Permalänk
Medlem

Ethernet i 75-ohms koaxkabel

Jobbar på en båt, där det spånas på att sätta upp en eller ett par kameror någonstans högt upp i båten, och få ner videosignalen till kontrollrummet i maskin, så vi kan se vad som kommer ur skorstenarna och dylikt här nerifrån. Som chiefen kallar det, "titta-ut-kameror".

Att dra kabel sisådär 30 meter "fågelvägen", sju däck uppåt, är ett rent djävulskt jobb, och inte rimligt att göra för den här sakens skull. Det ska vara brandsäkra och vattentäta skottgenomgångar osv, och det är både ett och tio skott/däck vi måste gå igenom, så det kommer inte på fråga att tatta ny kabel. Vi vill av olika skäl hålla detta frånskilt från det övriga nätverket ombord, så vi kan inte utnyttja befintligt TP-kablage. Att köra ethernet i 220-elnätet funkar nog inte heller, strömmen på en båt är otroligt "skitig" jämfört med hur den är i vägguttagen hemma. Massa transienter och övertoner och sådant, inte bra alls. Att köra det över wifi kan man förstås också glömma i en båt av stål

Vad vi däremot har är videokablarna från det tidigare alarm/kontrollsystemet som nu ligger outnyttjade. Detta är 75-ohms koaxkabel, och det torde väl vara åtminstone 50-60 meter kabel mellan de ställen vi vill ha kamerorna och kontrollrummet. Då de gamla skärmarna satt chainade, så kommer det dessutom bli en del skarvdon på vägen.

Vi vill inte behöva köpa en massa svindyra analoga kameror för retrofitting i gamla system. Vi vill köra vanliga, enkla IP-kameror med inbyggd webserver, så vi kan plocka upp outputen i ett browserfönster på en dator i kontrollrummet. Nuvarande idé för hur det ska genomföras är att skaffa RJ45 - BNC-adaptrar, och koppla ihop det kamera-adapter-koaxkabel-adapter-dator.

Vad jag undrar är om någon som har koll på sådant här, och lite mer erfarenhet än jag på att köra ethernet i koaxkablar, kan ställa någon prognos. Kan man komma undan med att köra icke impedansmatchat kablage (75 ohm) över så långa sträckor som det är frågan om (50-60 m), där det dessutom finns en del tvivel om kablagets kvalitet (skarvar, etc)? Det är inga större krav på bandbreddsmaximering, det räcker med att det klarar strömmarna från ett par vanliga IP-kameror i konsumentklass.

Givetvis är även förslag på alternativa lösningar välkomna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

http://www.mocalliance.org/ borde vara av intresse.
Produkter som tex http://www.wi3inc.com/ eller http://www.actiontec.com/products/product.php?pid=251#.UUEAU1...
Frågan är hur dina skarvar ev ställer till det...

Permalänk
Medlem

Det finns adaptrar för att skicka Ethernet över koax, men det är inte helt billigt...
Startkitt:
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:3631506#sthash.dn6P...
För varje extra "avlämningspunkt":
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:3631505#sthash.ANFM...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Hitta två gamla nätverkskort och kör nätet via coax helt enkelt!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ah, tack för svaren grabbar!

Att det fanns adaptrar visste jag redan, problemet är som sagt att det är 75 och inte 50 ohms-kablage. Nu hittar jag förvisso inget om impedanser i produktbeskrivningarna till de där adaptrarna när jag bara glodde igenom dem snabbt, men "Extend an Ethernet network across an existing closed circuit camera network (over coax) without interrupting the analog TV signal" från zyberzeros förslag låter ju lovande, man brukar väl köra CCTV i 75-ohmskablar

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, tack för svaren grabbar!

Att det fanns adaptrar visste jag redan, problemet är som sagt att det är 75 och inte 50 ohms-kablage.

75ohm - ca 400kr :
http://www.amazon.com/Actiontec-Ethernet-Adapter-Service-ECB2...

Permalänk

Denna är en omvandlare mellan TP och det gamla 10Base-2 som kördes på koax. Du behöver en i varje ände, sedan är det bara att koppla vidare med vanlig TP-kabel.

Dock, notera följande:
De är gjorda för 50 ohms koax.
Endast 10 MBit

Kan ju vara värt att ringa Direktronik och se om de tror på idén...

/Asklepios

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem

Men, kan du inte bara skaffa en övervakningskamera, skicka signalen analogt via koax till ett video capture-kort i datorn? Korten kostar knappt nått, kamera/n (skaffa övervakningskamera med IR-läge så funkar de på natten oxå) nån tusing om du ska ha bättre grejor. Kolla t.ex Övervakningsbutiken

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Ah, givetvis, kabeltv-näten kör också 75 ohm. Nu blev det genast lite lättare att leta, det lär ju finnas mängder av produkter för att köra data i redan befintliga kabeltv-kablar som vi borde kunna använda

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Men, kan du inte bara skaffa en övervakningskamera, skicka signalen analogt via koax till ett video capture-kort i datorn? Korten kostar knappt nått, kamera/n (skaffa övervakningskamera med IR-läge så funkar de på natten oxå) nån tusing om du ska ha bättre grejor. Kolla t.ex Övervakningsbutiken

Vi vill köra det digitalt, då det finns en del dubier om kablagets kvalitet, och dessutom verkar det ju finnas grejer för att göra det till rimliga priser. Tack för länken dock, vi ska ju hitta vettiga kameror också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, givetvis, kabeltv-näten kör också 75 ohm. Nu blev det genast lite lättare att leta, det lär ju finnas mängder av produkter för att köra data i redan befintliga kabeltv-kablar som vi borde kunna använda

Exakt - kolla http://www.mocalliance.org/industry/certified_products.php

Notera även krav avseende kvaliten på ditt kablage:
Min Attenuation (> 250 Mbps): 10 dB min
Max Attenuation (>30 Mbps): 68 dB max
Max Attenuation (> 250 Mbps): 50 dB max
(från http://www.amazon.com/Actiontec-Ethernet-Adapter-Service-ECB2...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vi vill köra det digitalt, då det finns en del dubier om kablagets kvalitet, och dessutom verkar det ju finnas grejer för att göra det till rimliga priser. Tack för länken dock, vi ska ju hitta vettiga kameror också

Om det är taskiga kablar så är det bättre att köra analogt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Om det är taskiga kablar så är det bättre att köra analogt.

Därom tvista de lärde. Vi kommer dock inte köra särskilt bandbreddsintensivt, och det kommer ju gå över TCP, så tror inte lite packetloss har någon sexuell betydelse. Så länge det inte är så illa att det blir ordentliga fördröjningar, så borde man inte märka av det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!