Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Det är länge känt att MK85 har haft sina fel och brist när det gäller ledbelysningen, men idag måste jag säga att jag blev helt enkelt trött och bytte tillverkare.

Hade sen länge ett MK80 som fungerade bra till den dagen min sambo blev galen på de blå brytarna.
Eftersom jag var nöjd med Qpad och MK80 så fick det bli ett MK85.

Efter en stund så började belysningen att blinka titt som tätt. Men som gick att åtgärda genom att ändra ljusstyrka.
Skickar in till Netonet för garantiärende och det är inga problem.

Får ett nytt som de inte haft i lager länge, då Qpad säger att de åtgärdat problemet och med detta ska inte problemet finnas kvar.
Till min stora förvåning lider tangentbordet av samma problem.. Skickar in igen...

Får ett nytt MK85 som är klippt stendött. Fungerar inte alls varken i bios eller windows.

Skickar in igen.... Och ber om att få byta fabrikat..
Och nu i skrivande stund sitter jag med ett Gigabyte Aivia Osmium och känner mig nöjd.

Det som kan diskuteras är hur många fler det är som har samma problem, för det verkar vara vanligt iallafall om man söker på forumet.

Skriv en hel tråd i konsumenträtts delen om hur Qpad gjorde en goodwill.
Men det hela kan läsas här

Dold text

Utmärkt upplägg på ett yttrande om prestandan och kvalitén på MK-85 från QPAD.
Jag har själv haft ett i 2 år, belysning har hoppat lite till och från efter att en nära vän spillde 1 liter(Skojar inte när jag säger 1 liter)
Men det har fungerat snuskigt bra för mig, och kvalitén är jag mäkta nöjd med.
De problem du har anser jag är jobbiga med tanke på att man betalat mycket pengar för det, 1700:- för 2-2½ år sedan.
Jag hade också velat ha ett nytt, men det är så jävla bra så jag vet inte när jag ens kan tänka mig att byta ut det.
Fick du rätsida på allt?

Vad tog du sedan? Såg att du valde ett, men vilka stod det emellan?
Jag personligen är lite lite lite intresserad av antingen ett Ducky, eller det nya Logitech som är påväg.

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Oktay:

Jag bumpar denna tråd då jag har ett problem med mk-80
När jag stänger av datorn så släcks inte belysningen? Ska det vara så?

Var inte så på CM quick fire tk :/

Jag tror att det var så på mitt MK-85 som jag hade innan det brakade ihop. Har ett MK-80 hemma så kan kolla upp det senare ikväll och meddela. Men eftersom jag har vanan inne att stänga av belysningen innan jag stänger av tangentbordet så antar jag att den vanan beror på det du frågar om.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av vongen:

Som tangentbord är jag 100% nöjd med mitt mk-85.
Dock har bakgrundsbelysningen ett eget liv.. Kan slockna av sig själv tändas av sig själv helt omotiverat. Har ibland fått någon slags disco effekt i den också
Det sämsta är när de inte går att justera styrkan längre då är det bara en utdragning om gäller för att få ordning på det.

Den såkallade Disco Effekten är när man tar ljusstyrkan till max och sedan trycker igen, då går den i pulserande läge.

Jag har ringt Qpad angående det och jag fick förklaring då.

Så när man skruvar max upp så börjar den pulsera, det är något den ska göra.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Oktay:

Jag bumpar denna tråd då jag har ett problem med mk-80
När jag stänger av datorn så släcks inte belysningen? Ska det vara så?

Var inte så på CM quick fire tk :/

Jag provade nu på mitt MK-80 och belysningen stängde faktiskt av sig när jag stängde av datorn.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Jag provade nu på mitt MK-80 och belysningen stängde faktiskt av sig när jag stängde av datorn.

Tack för att du kollade upp det!
Jag prövade nu koppla in tangentbordet via ps2->USB adaptern och nu släcks led-belysningen när jag stänger av datorn men däremot tänds inte det när jag startar datorn, jag får alltid tända på det manuellt.

Märkte även att när jag startade datorn så tändes de till snabbt under ca halv sekund och så slockna det.

När det väl är tänt så är det inga fel :/

Inte ska det vara såhär?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Oktay:

Tack för att du kollade upp det!
Jag prövade nu koppla in tangentbordet via ps2->USB adaptern och nu släcks led-belysningen när jag stänger av datorn men däremot tänds inte det när jag startar datorn, jag får alltid tända på det manuellt.

Märkte även att när jag startade datorn så tändes de till snabbt under ca halv sekund och så slockna det.

När det väl är tänt så är det inga fel :/

Inte ska det vara såhär?

Enligt min erfarenhet så beter sig tangentbordet så. Om jag stänger av mitt så stängs belysningen av men när jag sätter på den igen får jag sätta på det manuellt igen (personligen så föredrar jag det så). Det blinkar även till nån gång under uppstart och så gjorde också mitt MK-85 när jag hade det.

Så det är inget som är fel på ditt tangentbord det beter sig bara lite annorlunda mot vad du är van vid på annat.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Mitt tangentbord func-ar bra (pun intended)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oktay:

Jag bumpar denna tråd då jag har ett problem med mk-80
När jag stänger av datorn så släcks inte belysningen? Ska det vara så?

Var inte så på CM quick fire tk :/

Vanligtvis är USB-portar strömförsörjda även när datorn är i standby. Det ger dig möjlighet att starta datorn med tangenttryck, ladda telefon mm.
Du kan kolla i bios om du kan ställa USB-power till/från i standby. Har du USB-hub i skärmen kan du pröva att koppla tangentbordet via den. Då är det mer troligt att du inte får ström till tangentbordet i standby. Du förlorar samtidigt möjligheten till tangentbordsstart av datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har haft andra problem, som t.ex att backspace-knappen slutar fungera och börjar inte fungera igen förrän omstart av datorn. Att ett jävla tangentbord ska ha sådana problem får en att verkligen undra hur de är byggda, ända sedan mitt första tangentbord som jag kan komma ihåg (1995?) så har jag aldrig haft problem med tangentbord förrän att jag övergick till dessa "moderna" mekaniska. Att allt kan gå sönder nuförtiden är löjligt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det är ju sant. Det mesta nuförtiden är ju skräp mer eller mindre. Jag har snubblat över så många halvtrasiga nya mekaniska tangentbord så det är löjligt. Jag har inte fått ett kvalitétsintryck överlag i alla fall. Att man ska behöva spendera 1500k+ för ett Filco eller Topre eller vad det nu är för att vara säker på att få kvalité är lite ruttet. Förr byggde man grejer för att de skulle hålla. Det finns inte idag.

Vill man vara lite extra konspiratorisk angående detta så berörs även detta i Zeitgeist dokumentärerna (inte specifikt tangentbord dårå utan allting i det stora hela).

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vanligtvis är USB-portar strömförsörjda även när datorn är i standby. Det ger dig möjlighet att starta datorn med tangenttryck, ladda telefon mm.
Du kan kolla i bios om du kan ställa USB-power till/från i standby. Har du USB-hub i skärmen kan du pröva att koppla tangentbordet via den. Då är det mer troligt att du inte får ström till tangentbordet i standby. Du förlorar samtidigt möjligheten till tangentbordsstart av datorn.

Men det var inte så med mitt quickfire tk med led-belysning :/

Ska kika bios inställningarna.

EDIT: Nope, det var inte aktiverat. Jävligt irriterande att behöva sätta på belysningen hela tiden. Drog ett mail i måndags till qpad, inte fått svar än. Får se vad de säger

Permalänk
Medlem

Är själv jättenöjd med mitt Qpad tangentbord, har fungerat felfritt i 2,5år. Du verkar bara ha haft en väldig otur tyvärr.
Två tummar upp till Qpad som gav dig ett nytt!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oktay:

Men det var inte så med mitt quickfire tk med led-belysning :/

Ska kika bios inställningarna.

EDIT: Nope, det var inte aktiverat. Jävligt irriterande att behöva sätta på belysningen hela tiden. Drog ett mail i måndags till qpad, inte fått svar än. Får se vad de säger

Har samma problem med att det inte släcks. Fick du något svar?
Ska kolla upp om jag har usb power igång men om det inte gjorde något för dig så..

Permalänk
Medlem

Sitter på ett MK-85 och har inte haft något liknande ni andra har haft till problem. Enda lampan som är problem för mig är på komma knappen där den lätt blinkar mjukt då den nog glappar. I övrigt stängs allting av när jag stänger av datorn men beteendet vid strömsparläge är oförutsägbart där det ibland fortsätter lysa och ibland stänger av. Spelar däremot ingen roll om det gör det för mig då ingen befinner sig i rummet datorn står i. Belysningen kör jag halvvägs eller på lägsta då jag är väldigt ljusskygg. Tangentbordet i sig tycker jag faktiskt om då jag inte haft några problem med tangent slitage eller andra finesser. Väldigt stadigt och skönt att skriva på också.

Verkar som jag fått ett "bra" exemplar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Mitt första MK-85's ljus började flickra efter ett halvår eller något, blev värre och värre fram tills bakgrundsljuset dog helt. RMA och fick ett nytt.

Andra MK-85'an gjorde exakt samma sak i exakt samma tidsram, men tangentbordet dog helt istället för delvis, RMA och fick ett nytt (tack inet)

Mitt tredje MK-85 jag sitter på nu har hållt avsevärt mycket längre än de två första, men nu har bakgrundsljuset börjat slå av/på cirka en gång om dagen i några millisekunder, precis det symptomet mina två första började visa. QPAD har tappat allt mitt förtroende med den här rentav usla kvaliteten. En gång är otur, två gånger är extrem otur. Tre gånger vid olika batchar/hävdade fixar är designfel/bristande kvalitet i hela serien och märket i sig (toppmodell trots allt).

Permalänk
Inaktiv

Har ett Qpad MK 90 med varierande erfarenheter. Det är vissa störningar om man kopplar in högtalare i hörlursingången, vilket jag har gjort, då högtalarna har väldigt kort signal kabel. Blir någon sorts rundgång. Tangentbordet har periodvis också misslyckats att hittas av bios under boot och då blivit tvungen att byta externa USB porten, så fungerade det igen.

Annars fungerar det perfekt, vilket är jävlig tur då det börjar tangera på oacceptabelt.

Permalänk

Fick mitt MK-85 igår, idag upptäckte jag att nedåttangenten inte fungerar. Tangentbordet i övrigt verkar trevligt. Nice med hörlurs- och USB-utgångar direkt på tangenbordet.

Visa signatur

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 -- MSI K9N SLI-2F, nForce 570 SLI, DDR2 -- Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3 -- AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.3GHz Socket AM2

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Jo det jäkla problemet hade jag med, Tangentbordet lös på fri vilja efter att man stängt av datorn. Så man blev tvungen att stänga av strömbrytaren till grenuttagen. Då Tangentbordet lyste upp hela kontoret och in i dotterns rum

Har ni oxå windows 10? för att efter att jag laddade ner win 10 så kan t-bord + mus börja lysa om man klickar på nån av knapparna.. Väldigt irriterande!

Permalänk
Medlem

Har haft mitt mk-85 2 år typ inga problem med belysning .
Funkar jätte bra i win 10.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

5 år sedan gav ledbelysningen upp, flimmer först i några dagar..

Permalänk

5 år sedan (snart 6år) tråden skapades

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

5 år sedan (snart 6år) tråden skapades

Jodå men dom borde hålla längre..
FN+8 med ett snabbt 2 på keypaddelen verkar funkar.. ett tag?

Ska plocka isär mitt om det inte funkar.. har två.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

5-6 år är inte mycket i hållbarhet för ett mekaniskt tangentbord. Som sagt Qpad har stora kvalitetsproblem med alla sina produkter känns det som. Haft problem med både flera tangentbord och möss. Sitter idag med ett gammalt väl använt tangentbord tillverkat 1990 och det funkar precis som det ska. Förr gjorde man kvalite på riktigt.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch