chassifläkt snurrar inte, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

chassifläkt snurrar inte, vad ska jag göra?

Hej jag byggde idag min första dator allting funkar som det ska utom en utav mina två chassifläktar !
Jag har kopplat in den i systemfan4 men den snurrar inte!
Kan någon säga vad jag har gjort för fel eller komma på en lösning?
Tack på förhand/ Andreas

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Vad är systemfan4?

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Vad är systemfan4?

Fan power connector

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Vad är systemfan4?

Antagligen hans pin han sätter den på sitt moderkort? System fan 4, dvs det finns fyra strömtjofräsar med 3-4 pins att fästa olika fläktars strömförsörjning på. Men du kanske skulle vara rolig?

Har du testat att koppla in den på någon annan pin? Finns ju en risk att du har för klen PSU också, men det är sällan man ligger på gränsen att man inte orkar driva en chassifläkt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Hej jag byggde idag min första dator allting funkar som det ska utom en utav mina två chassifläktar !
Jag har kopplat in den i systemfan4 men den snurrar inte!
Kan någon säga vad jag har gjort för fel eller komma på en lösning?
Tack på förhand/ Andreas

Antingen är den kopplad på fel ställe eller så är den sönder. Pröva koppla fläkten direkt till nätagget med en molex kontakt man brukar få såna med när man köper en fläkt

http://www.ebay.co.uk/bhp/molex-to-3-pin brukar se ut som den översta

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Antagligen hans pin han sätter den på sitt moderkort? System fan 4, dvs det finns fyra pins att fästa olika fläktar på. Men du kanske skulle vara rolig?

Har du testat att koppla in den på någon annan pin? Finns ju en risk att du har för klen PSU också, men det är sällan man ligger på gränsen att man inte orkar driva en chassifläkt.

Jag harSilver power 650W 80+ bronze +radeon HD 7870+ i5 3570k+corsair neutron 120gb SSD+seagate barracuda 1tb+ msi mpower z77 +hyper 212 evo + corsair vengeance LP.
Borde inte 650 watt räcka?

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Jag harSilver power 650W 80+ bronze +radeon HD 7870+ i5 3570k+corsair neutron 120gb SSD+seagate barracuda 1tb+ msi mpower z77 +hyper 212 evo + corsair vengeance LP.
Borde inte 650 watt räcka?

Vad i hela världen fick dig att köpa ett sådant skräpaggregat? Jag vet förvisso inte vem som har tillverkat just den modellen, men annars är "Silver Power" ett stort nej. Det där aggregatet hade jag bytt ut asap. Sedan är det där med watt ganska relativt, tillverkare som försöker prångla ut skit märker som regel sina aggregat över, eller precis på gränsen för vad de interna komponenterna kan klara av. I ditt fall så betyder det nog att det inte sprängs innan du belastar det med ca 450W kontinuerligt. Men som sagt, de kanske har bytt tillverkare sedan jag hade med dem att göra sist. Men jag tvekar på det.

Oavsett att ditt nätagg inte ligger på ens nästan samma kvalitativa nivå som dina andra komponenter, så är det inte anledningen till att din fläkt inte startar. Antingen är fläkten sönder eller felkopplad, eller så är just uttag FAN_4 sönder eller deaktiverat. Prova annat uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Vad i hela världen fick dig att köpa ett sådant skräpaggregat? Jag vet förvisso inte vem som har tillverkat just den modellen, men annars är "Silver Power" ett stort nej. Det där aggregatet hade jag bytt ut asap.

Oavsett att ditt nätagg inte ligger på ens nästan samma kvalitativa nivå som dina andra komponenter, så är det inte anledningen till att din fläkt inte startar. Antingen är fläkten sönder eller felkopplad, eller så är just uttag FAN_4 sönder eller deaktiverat. Prova annat uttag.

Det var bättre än cx 500w sa någon sweclockare Till mig.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Vad i hela världen fick dig att köpa ett sådant skräpaggregat? Jag vet förvisso inte vem som har tillverkat just den modellen, men annars är "Silver Power" ett stort nej. Det där aggregatet hade jag bytt ut asap. Sedan är det där med watt ganska relativt, tillverkare som försöker prångla ut skit märker som regel sina aggregat över, eller precis på gränsen för vad de interna komponenterna kan klara av. I ditt fall så betyder det nog att det inte sprängs innan du belastar det med ca 450W kontinuerligt. Men som sagt, de kanske har bytt tillverkare sedan jag hade med dem att göra sist. Men jag tvekar på det.

Oavsett att ditt nätagg inte ligger på ens nästan samma kvalitativa nivå som dina andra komponenter, så är det inte anledningen till att din fläkt inte startar. Antingen är fläkten sönder eller felkopplad, eller så är just uttag FAN_4 sönder eller deaktiverat. Prova annat uttag.

Silver Power tillverkas väl av Seasonic?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Det var bättre än cx 500w sa någon sweclockare Till mig.

Hm, då får vi hoppas att han vet något om dem som jag inte vet. Men oavsett så ska man aldrig snåla ens lite på nätagget. Köp ett bra, med riktiga komponenter, och håll kvar det under kommande uppgraderingar. Effekten är inte så viktig, bara det är fina komponenter invändigt.

Skrivet av sj6:

Silver Power tillverkas väl av Seasonic?

Det verkar stämma, googlat runt lite, och de ser ut att hålla en acceptabel kvalitet trots allt. Då så, då kan du säkert köra på med det nätaggregatet.

Angående TS egentliga fråga, så kolla mitt första inlägg och återkom efter test (:

Edit: Googlat lite mer nu, verkar helt klart vara okej komponenter i de nätagg jag hittat. Nippon-kondensatorer och riktiga ingångsfilter.
Nästa gång ska jag googla innan jag uttalar mig, sorry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Jag harSilver power 650W 80+ bronze +radeon HD 7870+ i5 3570k+corsair neutron 120gb SSD+seagate barracuda 1tb+ msi mpower z77 +hyper 212 evo + corsair vengeance LP.
Borde inte 650 watt räcka?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1237203

Om det är det agget du har behöver du definitivt inte oroa dig, det är ett bra agg. 650 räcker mer än väl till din rigg så det är inte strömförsörjningsproblem så vida du inte fått ett måndagsex. Som sagt, antingen trasig fläkt eller kontakt antagligen. Testa den på annat uttag för att se om den vaknar till liv där.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1237203

Om det är det agget du har behöver du definitivt inte oroa dig, det är ett bra agg. 650 räcker mer än väl till din rigg så det är inte strömförsörjningsproblem så vida du inte fått ett måndagsex. Som sagt, antingen trasig fläkt eller kontakt antagligen. Testa den på annat uttag för att se om den vaknar till liv där.

Det är det agget men modulära versionen

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Hej jag byggde idag min första dator allting funkar som det ska utom en utav mina två chassifläktar !
Jag har kopplat in den i systemfan4 men den snurrar inte!
Kan någon säga vad jag har gjort för fel eller komma på en lösning?
Tack på förhand/ Andreas

Skrivet av Tanso:

Vad är systemfan4?

Skrivet av trickysaer:

Antagligen hans pin han sätter den på sitt moderkort? System fan 4, dvs det finns fyra strömtjofräsar med 3-4 pins att fästa olika fläktars strömförsörjning på. Men du kanske skulle vara rolig?

Har du testat att koppla in den på någon annan pin? Finns ju en risk att du har för klen PSU också, men det är sällan man ligger på gränsen att man inte orkar driva en chassifläkt.

Skrivet av Exeo:

Antingen är den kopplad på fel ställe eller så är den sönder. Pröva koppla fläkten direkt till nätagget med en molex kontakt man brukar få såna med när man köper en fläkt

http://www.ebay.co.uk/bhp/molex-to-3-pin brukar se ut som den översta

Skrivet av Jory89:

Vad i hela världen fick dig att köpa ett sådant skräpaggregat? Jag vet förvisso inte vem som har tillverkat just den modellen, men annars är "Silver Power" ett stort nej. Det där aggregatet hade jag bytt ut asap. Sedan är det där med watt ganska relativt, tillverkare som försöker prångla ut skit märker som regel sina aggregat över, eller precis på gränsen för vad de interna komponenterna kan klara av. I ditt fall så betyder det nog att det inte sprängs innan du belastar det med ca 450W kontinuerligt. Men som sagt, de kanske har bytt tillverkare sedan jag hade med dem att göra sist. Men jag tvekar på det.

Oavsett att ditt nätagg inte ligger på ens nästan samma kvalitativa nivå som dina andra komponenter, så är det inte anledningen till att din fläkt inte startar. Antingen är fläkten sönder eller felkopplad, eller så är just uttag FAN_4 sönder eller deaktiverat. Prova annat uttag.

Skrivet av AndreasPC:

Det var bättre än cx 500w sa någon sweclockare Till mig.

Skrivet av sj6:

Silver Power tillverkas väl av Seasonic?

Skrivet av Jory89:

Hm, då får vi hoppas att han vet något om dem som jag inte vet. Men oavsett så ska man aldrig snåla ens lite på nätagget. Köp ett bra, med riktiga komponenter, och håll kvar det under kommande uppgraderingar. Effekten är inte så viktig, bara det är fina komponenter invändigt.

Det verkar stämma, googlat runt lite, och de ser ut att hålla en acceptabel kvalitet trots allt. Då så, då kan du säkert köra på med det nätaggregatet.

Angående TS egentliga fråga, så kolla mitt första inlägg och återkom efter test (:

Edit: Googlat lite mer nu, verkar helt klart vara okej komponenter i de nätagg jag hittat. Nippon-kondensatorer och riktiga ingångsfilter.
Nästa gång ska jag googla innan jag uttalar mig, sorry!

Skrivet av trickysaer:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1237203

Om det är det agget du har behöver du definitivt inte oroa dig, det är ett bra agg. 650 räcker mer än väl till din rigg så det är inte strömförsörjningsproblem så vida du inte fått ett måndagsex. Som sagt, antingen trasig fläkt eller kontakt antagligen. Testa den på annat uttag för att se om den vaknar till liv där.

Jag hade gett upp på fläkten och och börjar avmontera den och precis när jag drar ur fläkten ur chassit så visar det sig att cooler master har kopplat ut en sladd från fläketen och kopplat den till någonting konstigt( den som inte funka) och sen har de GÖMT tre pins kontakten bakom en plåt så nu när jag koppla i den i sysfan så funkar fläkten

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Silver Power gör bra nätagg vad jag vet, bättre än billigare corsair.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

men det är sällan man ligger på gränsen att man inte orkar driva en chassifläkt.

Det är i princip omöjligt eftersom att datorn skulle krascha av minsta lilla förändring i belastning så man skulle märka av det rätt tydligt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Det är i princip omöjligt eftersom att datorn skulle krascha av minsta lilla förändring i belastning så man skulle märka av det rätt tydligt.

Jepp med tanke på att en chassifläkt drar i storleksordningen 1W-3W, så skulle det räcka att man belastar processorn eller grafikkortet lite för att få en större belastningsändring på nätaggregatet än vad man får av att koppla in en fläkt.

Visa signatur

~Pelle~