Permalänk
Desk Master

har ju såklart fläktar på radiatorerna men dom går på 450 rpm så dom hörs inte.
Jag clockar alltid mina gpun. Denna har varit stabil i månader på i princip exakt samma system.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Khezan:

Låter detta troligt. Jag "tjuvkopllade psun för att fylla lopen. Kan detta teoretiskt sätt skada atx 24 pin connectorn så att den ger 23x12volt istället för 24x12 eller något dylikt?

Låter som om du hitta ditt problem
Speciellt eftersom din nya PSU fungerar utan problemas
Hyvä juttu!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Khezan:

Vad exact skulle detta åstadkomma?:D aldrig hört att detta skulle hjälpa.

Du har 2 olika "kontrollers" på ditt mobo, Asmedia och Intel, kan vara värt att testa byta.

Permalänk
Medlem

Någon inbyggd överclockningsfunktion som slår på när du spelar och får datorn att frysa? Pröva inaktivera "autotune" eller va de kallas på ditt moderkort.

Hur länge körde du Prime?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Skulle nog testa en annan SSD eller prova installera på den mekaniska.
Jag hade samma problem med en SSD...dock var det budgetdisken Crucial V4.
Den frös i alla program och bench, tog ett tag och en del googlande innan jag förstod att det var disken.
Köpte en ny SSD (A-data premier pro) och vips var frysningarna borta:)

http://www.google.com/search?hl=sv&q=freeze+corsair+gt

Testa detta om du kör Intel RST drivers kör du default Ms AHCi så funkar det inte...
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=96663
Tydligen är du inte ensam;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla av att det är minnena som spökar för dig, om nu inte PSU var lösningen?

Hade jag vetat hur många som har diverse lurig fel och ostabilitet med Vengeance stickorna är till X79 hade jag inte köpt dem, jag har som tur är inte haft några problem, än, peppar peppar, men jag har gjort vad jag kan och sett till att inte klocka dem och att spänning ligger rätt.

Vet flera som fått byta ut sina Corsair Vengeance antingen mot Dominators eller annat märke vilket löst problemen för dem, trots att Memtest gått felfritt..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk

Skönt att det löste sig!

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Hejsan, byggt massor med datorer men nu har jag ett problem jag inte kommer förbi.
Så jag slog ihop följande maskin några dagar sedan. i7-3930k, MSI BigBANG 2 x79 2011 socket moderkort, 32 GB Corsair Vengeance Ram, 850 watt corsair modular psu, gtx 680 dc2 GPU från asus. Kör nu på en ssd 120 gb force gt från corsair och en 3tb seagate hdd.

Datorn fryser vid i princip alla stresstester. Samma gäller spel(bf3 enda jag testat), måsta hardreseta datorn, får ingen respons av mus eller keyboard, alt ctrl delete funkar inte etc.

Vad jag hittils gjort.

Memtest 12 passes inga fel hittade
Prime95, msi afterburner för att kolla temperaturerna. Inge konstigt här inte.
Testad annat ram, funkade inte
Testad annat moderkort funkade inte
Testade sätta in CPun i ett annat Rive bygge, funkade bra
testat en annan psu, hjälpte inte
gett mera volt till ramstickorna, ingen skillnad
testad att inte använda xmp utan downclocka ramet till 1333Mhz, nix
reintallat windows 3 ggr

Trotts att jag vill tro att detta är hardwarerelated så jag vete FAN vad som gör detta.

Nu vill jag ha de mest kreativa lösningarna på problemet! allt ni kommer på som kan skapa detta.

Provat med ett annat grafikkort? Kan vara att du fått ett måndagsexemplar..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Khezan:

Asus Rampage 4 Extreme-i7-3970X-64GB 2133Mhz Dominator RAM-3xGtx 680 4GB dc2-Raid 0 4x120GB SSD-5x3TB seagate HDD-Cosmos 2. Allt vattenkylt.

Jag tänker flytta till Finland.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Desk Master

Ska inte ropa hepp ennu, har ett 16 gb g skill kit om vengeance inte skulle funka. Dock så brukar vengeance krångla mest på asus bord. MSI brukar äta i princip allt man sätter på dem.

Skulle aldrig rekomendera vengeance på ett asus rive bord

Visa signatur
Permalänk
Desk Master
Skrivet av HurMycket:

Jag tänker flytta till Finland.

Du jag jobbade hårt för att skrapa ihop pengarna till det där:)
Jag har en fiat punto istället för en BMW så man väljer vad man sätter pengarna på:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla biosettings för volten på cpu. minnet och n-b, kan vara så att cpu volten droppar för mycket med orginal setting för din cpu vilket du kan se med cpu-z. Testa ställ upp den lite manuellet om du kör på auto. Om man kör med flera minnes stickor vilket jag antar du kör med 8 st kan du behöva höja lite på n-b för att systemet ska bli stabilt, jag gissar på att det kan vara en bov i dramat.
Tycker det låter som att något inte får den volt den behöver vid full load, och auto settings kan vara fel bara från början.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Kör HWinfo medan du spelar/testar och logga till en CSV. Då kan du i eftrerhand se exakt vad som händer tusendelarna innan datorn fryser. Såsom späningsfall, höga temperaturer osv.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Khezan:

Du jag jobbade hårt för att skrapa ihop pengarna till det där:)
Jag har en fiat punto istället för en BMW så man väljer vad man sätter pengarna på:)

Man ser många bra datorer på SweClockers, men din var en av de sjukaste. Well played, sir.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är det minnena som krånglar testa köp kingston brukar alltid funka

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brallor:

Vad skulle detta ha med saken att göra?

Jag hade själv samma problem som han har beskrivit det.

För mig så hjälpte det att köpa windows och det fungerade sedan. Där av undrade jag.

(också då jag hade problemet orkade jag inte göra allt han gjorde)

PS: Ååå jag vet inte varför det gick efter det. Så fråga inte!!!! ^^

Permalänk
Desk Master

Hej tillbaka hemma nu. Crashade 2 ggr till. Det är KNAPPAST gpun. Då jag kört furmark i 4 timmar. Den går inte över 47 celcius och crashar inte om man inte spelar på den. Testat olika spel. Samma visa hela tiden. MW2, WOW, BF3 Händer efter 10 min eller 3 timmar. Skall logga i millisekunder nu. se om jag hittar nånting

Visa signatur
Permalänk

Jag skulle nog testa att köra utan SSD-Raid. Även om det ska funka enligt all spec så känns det som ett ställe där det skulle kunna flaska, och där det inte är så väl bugtestat alla kombinationer av SSD-modeller i Raid . Konsumentrigg även om det är prestandasegment.

Bara min magkänsla att det är där jag skulle fortsätta efter alla tester som redan gjorts.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khezan:

Hej tillbaka hemma nu. Crashade 2 ggr till. Det är KNAPPAST gpun. Då jag kört furmark i 4 timmar. Den går inte över 47 celcius och crashar inte om man inte spelar på den. Testat olika spel. Samma visa hela tiden. MW2, WOW, BF3 Händer efter 10 min eller 3 timmar. Skall logga i millisekunder nu. se om jag hittar nånting

Nu får du uppdatera hur går det?

kanske fel att göra en Glad smiley efter frågetecknet?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Hej tillbaka hemma nu. Crashade 2 ggr till. Det är KNAPPAST gpun. Då jag kört furmark i 4 timmar. Den går inte över 47 celcius och crashar inte om man inte spelar på den. Testat olika spel. Samma visa hela tiden. MW2, WOW, BF3 Händer efter 10 min eller 3 timmar. Skall logga i millisekunder nu. se om jag hittar nånting

Det är klart det kan vara grafikkortet som spökar även om du inte tror det, ställ ner klocken till stocknivå och prova, detsamma gäller ju processorn, stockclock där också om du vill vara seriös med din felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Hej tillbaka hemma nu. Crashade 2 ggr till. Det är KNAPPAST gpun. Då jag kört furmark i 4 timmar. Den går inte över 47 celcius och crashar inte om man inte spelar på den. Testat olika spel. Samma visa hela tiden. MW2, WOW, BF3 Händer efter 10 min eller 3 timmar. Skall logga i millisekunder nu. se om jag hittar nånting

Har du testat alla minnena var för sig, två och två (dual-channel), tre/tre (tripple channel) etc. Kommer ta tid, men Linus (Tech tips) hade ett par minnen där ett av dem fick fel BARA när han körde med mer en ett minne i och ett annat som gav fel när det körde ensamt. Vet inte om det kommer fungera men men... har du tid så kan du ju testa

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Desk Master

Okej dags för en update. Disablade energisparfunktioner för ssd'n. En ganska simpel regedit lösning sist och slutligen. Detta löste problemet. 48h utan freeze/crash nu.
Tack massor för alla förslag!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Khezan:

Okej dags för en update. Disablade energisparfunktioner för ssd'n. En ganska simpel regedit lösning sist och slutligen. Detta löste problemet. 48h utan freeze/crash nu.
Tack massor för alla förslag!

Kan du skapa ett galleri till din dator? Jag är så jelly!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Khezan:

jag kör aldrig med äckliga fläktar:) allt här är vattenkylt. 2 radiatorer så vattnet under stress är ca 24 grader. cpu 30*C gpu 42*C under hård påfresting

Din CPU är felaktig om den visar 30C under hård belastning, 3930k blir varmare än så. Har en 3930k själv som är vattenkyld, vattentemp 25C, CPU idle 33C, max belastning 54C. Har dock två GTX 680 i SLI dom ligger på 25C Idle, 46C max load.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

gött gött för dig att det löst sig =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av Khezan:

Okej dags för en update. Disablade energisparfunktioner för ssd'n. En ganska simpel regedit lösning sist och slutligen. Detta löste problemet. 48h utan freeze/crash nu.
Tack massor för alla förslag!

Sa ju att det var SSD:n som var felet;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Khezan:

Okej dags för en update. Disablade energisparfunktioner för ssd'n. En ganska simpel regedit lösning sist och slutligen. Detta löste problemet. 48h utan freeze/crash nu.
Tack massor för alla förslag!

Hur gjorde du den lösningen?
Dela gärna med dig så andra som stöter på samma patrull kan disabla energisparfunktionerna...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khezan:

Okej dags för en update. Disablade energisparfunktioner för ssd'n. En ganska simpel regedit lösning sist och slutligen. Detta löste problemet. 48h utan freeze/crash nu.
Tack massor för alla förslag!

Roligt att det löste sig !

mvh/peterpanik