Dragon Age 3: Inquisition

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Har de skrivit ut de där?

Får väldigt starka minnen från Oblivion när man i 40 timmar fick springa runt o stänga Oblivion gates.. lite samma sak med rifts. Sjukt enformigt.

http://blog.bioware.com/2014/12/08/upcoming-patches-and-featu...

Jag kommer inte att spela nu mer, kommer lira om the witcher 2 istället med HD mods, jag väntar på alla dessa "pc" interface patchar med glädje!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Som jag förstått kommer patch 2 idag för PC-användare, lite senare för Xbox One-användare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Har de skrivit ut de där?

Patchnotes: http://forum.bioware.com/topic/532511-dragon-age-inquisition-...

Två punkter ser lovande ut:

Citat:

Gameplay – Conversations, quests, plot states, combat, UI, camera, controls, follower/enemy AI and path finding, exploits, radar, and search.

PC – Numerous control & UI fixes, fixes to some hitching, improved Mantle performance, graphical glitches.

Citat:

Keyboard & Mouse controls – Patch 2 includes the first range of fixes towards addressing the feedback we’ve received on the PC controls; it cleans things up so you’ll see fewer problems with the current layout. This gives us a more stable base upon which to work. After Patch 2 goes out, our next priority is to improve the PC mouse/keyboard controls further. We’re investigating how to expand on PC usability and functionality to address specific requests from the community. Keep an eye on this thread by Mark Darrah for more updates.

Men det är väl ändå självaste fan att inte speltillverkarna kan släppa ett någorlunda färdigt spel vid release. Tänker framförallt också på Assassins Creed Unity, men så klart även detta spel, där man dissade ett bra upplägg från första spelet som man ju visste fungerade.

Nästan som man längtar tillbaka till tiden innan supersnabba fiberlinor - där spelutvecklarna inte i efterhand kunde lansera patchar på flera GB - utan var tvungna att ha en (någorlunda) färdig produkt som bara behövde finslipas.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Patchnotes: http://forum.bioware.com/topic/532511-dragon-age-inquisition-...

Två punkter ser lovande ut:

Men det är väl ändå självaste fan att inte speltillverkarna kan släppa ett någorlunda färdigt spel vid release. Tänker framförallt också på Assassins Creed Unity, men så klart även detta spel, där man dissade ett bra upplägg från första spelet som man ju visste fungerade.

Nästan som man längtar tillbaka till tiden innan supersnabba fiberlinor - där spelutvecklarna inte i efterhand kunde lansera patchar på flera GB - utan var tvungna att ha en (någorlunda) färdig produkt som bara behövde finslipas.

håller med ! tyvär hade inte systemet de använde i DA1 funkat alls på konsol antagligen? "för kompliserat" varför annars dummar man ner hela fightingsystemet...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

håller med ! tyvär hade inte systemet de använde i DA1 funkat alls på konsol antagligen? "för kompliserat" varför annars dummar man ner hela fightingsystemet...

DA: O släpptes till konsol med, UIt var lite annorlunda är allt jag minns. PC-versionen var bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

<Lite, väldigt små spoilers nedan, be warned>

Hmmm....tja.... Nån mer än jag som tycker att storyn och karaktärerna är lite... svaga? Visst är det så att spelet lider oerhört av den otroligt dåliga storyn i DA2 (jag menar nåt obskyrt "inbördeskrig" mellan mages och templars var ju bara en enda axelryckning egentligen, speciellt efter man stoppat en Blight-invasion i Origins, nånting som kändes lite mer i magen).

En analys är ju att ens karaktär är så oerhört jag-svag, mer att man reagerar på alla andra än att agera själv: här varsegod är en stad och en organisation att bossa över, en massa karaktärer som är del av ens grupp som jag kanske inte ville och ett konstigt, inte så spännande quest som bara är lite meeh <rycker på axlarna>.

Det är som att det enda jag gör är att tänka på hur bra Mass Effect var (och är), hur mycket mer ens allierade karaktärer betydde, hur mycket Shep involverade sig i storyn som en spegling av spelarens engagemang och hur perfekt de spelen blandade de små questen i ett gigantiskt, superviktigt huvudquest. Visst, det var inte perfekt och höll en ganska hårt i handen men vilken handhållning det var :).

Egentligen kan man nog säga att det största designmisstaget i hela serien är att man inte fick fortsätta sin originalkaraktär från Origins, karaktärerna är mer utbytbara och mindre engagerande.

DA:I är hittills så... meeh. Hoppas jag blir mer involverad i storyn längre fram men väntar mig inte en "Darth Revan" twist direkt :/ .

Och varför i alla helveten kan man inte få ha separata handskar och booties och belts istället för mini-variationer på färdiga armor-sets?? Och hästmekaniken är ju bara störd.

<Rant over >

Har precis köpt spelet (mot bättre vetande) och jag håller med dig nästan i allt. Nu vet jag inte hur långt du kommit, men jag tycker storyn blir bättre ju längre man kommer.

Hästen är bra att ha om någon karaktär fastnar. Hoppa upp på hästen med lämplig gubbe och resten av partyt försvinner för att spawna på bättre plats när man hoppar av hästen. Det är bara vid såna tillfällen jag använder hästen

Open World ger jag inte mycket för. Följer man inte vissa stigar så blockeras vägen och man får springa tillbaka en halvmil för att komma på rätt spår. Det ser ju stort och öppet ut vid en första anblick, men man är lika låst som i tvåan. Tråkigt.

Man kan verkligen få tiden att gå, har hänt att man spelat i timmar utan att ha gjort något vettigt öht.
Gillar inte många av uppdragen som verkar vara tagna direkt från något sunkigt mmo.

Mycket klagande nu men jag gillar spelet trots allt. Tycker man kunde väntat med release då det verkar vara halvfärdigt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

DA: O släpptes till konsol med, UIt var lite annorlunda är allt jag minns. PC-versionen var bättre.

Edit; Lite jävla fel jag hade såg jag efter en googling, hade ingen aning om att DAO fanns till konsoll också. Sjukt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Hjälpsam

Patch skall tydligen släppas i dag!
http://www.pcgamer.com/dragon-age-inquisition-gets-its-second...

Mer om patchen.
http://blog.bioware.com/2014/12/08/upcoming-patches-and-featu...
Nu kanske jag kan börja spela igen.

edit
Förbättrat men inte omgjort UI.

Citat:

Keyboard & Mouse controls – Patch 2 includes the first range of fixes towards addressing the feedback we’ve received on the PC controls; it cleans things up so you’ll see fewer problems with the current layout. This gives us a more stable base upon which to work. After Patch 2 goes out, our next priority is to improve the PC mouse/keyboard controls further.

Det är nog bättre att ta det stegvis, men jag hoppas att steget inte är för litet, gillar inte orden "current layout".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det ser ju stort och öppet ut vid en första anblick, men man är lika låst som i tvåan. Tråkigt.

Tvåan är ett korridor-RPG, att DAI skulle vara lika "låst" på kartor är en grov överdrift. Visst finns det många scenarion som är mycket styrda men de mixas med stora kartor där man kan gå åt vilket håll man vill. Inte heller första spelet var lika öppet.

Jag skulle inte kalla det "Open World" dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tvåan är ett korridor-RPG, att DAI skulle vara lika "låst" på kartor är en grov överdrift. Visst finns det många scenarion som är mycket styrda men de mixas med stora kartor där man kan gå åt vilket håll man vill. Inte heller första spelet var lika öppet.

Jag skulle inte kalla det "Open World" dock.

Sant, fel beskrivning av mig.
Det jag hänger upp mig på är att om man går åt vilket håll man vill så kommer man fel och måste ofta springa tillbaka till en viss punk för att hamna i "rätt spår". Det har väl sin charm med dolda vägar men det känns som det är något som återkommer i varenda uppdrag och område.

Nu har jag som sagt nyss köpt spelet och har inte kommit så långt, så jag hoppas det blir bättre på den fronten.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Patch notes
http://blog.bioware.com/2014/12/09/dragon-age-inquisition-pat...

Dragon Age: Inquisition – Patch 2 Notes

For patch notes in other languages, click here

From Pat LaBine, producer for Dragon Age: Inquisition

We have a patch for PC coming out today to address some of the issues players have been having. Here’s a list of the upcoming changes:

Release date: December 9, 2014

Singleplayer

Fixed case where game would incorrectly think the player has more than one race/class/gender
Fixed case where users who changed their voice off of default, would have their voice set back to default when interacting with Hawke’s chargen settings.
Increased duration that search highlights things, and added highlighted items to radar while they are highlighted.
Fixed several conversation lines which would take a very long time to advance to the next line unless they were manually skipped.
Fixed case where followers could float above the ground after extended periods of play
[PC] Fixed some hitching in conversations.
[PC] Pressing the interact key (default “F”) will take everything from containers.
[PC] Hair should be less shiny on lower quality settings.
[PC] Improved push-to-talk functionality when using keyboard and mouse
[PC] Added ability to rotate character models with the mouse in UI’s that show character models
[PC] Added an option to enable / disable tactical camera on mouse wheel scroll out.
[PC] Hiding the HUD on the PC will now hide all UI elements
[PC] Fixed being able to drag abilities from a tree that was not selected onto the quickbar
[PC] Fixed being able to toggle UI state for the tactical camera on the quickbar when the tactical camera is unusable
[PC] Fixed case where clicking quickbar elements in Eyefinity would trigger attacks
[PC] fixed case where extra mouse-up events were triggering in UIs
[PC] Fixed issue where mouse-up events were missed when dragging off of UI elements and then releasing the mouse button
[PC] Fixed loading Icon not animating while Mantle creates shaders during load screens.
[PC] Fixed mouse cursor flashing while targeting AOEs
[PC] Fixed situation that could result in a hang on the start menu.
[PC] Fixed situation where war table could become non-interactive until users right clicked on it.
[PC] Fixed situation which could cause mouse-look to snap to a facing rather than turning smoothly
[PC] Holding right click and pressing the camera turn buttons in tactical camera will cause the cursor to strafe in the same manner the camera behaves outside tactical camera
[PC] Made some changes that should improve Mantle performance
[PC] quickbar indicator for pause state should no longer remain highlighted when game is not paused
[PS3] Increased number of save slots to 30
[PS4] Improved conversation performance during fast install
[PS4] Increased number of save slots to 50
[360] Fixed case where movies sometimes decoded incorrectly
[360] Fixed Crash when selecting storage device when select storage device warning is present
[360] Fixed the online connection error being displayed twice when attempting to login to Origin with no Xbox live connection.
Assorted stability improvements
Fixed crash that could occur after some conversations
Certain boss creatures are now immune to Disruption Field
Creatures in rag doll will now pause when the game is paused
Fix to Spirit Blade so it longer triggers combos
Fixed a couple focus abilities to be weapon agnostic
Fixed a few DA Keep world state import reactivity checks.
Fixed a few situations that could result in there being no conversation selection indicator during conversations
Fixed an issue caused by changing characters at the same as targeting an AOE ability
Fixed Audio cutting out when using AOE abilities while radial menu is open.
Fixed being unable to finish quest “Safe Keeping” if the user places key fragments in the forger, then leaves the zone without getting the finished key.
Fixed camera shaking when making small camera adjustments during character creation
Fixed case where blizzard would pause the game when it turns off
Fixed case where controller rumble would get permanently disabled
Fixed case where Imshael could end up in a location where players could not fight him.
Fixed case where interaction text would not update in tactical camera
Fixed case where mana or stamina was incorrectly displayed on mounted character’s portraits
Fixed case where users could get stuck loading a save in a certain dragon combat area
Fixed case where users could get stuck on an infinite “Connecting to Dragon Age Servers”
Fixed Crippling Blows to have a 15% damage bonus instead of .15%
Fixed Cullen’s hair having some strange shadows during cinematics
Fixed exploit that would allow bypassing ability cool-downs in certain circumstances
Fixed exploit that would allow users to take no damage.
Fixed issue where orders to interact with trebuchets made in tactical mode were un-interruptable.
Fixed issue where user loses control of the party if he enters tactical camera at the same time as a cinematic triggers
Fixed issue which could cause potion counts to be reset due to party member changes.
Fixed issue which could result in an infinite “Connecting to Dragon Age Servers” on the main menu.
Fixed issue which could result in the Radial menu not staying open
Fixed issue which could result in the screen re-sizing UI to stop working until exiting and re-entering the screen re-sizing UI.
Fixed scripted autosave in the western approach which was made which if loaded could result in certain NPCs to not show up until after leaving the area and coming back.
Fixed situation where followers could get stuck while pathfinding to the player.
Fixed some of the collectible books being non-interactive in Skyhold
Fixed slot types on several crafted items
Fixed some item names getting cut off in stores
Fixed weapon type on several crafted weapon parts.
Ground rings scale on Dragons in Tactical Camera
Radar will be shown during radar tutorial, even if the UI is set to be hidden
Radar will show way points immediately after coming out of UIs, no longer requires player to move first.
Target lock is cleared when entering tactical mode.
Unified sort order for stat listings during item modification

Multiplayer

Fixed issue which could result in negative XP being granted in some multiplayer matches
Fixed crash that could occur while switching characters in some multiplayer menus
Cursed chests in multiplayer no longer look different from un-cursed ones
Fixed some missing information on end of match screens when servers are slow in Multiplayer.
Fixed Players losing their ability to target when dying while recovering object in multiplayer
Fixed situation where host migration after end of match would fail to show end of match details for the remaining players
Fixed issue with players being interrupted while interacting with objects in Multiplayer
Fixed issue where host can be returned to an empty lobby after quitting out of a match while in the operation failed state
Improved appearance of ledge drop-downs in multiplayer.
Fixed case which could cause keys to not drop in Multiplayer
Fixed case in Multiplayer where players could attempt to use abilities while dead.

This entry was posted in BioWare, Dragon Age on December 9, 2014 by BioWare.

Dold text
Permalänk
Medlem

Patchen laddar ner extremt långsamt...

30 minuter kvar för en på 275MB.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Patchen laddar ner extremt långsamt...

30 minuter kvar för en på 275MB.

Gick bra för mig med topfart på 3MB/s

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Gick bra för mig med topfart på 3MB/s

Det verkade öka på slutet så har fått in den nu. Får hoppas att nästa del av patchen kommer senare i månaden (dvs med AI-uppdatering etc). Det här är mest en bugg och problemfixar-patch.

Edit: Den här fixen är guld dock

Citat:

Increased duration that search highlights things, and added highlighted items to radar while they are highlighted

Permalänk
Medlem

Hmm någon mer som har fått konstigt hår efter patchen? ser helt glansigt ut.

Edit:Verkar vara många med samma fel plus andra saker.

Permalänk
Medlem

Jaså du Bioware...

Ni fick mig att sitta och vänta i 3 veckor på en patch som skulle fixa alla krasher jag fick vilket gjorde spelet i princip ospelbart för mig.

Nu gjorde ni spelet HELT ospelbart genom att ge mig 12 fps ifrån 80fps på allt ULTRA, plus hår som ser ut som en jävla glansig guldtacka!

Blir väll och vänta 3 veckor tills dem åtgärdar detta...
Har självklart senaste drivers osv.

Danke Bioware, danke...

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

Jaså du Bioware...

Ni mig att sitta och vänta i 3 veckor på en patch som skulle fixa alla krasher jag fick vilket gjorde spelet i princip ospelbart för mig.

Nu gjorde ni spelet HELT ospelbart genom att ge mig 12 fps ifrån 80fps på allt ULTRA, plus hår som ser ut som en jävla glansig guldtacka!

Blir väll och vänta 3 veckor tills dem åtgärdar detta...
Har självklart senaste drivers osv.

Danke Bioware, danke...

Jag fick samma sak, körde allt på Ultra men nu spelar det ingen roll vilka inställningar jag kör, laggar till som fan i 5 sekunder var 10e sekund typ, helt ospelbart nu ju... :/

Permalänk
Hjälpsam

Jaha den patchen verkar vara ett antiklimax, vad fan har hänt med Bioware?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Praktikant skickar ut fel version av patchen?

Permalänk
Medlem

Fick också glänsigt hår och ryckig framerate efter patchen.

Permalänk
Inaktiv

Fungerar utan problem här.

Permalänk
Inaktiv

Men jag älskar mitt glänsiga hår, för jag är så fabolous!~

Permalänk
Medlem

Någon fick sin karaktär lite smått åldrad efter patchen. Jag testade göra en ny och det finns nu ett antal 100-åringar som försvunnit att spela i DAI. Med flottigt hår dessutom! Det går inte heller att göra en fräknig karaktär längre.

Permalänk
Medlem

En workaround tillsvidare:

(Fixade problemet jag hade med glansigt hår, fel "complexion" och att ärren var borta, samt att spelet såg allmänt dåligt ut.)

Hey Everyone,

We're working on getting a hot fix out for the PC graphics issue as soon as possible. In the meantime, here is a workaround you can try:
To start, make sure the quality setting you choose is equal to the setting set for Mesh Quality inside Options>Graphics
You will need to add a new command line parameter. To do this:

Through Origin:

Right click on the Dragon Age Inquisition title
Go to game properties
Type the command line parameter in the Command Line Properties box.

Through shortcut:

Right Click Shortcut
Go to Properties
Under target go to the end of the field and type the command line parameter into the box

Once there, add the following command line parameter: -ShaderSystem.ShaderQualityLevel <quality setting>

In this instance, <quality setting> should be one of the following:

Ultra
High
Medium
Low

An example of how to set your quality to high would be: -ShaderSystem.ShaderQualityLevel High

Please note that once the hot fix is out, you will need to go back in and remove this workaround from your command line.

It’s also important to note that pre-patch 2, all users on PC were being forced to use the Ultra shader quality. This means that those of you playing on lower settings will notice a decrease in quality, particularly players using low or medium settings.

To achieve the same visuals as pre-patch, users on lower settings will need to change their settings to Ultra, which should likewise be used in conjunction with Ultra mesh quality. Mismatching the mesh and shader settings will result in other visual artifacts like overly shiny hair.

Please be aware that changing settings to Ultra may impact performance on some machines.

Sorry about any frustration this may have caused.

Källa

Dold text
Visa signatur

hahahahahahhahahaahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Jaså du Bioware...

Ni fick mig att sitta och vänta i 3 veckor på en patch som skulle fixa alla krasher jag fick vilket gjorde spelet i princip ospelbart för mig.

Nu gjorde ni spelet HELT ospelbart genom att ge mig 12 fps ifrån 80fps på allt ULTRA, plus hår som ser ut som en jävla glansig guldtacka!

Blir väll och vänta 3 veckor tills dem åtgärdar detta...
Har självklart senaste drivers osv.

Danke Bioware, danke...

Har du laddat ner nya drivarna(omega) till grafikkorten?
Jag gjorde det och ena grafikkortet blev inaktiverat och det som fortfarande var aktiverat gick upp i max 50% load. Var tvungen att först installera om 14.9 för att sen få en fungerande installtion av 14.12.

Efter detta går allt mycket bättre än innan, både med dx11 och mantle och inget mer flicker

Edit: Ja, du avslutar ju med att skriva att du har senaste drivers osv.. För tidigt för att mäkta med att läsa ett helt inlägg, men kolla så nya drivrutinerna i inte ställt till med samma elände som för mig. För det var precis så för mig också. Från 70-80 fps i ultra ner till 18 fps

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

haha snacka om lång bugglista! shit... Jag väntar ännu mer, verkar som att många fått mer problem nu efter patchen...

Notes,

"Release date: December 9, 2014

Singleplayer

Fixed case where game would incorrectly think the player has more than one race/class/gender
Fixed case where users who changed their voice off of default, would have their voice set back to default when interacting with Hawke’s chargen settings.
Increased duration that search highlights things, and added highlighted items to radar while they are highlighted.
Fixed several conversation lines which would take a very long time to advance to the next line unless they were manually skipped.
Fixed case where followers could float above the ground after extended periods of play
[PC] Fixed some hitching in conversations.
[PC] Pressing the interact key (default “F”) will take everything from containers.
[PC] Hair should be less shiny on lower quality settings.
[PC] Added ability to rotate character models with the mouse in UI’s that show character models
[PC] Added an option to enable / disable tactical camera on mouse wheel scroll out.
[PC] Hiding the HUD on the PC will now hide all UI elements
[PC] Fixed being able to drag abilities from a tree that was not selected onto the quickbar
[PC] Fixed being able to toggle UI state for the tactical camera on the quickbar when the tactical camera is unusable
[PC] Fixed case where clicking quickbar elements in Eyefinity would trigger attacks
[PC] fixed case where extra mouse-up events were triggering in UIs
[PC] Fixed issue where mouse-up events were missed when dragging off of UI elements and then releasing the mouse button
[PC] Fixed loading Icon not animating while Mantle creates shaders during load screens.
[PC] Fixed mouse cursor flashing while targeting AOEs
[PC] Fixed situation that could result in a hang on the start menu.
[PC] Fixed situation where war table could become non-interactive until users right clicked on it.
[PC] Fixed situation which could cause mouse-look to snap to a facing rather than turning smoothly
[PC] Holding right click and pressing the camera turn buttons in tactical camera will cause the cursor to strafe in the same manner the camera behaves outside tactical camera
[PC] Made some changes that should improve Mantle performance
[PC] quickbar indicator for pause state should no longer remain highlighted when game is not paused
[PS3] Increased number of save slots to 30
[PS4] Improved conversation performance during fast install
[PS4] Increased number of save slots to 50
[360] Fixed case where movies sometimes decoded incorrectly
[360] Fixed Crash when selecting storage device when select storage device warning is present
[360] Fixed the online connection error being displayed twice when attempting to login to Origin with no Xbox live connection.
Assorted stability improvements
Fixed crash that could occur after some conversations
Certain boss creatures are now immune to Disruption Field
Creatures in rag doll will now pause when the game is paused
Fix to Spirit Blade so it no longer triggers combos
Fixed a couple focus abilities to be weapon agnostic
Fixed a few DA Keep world state import reactivity checks.
Fixed a few situations that could result in there being no conversation selection indicator during conversations
Fixed an issue caused by changing characters at the same as targeting an AOE ability
Fixed Audio cutting out when using AOE abilities while radial menu is open.
Fixed being unable to finish quest “Safe Keeping” if the user places key fragments in the forger, then leaves the zone without getting the finished key.
Fixed camera shaking when making small camera adjustments during character creation
Fixed case where blizzard would pause the game when it turns off
Fixed case where controller rumble would get permanently disabled
Fixed case where Imshael could end up in a location where players could not fight him.
Fixed case where interaction text would not update in tactical camera
Fixed case where mana or stamina was incorrectly displayed on mounted character’s portraits
Fixed case where users could get stuck loading a save in a certain dragon combat area
Fixed case where users could get stuck on an infinite “Connecting to Dragon Age Servers”
Fixed Crippling Blows to have a 15% damage bonus instead of .15%
Fixed Cullen’s hair having some strange shadows during cinematics
Fixed exploit that would allow bypassing ability cool-downs in certain circumstances
Fixed exploit that would allow users to take no damage.
Fixed issue where orders to interact with trebuchets made in tactical mode were un-interruptable.
Fixed issue where user loses control of the party if he enters tactical camera at the same time as a cinematic triggers
Fixed issue which could cause potion counts to be reset due to party member changes.
Fixed issue which could result in an infinite “Connecting to Dragon Age Servers” on the main menu.
Fixed issue which could result in the Radial menu not staying open
Fixed issue which could result in the screen re-sizing UI to stop working until exiting and re-entering the screen re-sizing UI.
Fixed scripted autosave in the western approach which was made which if loaded could result in certain NPCs to not show up until after leaving the area and coming back.
Fixed situation where followers could get stuck while pathfinding to the player.
Fixed some of the collectible books being non-interactive in Skyhold
Fixed slot types on several crafted items
Fixed some item names getting cut off in stores
Fixed weapon type on several crafted weapon parts.
Ground rings scale on Dragons in Tactical Camera
Radar will be shown during radar tutorial, even if the UI is set to be hidden
Radar will show way points immediately after coming out of UIs, no longer requires player to move first.
Target lock is cleared when entering tactical mode.
Unified sort order for stat listings during item modification

Multiplayer

[PC] Improved push-to-talk functionality when using keyboard and mouse
Fixed issue which could result in negative XP being granted in some multiplayer matches
Fixed crash that could occur while switching characters in some multiplayer menus
Cursed chests in multiplayer no longer look different from un-cursed ones
Fixed some missing information on end of match screens when servers are slow in Multiplayer.
Fixed Players losing their ability to target when dying while recovering object in multiplayer
Fixed situation where host migration after end of match would fail to show end of match details for the remaining players
Fixed issue with players being interrupted while interacting with objects in Multiplayer
Fixed issue where host can be returned to an empty lobby after quitting out of a match while in the operation failed state
Improved appearance of ledge drop-downs in multiplayer.
Fixed case which could cause keys to not drop in Multiplayer
Fixed case in Multiplayer where players could attempt to use abilities while dead."

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Patchnotes: http://forum.bioware.com/topic/532511-dragon-age-inquisition-...

Två punkter ser lovande ut:

Men det är väl ändå självaste fan att inte speltillverkarna kan släppa ett någorlunda färdigt spel vid release. Tänker framförallt också på Assassins Creed Unity, men så klart även detta spel, där man dissade ett bra upplägg från första spelet som man ju visste fungerade.

Nästan som man längtar tillbaka till tiden innan supersnabba fiberlinor - där spelutvecklarna inte i efterhand kunde lansera patchar på flera GB - utan var tvungna att ha en (någorlunda) färdig produkt som bara behövde finslipas.

Löjligt. Är det något som har ändrats så är det hur mogna spelarna är. Spel kan inte släppas "färdiga". Enda gången ett spel "släpps" färdig är om de haft miljontals spelare under alpha-beta tider under många månader (dota/minecraft), men då kan man inte heller säga att spelet "släpps" när det går upp till retail. Skillnaden är att förr i tiden levde man med lite småproblem i spelen utan att bry sig, var det något som var ordentligt fel så patchades det precis som idag.

Den stora skillnaden är attityden att alla ska vara griniga som småungar på varje företag och hävda att spelet är helt ospelbart när det fungerar utmärkt för 90% av alla andra.

Jag spelade från day 1 med mantle crossfire och det har fungerat klockrent, OTROLIGT bra optimering från dag ett. Spelet använder min rigg mer än många andra spel som fått 10-tals patcher.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har du laddat ner nya drivarna(omega) till grafikkorten?
Jag gjorde det och ena grafikkortet blev inaktiverat och det som fortfarande var aktiverat gick upp i max 50% load. Var tvungen att först installera om 14.9 för att sen få en fungerande installtion av 14.12.

Efter detta går allt mycket bättre än innan, både med dx11 och mantle och inget mer flicker

Edit: Ja, du avslutar ju med att skriva att du har senaste drivers osv.. För tidigt för att mäkta med att läsa ett helt inlägg, men kolla så nya drivrutinerna i inte ställt till med samma elände som för mig. För det var precis så för mig också. Från 70-80 fps i ultra ner till 18 fps

Haha, tack för ditt svar endå

Grejen är att jag körde DA:I precis innan patchen kom ut, dvs med nya AMD drivern Omega och allt annat uppdaterat. Under tiden jag spelade DA:I fungerade allt relativt bra. Till slut krashade spelet och jag såg att updaten hade kommit. Installerade den och startade spelet vilket gav mig detta resultat. Så det är 100% patchens fel på min sida iallafall.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Löjligt. Är det något som har ändrats så är det hur mogna spelarna är. Spel kan inte släppas "färdiga". Enda gången ett spel "släpps" färdig är om de haft miljontals spelare under alpha-beta tider under många månader (dota/minecraft), men då kan man inte heller säga att spelet "släpps" när det går upp till retail. Skillnaden är att förr i tiden levde man med lite småproblem i spelen utan att bry sig, var det något som var ordentligt fel så patchades det precis som idag.

Den stora skillnaden är attityden att alla ska vara griniga som småungar på varje företag och hävda att spelet är helt ospelbart när det fungerar utmärkt för 90% av alla andra.

Jag spelade från day 1 med mantle crossfire och det har fungerat klockrent, OTROLIGT bra optimering från dag ett. Spelet använder min rigg mer än många andra spel som fått 10-tals patcher.

Köper man ett spel för flera hundra kronor för att stödja ett företag förväntar man sig att dem tackar en genom att leverera det spel dem lovar som faktiskt går att spela. Annars är det lika bra att dem skjuter upp spelet ännu mer, men det är mer pengar i kassan dem vill ha och därför släpper dem spelen innan den är klar.

Vi på Sweclockers har för det mesta datorer över 10k, top of the line. Man förväntar ju sig att spel som körs på sådana system åtminstone ska fungera från release, men icke icke sa nicke. Och det är betydligt mer än 90% som har problem, annars skulle det inte vara så mycket "fuss about it" på internet och även här på Sweclockers.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3