Permalänk
Desk Master

Datorbygge gått åt fanders

Hejsan, byggt massor med datorer men nu har jag ett problem jag inte kommer förbi.
Så jag slog ihop följande maskin några dagar sedan. i7-3930k, MSI BigBANG 2 x79 2011 socket moderkort, 32 GB Corsair Vengeance Ram, 850 watt corsair modular psu, gtx 680 dc2 GPU från asus. Kör nu på en ssd 120 gb force gt från corsair och en 3tb seagate hdd.

Datorn fryser vid i princip alla stresstester. Samma gäller spel(bf3 enda jag testat), måsta hardreseta datorn, får ingen respons av mus eller keyboard, alt ctrl delete funkar inte etc.

Vad jag hittils gjort.

Memtest 12 passes inga fel hittade
Prime95, msi afterburner för att kolla temperaturerna. Inge konstigt här inte.
Testad annat ram, funkade inte
Testad annat moderkort funkade inte
Testade sätta in CPun i ett annat Rive bygge, funkade bra
testat en annan psu, hjälpte inte
gett mera volt till ramstickorna, ingen skillnad
testad att inte använda xmp utan downclocka ramet till 1333Mhz, nix
reintallat windows 3 ggr

Trotts att jag vill tro att detta är hardwarerelated så jag vete FAN vad som gör detta.

Nu vill jag ha de mest kreativa lösningarna på problemet! allt ni kommer på som kan skapa detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdaterat BIOS?
(Grymt snyggt moderkort förövrigt!)

Permalänk
Medlem

Det enda jag kommer på är om du har glömt distanserna till moderkortet.... :/

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Khezan:

Hejsan, byggt massor med datorer men nu har jag ett problem jag inte kommer förbi.
Så jag slog ihop följande maskin några dagar sedan. i7-3930k, MSI BigBANG 2 x79 2011 socket moderkort, 32 GB Corsair Vengeance Ram, 850 watt corsaostabil ssd?ir modular psu, gtx 680 dc2 GPU från asus. Kör nu på en ssd 120 gb force gt från corsair och en 3tb seagate hdd.

Datorn fryser vid i princip alla stresstester. Samma gäller spel(bf3 enda jag testat), måsta hardreseta datorn, får ingen respons av mus eller keyboard, alt ctrl delete funkar inte etc.

Vad jag hittils gjort.

Memtest 12 passes inga fel hittade
Prime95, msi afterburner för att kolla temperaturerna. Inge konstigt här inte.
Testad annat ram, funkade inte
Testad annat moderkort funkade inte
Testade sätta in CPun i ett annat Rive bygge, funkade bra
testat en annan psu, hjälpte inte
gett mera volt till ramstickorna, ingen skillnad
testad att inte använda xmp utan downclocka ramet till 1333Mhz, nix
reintallat windows 3 ggr

Trotts att jag vill tro att detta är hardwarerelated så jag vete FAN vad som gör detta.

Nu vill jag ha de mest kreativa lösningarna på problemet! allt ni kommer på som kan skapa detta.

Ostabil ssd? Har du alltid installerat på den eller har du testat installera på den mekaniska?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Inaktiv

dum fråga och hoppas ingen modde tar bort detta med tanke på att vi/jag kan hjälpa han!

Har du köpt windows? eller har du gjort något annat?

Se efter uppdateringar kan var simpla problem som gör det krassligt för dig

(Nice dator för övrigt tycker jag hoppas det gjorde dig lite gladare! )

Permalänk
Desk Master

bios e nyaste, moderkortet ligger som det skall. Det är en ÄKTA windows 7 64 bit ultimate.
ssd firmware är nyaste och har testat installera på HDDn

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa att sätta in en del i taget i din egen dator och se vilken det är som inte funkar?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boozfob:

Testa att sätta in en del i taget i din egen dator och se vilken det är som inte funkar?

Tråkigt (lång tid att göra) men sant

Skulle göra som han sa "Boozfob"!

Permalänk
Skrivet av Khezan:

Hejsan, byggt massor med datorer men nu har jag ett problem jag inte kommer förbi.
Så jag slog ihop följande maskin några dagar sedan. i7-3930k, MSI BigBANG 2 x79 2011 socket moderkort, 32 GB Corsair Vengeance Ram, 850 watt corsair modular psu, gtx 680 dc2 GPU från asus. Kör nu på en ssd 120 gb force gt från corsair och en 3tb seagate hdd.

Datorn fryser vid i princip alla stresstester. Samma gäller spel(bf3 enda jag testat), måsta hardreseta datorn, får ingen respons av mus eller keyboard, alt ctrl delete funkar inte etc.

Vad jag hittils gjort.

Memtest 12 passes inga fel hittade
Prime95, msi afterburner för att kolla temperaturerna. Inge konstigt här inte.
Testad annat ram, funkade inte
Testad annat moderkort funkade inte
Testade sätta in CPun i ett annat Rive bygge, funkade bra
testat en annan psu, hjälpte inte
gett mera volt till ramstickorna, ingen skillnad
testad att inte använda xmp utan downclocka ramet till 1333Mhz, nix
reintallat windows 3 ggr

Trotts att jag vill tro att detta är hardwarerelated så jag vete FAN vad som gör detta.

Nu vill jag ha de mest kreativa lösningarna på problemet! allt ni kommer på som kan skapa detta.

Prova att byta Sataport på ssd´n om du inte redan gjort detta.

Permalänk

det jag tänkt kunnat vara problemet i detta fall var väl att PSUn är för klen vid stress, men sedan när jag läste lite noggrant såg jag att det var 850w och det bör räcka gott och väl, har ingen aning i detta fallet du... :/
detta var ett jefla komplicerat problem, detta enda som återstår kunna vara problemet är nog att moderkortet har någon form av kortslutning som uppstår vid högre belastningar :/

Visa signatur

AMD Bulldozer 4.0Ghz 6 core | Asus Nvidia GTX550ti DirectCU | Barracuda 640GB | Barracuda 320GB | Barracuda 1000GB | 8GB 1.6Ghz DDR3 | Corsair 430CX PSU | AsRock 960gm | NZXT Source 210

Permalänk
Medlem

Testa ett annat nätagg. Kan vara kass trots att det är nytt.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Inaktiv

gtx 680 dc2 -> många frysnings bekymmer.. kolla olika drivisar med det, alt. när du testar delar, kolla med ett annat grafik kort med.

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Pierre232:

Prova att byta Sataport på ssd´n om du inte redan gjort detta.

Vad exact skulle detta åstadkomma?:D aldrig hört att detta skulle hjälpa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prova att boota datorn med en boot CD med typ Windows PE eller någon linux variant? Hänger den fortfarande?

Kör du med factory default bios settings?

Har du provat med annat grafikkort?

Permalänk
Desk Master

Jag är finländare är en "drivis" en drivrutin?:)
Har inte testat ett annat grafikkort. Men det är satans sällsynt med en söndrig gpu.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khezan:

Jag är finländare är en "drivis" en drivrutin?:)

Japp!

Permalänk
Inaktiv

Såg vad andra hade skrivit på en annan tråd här kanske hjälper dig med problemet!

"Låter ju som värme problem. Vanligt är väll, en kylfläns lite slarvit monterat, glömd kylpasta, fläktar som inte snurar riktigt"

Permalänk

Låter jäkla surt, ska fundera på vad problemet kan vara. :/

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Kolla gpu, har du tittat så nätaggregatet funkar som det ska? Kanske ger fel värden, hände mig en gång. Minnena fick pyttelite för lite volt och hela datorn blev ostabil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Hejsan, byggt massor med datorer men nu har jag ett problem jag inte kommer förbi.
Så jag slog ihop följande maskin några dagar sedan. i7-3930k, MSI BigBANG 2 x79 2011 socket moderkort, 32 GB Corsair Vengeance Ram, 850 watt corsair modular psu, gtx 680 dc2 GPU från asus. Kör nu på en ssd 120 gb force gt från corsair och en 3tb seagate hdd.

Datorn fryser vid i princip alla stresstester. Samma gäller spel(bf3 enda jag testat), måsta hardreseta datorn, får ingen respons av mus eller keyboard, alt ctrl delete funkar inte etc.

Vad jag hittils gjort.

Memtest 12 passes inga fel hittade
Prime95, msi afterburner för att kolla temperaturerna. Inge konstigt här inte.
Testad annat ram, funkade inte
Testad annat moderkort funkade inte
Testade sätta in CPun i ett annat Rive bygge, funkade bra
testat en annan psu, hjälpte inte
gett mera volt till ramstickorna, ingen skillnad
testad att inte använda xmp utan downclocka ramet till 1333Mhz, nix
reintallat windows 3 ggr

Trotts att jag vill tro att detta är hardwarerelated så jag vete FAN vad som gör detta.

Nu vill jag ha de mest kreativa lösningarna på problemet! allt ni kommer på som kan skapa detta.

Provat med ett annat grafikkort? Kan vara att du fått ett måndagsexemplar..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Desk Master

Kastar in en 1500 watt coolermaster psu nu, söta hundramarkshelvete om den fryser igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Har du köpt windows? eller har du gjort något annat?

Vad skulle detta ha med saken att göra?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Desk Master
Skrivet av anon186265:

Såg vad andra hade skrivit på en annan tråd här kanske hjälper dig med problemet!

"Låter ju som värme problem. Vanligt är väll, en kylfläns lite slarvit monterat, glömd kylpasta, fläktar som inte snurar riktigt"

jag kör aldrig med äckliga fläktar:) allt här är vattenkylt. 2 radiatorer så vattnet under stress är ca 24 grader. cpu 30*C gpu 42*C under hård påfresting

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du måste prova ett annat grafikkort, det är väl det enda du inte gjort...
Om det inte är det så vetefaen vad det kan vara!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

och du Läcktestade noggrant? läst igen om tråden helt o verkar sannerligen underligt. Skulle bidra med ett svar men de flesta har redan nötit de jag skullle sagt här

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Desk Master

kanske värt att säga att detta grafikkort kommer från ett annat bygge och är clockat uti helvete hårt. 1380Mhz och 6600 på minnet.

Btw inte crashat med ny PSU

Visa signatur
Permalänk
Desk Master
Skrivet av Mordrana:

och du Läcktestade noggrant? läst igen om tråden helt o verkar sannerligen underligt. Skulle bidra med ett svar men de flesta har redan nötit de jag skullle sagt här

Leaktestar alltid 8 timmar

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Låter detta troligt. Jag "tjuvkopllade psun för att fylla lopen. Kan detta teoretiskt sätt skada atx 24 pin connectorn så att den ger 23x12volt istället för 24x12 eller något dylikt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade en dator för många år sedan som frös efter cirka 30 minuters spelande, extremt irriterande. Efter lite felsökning(rätt mycket faktiskt) visade det sig vara min mekaniska disk som bråkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

jag kör aldrig med äckliga fläktar:) allt här är vattenkylt. 2 radiatorer så vattnet under stress är ca 24 grader. cpu 30*C gpu 42*C under hård påfresting

Kör du vattenkylning utan fläktar, eller hur ska man tolka det där? (jag kan inte tänka mig det är en bra idé att köra passiva radiatorer med dina komponenter)

Skrivet av Khezan:

kanske värt att säga att detta grafikkort kommer från ett annat bygge och är clockat uti helvete hårt. 1380Mhz och 6600 på minnet.

Du har väl provat klocka ner burken när den började bli instabil? För hård överklock är ju förstås en uppenbar risk för instabilitet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.