Märkligt fel med XFX R7970

Permalänk
Medlem

Märkligt fel med XFX R7970

Tjenare

Köpte mig ett 7970 häromdagen och jag har nu problem med att få någon bild på min skärm (BenQ G2420HDB). Jag har en DVI-sladd som går mellan skärmen och datorn, men jag får ingen bild med denna kabel.

Grafikkortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1072546

Det fungerar däremot om jag drar en gammal VGA-kabel mellan skärmen och datorn sedan en DVI-VGA adapter till grafikkortet.
HDMI funkar också till TV:n. Tyvärr har inte min skärm en sådan ingång.

Jag har provat att:

  • använda en DVI-HDMI adapter och HDMI-kabel mellan skärmen och datorn

  • byta till mitt gamla grafikkort och då fungerar den vanliga DVI-kabeln mellan skärmen och datorn

  • skifta mellan båda DVI-ingångarna

  • avinstallera alla program och drivrutiner för mitt gamla GTX570 och även kört driversweeper för att säkert bli av med allt

  • flasha BIOS till den senaste versionen för mitt moderkort

  • flytta kortet mellan alla PCI-e slots på moderkortet

  • kollat så att strömmen sitter rätt och provat med flera olika strömsladdar till grafikkortet

Mitt rig består utav:
Asus P8P67 PRO REV B3
Intel i5 2500K
Corsair Vengeance 2x4 GB
XFX HD7970
Corsair CX 600W

Vad kan vara fel? Vad har jag missat?
Det jag kan få fram av det jag har provat är att DVI-kabeln funkar som den ska för att den ger bild från mitt 570 till skärmen och att 7970:t funkar för att den visar bild genom HDMI och VGA med en DVI-VGA adapter.

Tips? Idéer?

Mvh,
markiiie

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av DVI? Det finns olika typer av signaler som skickas via DVI och om jag inte minns helt fel så klarar XFX kortet en viss signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Vad är det för typ av DVI? Det finns olika typer av signaler som skickas via DVI och om jag inte minns helt fel så klarar XFX kortet en viss signal.

Så där ser kabeln ut och så där säger lådan som grafikkortet kom med. Om den nu är att lita på!

Jag googlade lite och den typen jag har verkar heta DVI-D.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Så där ser kabeln ut och så där säger lådan som grafikkortet kom med. Om den nu är att lita på!

Jag googlade lite och den typen jag har verkar heta DVI-D.

[spoiler]http://cdn.overclock.net/d/d6/d62b2dd9_7801.dvid.gif

[/spoiler]

Har för mig att det finns 2 DVI utgångar, har du testat den andra? Har du kollat så att skärmen är satt på DVI som källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

[/spoiler]

Har för mig att det finns 2 DVI utgångar, har du testat den andra? Har du kollat så att skärmen är satt på DVI som källa?

Jo bilden visar ju att det finns 2 olika DVI-utgångar, jag har provat båda men helt utan lycka.
Skärmen har jag också provat att byta lägen på men jag får endast bild på D-Sub (VGA).

Om jag nu skulle köpa en kabel som fungerar till detta grafikkortet, vilken kabel skulle det då vara?
För det verkar ju uppenbarligen som att min nuvarande DVI-kabel inte är menad att fungera till detta grafikkortet!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Jo bilden visar ju att det finns 2 olika DVI-utgångar, jag har provat båda men helt utan lycka.
Skärmen har jag också provat att byta lägen på men jag får endast bild på D-Sub (VGA).

Om jag nu skulle köpa en kabel som fungerar till detta grafikkortet, vilken kabel skulle det då vara?
För det verkar ju uppenbarligen som att min nuvarande DVI-kabel inte är menad att fungera till detta grafikkortet!

Dual och Single Link DVI-D ska fungera till det kortet, jag vet för jag har byggt en dator åt en kompis med exakt samma kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Dual och Single Link DVI-D ska fungera till det kortet, jag vet för jag har byggt en dator åt en kompis med exakt samma kort.

Ska ge mig på det igen om någon dag när jag har orken, det får fungera så här så länge.
Märker ingen skillnad mellan VGA eller DVI vad gäller bildkvalitet, men tänker mer på om man i framtiden skulle ge sig på en eller två extra skärmar så vill man ju gärna att alla utgångar och kablar fungerar som de ska.

Tackar för hjälpen ändå, kommer du på något mer som jag borde prova så hittar du väl till tråden igen

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Ska ge mig på det igen om någon dag när jag har orken, det får fungera så här så länge.
Märker ingen skillnad mellan VGA eller DVI vad gäller bildkvalitet, men tänker mer på om man i framtiden skulle ge sig på en eller två extra skärmar så vill man ju gärna att alla utgångar och kablar fungerar som de ska.

Tackar för hjälpen ändå, kommer du på något mer som jag borde prova så hittar du väl till tråden igen

Tror inte det spelar någon roll men se om du kan låna eller få tag i en DVI sladd bara så du är 100% säker på att det inte är något fel på grafikkortet. Tror inte att VGA kan visa upplösningar som 1920x1080 så du vill ha DVI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Tror inte det spelar någon roll men se om du kan låna eller få tag i en DVI sladd bara så du är 100% säker på att det inte är något fel på grafikkortet. Tror inte att VGA kan visa upplösningar som 1920x1080 så du vill ha DVI.

Ska se om jag kan låna av någon och kolla om det funkar.

Men grejen är ju att jag använder den översta DVI-utgången nu med min DVI-VGA adapter, och sedan en VGA-kabel mellan datorn och skärmen. Jag använder just nu 1920x1080 på skrivbordet och det fungerar galant att spela med.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq