Tyst chassi för under 600kr! köpråd! :>

Permalänk
Testpilot

Tyst chassi för under 600kr! köpråd! :>

Hejsan!

Blir tvungen att byta ut mitt HAF 912 och CM LED 120mm fläktar till något tystare då mor min håller på att slå håll i golvet (taket från hennes sida) på nätterna..

Har väldigt tunna väggar hemma så fläktbrummet hörs som ett doft muller genom golv/vägg till hennes sovrum ><

OT:
Behöver ett nytt chassi som är relativt tyst (ljuddämpning behövs inte i chassit) och som passar mina delar till dator 1 i sign! (=

Har kollat på ett BitFenix Shinobi chassi (som jag har till dator 2) och köpa lös padding till det när jag har råd (kostar 300kr för ett kit), sedan Nexus 120mm fläktar till det!

Saken är den att chassi + fläktar får inte kosta mer än 800kr MAX totalt!

Någon som har något annat tips, så kom gärna med det!

Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Är inte säker på att ett nytt chassi kommer hjälpa i ditt fall eftersom det oftast är vibrationer som sprider sig.
Innan du köper nytt så testa sätt ditt chassi på något som tar bort vibrationer och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Och om du har det på golvet, prova att sätta det på skrivbordet eller någon annan möbel, lägg dessutom något dämpande under möbelns fötter (typ tyg, gummi).

Permalänk

byggde ett haff 912 till min kompis och den är tyst som fan du borde kanske tänka på att byta ut fläktarna och sätta resistanter på dom, och kanske lägga en liten tunn matta under datorn för att minska vibrationer..

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MacAllan:

Är inte säker på att ett nytt chassi kommer hjälpa i ditt fall eftersom det oftast är vibrationer som sprider sig.
Innan du köper nytt så testa sätt ditt chassi på något som tar bort vibrationer och se om det hjälper.

Har ett glasskrivbord som den står på, både chassi-fötterna och benen på skrivbordet har sådana där vita dämpnings-klister-saker på sig.

Skrivet av JBE:

Och om du har det på golvet, prova att sätta det på skrivbordet eller någon annan möbel, lägg dessutom något dämpande under möbelns fötter (typ tyg, gummi).

Answer above ^

Skrivet av RaW D Coy:

byggde ett haff 912 till min kompis och den är tyst som fan du borde kanske tänka på att byta ut fläktarna och sätta resistanter på dom, och kanske lägga en liten tunn matta under datorn för att minska vibrationer..

Bror min har ett HAF 912 han med, och det låter betydligt mindre, den enda skillnaden i hårdvara är att jag har en GPU med DCII kylare och h60v2 vatten (han har stock, så min borde låta mindre kan man tycka!)
Måste säga att mitt 580 är nog det som låter mest i hela datorn! För 200mm fläkten i fram låter nästintill inget, mina 2st 120mm låter en del, men långt ifrån så mycket som disken gör när den arbetar.

Därför tänkte jag att ett chassi med mindre öppna flöden (haf 912 har ENORMT med öppna ytor, och utan dammfilter dessutom..) och eve. ljuddämpning skulle hjälpa, då mitt 580 verkar vara det som genererar mest ljud!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

Hejsan!

Blir tvungen att byta ut mitt HAF 912 och CM LED 120mm fläktar till något tystare då mor min håller på att slå håll i golvet (taket från hennes sida) på nätterna..

Har väldigt tunna väggar hemma så fläktbrummet hörs som ett doft muller genom golv/vägg till hennes sovrum ><

OT:
Behöver ett nytt chassi som är relativt tyst (ljuddämpning behövs inte i chassit) och som passar mina delar till dator 1 i sign! (=

Har kollat på ett BitFenix Shinobi chassi (som jag har till dator 2) och köpa lös padding till det när jag har råd (kostar 300kr för ett kit), sedan Nexus 120mm fläktar till det!

Saken är den att chassi + fläktar får inte kosta mer än 800kr MAX totalt!

Någon som har något annat tips, så kom gärna med det!

Mvh

http://www.inet.se/produkt/6901319/fractal-design-define-r3-u... + http://www.inet.se/produkt/6308783/scythe-120mm-glide-stream-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har ett glasskrivbord som den står på, både chassi-fötterna och benen på skrivbordet har sådana där vita dämpnings-klister-saker på sig.

Ta ner datorn från glasbordet till golvet, och om det inte räcker så skaffar du ett Define R3. Väldigt prisvärt då det kan kosta neråt 500kr vid vissa reor. Kommer med plattor så man kan täcka för oanvända fläkthål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har ett glasskrivbord som den står på, både chassi-fötterna och benen på skrivbordet har sådana där vita dämpnings-klister-saker på sig.

Answer above ^

Bror min har ett HAF 912 han med, och det låter betydligt mindre, den enda skillnaden i hårdvara är att jag har en GPU med DCII kylare och h60v2 vatten (han har stock, så min borde låta mindre kan man tycka!)
Måste säga att mitt 580 är nog det som låter mest i hela datorn! För 200mm fläkten i fram låter nästintill inget, mina 2st 120mm låter en del, men långt ifrån så mycket som disken gör när den arbetar.

Därför tänkte jag att ett chassi med mindre öppna flöden (haf 912 har ENORMT med öppna ytor, och utan dammfilter dessutom..) och eve. ljuddämpning skulle hjälpa, då mitt 580 verkar vara det som genererar mest ljud!

Som jag sa tidigare beror det säkert på att vibrationer sprider sig ner och då spelar det ingen roll hur tyst chassit är. Vibrationerna omvandlas sedan till ett dovt "muller" när det sprider sig genom konstruktionen (läs golv/tak), så vad du skall göra är att hitta en lösning där vibrationerna inte sprider sig vidare.

Dom klister tassarna du pratar om räcker inte.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Marcusk:

Ta ner datorn från glasbordet till golvet, och om det inte räcker så skaffar du ett Define R3. Väldigt prisvärt då det kan kosta neråt 500kr vid vissa reor. Kommer med plattor så man kan täcka för oanvända fläkthål.

Testade det och det lät ännu mer!

Funderar på R3.an nu när det var så pass billigt! (=

Skrivet av MacAllan:

Som jag sa tidigare beror det säkert på att vibrationer sprider sig ner och då spelar det ingen roll hur tyst chassit är. Vibrationerna omvandlas sedan till ett dovt "muller" när det sprider sig genom konstruktionen (läs golv/tak), så vad du skall göra är att hitta en lösning där vibrationerna inte sprider sig vidare.

Dom klister tassarna du pratar om räcker inte.

Mjo, vibrationer är det säkerligen!
Men frågan är vad i datorn som skapar det, det är nog där det största problemet ligger

För är det hårddisken så kan jag nog sätta i dämpning vid endast den, men den sitter redan med gummipluggar så..
Du har inget tips på material man kan använda för fötterna? Kommer 99% säkert köpa Define R3 (för den inbyggda dämpningen), men lär väl fortfarande behöva lösa det där med fötterna på både bordet och själva chassit (=

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Testade det och det lät ännu mer!

Funderar på R3.an nu när det var så pass billigt! (=

Mjo, vibrationer är det säkerligen!
Men frågan är vad i datorn som skapar det, det är nog där det största problemet ligger

För är det hårddisken så kan jag nog sätta i dämpning vid endast den, men den sitter redan med gummipluggar så..
Du har inget tips på material man kan använda för fötterna? Kommer 99% säkert köpa Define R3 (för den inbyggda dämpningen), men lär väl fortfarande behöva lösa det där med fötterna på både bordet och själva chassit (=

Valfritt gummi borde fungera bra, eller om du hittar kork eller liknande material. Hårddisken kan ibland låta trots chassits inbyggda dämpning, då kan det behövas något mer. Define R3 har dock ganska bra HDD montering. Du kan testa redan nu om ljudet försvinner om du lyfter upp hårddisken i handen försiktigt medan den kör, då bör alla vibrationer försvinna.

Permalänk
Medlem

Define R3 är väldigt tyst. Bytte från ett coolermaster stacker och det var stor skillnad med ungefär samma setup av kylning och fläktar. Men om du nu vet att det är ditt 480 som låter mest, kan du inte byta kylaren på det? Finns ju bra kylningslösningar från Arctic cooling som är både bättre och mycket tystare: http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/554/accelero-xtreme-iii...

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.