Behöver man installera om drivrutiner vid byte av grafikkort i samma familj?

Permalänk
Medlem

Behöver man installera om drivrutiner vid byte av grafikkort i samma familj?

Hejsan, var ett tag sedan man hängde på sweclockersforumet men kom allt att tänka på er när en fråga poppade upp i huvudet.

Behöver man ta bort drivrutinerna när man byter grafikkort inom samma familj? Har just nu HD 6950 men senare idag så dyker ett HD 7970 upp med posten och började fundera på om det bara är att byta korten och köra eftersom det är samma drivrutinspaket man använder eller om problem kan uppstå? Tidigare så har jag bytt mellan Geforce och Radeon och då måste man ju självfallet byta men nu när det är inom samma familj, fast generationen efter, funderar jag på om man verkligen måste installera om för att den ska "fatta"?

Tack på förhand för svar.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Alltid bra att köra drive sweper och installera färskra drivrutiner Men helt absolut tvunget är det inte Men rekomenderar att du gör det!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Hejsan, var ett tag sedan man hängde på sweclockersforumet men kom allt att tänka på er när en fråga poppade upp i huvudet.

Behöver man ta bort drivrutinerna när man byter grafikkort inom samma familj? Har just nu HD 6950 men senare idag så dyker ett HD 7970 upp med posten och började fundera på om det bara är att byta korten och köra eftersom det är samma drivrutinspaket man använder eller om problem kan uppstå? Tidigare så har jag bytt mellan Geforce och Radeon och då måste man ju självfallet byta men nu när det är inom samma familj, fast generationen efter, funderar jag på om man verkligen måste installera om för att den ska "fatta"?

Tack på förhand för svar.

Det tar några minuter och då kan du vara säker på att allt är som det ska med drivrutinerna. Så varför inte spendera den korta tiden på att göra det?

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Hejsan, var ett tag sedan man hängde på sweclockersforumet men kom allt att tänka på er när en fråga poppade upp i huvudet.

Behöver man ta bort drivrutinerna när man byter grafikkort inom samma familj? Har just nu HD 6950 men senare idag så dyker ett HD 7970 upp med posten och började fundera på om det bara är att byta korten och köra eftersom det är samma drivrutinspaket man använder eller om problem kan uppstå? Tidigare så har jag bytt mellan Geforce och Radeon och då måste man ju självfallet byta men nu när det är inom samma familj, fast generationen efter, funderar jag på om man verkligen måste installera om för att den ska "fatta"?

Tack på förhand för svar.

Ja, du måste byta. 6950 och 7970 är inte samma "familj" heller, 7950 och 7970 använder samma drivrutin då de använder samma GPU, likaså har 7850/7870 samma drivrutin.