Permalänk

FX-8320 + hd6870, psu-behov?

Står i valet och kvalet att uppgradera min psu för att driva en ny 8320 och ett beg hd6870. Har idag ett corsair cx400 (+80). Sparsamt kört i 3 år, max 500 timmar. Jag har gjort en kalkyl på extreme ( http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp ) och enligt den ska det funka. Övriga systemet är en DVD, en SSd, en 120mm chassifläkt, en sats lagringsdisk.

Permalänk
Medlem

precis att de räcker typ, hade ju inte varit fel att skaffa ett nytt agg ca550-650 w beroende på om du vill överklocka köra dubbla gpuer i framtiden.

Permalänk

I sweclockers test av HD 6870 så använde de detta systemet (den processorn slukar mycket mer ström än FX-8320)

De drog med det systemet som max 322w och det är mätt från väggen. Om man då räknar bort att nätagget de använde har runt 83% effektivitet på den effekten så hamnar vi någonstans på 267,5w. Alltså skall ditt agg klara av att driva den maskinen utan problem

Permalänk
Skrivet av Qwal:

precis att de räcker typ, hade ju inte varit fel att skaffa ett nytt agg ca550-650 w beroende på om du vill överklocka köra dubbla gpuer i framtiden.

Klockning är inte aktuellt i dagsläget. Likaså dubbla gpu. Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har 600W och kör en 8350@ 4,5Ghz och två 6870 i CF och det går utmärkt att klocka korten på det.
Så 400W i stock borde fungera utmärkt tycker jag.
Btw så har jag ett till om du vill ha;)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Skrivet av DanneLiu:

Jag har 600W och kör en 8350@ 4,5Ghz och två 6870 i CF och det går utmärkt att klocka korten på det.
Så 400W i stock borde fungera utmärkt tycker jag.
Btw så har jag ett till om du vill ha;)

Det är en kostnadsfråga. Får man mängdrabatt? Hittade förövrigt ett z77-mobo till fyndpris så jag tog en 3570k processor på cdon istället. Det blev bara ett par hundra dyrare med förhoppningsvis ingen risk att nätagget havererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

Det är en kostnadsfråga. Får man mängdrabatt? Hittade förövrigt ett z77-mobo till fyndpris så jag tog en 3570k processor på cdon istället. Det blev bara ett par hundra dyrare med förhoppningsvis ingen risk att nätagget havererar.

Hehe tycker du fick det till ett bra pris:)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Telecaster:

Det är en kostnadsfråga. Får man mängdrabatt? Hittade förövrigt ett z77-mobo till fyndpris så jag tog en 3570k processor på cdon istället. Det blev bara ett par hundra dyrare med förhoppningsvis ingen risk att nätagget havererar.

Läste du mitt inlägg? Länkade iaf till Swecs tester som visar att du klarar dig gott och väl på 400w.

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Läste du mitt inlägg? Länkade iaf till Swecs tester som visar att du klarar dig gott och väl på 400w.

Ja jag läste det. Tack för din insats ;). På pappret drar ju en 3570k betydligt mindre än en 8320 så jag känner mig lugn nu.

Skickades från m.sweclockers.com