Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Tegra 4 kommersiellt tillgänglig i sommar

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Tegra 4 kommersiellt tillgänglig i sommar

I samband med den senaste kvartalsrapporten avslöjar Nvidias vd Jen-Hsun Huang att systemkretsen Tegra 4 ska finnas ute under sommaren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Tyvärr på tok för sent att komma med Tegra 4 då.
Det skulle ha funnits ute nu eller allra helst innan jul.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tyvärr Nvidia men blir Tegra 4 inte någon rejäl förbättring från Tegra 3 så kommer det inte gå så bra
och till sommaren blir det lite för sent..

Permalänk

nVidia, gå tillbaka och gör grafikkort! Ingen vill ha Tegra om den inte får många väldigt effektiva kärnor till låg effekt förbrukning! och en vassare grafikkrets!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Kommer sälja för att det står nVidia på dem ändå. Spelar ingen roll om de står sig i konkurrensen prestandamässigt eller inte då.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför folk ens vill ha tegra...Har tegra 3 i mobilen...använder inte ens den prestandan...räcker ju att man sitter vid datorn och spelar...Varför ens spela på mobilen eller portabla spelkonsoller :S Blir bara spel spel spel..

Men aja, finns säkert folk som gillar de :3

Tkr de borde satsa på datorkretsar istället..

Permalänk

De får nog försöka få ut en bättre version av Tegra istället. Komma med Tegra 4 till sommaren känns för sent helt enkelt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Kommer sälja för att det står nVidia på dem ändå. Spelar ingen roll om de står sig i konkurrensen prestandamässigt eller inte då.

Kommer absolut att spela roll eftersom inga kända eller stora tillverkare har valt att satsa på Tegra 4.. Själv är jag säker på att Qualcomm, Samsung och Apple kommer att vara de största aktörerna under 2012.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagge:

Vet inte varför folk ens vill ha tegra...Har tegra 3 i mobilen...använder inte ens den prestandan...räcker ju att man sitter vid datorn och spelar...Varför ens spela på mobilen eller portabla spelkonsoller :S Blir bara spel spel spel..

Men aja, finns säkert folk som gillar de :3

Tkr de borde satsa på datorkretsar istället..

Finns inte några stora pengar i att tillverka "datorkretsar", marknaden minskar till förmån för plattor om du inte har märkt det.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Finns inte några stora pengar i att tillverka "datorkretsar", marknaden minskar till förmån för plattor om du inte har märkt det.

Jo, har märkt de...det är de som är synd..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SwedenVirre:

nVidia, gå tillbaka och gör grafikkort! Ingen vill ha Tegra om den inte får många väldigt effektiva kärnor till låg effekt förbrukning! och en vassare grafikkrets!

Ingen vet hur Tegra 4 presterar än.

Skrivet av Aleshi:

Kommer sälja för att det står nVidia på dem ändå. Spelar ingen roll om de står sig i konkurrensen prestandamässigt eller inte då.

Knappast, mobil - och surfplattetillverkarna väljer de kretsar som ger mest prestanda för pengarna, de favoriserar ingen tillverkare eftersom de precis som alla andra företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Kommer absolut att spela roll eftersom inga kända eller stora tillverkare har valt att satsa på Tegra 4.. Själv är jag säker på att Qualcomm, Samsung och Apple kommer att vara de största aktörerna under 2012.

Inte så svårt att säga saker i efterhand, gällande 2012 alltså

Permalänk
Medlem

I sommar!? det är redan försent då.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Meh, tråkigt. :/ För sent dessutom...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Kommer absolut att spela roll eftersom inga kända eller stora tillverkare har valt att satsa på Tegra 4.. Själv är jag säker på att Qualcomm, Samsung och Apple kommer att vara de största aktörerna under 2012.

Skrivet av MrAdde:

Knappast, mobil - och surfplattetillverkarna väljer de kretsar som ger mest prestanda för pengarna, de favoriserar ingen tillverkare eftersom de precis som alla andra företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt.

Nä de har inte fått många design wins. Men de produkter som kommer kommer ändå kunna säljas. Jag pratar alltså om hur konsumenter förhåller sig till nVidia snarare än telefon/läsplattetillverkare. Självklart måste de få några design wins för att konsumenter ska få en chans att köpa dem. Men jag tror fortfarande att namnet kan användas som försäljningsargument.

Permalänk
Medlem

Nvidia hade ganska många design wins med Tegra 3, nu däremot verkar man ha hamnat rejält efter. Qualcomm levererade helt enkelt en alldeles för bra produkt (S4/S4 Pro) för Nvidia. Känns jäkligt trevligt med konkurrens hursomhelst.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kommer sälja för att det står nVidia på dem ändå. Spelar ingen roll om de står sig i konkurrensen prestandamässigt eller inte då.

nVidia gör en Apple.

Tycker som många andra att de borde strunta i detta och köra vidare på snabbare GPUer. Först Razer Fiona och nu detta, vad händer egentligen?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nvidia hade ganska många design wins med Tegra 3, nu däremot verkar man ha hamnat rejält efter. Qualcomm levererade helt enkelt en alldeles för bra produkt (S4/S4 Pro) för Nvidia. Känns jäkligt trevligt med konkurrens hursomhelst.

Enligt min uppfattning är det Tegra 3 som aldrig var något speciellt.
Tegra 3 har jag aldrig sätt som något prestanda monster eller något som är imponerade, Tegra 3 presterar ungefär som en S4 (inte Pro) om inte sämre.
Tegra 4 känns som mer finslipat och en mer framtidssäker plattform än vad Tegra 3 gjorde men vi har inte sätt vad den presterar i verkligheten än så svårt att säga så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Enligt min uppfattning är det Tegra 3 som aldrig var något speciellt.
Tegra 3 har jag aldrig sätt som något prestanda monster eller något som är imponerade, Tegra 3 presterar ungefär som en S4 (inte Pro) om inte sämre.
Tegra 4 känns som mer finslipat och en mer framtids säker plattform än vad Tegra 3 gjorde men vi har inte sätt var den presterar i verkligheten än så svårt att säga så mycket.

Tegra 3 lanserades dock i fas med Qualcomm S4 och var på många plan en likvärdig krets. Sådant ger design wins. Nu sitter Nvidia med sin Tegra 3 i direkt konkurrens med S4 Pro, som är betydligt mer kompetent. Nvidia kommer inte att ta en enda win mot S4 Pro, så man kommer vara ute i kylan under ett halvår. När man väl får ut Tegra 4 så kan man bara hoppas att tidsplanen följs och Snapdragon 800 inte är snabbare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Släpps väl ungefär samtidigt som Snapdragon 800 då gissar jag, som är ett betydligt mer kompetent SoC. Tegra 4 klarar jag mig faktiskt utan.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Valiumballong:

Tegra 3 lanserades dock i fas med Qualcomm S4 och var på många plan en likvärdig krets. Sådant ger design wins. Nu sitter Nvidia med sin Tegra 3 i direkt konkurrens med S4 Pro, som är betydligt mer kompetent. Nvidia kommer inte att ta en enda win mot S4 Pro, så man kommer vara ute i kylan under ett halvår. När man väl får ut Tegra 4 så kan man bara hoppas att tidsplanen följs och Snapdragon 800 inte är snabbare.

Tegra3 desig wins verkar till stor del kommit från en extremt aggressiv prissättning, såg en sammanställning där Tegra stod för runt ~20% omsättningen men den stod för <0% av vinsten (Tegra genererade alltså en förlust trots relativt stor omsättning). Grafikmässigt var Tegra3 och S4 kanske likvärdiga, men CPU delen och strömförbrukningen var definitivt bättre på S4.

Tror nVidia kommer få det väldigt tufft i att överhuvudtaget tjäna några pengar på Tegra. Tittar man på Qualcomm så säljer de mer än bara en CPU+GPU, de har även en rad kringkretsar som radio för LTE och det är dessa kringkretsar som är deras styrka. Apple designar sina egna SoCer numera och kan ta igen utveckling + konstruktion på sina produkter. Samsung använder i.o.f.s. externa leverantörer för SoC, men frågan är om de inte kommer mer och mer använda sin egen Exynos plattform. Även Intel har insett att det inte går att få vettigt betalt för ett SoC för telefoner och plattor, så Intel har köpt upp en rad företag så att man precis som Qualcomm kan bygga i princip all kringutrustning som behövs (som har högre marginaler än de ARM SoCer man konkurrerar med).

Texas Instrument har kastat in handduken i marknaden för ARM SoCer för telefoner/plattor just p.g.a. att man inte ansåg att man hade tillräckligt mycket extra värde att addera och marginalen för att "bara" göra CPU+GPU delen av SoC. Och TI hade en rätt lång historia kring att designa SoCer för telefoner då man jobbade väldigt tätt med Nokia.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

nVidia gör en Apple.

Tycker som många andra att de borde strunta i detta och köra vidare på snabbare GPUer. Först Razer Fiona och nu detta, vad händer egentligen?

...och där gled Apple in från ingenstans av någon som tror att det är därför de säljer trots att det inte är så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Nä de har inte fått många design wins. Men de produkter som kommer kommer ändå kunna säljas. Jag pratar alltså om hur konsumenter förhåller sig till nVidia snarare än telefon/läsplattetillverkare. Självklart måste de få några design wins för att konsumenter ska få en chans att köpa dem. Men jag tror fortfarande att namnet kan användas som försäljningsargument.

Hur många köper Nexus 7, Microsoft Surface eller HTC One X för att det sitter nVidia inuti? Hur många vet om att det är nVidia som gjort kretsen inuti?

Nästan inga, tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Tegra 3 lanserades dock i fas med Qualcomm S4 och var på många plan en likvärdig krets. Sådant ger design wins. Nu sitter Nvidia med sin Tegra 3 i direkt konkurrens med S4 Pro, som är betydligt mer kompetent. Nvidia kommer inte att ta en enda win mot S4 Pro, så man kommer vara ute i kylan under ett halvår. När man väl får ut Tegra 4 så kan man bara hoppas att tidsplanen följs och Snapdragon 800 inte är snabbare.

Tegra3 finns inte i någon smartphone jag känner till. Tegra 3 finns bara i tablets.
Fattar inte att Google valde Tegra3 i nexus 7 efter tegra 2 fiaskot.

EDIT: Tegra 3 finns tydligen i ett par smartphone-modeller från stora tillverkare (HTC One X t ex), hade missat det,

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Tegra3 finns inte i någon smartphone jag känner till. Tegra 3 finns bara i tablets.
Fattar inte att Google valde Tegra3 i nexus 7 efter tegra 2 fiaskot.

HTC One X.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tegra3 desig wins verkar till stor del kommit från en extremt aggressiv prissättning, såg en sammanställning där Tegra stod för runt ~20% omsättningen men den stod för <0% av vinsten (Tegra genererade alltså en förlust trots relativt stor omsättning).

Jag haft väldiga svårigheter med att hitta något om Tegras vinst/förlust. Jag ställer mig dock skeptisk till att Nvidia skulle göra en förlust per sålt Tegra 3-chip. Har du en källa för ditt påstående?

Skrivet av teejee:

Tegra3 finns inte i någon smartphone jag känner till. Tegra 3 finns bara i tablets.
Fattar inte att Google valde Tegra3 i nexus 7 efter tegra 2 fiaskot.

HTC One X, HTC One X+, Optimus 4X, Optimus Vu och ett par kinesiska tillverkares telefoner.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Too little, too late..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Valiumballong:

Jag haft väldiga svårigheter med att hitta något om Tegras vinst/förlust. Jag ställer mig dock skeptisk till att Nvidia skulle göra en förlust per sålt Tegra 3-chip. Har du en källa för ditt påstående?

Var lite off på omsättningen, var 15% inte 20%.

http://www.trefis.com/stock/nvda/articles/160312/nvidia-overv...

Nvidia made around $600 million in revenue (15% of total revenues) from the sale of its Tegra processors in 2011. It has been incurring operating losses from this division since 2008. At $125 million, the operating losses were the highest in 2011. However, we believe that an expanding revenue base and higher productivity gains over time could significantly increase margins in the future.

Denna analytiker verkar tro att nVidia ska kunna få denna Tegra lönsam, själv är jag skeptiskt just p.g.a. av de skäl jag listade ovan. SoC för smarta telefoner har kommit till punkten där prestanda är tillräckligt bra. Det enda som kommer hända nu är att man driver ner priserna alt. skapar mervärde genom nya finesser (det som Qualcomm och Intel försöker med). Börsen verkar vara på min sida, NVDA ligger väldigt nära sitt 12 månaders minimum just nu trots "framgångarna" med Tegra 3 under 2012.

BTW: kör inte HTC One X+ Snapdragon S4+ även i den "internationella" versionen? Har bara testat den luren en enda gång i en svensk butik, men den telefonen körde då i alla fall S4+. HTC One X körde ju S4 i Nordamerika men Tegra 3 i den internationella versionen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

http://www.trefis.com/stock/nvda/articles/160312/nvidia-overv...

Nvidia made around $600 million in revenue (15% of total revenues) from the sale of its Tegra processors in 2011. It has been incurring operating losses from this division since 2008. At $125 million, the operating losses were the highest in 2011. However, we believe that an expanding revenue base and higher productivity gains over time could significantly increase margins in the future.

Ah, tack

Skrivet av Yoshman:

BTW: kör inte HTC One X+ Snapdragon S4+ även i den "internationella" versionen? Har bara testat den luren en enda gång i en svensk butik, men den telefonen körde då i alla fall S4+. HTC One X körde ju S4 i Nordamerika men Tegra 3 i den internationella versionen.

Tegra 3 i både One X och One X+ i Europa/stora delar av världen, tror bara att det AT&T som kör på S4.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Tegra 3 i både One X och One X+ i Europa/stora delar av världen, tror bara att det AT&T som kör på S4.

Man körde S4 bara för att få LTE-stöd. Det kommer inte behövas med Tegra 4.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W