Stora ownCloud/Nextcloud-tråden

Permalänk
Medlem

@Kamouflage: Jag har svarat på din fråga. `occ` använder sig av det datadir som finns i config.php därav mina kommandon.

Du får nog förklara dig lite bättre om jag missat den egentliga frågan, för jag har läst ditt inlägg typ 5 gånger och kommer fram till samma slutsats.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@Kamouflage: Läste igen, och jag vet inte om du kör fel chown kommando. Prova `chown -R www-data:www-data /path/to/datadir`.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med backup?
Har själv min owncloud instans på en hemmaserver.
Det skulle vara najs att ha en backup ifall något skulle hända med lägenheten eller om för många raid diskar skulle gå sönder.
Finns det någon cloud lagring som inte kostar så mycket per år?
Eller ska jag sätta upp en nätverksdisk hos föräldrarna med backup varje månad

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Hur gör ni med backup?
Har själv min owncloud instans på en hemmaserver.
Det skulle vara najs att ha en backup ifall något skulle hända med lägenheten eller om för många raid diskar skulle gå sönder.
Finns det någon cloud lagring som inte kostar så mycket per år?
Eller ska jag sätta upp en nätverksdisk hos föräldrarna med backup varje månad

Backblaze med rsync kör jag. 2.7 tb har jag där ungefär vilket kostar drygt 140kr i månaden. Kan verkligen rekommendera backblaze! Jag kör på deras Eu data center såklart, noga att välja Eu och inte köra mot Kalifornien när man skapar sitt konto där..

Edit: Rsync kan även kryptera din data on the fly när du syncar till Backblaze om du så önskar.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Eller ska jag sätta upp en nätverksdisk hos föräldrarna med backup varje månad

Jag hade nog valt det alternativet.

Synka med Rsync över krypterad SSH, så är du safe.

Jag gör faktist exakt så med min backup på backupen. Min huvudbackup är Veeam, men det är ganska dyrt om man ska ha licensierat.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Hur gör ni med backup?
Har själv min owncloud instans på en hemmaserver.
Det skulle vara najs att ha en backup ifall något skulle hända med lägenheten eller om för många raid diskar skulle gå sönder.
Finns det någon cloud lagring som inte kostar så mycket per år?
Eller ska jag sätta upp en nätverksdisk hos föräldrarna med backup varje månad

Hur gick det med allt?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Hur gick det med allt?

Har inte haft tid att fixa med det före den här helgen.
Har ett par nya diskar nu så tänkte att det var dags att göra backup på min nextcloud data.
Nu har jag ett script som gör följande

  • stopar nextcloud docker containern

  • rclone sync till backblaze

  • backupa dbn

  • starta nextcloud dockern

Det är dock väldigt segt, skulle vilja optimera det.
Nu tar jag backup på hela nextcloud mappen, finns det något i den som behöver backup? eller räcker det att ta backup på data mappen och dbn? Läste någonstans att det finns flaggor som kan snabba upp rclone? Någon som vet vilka som är bra att använda för snabba backups, där de flesta filerna redan finns på servern?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Har inte haft tid att fixa med det före den här helgen.
Har ett par nya diskar nu så tänkte att det var dags att göra backup på min nextcloud data.
Nu har jag ett script som gör följande

  • stopar nextcloud docker containern

  • rclone sync till backblaze

  • backupa dbn

  • starta nextcloud dockern

Det är dock väldigt segt, skulle vilja optimera det.
Nu tar jag backup på hela nextcloud mappen, finns det något i den som behöver backup? eller räcker det att ta backup på data mappen och dbn? Läste någonstans att det finns flaggor som kan snabba upp rclone? Någon som vet vilka som är bra att använda för snabba backups, där de flesta filerna redan finns på servern?

Här har dokumentationen: https://docs.nextcloud.com/server/20/admin_manual/maintenance...

Längesedan jag höll på med rclone, men ja, det finns massa tweaks man kan göra. Allt är ju relativt och beror på vad du vill göra.

Hur ser scriptet ut?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Här har dokumentationen: https://docs.nextcloud.com/server/20/admin_manual/maintenance...

Längesedan jag höll på med rclone, men ja, det finns massa tweaks man kan göra. Allt är ju relativt och beror på vad du vill göra.

Hur ser scriptet ut?

Förenklade ett skript jag hittade online
https://pastebin.com/QWKE9PGt

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Man kan behöva labba med parametrar liknande "--transfers 96 --checkers 96 --drive-chunk-size=1M --vfs-cache-mode" på rclone för mer fart

Dessa tagna när jag lekte med lokal minio-server och monterade minio-molntjänsten mot en enhets-bokstav i Windows. (S3-baserad gränssnitt kan vara annat mot blackblaze även om de numera också stöder S3)

Permalänk
Medlem

Hej!

jag kör idag nextcloud i ett Jail på Truenas (fd Freenas) Jag uppgraderade nyligen till NC 20 men mina HEIC fungerar fortfarande inte. Jag provade snabbt att sätta upp ett nextcloud 20 i en docker och där fungerade det direkt med en Heic bild. Min fråga är, kan jag skrota det jail jag har och bygga ett nytt och peka till samma db och config som jag idag har och förhoppningsvis få med det som jag nu saknar i det jail jag i dagsläget kör? eller skapar jag mer problem för mig själv? Det blir mycket jobb om jag råkar krasha något.

någon som testat eller har erfarenheter kring detta?

Permalänk
Medlem

Sliter mitt hår.

Sitter på en enklare server som kör Proxmox som OS.
Under det har jag Truenas som funkar fint, ett LSI med 2st pools och SMB så Win10 dator kan dra glädje av dem.
I enkla ordalag har servern 2diskar direkt på Moderkortskontrollern för OS/VM ISOs etc sedan LSI med diskarna som ska va grunden till min Nas.

Proxmox och Truenas får jag att lira, Nextcloud har jag försökt mig på ett otal gånger och nu börjat få slut på hår att slita av skallen.
Testat att köra som Jail i Truenas, landar i att jag får "ERR_TOO_MANY_REDIRECTS" som bäst när jag ska logga in.
- Ingen aning vad jag gör fel, testat både med "DHCP" vid install och editerat config.php med maskins IP i trusted domains men icke.

Gjort en installation på en Ubuntu 20.04 LTS VM maskin, där får jag det att lira fint tills jag ska lägga till extern lagring i form av SMB. får då att SMBclient inte är installerat.. testat typ 20guider och får det inte att lira tyvärr.

Testade även en snap install på Ubuntu 18.04 som skulle vara "helt klar" men samma som ovan.

Jag vill ha Proxmox för att kunna labba med lite annat nytt som Pi-hole, test av vissa Win-servers så det vill jag ha.
Truenas känns bra som nasgrund så det vill jag ha.

Fått för mig att Nextcloud är helrätt för mig, tanken är att ha klienter på lurarna så att dessa backas upp per automatik (bilder etc) löpande samt ha en dropbox ersättare som är stor och flexibel, kanske är jag fel ute.

Någon som kan ge tips på en guide för dummies eftersom jag inte verkar greppa de som jag testat, gärna video guider med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Gjort en installation på en Ubuntu 20.04 LTS VM maskin, där får jag det att lira fint tills jag ska lägga till extern lagring i form av SMB. får då att SMBclient inte är installerat.. testat typ 20guider och får det inte att lira tyvärr.

Saknar du SMBclient är det bara att köra 'sudo apt install smbclient'. Ingen konfiguration behövs mer än att du ska mounta sharet som jag gissar att du gör när du får felmeddelandet.
Det här har alltså ingenting med nextcloud att göra, bara att Ubuntu 20 inte har SMB-klienten installerad default.

--

ERR_TOO_MANY_REDIRECTS - Troligtvis något problem med webbservern. En snabb googling säger dock att många verkar få problemet när de kör nextcloud 20 på just TrueNAS. 19 är fortfarande supporterat, testa det om du föredrar jail/plugin istället för en VM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Saknar du SMBclient är det bara att köra 'sudo apt install smbclient'. Ingen konfiguration behövs mer än att du ska mounta sharet som jag gissar att du gör när du får felmeddelandet.
Det här har alltså ingenting med nextcloud att göra, bara att Ubuntu 20 inte har SMB-klienten installerad default.

--

ERR_TOO_MANY_REDIRECTS - Troligtvis något problem med webbservern. En snabb googling säger dock att många verkar få problemet när de kör nextcloud 20 på just TrueNAS. 19 är fortfarande supporterat, testa det om du föredrar jail/plugin istället för en VM.

Tack!
Ska testa NC19.

Har installerat smbclient med just det inputet, även i andra omgångar testat andra installationsvägar som sudo apt-get install smbclient-php osv. Osv men med typ samma resultat.

Spontant känns det som att jag borde satsa på NC I ett VM på Ubuntu då flest kör på det = borde vara lite av best practice?

Så om vi börjar med, vad skulle ni rekommendera, 18.04lts eller 20.04lts av Ubuntu server?
- eller rekommenderar ni något helt annat?

Har gjort templates på båda så jag ska kunna klona upp massa maskiner och testa på.

Skiljer sig installation/tillvägagångssätt på Ubuntu 18 vs Ubuntu 20? Fått känslan av att det skiljer en del och att 90% av guiderna riktar sig till Ubuntu 18.

Permalänk
Medlem

Har nu lyckats få till en hyggligt ok install av NC20 på Ubuntu 18.04.

Har Truenas på en annan VM/server med diskpooler som jag vill dela med mig till NC.
Eftersom jag inte lyckats få SMB klienten att lira på NC.. finns något annat bra eller tom bättre sätt så NC kan komma åt mina två ZFS pooler på Truenas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Har installerat smbclient med just det inputet, även i andra omgångar testat andra installationsvägar som sudo apt-get install smbclient-php osv. Osv men med typ samma resultat.

Du måste få något annat felmeddelande då. Antingen något annat när du försöker mounta eller när du försöker installera. Hur gör du när du mountar?

Citat:

Spontant känns det som att jag borde satsa på NC I ett VM på Ubuntu då flest kör på det = borde vara lite av best practice?

Så om vi börjar med, vad skulle ni rekommendera, 18.04lts eller 20.04lts av Ubuntu server?
- eller rekommenderar ni något helt annat?

Jag har kört både i jail på Freenas för några år sedan och på en VM nu. Jag är mest bekväm med en VM och jag tycker jails (inklusive snap) ofta orsakar mer strul. Har man inga problem med overheaden (prestanda + administration) som en hel VM ger så föredrar jag det.

Skrivet av laukan82:

Skiljer sig installation/tillvägagångssätt på Ubuntu 18 vs Ubuntu 20? Fått känslan av att det skiljer en del och att 90% av guiderna riktar sig till Ubuntu 18.

Ubuntu 20 är väldigt nytt (20.04 = 2020, april) men det är också väldigt få praktiska skillnader mellan 18 och 20. Det är ungefär som två versioner av Windows 10. Samma sak, någon enstaka sak får en overhaul. Guiderna kommer alltså ofta vara för 18 men bör fungera med 20. Inga problem att köra Ubuntu 18 dock om det är mer straight forward
Jag minns inte exakt vad jag stötte på för bekymmer med Ubuntu 20 men jag har för mig att något php-bibliotek inte fanns längre/ännu så det krävdes lite linuxkunskaper för att få in dem. Jag kör på 20 nu och det fungerar bra.

Skrivet av laukan82:

Har nu lyckats få till en hyggligt ok install av NC20 på Ubuntu 18.04.

Har Truenas på en annan VM/server med diskpooler som jag vill dela med mig till NC.
Eftersom jag inte lyckats få SMB klienten att lira på NC.. finns något annat bra eller tom bättre sätt så NC kan komma åt mina två ZFS pooler på Truenas?

Standardsättet att dela saker på linux är NFS. "sudo apt install nfs-common" för att installera nfs-klient. "sudo mount 1.2.3.4:/share /lokal/mapp" där 1.2.3.4 är ip till din NAS, /share är namnet på sharen du delat ut från den och /lokal/mapp är en valfri lokal mapp du vill mounta sharet i. För att det ska överleva omstart måste du lägga in det i fstab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du måste få något annat felmeddelande då. Antingen något annat när du försöker mounta eller när du försöker installera. Hur gör du när du mountar?

Jag har kört både i jail på Freenas för några år sedan och på en VM nu. Jag är mest bekväm med en VM och jag tycker jails (inklusive snap) ofta orsakar mer strul. Har man inga problem med overheaden (prestanda + administration) som en hel VM ger så föredrar jag det.
Ubuntu 20 är väldigt nytt (20.04 = 2020, april) men det är också väldigt få praktiska skillnader mellan 18 och 20. Det är ungefär som två versioner av Windows 10. Samma sak, någon enstaka sak får en overhaul. Guiderna kommer alltså ofta vara för 18 men bör fungera med 20. Inga problem att köra Ubuntu 18 dock om det är mer straight forward
Jag minns inte exakt vad jag stötte på för bekymmer med Ubuntu 20 men jag har för mig att något php-bibliotek inte fanns längre/ännu så det krävdes lite linuxkunskaper för att få in dem. Jag kör på 20 nu och det fungerar bra.

Standardsättet att dela saker på linux är NFS. "sudo apt install nfs-common" för att installera nfs-klient. "sudo mount 1.2.3.4:/share /lokal/mapp" där 1.2.3.4 är ip till din NAS, /share är namnet på sharen du delat ut från den och /lokal/mapp är en valfri lokal mapp du vill mounta sharet i. För att det ska överleva omstart måste du lägga in det i fstab.

Inget felmeddelande när jag installerar SMBclient, den tuggar på och sedan ser det ut att vara installerat, även följt guiden med någon kommando att kolla versionen och fick då samma svar/version 7.XX någon som skulle komma upp.
- vid ett av tillfällena när jag testade och sedan starta om för att sedan surfa in på maskinens IP kom jag till Apache2 välkomstmeddelande = något gick knas = jag skrota maskinen och lästa in en klonad kopia, testa samma guide igen och annat utfall. jisses va jag känner mig korkad...

Hur Jag gör när jag mountar, ja det är kanske där skon klämmer, noll koll på hur det hänger ihop i Linux/Unix.
Jag har en VM med Truenas, där ligger 2ssd + 2hdd som separat ZFS mirror pooler, dessa är då mountade mot det VMet
som /dev/sda + /dev/sdb samt /dev/sdc + /dev/sdd - dessa går via ett LSI kort på PCI/HW passthrough.
- det du menar?

Sedan ligger Ubuntu + NC på en separat disk om 120GB som går via serverhost controllern/inbyggda SAS/SATA kortet.
/dev/sde

Ska testa köra igen i VM och läsa på om mounting samt kika på "sudo apt install nfs-common"
Satsar nog på 18.04 för nu med.
Kasta gärna tips/guider i nyllet på mig om ni har någon. : )
betänk proxmox som VM-host. ; P

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har problem med nextcloud som jag kör i ett jail på truenas.

Problemet är att user www inte tar till sig varken det som står i php.ini / php-fpm.conf eller www.conf

Värdet som skapar problem och jag kontrollerar mot är memory_limit.

kollar jag php -i | grep memory_limit får jag 1G

men kör jag sudo -u www php -i | grep memory limit får jag 128M

Jag har kollat igenom varenda config och googlat i timmar nu utan att lösa det.

felet som blir i nextcloud är följande: Allowed memory size of 134217728 bytes exhausted (tried to allocate 2039808 bytes) at /usr/local/www/nextcloud/lib/private/Files/Storage/Local.php#272

ska tilläggas att jag kör Caddy och inte ngnix och det är från början installerat med script från
https://github.com/danb35/freenas-iocage-nextcloud och som jag förstår det är det Caddy v1 och inte v2 som jag kör.

problemet är altså att jag inte får user www som kör nextcloud och dess cron att anamma de uppställda parametrarna.

all hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Kasta gärna tips/guider i nyllet på mig om ni har någon. : )
betänk proxmox som VM-host. ; P

Sit back and relax: https://docs.hanssonit.se/s/bj0vl1ihv0jgrmfm08j0/build-your-o...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoDaN:

Hej!

Jag har problem med nextcloud som jag kör i ett jail på truenas.

Problemet är att user www inte tar till sig varken det som står i php.ini / php-fpm.conf eller www.conf

Värdet som skapar problem och jag kontrollerar mot är memory_limit.

kollar jag php -i | grep memory_limit får jag 1G

men kör jag sudo -u www php -i | grep memory limit får jag 128M

Jag har kollat igenom varenda config och googlat i timmar nu utan att lösa det.

felet som blir i nextcloud är följande: Allowed memory size of 134217728 bytes exhausted (tried to allocate 2039808 bytes) at /usr/local/www/nextcloud/lib/private/Files/Storage/Local.php#272

ska tilläggas att jag kör Caddy och inte ngnix och det är från början installerat med script från
https://github.com/danb35/freenas-iocage-nextcloud och som jag förstår det är det Caddy v1 och inte v2 som jag kör.

problemet är altså att jag inte får user www som kör nextcloud och dess cron att anamma de uppställda parametrarna.

all hjälp uppskattas!

hitta en workaround, la med argumentet memory_limit=1G i Cron jobben och varningsmeddelandena upphörde.

Permalänk
Medlem

Tack!

Permalänk
Medlem

Testat men inte fått allt att stämma med den installen.
Gjorde som så att jag drog upp ett Jail med en LinuxTurnkey maskin i, den spinner på fint som det verkar.. nu är det bara sista pusselbiten, "External storage".

Eftersom Turenas ligger på en egen VM och LSI kortet med mina 2 ZFS pooler undrar jag hur jag ska få dessa att lira ihop.

Skapat 2st SMB shares/datasets i båda dessa pooler, inga problem att via Win10 komma åt dessa shares.
Men när jag försöker med Nextcloud blir det bara en röd markering med "!" och noll info om vad som saknas etc.
Läst mig till att just "Linux/unix/freeBSD" SMB shares kan krångla med Nextcloud då det inte är riktiga SMBs.
Vad är närmsta, mest solida sätt att dela ut poolerna från truenas till nextcloud...?
Finns ju flera alternativ, funkar inte SMB så vad ska man kör på här näst.. eller har någon en bra guide/fix på SMB problemen?

Alternativet som jag ser det nu/annars blir ett till LSI kort i samma burk med en separat pool för nextcloud.. men det känns bara larvigt.

Permalänk
Medlem

Scripten funkar utan problem, men förutsättningarna behöver vara rätt.

Jag vet inte hur du försökte göra, men eftersom du nämner TrueNAS, det är inte supporterat. Dock kan du ju köra Ubuntu Server via bhyve: https://docs.hanssonit.se/s/W6fMouPiqQz3_Mog/virtual-machines...

För att vara 100% säker så behöver köra VMen från typ VMware, och sen ha datastore mountat via typ NFS i VMware mot TrueNAS. Så kör jag det ger mig ZFS på vmdiskarna. Desstutom är det snabbt, 10 GBe.

TrueNAS kräver att man kör HBA kort, ja. Man kan inte köra vanlig hårdvaruraid i ZFS. Kanske går iofs men absolut inte rekommenderat.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Scripten funkar utan problem, men förutsättningarna behöver vara rätt.

Jag vet inte hur du försökte göra, men eftersom du nämner TrueNAS, det är inte supporterat. Dock kan du ju köra Ubuntu Server via bhyve: https://docs.hanssonit.se/s/W6fMouPiqQz3_Mog/virtual-machines...

För att vara 100% säker så behöver köra VMen från typ VMware, och sen ha datastore mountat via typ NFS i VMware mot TrueNAS. Så kör jag det ger mig ZFS på vmdiskarna. Desstutom är det snabbt, 10 GBe.

TrueNAS kräver att man kör HBA kort, ja. Man kan inte köra vanlig hårdvaruraid i ZFS. Kanske går iofs men absolut inte rekommenderat.

Kanske jag som tänkt helt snett hela tiden...
Jag kör ju Truenas på en VM, där ligger diskpoolerna via HBA kort i IT mode, detta funkar finfin.
Sedan har jag testat att köra Nextcloud på separat VM eller CT/Jail för att sedan försöka komma åt Truenas poolerna som ligger som SMB shares.

Kanske ska jag tänka om helt, köra en VM med ex. Ubuntuserver med ZFS pooler monterade, sedan lägga Truenas + Nextcloud i dockers/jail/containers...?

What say you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Kanske jag som tänkt helt snett hela tiden...
Jag kör ju Truenas på en VM, där ligger diskpoolerna via HBA kort i IT mode, detta funkar finfin.
Sedan har jag testat att köra Nextcloud på separat VM eller CT/Jail för att sedan försöka komma åt Truenas poolerna som ligger som SMB shares.

Kanske ska jag tänka om helt, köra en VM med ex. Ubuntuserver med ZFS pooler monterade, sedan lägga Truenas + Nextcloud i dockers/jail/containers...?

What say you?

Du snurrar till vad du behöver göra, vad som är beroende av vad och det känns som du följer någon guide till hälften, stöter på fel, skrotar hela maskinen, börjar om.. du behöver ta ett steg tillbaka, ta reda på vad du vill göra och vara lite mer metodisk.
Till att börja med, vad eller hur du kör dina diskar i din Truenas är ointressant. Om det är en eller flera diskar, vad de sitter på för kort, om det ens är Truenas.. För nextcloud kommer det ju vara helt genomskinligt.

Jag tycker som sagt att jails är ett aber du bör undvika, speciellt i och med att du har svårt med uppsättningen, så strunta i allt det och kör en vanlig VM istället.

Det första beslutet du behöver ta är om du ska ge din VM en stor disk (så mycket plats du vill ha på din nextcloud) eller om du vill ge maskinen en liten disk och istället lägga datadir på en filshare. Att ge VMen en stor disk är enklast, men att göra det via ett filshare är mer flexibelt.
Är det ganska lite data (100gb eller så) så tycker jag du kör med en stor disk på VMen. Är det större kör du med filshare.
Hur stor disken ska vara väljer du alltså när du skapar VMen.

Oavsett hur du valt att ha disken så installera en ren ubuntu 20 och installera sedan nextcloud med enoch85s script han länkade tidigare. Har du gett din VM en stor disk så är du klar nu.

Vill du istället köra med nätverkslagring behöver du göra mer. Men innan du börjar göra detta så se till att allt fram till och med enochs script fungerar så du har en fullt fungerande installation. I det läget kan du ju också köra med nextcloud ett tag för att se om det ens är något du vill fortsätta med, du kan flytta till nätverkslagring senare.

För att flytta till nätverkslagring: Dela ut ett NFS-share från din truenas, Mounta det i en katalog på din ubuntu 20 och flytta hela innehållet i gamla datadir till den platsen. Sedan mountar du om sharet till där din datadir var. Klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du snurrar till vad du behöver göra, vad som är beroende av vad och det känns som du följer någon guide till hälften, stöter på fel, skrotar hela maskinen, börjar om.. du behöver ta ett steg tillbaka, ta reda på vad du vill göra och vara lite mer metodisk.
Till att börja med, vad eller hur du kör dina diskar i din Truenas är ointressant. Om det är en eller flera diskar, vad de sitter på för kort, om det ens är Truenas.. För nextcloud kommer det ju vara helt genomskinligt.

Jag tycker som sagt att jails är ett aber du bör undvika, speciellt i och med att du har svårt med uppsättningen, så strunta i allt det och kör en vanlig VM istället.

Det första beslutet du behöver ta är om du ska ge din VM en stor disk (så mycket plats du vill ha på din nextcloud) eller om du vill ge maskinen en liten disk och istället lägga datadir på en filshare. Att ge VMen en stor disk är enklast, men att göra det via ett filshare är mer flexibelt.
Är det ganska lite data (100gb eller så) så tycker jag du kör med en stor disk på VMen. Är det större kör du med filshare.
Hur stor disken ska vara väljer du alltså när du skapar VMen.

Oavsett hur du valt att ha disken så installera en ren ubuntu 20 och installera sedan nextcloud med enoch85s script han länkade tidigare. Har du gett din VM en stor disk så är du klar nu.

Vill du istället köra med nätverkslagring behöver du göra mer. Men innan du börjar göra detta så se till att allt fram till och med enochs script fungerar så du har en fullt fungerande installation. I det läget kan du ju också köra med nextcloud ett tag för att se om det ens är något du vill fortsätta med, du kan flytta till nätverkslagring senare.

För att flytta till nätverkslagring: Dela ut ett NFS-share från din truenas, Mounta det i en katalog på din ubuntu 20 och flytta hela innehållet i gamla datadir till den platsen. Sedan mountar du om sharet till där din datadir var. Klart!

Jo jag är med dig där.
Jag krånglar "lite" men det är för att jag inte vill måla in mig eller prioritera ned för mkt.

Jag vill ha ganska stor disk på Nextcloud vm:et eftersom jag tänkt dumpa backuper på familjens mobilbilder när de ligger på laddning.

Tänkte i truenas banan då eftersom jag just har det uppsatt och det funkar finfint mot familjens datorer med SMB shares och helst inte "fragmenterar upp" vart bilder/backuper/media ligger lite för att enklare kunna lägga upp en automatisk off-site kopia på sikt när allt övrigt snurrar på.

Truenas lägger rabarber på HBA/LSI.
Vill inte köra annat än ZFS på poolerna men kanske kan VM host och Nextcloud dela på moderkortets portat.. det har jag lite förbisett inser jag.

Ska försöka dra huvudet ur arslet och se om jag får till allt.

Tack och trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Tänkte i truenas banan då eftersom jag just har det uppsatt och det funkar finfint mot familjens datorer med SMB shares och helst inte "fragmenterar upp" vart bilder/backuper/media ligger lite för att enklare kunna lägga upp en automatisk off-site kopia på sikt när allt övrigt snurrar på.

Ah, är din tanke att du ska ha familjernas mappar från datorerna synliga i nextcloud? Jag har missförstått dig i sådana fall. Om du med external storage menar det här: https://docs.nextcloud.com/server/latest/admin_manual/configu...
För att lösa ditt problem med smb client is not installed ska du köra "sudo apt install php-smbclient" och sedan starta om så ska det rulla.

Citat:

Truenas lägger rabarber på HBA/LSI.
Vill inte köra annat än ZFS på poolerna men kanske kan VM host och Nextcloud dela på moderkortets portat.. det har jag lite förbisett inser jag.

Hm, hade du inte redan kört virtuella maskiner? Jag förutsatte att du använde Truenas inbyggda virtuella maskiner. Då anger du ju på vilket befintlig dataset du vill lagra diskarna/zvolarna på, det är inga fysiska diskar eller så som behöver bli tvingade till den virtuella maskinen.
https://www.ixsystems.com/documentation/truenas/11.3-U2/virtu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Kanske jag som tänkt helt snett hela tiden...
Jag kör ju Truenas på en VM, där ligger diskpoolerna via HBA kort i IT mode, detta funkar finfin.
Sedan har jag testat att köra Nextcloud på separat VM eller CT/Jail för att sedan försöka komma åt Truenas poolerna som ligger som SMB shares.

Kanske ska jag tänka om helt, köra en VM med ex. Ubuntuserver med ZFS pooler monterade, sedan lägga Truenas + Nextcloud i dockers/jail/containers...?

What say you?

TrueNAS + Nextcloud = </3
TrueNAS + Ubuntu = <3

TrueNAS som storage i VMware = <3
TrueNAS som en VM för storage i VMware = ?!

Keep it simple. Kör TrueNAS på en barebone server som du mountar med NFS in till din Hypervisor. Sen kör du en vanlig Ubuntu VM från din hypervisor. Då får du ett stabilt system med alla fördelar som TrueNAS ger, och du slipper mulle meck hack som en VM med TrueNAS ger.

I vissa fall är det faktiskt bäst att RTFM. Detta är ett sådant. TrueNAS rekommenderar emot att köra det som en VM. Iaf sist jag kollade.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

TrueNAS + Nextcloud = </3
TrueNAS + Ubuntu = <3

TrueNAS som storage i VMware = <3
TrueNAS som en VM för storage i VMware = ?!

Keep it simple. Kör TrueNAS på en barebone server som du mountar med NFS in till din Hypervisor. Sen kör du en vanlig Ubuntu VM från din hypervisor. Då får du ett stabilt system med alla fördelar som TrueNAS ger, och du slipper mulle meck hack som en VM med TrueNAS ger.

I vissa fall är det faktiskt bäst att RTFM. Detta är ett sådant. TrueNAS rekommenderar emot att köra det som en VM. Iaf sist jag kollade.

Jag hör dig. Har läst en hel del dokumentation, inte helt entydigt. Sen verkar många på senare peka på att truenas i VM är klokt likt Nextcloud i ct även det vettigt.
Är ny i detta sedan november, pysslat mycket med hårdvara innan och Windows världen.

Testar för att lära mig plus att få en nice setup att nyttja hemma.

Har nu en maskin som jag vill köra det mesta på, en med 12c/24t, 48gb ram och 2st Mirror pools.

Anledningen till att jag inte vill köra truenas på egen barebone är 2, vill minimera antalet burkar, plus att nya servern har idrac mm. Så känns bara sjukt nice att ha allt under ett "tak"

Kommer sätta en Rpi 4/8gb med typ en enkel 8tb disk eller liknande när jag fått upp allt som ska ligga off-site och agera backup.
Då har jag maskiner och en bra redundans tänker jag.

Just nu har jag 5 mindre maskiner, det mesta då barebone och ett spindelnät av kablar i kontoret som nu är frugans arbetsplats ca 1år framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

I vissa fall är det faktiskt bäst att RTFM. Detta är ett sådant. TrueNAS rekommenderar emot att köra det som en VM. Iaf sist jag kollade.

Nya rön sedan bytet Freenas/Truenas har jag för mig. Tidsmässigt i krokarna där i alla fall. De har instruktioner för att köra Truenas som en VM nu mer. Ironiskt att dra ett 'RTFM' utan att ha läst manualen..
Det är ju knappast något mulle meck-hack att göra riktig disk passthrough heller, men jag håller med om att det är att krångla till det i onödan om man inte har stenkoll på vad man gör.