Nätaggregat, hur dåliga kan dom vara?

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Vänta tills CDON 15% swec rabatten i slutet av året. Då sparar du några slatar som du kanske kan lägga på något.

Kommer en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Dock inte samma agg, (tillverkarens artikelnummer är olika).

Här är ett annat test där AXP ingår, för de som vill fördjupa sig i (låg-)budgetaggens varierande kvalitet.
http://extreme.idg.se/2.1030/1.282097/stort-test-av-nataggreg...

Fo3

Sa bara att man inte skall anse att det är skit rätt upp och ner och vidare gick jag inte in på vilken typ det var utan menar bara att man ibland inte skall dömma hunden efter håren förstår du ?

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

Kommer en sån?

Sista dagarna i månaden dyker det upp lite random saker på CDON för 15% lägre pris.
Köpte i stort sett hela min dator förra året riktigt jävla billigt.

http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

Kommer en sån?

Dom måste nog passa på och rensa undan lite produkter inför vårens lanseringar. Blir nog bra priser på AMDs grafikkort nu innan 8000 Serien kommer.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fakkahe:

Det prisvärdaste nätagget på marknaden just nu är detta, klarar driva 2x 7970 enkelt! Bara en rekommendation om du funderar på att köpa ett!

SNÅLA ALDRIG PÅ NÄTAGGET!

http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold

Just det agget du länkar är typexemplet när man har snålat. Mediokra Capxon-kondensatorer med begränsad livslängd rakt igenom. Visst, det fungerar bra som nytt. Återkom efter 3 år i en varm låda så lär prestandan vara helt annorlunda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Juicis:

Dom måste nog passa på och rensa undan lite produkter inför vårens lanseringar. Blir nog bra priser på AMDs grafikkort nu innan 8000 Serien kommer.

Det är ett 7870 jag vill ha så det vore ju fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jycklo:

Sa bara att man inte skall anse att det är skit rätt upp och ner och vidare gick jag inte in på vilken typ det var utan menar bara att man ibland inte skall dömma hunden efter håren förstår du ?

Du sa fakta.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag höll på att köpa något riktigt skitagg men tog mig i kragen och köpte ett riktigt bra ett iställlet, det är jag glad över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Jag höll på att köpa något riktigt skitagg men tog mig i kragen och köpte ett riktigt bra ett iställlet, det är jag glad över!

Gick du på Sweclockers test? jo man blev lite sugen när man såg testerna.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Gick du på Sweclockers test? jo man blev lite sugen när man såg testerna.

Japp, exakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du sa fakta.

Fo3

Aah, och märka ord då

Enligt mej i dags läget så är FD:s Platinum serie det mest prisvärda idag så satsa på det om du inte redan handlat det vill säga.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jycklo:

Ta reda på fakta innan ni går ut med att tex. AXP är skräp här är bla ett test på ett AXP http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budgetklassen-2010/20#pagehead

Jag har fakta googla på axp nätagg så hittar du rätt många här på swec som haft problem med axp så god jul😜😜

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Jag tycker inte att man bör spara in pengar på nätaggregatet. Jag köpte ett Corsair HX 650 W och det led av ett lite småirriterande oljud från dess fläkt. Jag skickade in det till inet, fick tillbaka ett annat (nytt) exemplar och det led av exakt samma fenomen.

Perfektionist som jag är hade jag i dagsläget hellre betalat några hundralappar extra för att få ett nätaggregat som inte låter konstigt än att spara in lite pengar och få ett sådant här nätaggregat som man istället kommer sitta och störa sig på i flera år innan det blir utbytt.

Permalänk
Medlem

Hx 650 är topp kvalité ofta förekommer coolwhine med vilket grafikkortet som sitter i har sj bara seasonic agg som funkar hur bra som helst cx 400 vx 450 antec hcg silverpower

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toxicstone:

Gå efter priset per Watt är bara dumheter, gå helt enkelt efter recensioner av människor som vet vad dem pratar om.

Dumheter tycker jag är lite starkt. Självklart bör man titta på mer tekniska tester, men jag vidhåller att det är en ganska bra tumregel för att sålla ut de dåliga aggen.

Permalänk
Medlem

Budget agg kör man bara med billiga budget grafikkort. Gäller även dom som inte blev underkända i sweclockers budget agg test. Har man eller tänker skaffa bättre grafikkort än budget så kan man glömma budget aggen. Gäller åtminstone AXP (Xion) och Corsairs (CX och GS) agg som i tråd efter tråd bevisligen gett folk typiska budget agg problem.

Att aggen klarar 80+ är en fördel men jag skulle inte lita blint på märkningen. Inte efter att jag nyligen såg på deras hemsida att det fanns Hiper och AXP 80+ märkta agg och minns hur det gick i alla "datorn är trasig" trådarna de var inblandade i.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Nätaggregatet är förmodligen den viktigaste delen i datorn och inget du bör snåla på. Blir ingen kul historia senare om agget dör och dessutom tar med sig alla komponenter.

NÄtagget är lika viktig som alla andra delar. Varken mer eller mindre. Svårt att vara utan någon.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

NÄtagget är lika viktig som alla andra delar. Varken mer eller mindre. Svårt att vara utan någon.

Den är lika nödvändig som alla andra delar, men det är förmodligen fortfarande den absolut viktigaste komponenten. Då den förser allt med ström och filtrerar all ström som kommer in. Blir något fel med den inkommande strömmen så är det nätaggregatet som tar smällen för att skydda dem andra komponenterna. Förutom på budgetnätaggregat där överspänningsskydd ofta inte finns överhuvudtaget.

Nätaggregatet är en av de få delar man kan framtidssäkra i en dator, så det är verkligen inget att vara dumsnål med.

Du kan jämföra det med hjärtat i kroppen, alla dina organ är nödvändiga eftersom dem arbetar tillsammans. Men det är hjärtat som ser till att allt fungerar och pumpar runt blod (ström i datorns fall).

Permalänk
Medlem

Hur dåligt kan ett nätagg bli?

Hantol dåligt... Sen är det svårt att slå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Hur dåligt kan ett nätagg bli?

Hantol dåligt... Sen är det svårt att slå

Skickades från m.sweclockers.com

Nätagg kan bli hemskt dåliga och även farliga för användaren, inte bara datorkomponenter!
Skulle du riva av vägguttagskåpan på 220V sen blunda och stoppa in fingrarna..? Nä, tror inte det!
Så då borde man inte imponeras av priset alena, blunda och sen trycka på "köp" för ett nätagg heller..
Vi har ju ett exempel för inte så länge sen där tillverkaren fejkade komponenter och hade block med cement istället..
Och så det berömda ACE agget som blev bannlyst..
Det är bara å googla.
Här ett nytt exempel på ett riktigt skitagg: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Nätagg kan bli hemskt dåliga och även farliga för användaren, inte bara datorkomponenter!
Skulle du riva av vägguttagskåpan på 220V sen blunda och stoppa in fingrarna..? Nä, tror inte det!
Så då borde man inte imponeras av priset alena, blunda och sen trycka på "köp" för ett nätagg heller..
Vi har ju ett exempel för inte så länge sen där tillverkaren fejkade komponenter och hade block med cement istället..
Och så det berömda ACE agget som blev bannlyst..
Det är bara å googla.
Här ett nytt exempel på ett riktigt skitagg: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

ehh... vaa? Förstår inte riktigt vad det har att göra med att Hantol gör livsfarliga nätagg Elsäkerhetsverkets uttalande.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Hx 650 är topp kvalité

Det håller jag definitivt inte med om. De fungerar bra, givetvis, men dess fläktar är inte fullt så bra som man hade kunnat hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Gå efter priset per Watt är bara dumheter, gå helt enkelt efter recensioner av människor som vet vad dem pratar om.

jag gör båda delarna lol många billiga nätagg har bra recensioner men suger egentligen tänk på att många som köper billiga agg mycket väl inte kan ha råd med ett dyrare. men det duger för dom för att dom har inte råd med mer

jag håller verkligen med om minst 1kr/watt (utan special erbjudanden och rabatter). fast 0,9kr/ watten är bättre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

ehh... vaa? Förstår inte riktigt vad det har att göra med att Hantol gör livsfarliga nätagg Elsäkerhetsverkets uttalande.

.. jag menar vissa dåliga agg är nästan som att stoppa fingrarna i vägguttaget. Bara en metafor som kanske inte är så tydlig.
Om ett nytt nätagg har spec som en ferrari men ett pris som en Lada, då är det ett varningstecken. Då ska man inte köpa det om man inte är äventyrslysten eller om det inte finns recension inkl. mätningar från en tillförlitlig källa som styrker aggets kvalitet och säkerhet.
Hursom.. Det finns farliga agg på marknaden. Som tur är så sprids det ganska fort när det upptäcks.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det håller jag definitivt inte med om. De fungerar bra, givetvis, men dess fläktar är inte fullt så bra som man hade kunnat hoppas på.

Jag tror Pompa refererar till "gamla" goa HX650 som var en liten refresh på HX620 som var ett av dom absolut bästa nätaggen alla kategorier för sådär en 5 - 7 år sen. Seasonic bygge. Inte att blanda ihop med dom nyare HX650(V2) 80-plus Guld som är (med största sannolikhet) tillverkade av CWT.
Om fläkten väsnas på gamla HX650 så är det antingen ett fel på fläkten/styrningen för det exemplaret eller så ligger du och belastar det lite högt under lång tid..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus