning. Att du har en extremt skev uppfattning för det verkliga värdet är ju uppenbart likaså den som vill ta 6000kr för grejorna, ni är lika illa kålsupare bara i olika extreme riktningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Du har ju noll koll på vad värdet är, värdet är ju vad man kan få för grejorna vid försäljning. Att du har en extremt skev uppfattning för det verkliga värdet är ju uppenbart likaså den som vill ta 6000kr för grejorna, ni är lika illa kålsupare bara i olika extreme riktningar.

Marknadsvärdet kan lika gärna vara en krona med samma logik.

Om folk vill betala 6000 kr eller ens 2500-3000 kr för en 7-10 år gammal dator med ett nytt grafikkort där det högst sannolikt inte heller kommer med garanti så är man dumsnål. Köp en konsol, bärbar dator eller något annat i så fall. Trots din aggressivitet och självsäkerhet har du inte lyckats argumentera om något annat, i synnerhet inte heller vad du själv värderar datorn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Hahaha. Vem sätter ett RTX 2060 i en sån här skräpdator i övrigt? Definitionen av en sminkad gris!

Möjligtvis är den värd ca. 2000 kr för grafikkortet och 400-500 kr för resten. 6000 kr är så löjligt.

https://www.blocket.se/annons/skane/gaming_pc__i7_4770__rtx20...

Bara 4770 går ju för mer än 500kr... 16GB ddr3 går också för +400kr. Annonsen är helt fel ute, men det är du med.

Den är nog värd +3500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Bara 4770 går ju för mer än 500kr... 16GB ddr3 går också för +400kr. Annonsen är helt fel ute, men det är du med.

Den är nog värd +3500kr.

Helt fel ute för att du vill ge den 3500+ istället för de 2400-2500 jag ger för dennes påstådda 6000 kr-dator? Du och andra köpare värdesätter inte garanti lika högt. Jag räknar den datorn som skrot bortsett från RTX 2060:n som utan garanti inte är värt ens de 2000 kr enskilt som jag först ville ge. Mina 2400-2500 var inget fast pris, det var mer ett riktmärke. Det är lite som en försäkring. Jag betalar gärna lite mer och får garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Mina 2400-2500 var inget fast pris, det var mer ett riktmärke. Det är lite som en försäkring. Jag betalar gärna lite mer och får garanti.

Tänk om folk skulle sluta utgå från sig själva när de skall bedöma marknadspris...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Bara 4770 går ju för mer än 500kr... 16GB ddr3 går också för +400kr. Annonsen är helt fel ute, men det är du med.

Den är nog värd +3500kr.

Om jag lite aggressivt och självsäkert killgissar så får man säkert 4000-4500kr för den. Sen att den bara är värd 2400-2500kr för en del bara för att dom aldrig skulle betala mer för gamla grejor, det påverkar ju inte summan som man får grejen såld för. Jag personligen skulle aldrig betala 4500kr för den men jag är helt övertygad att man kan bli av med den hyfsat lätt för den summan, worst case 4000kr. Kollade Tradera och man verkar få betala >2500kr bara för ett rtx 2060 just nu.

Killen kanske får den såld för 6000kr, antar att värdet egentligen var 6000kr för den då eftersom någon var villig att betala det. Värderingen var dock lägre, 2400-2500kr för en del, 3500kr för en del, 4000-4500kr för en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Tänk om folk skulle sluta utgå från sig själva när de skall bedöma marknadspris...

Det är lite av varje jag gör i mitt inlägg. Marknadspris kan vara allt ifrån noll kr till miljarder och mer om man vill dra det till sin spets. Jag står fast vid att datorn är rejält övervärderad. Vissa hade gett mer, vissa hade räknat den som utgången bortsett från grafikkortet, och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det är lite av varje jag gör i mitt inlägg. Marknadspris kan vara allt ifrån noll kr till miljarder och mer om man vill dra det till sin spets. Jag står fast vid att datorn är rejält övervärderad. Vissa hade gett mer, vissa hade räknat den som utgången bortsett från grafikkortet, och så vidare.

Fast värdet är ju vad folk faktiskt är beredda att köpa den för. Att 99,9% av jordens befolkning inte skulle köpa den alls gör ju inte att värdet blir noll.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Om jag lite aggressivt och självsäkert killgissar så får man säkert 4000-4500kr för den. Sen att den bara är värd 2400-2500kr för en del bara för att dom aldrig skulle betala mer för gamla grejor, det påverkar ju inte summan som man får grejen såld för. Jag personligen skulle aldrig betala 4500kr för den men jag är helt övertygad att man kan bli av med den hyfsat lätt för den summan, worst case 4000kr. Kollade Tradera och man verkar få betala >2500kr bara för ett rtx 2060 just nu.

Killen kanske får den såld för 6000kr, antar att värdet egentligen var 6000kr för den då eftersom någon var villig att betala det. Värderingen var dock lägre, 2400-2500kr för en del, 3500kr för en del, 4000-4500kr för en del.

Okej. Det kan jag förstå.

Får jag 2500 kr eller mer för mitt ASUS ROG Strix 2060 blir jag riktigt glad. Just nu funderar jag på att ge bort den till ett syskonbarn istället för att "bara" få typ 2000 kr. Jag värderar den högre än vad andra gör som värderar den till typ 2000 kr samtidigt som jag förstår köparna. Som köpare hade jag hellre köpt t.ex. ett 5700 XT för 3000 kr, helt nytt och med ett spel på köpet. Som säljare hade jag jublat om jag får 2400-2500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Fast värdet är ju vad folk faktiskt är beredda att köpa den för. Att 99,9% av jordens befolkning inte skulle köpa den alls gör ju inte att värdet blir noll.

Ja, så med andra ord kan den vara värd t.ex. 8000 kr också om rätt köpare kommer. Då är man dum som köpare, vilket är fallet en hel del skulle jag säga.

Permalänk
Skrivet av anon14781:

😂😂😂 Alltid ska det finnas någon eljest som tror att telefonen blir ovärdelig när man har ett spel installerat som inte går att fixa hem från app store.

får man sälja sitt appleid?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Oh my lord... Typ vad man fick i jultidningarna för 15 år sedan

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Hahaha. Vem sätter ett RTX 2060 i en sån här skräpdator i övrigt? Definitionen av en sminkad gris!

Möjligtvis är den värd ca. 2000 kr för grafikkortet och 400-500 kr för resten. 6000 kr är så löjligt.

https://www.blocket.se/annons/skane/gaming_pc__i7_4770__rtx20...

Folk betalar rätt mkt bara för en 4e gen i7a..
Priser på sålda 4790k
iofs, 4770 (non K) i annonsen så inte lika värd.

Permalänk
Inaktiv

Semi off-topic men måste skriva av mig. Såg denna på Tradera. En ovanlig svensk Zelda a Link to the past guide i fantastiskt skick men som någon jävel har "testat" bläckpennan på framsidan. Det bara kokar inombords.

Lite oskyldigt, bara få igång pennan.... aaaaahhhhhh my eyes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Hahaha. Vem sätter ett RTX 2060 i en sån här skräpdator i övrigt? Definitionen av en sminkad gris!

Möjligtvis är den värd ca. 2000 kr för grafikkortet och 400-500 kr för resten. 6000 kr är så löjligt.

https://www.blocket.se/annons/skane/gaming_pc__i7_4770__rtx20...

Det där är en rätt bra balanserad burk som det inte är något fel på alls, de flesta casual gamers skulle vara jättenöjda med den datorn. Stoppar man den där datorn i ett nytt chassi så går den för 6000:- alla dagar i veckan på Blocket och jag tycker inte ens att det är ett absurt pris, även om runt 5000:- kanske vore mer rimligt.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.