Permalänk
Medlem

3-vägs RCA-switch

Tjena tjena.
Tänkte köpa mig en 3-vägs RCA-switch. På denna så finns det 3 ingångar och 1 utgång.

Fråga 1: Visst borde det väl fungera alldeles utmärkt att använda denna som 1 ingång och 3 utgångar istället?

Fråga 2: Jag ska även ha en adapter till denna, nämligen en 2xRCA hane - 3,5mm hona men guldpläterad.
Jag har letat på google i en timma nu, och hittar ingen. Är det någon som har ett tips var jag kan hitta en sådan? Gärna med ~0,2m sladd på.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Fråga 1: Det skulle vara mycket märkligt om du hade fel. Den verkar vara helt elektromekanisk och således fungera som du tror.
Är de därimot elektroniska så skulle jag vara mycket förvånad om du kunde använda den åt det hållet som du vill.

Fråga 2: Varför månste den vara guldplätterad? Det har ju knappast någon elektrisk anledning. Hela idén med guldplätterade är längre livslängd då guld inte oxiderar. Jag har kablar som inte är guldplätterade som nog är lite drygt 10 år som fortfarande fungerar bra.

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haseman:

Fråga 1: Det skulle vara mycket märkligt om du hade fel. Den verkar vara helt elektromekanisk och således fungera som du tror.
Är de därimot elektroniska så skulle jag vara mycket förvånad om du kunde använda den åt det hållet som du vill.

Fråga 2: Varför månste den vara guldplätterad? Det har ju knappast någon elektrisk anledning. Hela idén med guldplätterade är längre livslängd då guld inte oxiderar. Jag har kablar som inte är guldplätterade som nog är lite drygt 10 år som fortfarande fungerar bra.

tack för svar
men är inte meningen med gulpläterat att det blir mindre störningar?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

tack för svar
men är inte meningen med gulpläterat att det blir mindre störningar?

Guldplätterad gör i princip ingen skillnad, det är bara försäljningsknep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Guldplätterad gör i princip ingen skillnad, det är bara försäljningsknep.

jaså, visste jag inte

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Fråga 1: Nej det kommer inte alls gå.
Fråga 2: Vad ska du med guldpläteringen till?

Vad är ditt syfte med denna "fuski-fuski" koppling?

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Fråga 1: Nej det kommer inte alls gå.
Fråga 2: Vad ska du med guldpläteringen till?

Vad är ditt syfte med denna "fuski-fuski" koppling?

varför går det inte?
vadå fuski-fuski? är väl inget fusk alls med detta?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

varför går det inte?
vadå fuski-fuski? är väl inget fusk alls med detta?

För att den är gjord för precis det som står på sidan? Att "bygga ut" stereon så man kan koppla fler ljudkällor till en ljudingång, inte en ljudkälla till flera utgångar, det står ju på sidan?
Jo, vad ska du ha det till? kan inte tänka på något detta skulle vara praktiskt (att ha en ingång och tre utgångar av samma)

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Hej å hallå,

1. jag kör exakt den du har på bilden från burken till 3 utgångar, datorn + hörlutar + vardagsrum inget konstigt alls.

(skitigt var det dags att städa syns fasen inte med taklampan)

2. Skit i guldpleterade kopplingar om du inte har system för över 20 000 så hör du ingen skillnad

Visa signatur

Sitta och mysa i ett mörk rum med gamla burken en iskall rom och cola och mala på med stugan på hög ljusstyrka på skärmen.

| CPU intel 80386 @25Mhz | Chassi Standard | Moderkort ISA-386U3 | Kylning fabriksmonterad | RAM 4mb on board | HDD Floppy disk drive 5,25 | OS MS-DOS 3.0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pjapen:

Hej å hallå,

1. jag kör exakt den du har på bilden från burken till 3 utgångar, datorn + hörlutar + vardagsrum inget konstigt alls.

2. Skit i guldpleterade kopplingar om du inte har system för över 20 000 så hör du ingen skillnad

JAHA! Då förstår jag, jag trodde TS ville ha så det kom ljud i alla tre samtidigt.

SJÄLVKLART kommer det fungera, och som pjapen säger, du kommer inte höra någon skillnad pga pläterade kontakter eller inte

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

För att den är gjord för precis det som står på sidan? Att "bygga ut" stereon så man kan koppla fler ljudkällor till en ljudingång, inte en ljudkälla till flera utgångar, det står ju på sidan?
Jo, vad ska du ha det till? kan inte tänka på något detta skulle vara praktiskt (att ha en ingång och tre utgångar av samma)

Såklart det går det är ju inte en elektrisk switch, det blir en koppling mellan ingången och utgången klart det funkar bakvänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjapen:

Hej å hallå,

1. jag kör exakt den du har på bilden från burken till 3 utgångar, datorn + hörlutar + vardagsrum inget konstigt alls.

2. Skit i guldpleterade kopplingar om du inte har system för över 20 000 så hör du ingen skillnad

Skrivet av aekblom:

JAHA! Då förstår jag, jag trodde TS ville ha så det kom ljud i alla tre samtidigt.

SJÄLVKLART kommer det fungera, och som pjapen säger, du kommer inte höra någon skillnad pga pläterade kontakter eller inte

jaså, var det så du menade
ok, men då köper jag väl den och adaptern också, verkar som att guldpläterat är onödigt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

jaså, var det så du menade
ok, men då köper jag väl den och adaptern också, verkar som att guldpläterat är onödigt

Gör så, och lycka till Ber om ursäkt för missförstånd.

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjapen:

Hej å hallå,

1. jag kör exakt den du har på bilden från burken till 3 utgångar, datorn + hörlutar + vardagsrum inget konstigt alls.

2. Skit i guldpleterade kopplingar om du inte har system för över 20 000 så hör du ingen skillnad

eftersom du har den hemma så kan jag passa på o fråga, hur tycker du att ratten är? är det lagom mycket motstånd i den, och har den det här sköna "knäppet"?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

min är inte exakt, skickade en bild på min men ser ut som samma märke, det är fasta lägen som märks.
men min har några år på nacken, var lika orolig som dig när jag köpte.

kolla längre upp för bild på min, nu är det städat också

Visa signatur

Sitta och mysa i ett mörk rum med gamla burken en iskall rom och cola och mala på med stugan på hög ljusstyrka på skärmen.

| CPU intel 80386 @25Mhz | Chassi Standard | Moderkort ISA-386U3 | Kylning fabriksmonterad | RAM 4mb on board | HDD Floppy disk drive 5,25 | OS MS-DOS 3.0 |

Permalänk
Medlem

lite tydligare, det klickar fint när man vider på ratten och den är inte alls lös utan känns som bra kvalité. min är nog köpt runt 2008 så det går inte sönder i första taget.

Visa signatur

Sitta och mysa i ett mörk rum med gamla burken en iskall rom och cola och mala på med stugan på hög ljusstyrka på skärmen.

| CPU intel 80386 @25Mhz | Chassi Standard | Moderkort ISA-386U3 | Kylning fabriksmonterad | RAM 4mb on board | HDD Floppy disk drive 5,25 | OS MS-DOS 3.0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjapen:

min är inte exakt, skickade en bild på min men ser ut som samma märke, det är fasta lägen som märks.
men min har några år på nacken, var lika orolig som dig när jag köpte.

kolla längre upp för bild på min, nu är det städat också

Skrivet av pjapen:

lite tydligare, det klickar fint när man vider på ratten och den är inte alls lös utan känns som bra kvalité. min är nog köpt runt 2008 så det går inte sönder i första taget.

låter bra det

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |