Liten smidig lätt bärbar med acceptabel prestanda och lång batteritid

Permalänk
Medlem

Liten smidig lätt bärbar med acceptabel prestanda och lång batteritid

Då jag har noll koll på bärbara (har aldrig haft en) och har grävt runt på prisjakt + notebookcheck.net i 8 timmar utan att hitta ett bra svar, så vänder jag mig till er som vet bättre.

Jag och min sambo har var sin Nexus 7 lekplatta, men vi använder dem nästan aldrig pga att alla (ja, alla) touchtangentbord är så extremt värdelösa. Att bruka en browser (eller vad som helst som behöver tangentinput) med touchbajs är enbart en exercis i rå frustration. De är bra som e-boksläsare, men inte mycket annat.

Därför vill vi nu skaffa var sin bärbara istället, och har följande behov:

  1. Pris: max 8.000:- men gärna hälften om det går.

  2. Den måste klara att ha en hel bunt flikar/fönster öppna i valfri browser (troligen Firefox) utan att gå på knäna. Allra minst 10.

  3. Den måste klara att köra Libre Office utan att gå på knäna.

  4. Bör klara casualspel (låt säga Scribblenauts t.ex.) i fullskärm nativeupplösning utan hack.

  5. Batteritid på minst 4 timmar nätbläddring.

  6. Skärmstorlek: mellan 11 och 14 tum.

  7. Vikt: gärna låg.

  8. Tjocklek: gärna tunn, men det är inte superviktigt.

  9. Touchskärm: spelar ingen roll, kommer ändå aldrig att användas.

  10. Upplösning: minst 1366x768.

  11. Minne: 4 GB eller mer.

  12. Lagringsenhet: helst ssd.

  13. W-lan: gärna 802.11n eller bättre

  14. Operativsystem: Allra helst inget, men det finns nog inte. Absolut inte Chrome OS. Helst Windows 7. Linux är ok. Helst inte Windows 8, vill inte stöda MS med en endra krona för det om jag inte är tvungen.

Ska alltså användas primärt för nätbläddring, men även Libre Office (framför allt Writer) och lite casualspelande. Enbart ett smidighetskomplement (sitta i köket och fuska med krysslösning, sitta i soffan och skriva lite, ta med på resor) till våra stationära datorer.

Har hört många avråda från HP pga dålig kvalité och usel service, så gärna någon annan tillverkare (om det nu inte bara är skitsnack).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Reklamen här på Sweclockers tycker jag passar in bra http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=UX32VD-R4013H&r=defb

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Håller med ovan! Har en själv och mycket nöjd med min.

Det är dock en ett år gammal dator, det är inte haswell utan ivy så batteritiden är väl inte super men runt 5 timmar håller den sig. Jag har installerat Win7 på cache-ssd:n och kör 500gb som lagringsdisk, det snabbade upp den rejält måste jag säga.
Skärmen är helt underbar!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!